Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bedankt allemaal om wat nuance in mijn ongelukkig uitgedrukte statement te brengen.
Off topic: dit zinnetje ga ik pikken! Ideaal om op een galante manier je ongelijk toe te geven! Niet excuseren, maar net bedanken. Niet zeggen dat je fout was, maar wel dat je iets ongelukkig uitgedrukt hebt. Niet stellig, maar genuanceerd. Niet één tegen allen, maar wel "bedankt allemaal". Geweldig! 😛

Ongeveer 12 jaar ervaring in diverse financiële functies. Dit telkens in KMO's. Aan het kijken nu om te solliciteren voor business controller. Wat zijn realistische loonsverwachtingen in dit geval?

Ongeveer 12 jaar ervaring in diverse financiële functies. Dit telkens in KMO's. Aan het kijken nu om te solliciteren voor business controller. Wat zijn realistische loonsverwachtingen in dit geval?
Robert half salarisgids klopt voor mijn functie (IT) redelijk goed. Ik zit met 5 jaar ervaring op het gemiddelde (50%).
Naast IT staan er ook verschillende finance functies in.

deze maand voorstel gekregen om Product Owner te worden op mijn huidig werk.
toch wel mooi dat ik met een gewoon middelbaar diploma de mogelijkheid krijg om me omhoog te werken en men zelf deze job aanbied aan me.

ben best wel tevreden met het loon en andere vergoedingen.
Scheelt toch serieus wat met hetgeen ik daarvoor verdiende.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 43
Opleiding: ASO middelbaar
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 23 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bpost
Huidige functie: Product Owner
Anciënniteit: 0 in huidige functie : 23 jaar bij Bpost
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 uren
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 uren

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4258,21
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): moet nog mijn eerste loonfiche ontvangen
Nettovergoedingen: 125 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement/laptop
Maaltijdcheques: 8 euro/dag
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3131 euro/jaar
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijkse bonus van 10% van jaarloon bij goede evaluatie, benefitsprogramma waar je budget hebt om keuze te maken uit bedrijfswagen/parking/treinabonnement/gsm/laptop/tablet/extra verlofdagen/terugbetaling pensioensparen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 100 km
Afstand woon/werk in tijd: 2 uur heen en 2 uur terug (met trein)
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): wagen van 575 euro/maand + tankkaart (geen eigen bijdrage nodig)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: ja, ik moet gewoon zorgen dat mijn collega en ikzelf niet samen in verlof zijn
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: niet zo vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen/week telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master HW - Fiscaliteit
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wet samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): maritieme sector
Huidige functie: GL accountant
Anciënniteit: 10 maanden bij huidige wg
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 3320
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2080
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 7 euro met 1,09 euro eigen bijdrage
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3380 euro
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nvt

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 5,5km enkel
Afstand woon/werk in tijd: kleine 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: nope
Verplaatsingsvergoedingen: sociaal abo + fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nope

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen:ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zeer weinig
Hoe vaak overuren te presteren: quasi nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: nvt
Telewerk (buiten corona-periode): 0 dagen, 1 dag zit in de pijplijn
Verantwoordelijkheid over personeel: assisteren van 3 meer uitvoerende profielen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Rechten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feit samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociale sector
Huidige functie: jurist
Anciënniteit: 6 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 3390
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2340
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques: 8 euro met 1,09 euro eigen bijdrage
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): volledig door wg
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 2000EUR/jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 3km enkel
Afstand woon/werk in tijd: kleine 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: nope
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20+6
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 24(adv)+6(extra feestdagen)+1(anciënniteit)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen:ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: in principe niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Vandaag begonnen bij de Vlaamse overheid en wel meevaller. Ik krijg volgend jaar de volle verlofdagen terwijl ik deze ook uitbetaald krijg van mijn huidige werkgever ... :). Normaal kan je dan onbetaald verlof nemen het jaar erna ... .

Vandaag begonnen bij de Vlaamse overheid en wel meevaller. Ik krijg volgend jaar de volle verlofdagen terwijl ik deze ook uitbetaald krijg van mijn huidige werkgever ... :). Normaal kan je dan onbetaald verlof nemen het jaar erna ... .
Is gekend.

Als je ooit vertrekt naar de privé heb je dan wel het nadeel dat je geen betaald verlof kunt nemen.

En je krijgt er dit jaar nog 8 of 9 :woohoo:

@mac-bc, wat vind jij hiervan?

Het kan niet op hé bij de overheid, het land van melk en honing. Je zou denken dat we met gigantische overschotten zitten op de begroting.

Ik krijg er altijd dilemma's van: moet ik er principieel blijven tegen strijden (zoals ik dat intuïtief aanvoel) of hang ik beter de opportunist uit en maak ik me het leven makkelijk door me zelf te gaan laven aan de zoete honingpotten van de overheid. De collectieve decadentie, met het orkest op de titanic tenonder gaan.

Ze krijgen deze maand ook als eersten een hoger loon door de overschrijding van de spilindex zeker?

Het kan niet op hé bij de overheid, het land van melk en honing. Je zou denken dat we met gigantische overschotten zitten op de begroting.

Ik krijg er altijd dilemma's van: moet ik er principieel blijven tegen strijden (zoals ik dat intuïtief aanvoel) of hang ik beter de opportunist uit en maak ik me het leven makkelijk door me zelf te gaan laven aan de zoete honingpotten van de overheid. De collectieve decadentie, met het orkest op de titanic tenonder gaan.

Ze krijgen deze maand ook als eersten een hoger loon door de overschrijding van de spilindex zeker?
Jep.. We krijgen nog 2x een indexaanpassing dit jaar. Party Hardy 🎉

Ik heb teveel verlof zelfs. Ik neem nu nog 2 weken dit jaar dat ik vast gezet heb en dan heb ik nog 6 dagen over en tegen einde van het jaar een stuk of 30 overuren omdat wij maar 7u36 moeten werken ipv 8u.

Life is hard aan de overheid.

Some people just want to see the world burn…

Persoonlijk zie ik daar geen graten in hoor. Dat is nu eenmaal het voordeel aan kiezen voor een job bij een overheid.
Da's zelf niet echt een voordeel. Het is gewoon zo dat je in de privé werkt om het jaar nadien verlof te hebben terwijl je als ambtenaar werkt voor verlof in het jaar zelf. Als je de omgekeerde beweging maakt, van overheid naar privé heb je een jaar geen verlof. En als je in de privé uiteindelijk op pensioen gaat krijg je al het vakantiegeld uitbetaald voor het verlof dat je niet meer kan oppakken, bij de overheid niet. Uiteindelijk krijgt iedereen verlof voor elk gewerkt jaar, het is enkel het moment dat je het mag oppakken dat wat varieert en tot mismatches leidt als je switcht tussen systemen.

Nee als 2de, pensioenen en uitkeringen volgens mij als eerste. En het is maar 2% hé. In de privé is het 2.6% als ik me niet vergis.
Gisteren nog eens met 4 vrienden iets gaan drinken. 4 heel recente wagens van 40-50k en 1 oude middenklassewagen. Raad eens welke van mij (de ambtenaar) is? Oja, ze hebben ook allen evenveel of meer verlof.

Zo slecht is het niet in de prive. In november is het weer bonus seizoen. Weer ergens tussen de 10 en 20k die in de schoot geworpen wordt. Daar kun je bij de overheid maar van dromen. Je best doen of niet, je krijgt ze niet. En ja, dat pensioen, en ja dat verlof. Maar dat pensioen, dat is een probleem voor binnen 30jaar. Het pensioen moet al redelijk decadent zijn om die prive bonussen te compenseren. En het verlof? Tja. Er zijn genoeg verlof stelsels in de prive om aan even veel verlof te raken (4/5, 3/5, ouderschaps verlof, ...)

Zo slecht is het niet in de prive. In november is het weer bonus seizoen. Weer ergens tussen de 10 en 20k die in de schoot geworpen wordt. Daar kun je bij de overheid maar van dromen. Je best doen of niet, je krijgt ze niet. En ja, dat pensioen, en ja dat verlof. Maar dat pensioen, dat is een probleem voor binnen 30jaar. Het pensioen moet al redelijk decadent zijn om die prive bonussen te compenseren. En het verlof? Tja. Er zijn genoeg verlof stelsels in de prive om aan even veel verlof te raken (4/5, 3/5, ouderschaps verlof, ...)
Dat is momenteel mijn grootste frustratie dat je inzet niet beloond wordt. Ook promotie is de extra stress niet waard. 200 euro extra is al wat je krijgt. Ik heb het opgelost door als zelfstandige iets te doen. Bijgevolg af en toe een aanbod om als freelancer a d slag te gaan dus mogelijk ga ik daardoor uit de ambtenarij stappen.

Niet iedereen die werkt bij de overheid heeft een ambtenarenpensioen he. Ik ben contractueel ambtenaar bij de lokale overheid en krijg krak hetzelfde pensioen als een werknemer in de privésector, met daarnaast een groepsverzekering van 3%.
Om de pensioenkloof met een statutair ambtenaar volledig te dichten zou ik een groepsverzekering van 12% moeten krijgen, i.e. een extra storting van 9% van mijn bruto jaarloon er bovenop.

Ok, maar lang niet iedereen in de privé trekt dikke bonussen hoor. 10k netto en hoger dat is imho enkel voor de betere job in multinationals.
Laat ons eerder zeggen dat de meeste gewone mensen in de privé niks van bonussen krijgen. Arbeiders, mensen in de zorg, gewone bedienden,.. En dat is toch nog altijd de meerderheid van de bevolking.

Als je kijkt hoeveel dagen je maar moet werken en kijkt naar de werkdruk dan is werken bij de overheid echt wel een zalige job. In de privé verdiende ik meer door mijn bonussen maar ik zou nooit meer terug willen. Mijn levenskwaliteit is x10 gegaan.

Terug
Bovenaan