Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hier zijn de prijzen van onze externe traiteur met 16% gestegen na de lockdown. En als je er iets van gaat zeggen is het van "ja maar ze hebben het zo moeilijk gehad" ok en wanneer dalen de prijzen dan weer? Draait zich om en gaat verder werken...
Ze gaan dalen als veel mensen het er niet meer voor over hebben en ze weer in moeilijkheden geraken.

Prijzen voor oudejaarsavond ergens te vieren eens bekeken. Gemiddeld 150€ p.p om ergens te gaan eten. Helemaal van de pot gerukt.

Ze gaan dalen als veel mensen het er niet meer voor over hebben en ze weer in moeilijkheden geraken.

Prijzen voor oudejaarsavond ergens te vieren eens bekeken. Gemiddeld 150€ p.p om ergens te gaan eten. Helemaal van de pot gerukt.
We hebben dit jaar ons oudejaarsuitje vervangen door een tripje van 3 dagen enkele dagen ervoor in het buitenland. Ongeveer evenveel kwijt.

Als je een stijging hebt van 150 euro door zo'n indexverhoging, is je loon wel héél groot. Maar je moet zowel naar bruto als netto kijken, dus die 65 euro moet je afzetten tegenover je nettoloon.

Even dit toch rechtzetten, ik was verkeerd aan het kijken aangezien het brutoloon ook gestegen is.
Anders zou de stijging door de index alleen wel betekenen dat ik inderdaad om en bij de 9k bruto zit, wat voor alle duidelijkheid niet zo is :P

Even dit toch rechtzetten, ik was verkeerd aan het kijken aangezien het brutoloon ook gestegen is.
Anders zou de stijging door de index alleen wel betekenen dat ik inderdaad om en bij de 9k bruto zit, wat voor alle duidelijkheid niet zo is :p
Hier op BG kan alles :unsure:

Dat softwarepakketten meestal niet dalen in prijzen klopt vaak. Wat je echter vergeet is dat er steeds nieuwe software uitkomt en dat daardoor het wél vaak goedkoper wordt om software te kopen. Want alternatieven zijn goedkoper etc. Of er is geen prijsdaling, maar er zijn nieuwe formules die vaak goedkoper zijn, ja, zélfs met subscription based services.

Voor mijn office thuis betaal ik bvb al enkele jaren hetzelfde bedrag (69,30 euro/jaar). Te gebruiken op 6 pc's.

Als je dit vergelijkt met https://tweakers.net/pricewatch/326187/microsoft-office-2013-professional-nl.html bvb, is de prijs echt wel gedaald (zie trouwens dat ook de prijs van office 2013 in reële termen niet dalen).
de index is lagging (door de afgevlakte index, door de metingsmethode die niet realtime kan, ...), logisch dat bij een stijging van de index je dat even hebt. Als je een stijging hebt van 150 euro door zo'n indexverhoging, is je loon wel héél groot. Maar je moet zowel naar bruto als netto kijken, dus die 65 euro moet je afzetten tegenover je nettoloon.
Voor de bedrijven is het weliswaar tijd om die prijzen de hoogte in te jagen: https://itdaily.be/nieuws/kantoor/microsoft-duwt-prijs-voor-microsoft-365-de-hoogte-in/ 😋

Alles wat ik in de laatste maanden aangekocht hebt is in prijs gestegen. En vrij fors in prijs gestegen. De prijzen in de horeca zijn gestegen, de prijs van bouwmaterialen zijn gestegen, de prijzen van fietsmateriaal zijn gestegen en ook de prijzen voor diereneten is gestegen.

Zaken die niet ervoor zorgen dat de lonen stijgen. Prijzen die ook nooit meer gaan dalen.
Voila, punt is dat de koopkracht imo toch wel gedaald is, zelf na de indexaanpassing.

Singles met lagere inkomens gaan dat het meeste voelen, ook jonge mensen die zich nu op de huizenmarkt begeven gaan het moeilijk hebben...

Ik denk dat het volk dat uit eten gaat op zo'n dagen ook wel net de doelgroep is bij wie er nog iets af kan.

Ik denk dat het volk dat uit eten gaat op zo'n dagen ook wel net de doelgroep is bij wie er nog iets af kan.
Ik denk dat de komende 'post corona' periode er bij veel mensen nog wel iets af kan. Velen die zo nog wat het 'eindelijk wat vrijheid' gevoel hebben & waar het allemaal nog niet zoveel uit maakt.
Dus ik betwijfel niet dat de resto's volgeboekt zullen geraken voor de feestdagen als men open doet.

Net zoals men ineens op terras wou gaan zitten in hondenweer, waar men pre-corona nog niet zou hebben gedacht om op terras te zitten.

Ik zie dat wel niet eeuwig duren weliswaar. Op een bepaald moment zullen ook die mensen, indien ze het effectief voelen, ook wel eens 2 keer beginnen nadenken over hoe kostelijk het allemaal wel niet geworden is.
De Marc Coucke's van de wereld niet, maar de gemiddelde resto-ganger daarentegen ... kweeni, 'k denk dat er toch wel een stuk zal zijn dat afhaakt. Of toch minimum de frequentie zal verlagen.

Want ik heb ondertussen toch al wel heel wat 'kaarten' gezien waar de 'oude prijzen' zijn weg ge-type-ext & overschreven met (hogere) prijzen.
Of waar ze nu ineens een 'nieuwe kaart' hebben, of een gelamineerd papierke waar vroeger een kaart was. Allemaal met hogere prijzen als tervoren.
Steakske in den Boondocks? Deed dat graag, maar is post-corona toch een hap bij gekomen ze. Al 37EUR voor nen T-Bone, waar dat in januari 2019 nog 30 EUR was & februari 2020 was het 31 EUR. Dus een stijging post-corona van een 20%.

De Marc Coucke's van de wereld niet, maar de gemiddelde resto-ganger daarentegen ... kweeni, 'k denk dat er toch wel een stuk zal zijn dat afhaakt. Of toch minimum de frequentie zal verlagen.
De gemiddelde restoganger doet geen restaurant van 150 euro p.p., ook geen 100 euro p.p.

De gemiddelde restoganger doet geen restaurant van 150 euro p.p., ook geen 100 euro p.p.
Goh ... dat cijfer werd aangehaald als prijs voor oudejaar. Oudejaar is toch wel iets speciaals eh. Denk dat er toch wel veel mensen zijn die er iets meer voor over hebben tijdens die periode dan hun 'wekelijkse trip naar resto X'. Dan weliswaar niet zij die thuis samen komen met 20 man natuurlijk, want anders wordt het wel heeeeeel kostelijk. 😋
Net zoals er (veel?) mensen zijn (voor zover ik toch regelmatig eens hoor) die echt wel 'sparen' om eens bij Sergio H. of Peter G. te gaan eten. Dat is dan iets 'speciaals', dus echt geen wekelijkse gewoonte dan, maar daarmee zijn het ook niet de Marc Coucke's die daarvoor hun hand niet moeten omdraaien.

't Is trouwens altijd al duurder geweest dan normaal om die avond uit eten te gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets goedkoper bestaat dan 150 EUR/kop, maar zelfs de gemiddelde brasserie (die open doet die avond) is duurder op die avond eh. Want meestal wordt die avond vooral met een vast menu gewerkt, dat toch net iets 'fancier' is dan normaal.

. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bachelor nautische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider?
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lowland Marine & Offshore
Huidige functie: Tweede stuurman
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 10u per dag
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Loopt soms op tot 14u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5326.11
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3240,3 (Ik betaal belastingen in nederland)
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja volledig
Hospitalisatieverzekering: ja volledig
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leven aan boord is gratis. Kosten zoals werkkledij, keuringen etc worden terugbetaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Schip vaart nederlandse vlag
Afstand woon/werk in km's: N/A
Afstand woon/werk in tijd: N/A
Eigen auto nodig voor het werk: N/A
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, vliegtuig / taxi / hotel
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): N/A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vaar 3 maand op en blijf 3 maand thuis
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt er van af, havens zijn zwaar.
Hoe vaak overuren te presteren: Elke haven loop ik 6u op 6u af met de eerste stuurman. Soms zijn de havens kort op elkaar en loop ik 14u
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (bvb ECDIS training)
Telewerk (buiten corona-periode): Lol nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 2 matrozen + 1 cadet

. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bachelor nautische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider?
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Lowland Marine & Offshore
Huidige functie: Tweede stuurman
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 10u per dag
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Loopt soms op tot 14u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5326.11
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3240,3 (Ik betaal belastingen in nederland)
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja volledig
Hospitalisatieverzekering: ja volledig
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leven aan boord is gratis. Kosten zoals werkkledij, keuringen etc worden terugbetaald.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Schip vaart nederlandse vlag
Afstand woon/werk in km's: N/A
Afstand woon/werk in tijd: N/A
Eigen auto nodig voor het werk: N/A
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, vliegtuig / taxi / hotel
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): N/A

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vaar 3 maand op en blijf 3 maand thuis
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt er van af, havens zijn zwaar.
Hoe vaak overuren te presteren: Elke haven loop ik 6u op 6u af met de eerste stuurman. Soms zijn de havens kort op elkaar en loop ik 14u
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (bvb ECDIS training)
Telewerk (buiten corona-periode): Lol nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 2 matrozen + 1 cadet
Je hebt dus de master niet gedaan? Het loon is wel ok, maar ook weer niet overdreven voor 3 maand van huis te zijn. Ik heb zelf kort bij het loodswezen gewerkt en daar halen matrozen ook dergelijke lonen door een week op en week af te werken... Stuurmannen zitten daar aan een basisbrutoloon zoals jij plus premies, dus misschien is dat wel een optie voor de toekomst...

Je hebt dus de master niet gedaan? Het loon is wel ok, maar ook weer niet overdreven voor 3 maand van huis te zijn. Ik heb zelf kort bij het loodswezen gewerkt en daar halen matrozen ook dergelijke lonen door een week op en week af te werken... Stuurmannen zitten daar aan een basisbrutoloon zoals jij plus premies, dus misschien is dat wel een optie voor de toekomst...
Heb de helft van mijn master gedaan, genoeg voor mijn STCW 2.2 certificaat (dus master onbeperkt). Moet nog mijn thesis doen en een paar keuzevakken, zal ik wel eens doen. Scriptie was goed en kan er op verder bouwen, moet alleen nog de goesting zien te vinden.

Loon kan beter voor het werk, maar na het volgend contract heb ik genoeg vaartijd voor mijn CO papieren (niet dat ik dan onmiddelijk als CO kan varen). Ik probeer op grotere schepen te geraken maar gaat nogal traag (eerste schip was 90m, nu vaar ik op eentje van 111m)

Loods is mijn einddoel, ik zou in het Kiel kanaal gaan werken - ze hebben een gigantisch tekort en mijn duits is goed genoeg. Wel moet ik 2j vaartijd als CO hebben en ook de master.

Heb de helft van mijn master gedaan, genoeg voor mijn STCW 2.2 certificaat (dus master onbeperkt). Moet nog mijn thesis doen en een paar keuzevakken, zal ik wel eens doen. Scriptie was goed en kan er op verder bouwen, moet alleen nog de goesting zien te vinden.

Loon kan beter voor het werk, maar na het volgend contract heb ik genoeg vaartijd voor mijn CO papieren (niet dat ik dan onmiddelijk als CO kan varen). Ik probeer op grotere schepen te geraken maar gaat nogal traag (eerste schip was 90m, nu vaar ik op eentje van 111m)

Loods is mijn einddoel, ik zou in het Kiel kanaal gaan werken - ze hebben een gigantisch tekort en mijn duits is goed genoeg. Wel moet ik 2j vaartijd als CO hebben en ook de master.
Als dat je einddoel is zit er nog veel rek op je loon. Die vaardagen zij inderdaad een PIT. Ik heb ooit gekeken om als ingenieur de switch te maken richting chief engineer (of hoe noemt dat aan boord), ik ben er nooit aan begonnen vanwege al die vaardagen en onbezoldigde stages die ik ging moeten doen...

Als dat je einddoel is zit er nog veel rek op je loon. Die vaardagen zij inderdaad een PIT. Ik heb ooit gekeken om als ingenieur de switch te maken richting chief engineer (of hoe noemt dat aan boord), ik ben er nooit aan begonnen vanwege al die vaardagen en onbezoldigde stages die ik ging moeten doen...
Als meester (Chief engineer) verdien je wel goed, op mijn schip verdiende hij 4k netto, met 6 maand op het jaar vrij. Maar stage en papierwerk is echt een pak hoofdpijn, helaas

Mijn vrouw heeft volgende week een gesprek met Deloitte voor een functie als Sustainability manager. Ze waren zeer entousiast naar haar profiel. Ze wil niet per se van job switchen, maar eens luisteren kan geen kwaad. Ik weet dat heel moeilijk is om in te schatten maar waar denken jullie dat de verschillen zullen liggen tov haar huidig werk? Niet alleen qua salaris, maar ook bvb stress, aantal uren etc.
Ze heeft vandaag een zeer positief gesprek gehad. Gaat om een sustainability consulting/auditing rol in een jong en uitbreidend team. Ze kan een aanbieding verwachten die boven haar huidig pakket zal liggen.

Terug
Bovenaan