Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is in zulke gevallen met 1 partner werken dan niet voordeliger? Als je al rekent wat 2 kinderen kosten qua opvang die dan ook maar gelimiteerd open is en je dus vaak terugvalt op andere vangnetten.

Wij zijn die afweging hier alvast eens aan het maken met 1 kind, zonder corona en constant thuiswerk had dit echt wel een drama geweest bij ons en dan weet ik niet of die paar honderd euro extra op het einde van de maand dat wel waard zijn voor ons.
De partner die stopt met werken is een idioot eh. Als de andere het na 10 jaar afbolt, begin maar eens een job te zoeken op 40-50 jarige leeftijd met een gat van 10+ jaar.

In wat voor een wereld leef jij dat je dat als realistisch beschouwt? Of misschien heb jij een heel andere definitie van realisme die tegen alle normen indruist.

En dan nog beweren en insinueren dat er veel manieren zijn dit gemakkelijk te doen. Illegaal misschien wel, maar legaal althans niet.

Om een voorbeeld te geven:
Stel je wil een huis bouwen en je wil alles zelf en alleen doen: van het graven de fundering tot het mixen van de beton, architecturaal ontwerp tot elke steen zelf leggen.
Dat het theoretisch mogelijk is, kan wel zijn maar eenieder die een beetje realiteitszin heeft zal je zeggen dat dat niet realistisch is.

Je hoort hier met de dag gekkere dingen.

Een neef van mij gaat nochtans zo zijn huis bouwen (nuja, alles wat theoretisch mogelijk is, want een architect is verplicht bvb).

En er zijn meerdere manieren om netto meer te verdienen, de ene al wat makkelijker te bereiken dan de andere. Ik heb een 9-5, 40u week en ik zit erboven. En als werknemer kan je dat bvb door in een volcontinu systeem te werken. Volgens mij zitten bvb luchtverkeersleiders daar ook boven (en die kunnen per definitie geen overuren doen). Alle artsen trouwens ook.
Als ingenieur kan je uw eigen huis ook tekenen.
Ken iemand die bouwkundig ingenieur is: eigen huis getekend en gemetseld en heel veel andere zaken ook zelf gedaan. Nu goed kon ook via zijn firma aan alle materialen heel goedkoop geraken + lenen wat nodig

De partner die stopt met werken is een idioot eh. Als de andere het na 10 jaar afbolt, begin maar eens een job te zoeken op 40-50 jarige leeftijd met een gat van 10+ jaar.
tjah, als je enkel blijft werken uit wantrouwen voor wat je levensgezel gaat doen heb je grotere problemen dan work life balance

Wablieft?
Rare redenering hoor, je kan nooit voorspelen wat de toekomst brengt en je kan beter wat voorzichtig zijn.

Maar bewust minder kwalitatief leven, ook al kan het financieel wel, puur omdat je schrik hebt als je ooit uit mekaar zou gaan. Nee sorry dat is toch heel vreemd.

tjah, als je enkel blijft werken uit wantrouwen voor wat je levensgezel gaat doen heb je grotere problemen dan work life balance
Simpele kansberekening. De kans dat ge uit elkaar gaat is groter dan dat je samen samenblijft. Het is dan ook een risicovolle gok.

Je levensgezel kan het afbollen ( of je kan het zelf willen afbollen), kan ziek worden, kan omver gereden worden, kan een burn out krijgen, etc

In uw dertiger jaren een beslissing maken die zo een impact heeft op de rest van uw leven is gewoon niet verstandig. Als je nu in de vijftig bent, ok misschien.

En dan gaan jullie er ook nog eens van uit dat de partner met plezier de eigen carrière op wil zeggen, er zijn nu maar weinig hooggeschoolde vrouwen meer die met plezier huismoeder gaan worden en we gaan nu toch wel uit van een profiel dat niet met Lindsey, kassierster in de Zeeman, getrouwd zal zijn hè....

En dan gaan jullie er ook nog eens van uit dat de partner met plezier de eigen carrière op wil zeggen, er zijn nu maar weinig hooggeschoolde vrouwen meer die met plezier huismoeder gaan worden en we gaan nu toch wel uit van een profiel dat niet met Lindsey, kassierster in de Zeeman, getrouwd zal zijn hè....
Dat is een andere discussie.
Maar als de partner bewust kiest om fulltime huisman of huisvrouw te zijn dan zie ik daar geen graten in. Toch zeker niet onder het mom “ja maar als je ooit uit elkaar gaat”.
Daarbij slaat uw laatste zin ook op niks natuurlijk. Of je nu werkt bij de zeeman of manager bent in een multinational, wat maakt dat voor verschil voor de keuze om niet meer te gaan werken? Bewust kiezen om meer tijd met uw kinderen door te brengen en u te richten op het huishouden dat staat toch volledig los van uw functie of scholingsgraad?

Niet iedereen ambieert een villa waarvoor je met twee fulltime een hoge functie met hoog loon voor moet uitvoeren. Één kostwinner (waarschijnlijk wel met hoge functie en hoog loon) en in een rijhuis wonen is ook een perfecte keuze hoor.

Volledig stoppen met werken heeft ook nadelen natuurlijk. Daarom dat er veel mensen zijn die 3/5de gaan werken. Dat is tijd voor kinderen en huishouden. Maar toch ook nog inkomsten en sociaal contact.

Maar als de partner bewust kiest om fulltime huisman of huisvrouw te zijn dan zie ik daar geen graten in. Toch zeker niet onder het mom “ja maar als je ooit uit elkaar gaat”.
Daarbij slaat uw laatste zin ook op niks natuurlijk. Of je nu werkt bij de zeeman of manager bent in een multinational, wat maakt dat voor verschil voor de keuze om niet meer te gaan werken? Bewust kiezen om meer tijd met uw kinderen door te brengen en u te richten op het huishouden dat staat toch volledig los van uw functie of scholingsgraad?

Niet iedereen ambieert een villa waarvoor je met twee fulltime een hoge functie met hoog loon voor moet uitvoeren. Één kostwinner (waarschijnlijk wel met hoge functie en hoog loon) en in een rijhuis wonen is ook een perfecte keuze hoor.

Volledig stoppen met werken heeft ook nadelen natuurlijk. Daarom dat er veel mensen zijn die 3/5de gaan werken. Dat is tijd voor kinderen en huishouden. Maar toch ook nog inkomsten en sociaal contact.
Anno 2021 is dat toch sowieso al eerder een luxe situatie eh.

De meeste koppels tegenwoordig hebben geen keus ... zij moeten met z'n 2 werken om rond te komen.
Zeker als er nog kinderen mee gemoeid zijn.

Anno 2021 is dat toch sowieso al eerder een luxe situatie eh.

De meeste koppels tegenwoordig hebben geen keus ... zij moeten met z'n 2 werken om rond te komen.
Zeker als er nog kinderen mee gemoeid zijn.
Rondkomen is iets anders als in (semi) luxe willen leven.

Vele zouden perfect op 1 loon kunnen leven maar verkiezen dit niet te doen omdat ze extra's willen, meerdere reizen,...

Groot verschil.

Ik heb dat bij mijn schoonouders gezien, en dan merk je pas wat voor "miserabel" leven van die thuiszittende vrouwen eigenlijk hebben. Je vervreemdt eigenlijk compleet van "de wereld", je ziet nog grotendeels de dingen die rond de kerktoren gebeuren, bent totaal niet meer mee met nieuwe technologieën, ...
Ook nadien wou ze dan terug beginnen werken, maarja, er is niemand die een 45-jarige vrouw zonder ervaring wil aannemen he.

Ik heb dat bij mijn schoonouders gezien, en dan merk je pas wat voor "miserabel" leven van die thuiszittende vrouwen eigenlijk hebben. Je vervreemdt eigenlijk compleet van "de wereld", je ziet nog grotendeels de dingen die rond de kerktoren gebeuren, bent totaal niet meer mee met nieuwe technologieën, ...
Ook nadien wou ze dan terug beginnen werken, maarja, er is niemand die een 45-jarige vrouw zonder ervaring wil aannemen he.

Dat ligt echt volledig aan de persoon in kwestie hoor. Mijn moeder was ook altijd huisvrouw en die had een veel socialer leven dan mijn vader. Die laatste zag dezelfde collega's dagelijks, terwijl mijn moeder haar resterende tijd opvulde met vrijwilligerswerk in de buurt en de stad, en wat opleidingen te volgen die haar plezant leken. Want het is nu niet alsof je 40u per week nodig hebt voor de winkel, was en de plas...

Als ingenieur kan je uw eigen huis ook tekenen.
Ken iemand die bouwkundig ingenieur is: eigen huis getekend en gemetseld en heel veel andere zaken ook zelf gedaan. Nu goed kon ook via zijn firma aan alle materialen heel goedkoop geraken + lenen wat nodig
Enkel een bouwkundig ingenieur? Of ook een ingenieur elektromechanica?
Mijn ouders hebben destijds alles zelf gedaan van het huis, buiten het tekenen. Ik zou graag hetzelfde doen.
De alleenstaande villa heeft in het totaal minder dan 100.000 euro gekost en waarde is nu 4x zoveel.

Als voorbeeld: de dakstructuur laten zetten kostte toen 27.000 euro inclusief manuren, maar het materiaal (hout, etc.) zelf kostte 4000 euro. Dus als je alles zelf kan spaar je enorm uit.

Ook niet alles wat je laat doen is beter. Het enige wat we hebben laten doen is de vloer op de gelijkvloers en de ramen. Die vloerder was te lui om de hoekjes op een deftige manier op te vullen en de ramen zaten er soms scheef in.

Idd ons ma is zo. Huisvrouw met niks kennis van de wereld. Heb haar bank app op haar telefoon geinstalleerd zodat ze toch kon zien hoeveel onze pa uitgeeft elke maand :-). En nu frustratie alom omdat ze zo afhankelijk is ... .

Terug
Bovenaan