Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Cronos idd, ik verdien in de overheid/onderwijs evenveel qua brutoloon, er komen wel heel wat extra's bij die je bij de overheid niet hebt.
Werk je nu in een school of voor Vlaamse overheid?
Vriendin zoekt nl ook iets anders, liefst binnen onderwijs (ministerie of hogeschool/universiteit, geen school) maar evident om iets te vinden is dat precies niet
Heb haar vacature van bij ons (IT) ook gegeven want hebben ook toevallig 1 vacature aan onderwijs gerelateerd maar ze vreest dat ze daar minder gaat verdienen dan aan overheid (master)
Ze wordt nu maar betaald in barema 'secundaire' dus op zich zou alles al redelijk opslag moeten zijn :p
(En meest frustrerende is dat ze nu als gedetacheerde zelfde werk doet als andere gedetacheerde maar dat zijn directeurs dus die hebben dubbel qua bruto)

Sta op het punt om van sector te veranderen, van overheid/onderwijs naar IT consulting. Ben behoorlijk excited maar het is ook best scary.
Ik moet toegeven dat ik toch schrok van de toch wel hoge offers die op tafel liggen ondanks 0,0 ervaring in de sector. Daarnaast hebben we net een maand geleden een nieuwe wagen gekocht (privé) maar qua optimalisatie kan het wel serieus tellen om toch het pakket mét wagen te overwegen en de eigen wagen binnen een half jaar te verkopen, choices, choices...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Bachelor onderwijs + Master in Education (+behoorlijk wat bijscholingen in allerhande richtingen, finance, IT, management, HR, ...)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): momenteel in PC 200
Huidige functie: Scrum Master + interne procesverantwoordelijke (change manager-ish)
Anciënniteit: 0j in de sector/bedrijf
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uren / week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Inschatting: 40-ish

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3600€ (met wagen) of 3975€ (zonder wagen maar met tankkaart0)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600-ish (afhankelijk van vaa wagen, of geen wagen)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja, 50% betaald v.d. gsm elke 3j, gsm naar keuze - laptop
Maaltijdcheques: Nee, maaltijdvergoeding
Ecocheques + Consumptiecheques: 2*250 € / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 1,5% initially, nadien 3%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Deelname in winst, fluctueert elk jaar, bijdrage in telecomkosten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kontich
Afstand woon/werk in km's: 28 km
Afstand woon/werk in tijd: 45-60 min (I hope? 25 min zonder verkeer)
Eigen auto nodig voor het werk: Ja, verplaatsing naar klanten (weliswaar sporadisch)
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, 900 TCO (wel hybride of elektrisch only, voor elektrisch komt er een extra stukje budget bij)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Ancienniteitsverlof per 5j, uiteraard nu nog 0
Vrijheid om verlof te nemen: Valt te bezien
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: To be seen
Hoe vaak overuren te presteren: To be seen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, 5k jaarlijks opleidingsbudget
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 2-tal dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Niet slecht bedoeld, maar ik snap echt niet dat ze iemand zonder enige ervaring in die rol steken. Alle, puur theoretisch hoeft dat niet, maar ideaal vind ik het niet.
Alle, het is u gegund he, maar ik vrees dat je mogelijks snel problemen gaat krijgen omdat uw squad-leden een pak meer Scrum-ervaring gaan hebben al u, dus pas daarvoor op.

Daar ben ik me absoluut van bewust, het bedrijf weet er ook van dus ik hoop dat men dat toch enigszins kan inschatten.
Ik heb wel wat ervaring met management, maar software developing uiteraard niet (heb wel mijn scrum certificate, maar bon, moeilijk was dat nu ook niet).
Qua doorgroeien heb ik het binnen het onderwijs niet slecht gedaan, probleem is vooral dat ik de 'politieke banden' mis om ergens een postje te veroveren als directeur of dat het hoger management (inrichtende macht) er nogal merkwaardige ideeën op nahoudt over het soort directeur men wil. Als je dingen hoort zoals 'je bent beleidsmatig te sterk voor een lagere school' is dat behoorlijk tenenkrullend, zeker gelet op het niveau van sommige directies.

Voor mezelf heb ik echter de keuze gemaakt; ofwel een directiepositie in de onmiddelijke omgeving van mijn woonplaats (30 min reizen max.) ofwel iets dat betert betaalt en inhoudelijk interessant is iets verder van de woonplaats. Doorgroeien is vast een optie, maar weinig tot geen mogelijkheden binnen de Cronos-subsidiary waar ik zou beginnen. Ik weet ook niet echt of dat een ambitie is van mij, doorgroeien binnen de sector.

@SomeDude - Ik werkte voor de Vlaamse Overheid (kwam vanuit een onderwijsinstelling waar ik directeur was) als beleidsmaker. Heel veel jobs van dat soort zijn er ook niet (en looking back, een job als beleidsmaker is inhoudelijk erg interessant maar voor de flexibiliteit en werkdruk die men eist ferm onderbetaald).

Sta op het punt om van sector te veranderen, van overheid/onderwijs naar IT consulting. Ben behoorlijk excited maar het is ook best scary.
Ik moet toegeven dat ik toch schrok van de toch wel hoge offers die op tafel liggen ondanks 0,0 ervaring in de sector. Daarnaast hebben we net een maand geleden een nieuwe wagen gekocht (privé) maar qua optimalisatie kan het wel serieus tellen om toch het pakket mét wagen te overwegen en de eigen wagen binnen een half jaar te verkopen, choices, choices...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Bachelor onderwijs + Master in Education (+behoorlijk wat bijscholingen in allerhande richtingen, finance, IT, management, HR, ...)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): momenteel in PC 200
Huidige functie: Scrum Master + interne procesverantwoordelijke (change manager-ish)
Anciënniteit: 0j in de sector/bedrijf
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uren / week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Inschatting: 40-ish

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 3600€ (met wagen) of 3975€ (zonder wagen maar met tankkaart0)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600-ish (afhankelijk van vaa wagen, of geen wagen)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja, 50% betaald v.d. gsm elke 3j, gsm naar keuze - laptop
Maaltijdcheques: Nee, maaltijdvergoeding
Ecocheques + Consumptiecheques: 2*250 € / jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 1,5% initially, nadien 3%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Deelname in winst, fluctueert elk jaar, bijdrage in telecomkosten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kontich
Afstand woon/werk in km's: 28 km
Afstand woon/werk in tijd: 45-60 min (I hope? 25 min zonder verkeer)
Eigen auto nodig voor het werk: Ja, verplaatsing naar klanten (weliswaar sporadisch)
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, 900 TCO (wel hybride of elektrisch only, voor elektrisch komt er een extra stukje budget bij)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Ancienniteitsverlof per 5j, uiteraard nu nog 0
Vrijheid om verlof te nemen: Valt te bezien
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: To be seen
Hoe vaak overuren te presteren: To be seen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, 5k jaarlijks opleidingsbudget
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 2-tal dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Kan je je anciënniteit niet mee proberen onderhandelen?

Niet slecht bedoeld, maar ik snap echt niet dat ze iemand zonder enige ervaring in die rol steken. Alle, puur theoretisch hoeft dat niet, maar ideaal vind ik het niet.
Alle, het is u gegund he, maar ik vrees dat je mogelijks snel problemen gaat krijgen omdat uw squad-leden een pak meer Scrum-ervaring gaan hebben al u, dus pas daarvoor op.
Idd het verbaast mij ook wel wat. En dat loon vind ik ook zot voor geen ervaring te hebben. Ik zit precies bij het verkeerde Cronos bedrijfje.

Het was - uiteraard - het hoogste offer dat ik op tafel had liggen, maar een andere functie kwam toch 'in de buurt'. Daar bood men een 3.8k bruto + tankkaart voor een positie als 'junior' functioneel analist. Dat junior gedeelte mag je dan wel met een korrel zout nemen gelet op het loonoffer maar wat betreft ervaring klopt dat in elk geval. Functioneel analist lijkt me echter een pak saaier werk dan wat ik nu zou gaan doen.

Ik zou beide bedrijven met gemak tegen elkaar kunnen uitspelen (en er zijn nog gegadigden) maar ik wil eerst de verwachtingen wat kunnen inlossen.

Ik had in het algemeen een beetje de indruk dat men;
1) weinig mensen kan vinden
2) ik mijn skills en story wel goed kan spinnen, wat ook een deel v.d. reden is waarom men mij heeft aangenomen

Men heeft toch een goede 10-12u aan interviews, informele en formele gesprekken gehad en dan nog wat tests er bovenop. Uiteindelijk is dat niet zaligmakend maar ik ga er graag van uit dat de mensen die daarmee bezig zijn uiteindelijk wel een inschatting kunnen maken. Het 2e deel v.d. job 'intern procesbegeleider' is ook wel niet te onderschatten, daarbij sta ik in voor het optimaliseren van de interne kennisdeling binnen het bedrijf. Daar heb ik dan weer meer kaas van gegeten.

@Topgear - omwille van de extra vakantiedagen? Of waarom specifiek?

Laatst bewerkt:
De gemiddelde zeggen weinig, we zitten met een top 10 (zelfs top 20) uitschieters terwijl die bottom 10% niet zo zwaar weegt door de wettelijke minimum verloning en per sector.
Ik vraag me we af of ze niet gewoon kijken naar het jaarloon en delen door 12 want je hebt nog 13e maand...

De gemiddelde zeggen weinig, we zitten met een top 10 (zelfs top 20) uitschieters terwijl die bottom 10% niet zo zwaar weegt door de wettelijke minimum verloning en per sector.
Ik vraag me we af of ze niet gewoon kijken naar het jaarloon en delen door 12 want je hebt nog 13e maand...
Niet elke sector heeft een 13de maand, ik heb dat bvb niet 🤷🏼‍♀️

snap niet hoe je met 3600 bruto een 2600netto kunt overhouden.
Zit zelf een 100€ bruto lager en met 2 kids ten laste komt er iedere maand maar 2150 op de rekening

snap niet hoe je met 3600 bruto een 2600netto kunt overhouden.
Zit zelf een 100€ bruto lager en met 2 kids ten laste komt er iedere maand maar 2150 op de rekening
Dat is zonder wagen (3975 -> netto 2400) en wss nog met 200 euro nettovergoeding dan :)
Of zoals @anders. aanhaalt met dat gedrocht van auteursrechten kan dat ook wss

3600 is wel meer dan 2150 ze, dus je hebt wss auto (en staan uw kinderen wel bij u ten laste?)

@Ineed Abreak je vergeet dubbel vakantiegeld dan ook bv, idem met sommige die bonus krijgen

Dat is zonder wagen (3975 -> netto 2400) en wss nog met 200 euro nettovergoeding dan :)
Of zoals @anders. aanhaalt met dat gedrocht van auteursrechten kan dat ook wss

3600 is wel meer dan 2150 ze, dus je hebt wss auto (en staan uw kinderen wel bij u ten laste?)

@Ineed Abreak je vergeet dubbel vakantiegeld dan ook bv, idem met sommige die bonus krijgen
Klopt, heb een firmawagen die me netto +-170€ kost in VAA.
Verder zie ik wel dat hij ook maaltijdvergoeding heeft ipv cheques, mijn cheques heb ik niet meegerekend in de 2150.

De nettovergoedingen (en die gebruik ik als ruime term) tikken inderdaad door, alsook IP (hoewel dat in mijn functie relatief beperkt is).
Het effect van een wagen die ik nog niet heb op het nettoloon kan ik moeilijk inschatten, vaa van de elektrische modellen lijkt echter behoorlijk beperkt.

Eens een update plaatsen voor de arbeiders: KMO in metaalbewerking:

Lassers met meer dan 7 jaar ervaring: 20-21 €/h + maaltijdcheques 8 €
Monteurs met meer dan 7 jaar ervaring, enkel binnendienst: 20-22 €/h + maaltijdcheques 8 €
Draaier met 15 jaar ervaring: 25 €/h + maaltijdcheques 8 €
Meestergast 25 jaar ervaring: 27 €/h + maaltijdcheques 8 € + wagen (middelgrootte SUV genre Karoq) + tankkaart + gsm + laptop

De meeste hebben een BSO opleiding gevolgd tot 18 jarige leeftijd

Schaarste op de arbeidsmarkt vertaalt zich in best hoge lonen (persoonlijke mening)

Lassers met meer dan 7 jaar ervaring: 20-21 €/h + maaltijdcheques 8 €
Monteurs met meer dan 7 jaar ervaring, enkel binnendienst: 20-22 €/h + maaltijdcheques 8 €
Draaier met 15 jaar ervaring: 25 €/h + maaltijdcheques 8 €
Meestergast 25 jaar ervaring: 27 €/h + maaltijdcheques 8 € + wagen (middelgrootte SUV genre Karoq) + tankkaart + gsm + laptop

De meeste hebben een BSO opleiding gevolgd tot 18 jarige leeftijd

Schaarste op de arbeidsmarkt vertaalt zich in best hoge lonen (persoonlijke mening)
Dat Meestergastloon zou uitkomen op goeie 4500 bruto, dat is zeker niet slech en met de wagen erbij. Schaarste, ja er is ook schaarste aan loodgieters, elektriciens, vloerders, maar meer dan 21/u heb ik nog niet gezien. Wel weet van een metser die zei dat hij weg ging en 25/u aangeboden kreeg. Waar is de kmo gelegen?

Dat Meestergastloon zou uitkomen op goeie 4500 bruto, dat is zeker niet slech en met de wagen erbij. Schaarste, ja er is ook schaarste aan loodgieters, elektriciens, vloerders, maar meer dan 21/u heb ik nog niet gezien. Wel weet van een metser die zei dat hij weg ging en 25/u aangeboden kreeg. Waar is de kmo gelegen?

Oost -Vlaanderen, kan ook nog meegegeven dat het gros van deze mensen jonger is dan 40 en velen jonger dan 35. Lonen in de bouw liggen idd wat lager maar daar heeft men dikwijls nog wat zwart geld en veel vlotter de mogelijkheid om zelfstandig te starten.

Terug
Bovenaan