Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ecocheques zijn toch nog niet afgeschaft of heb ik nu iets gemist?
Dunno of dat al officieel in 't staatsblad verschenen is, net als met die MC verhoging.
Maar het verhogen van die MC's met 2 EUR zou ten koste van de EC's gaan voor zover ik het gevolgd heb.
Al heb ik vorig jaar, vooraleer het akkoord beklinken was, nog berichten zien passeren dat men vreesde dat de EC's afgeschaft gingen worden, nog vóór er een akkoord was over de verhoging van de MC's.

En in zake de verhoging van de MC's met 2 EUR, was mijn gedacht dat dit nauwelijks de moeite was om de non-indexatie van de voorbije jaren te dekken, incl. het afschaffen v/d EC's.
Het afschaffen v/d EC's gaat nl. al een groot stuk (OK, niet 'zo goed als volledig') van die verhoging v/d MC's afsnoepen & dan is er nog niet gesproken over indexatie sinds de laatste aanpassing.

@Reverz heeft dat hier mooi uitgeschreven ->
Zoals @Noctilucus op de vorige pagina al correct aanhaalde: de laatste stijging op de MC is van 2016... de lonen zijn sinds 2016 alleen door indexatie ~35% gestegen. MC nu optrekken van €8 naar €10 is een 28% stijging (8,91/6,91), die dekt dus niet eens de inflatie. Niet kostneutral... :laugh:

En dan spreken we niet eens van de misgelopen inflatie van de voorbije 10 jaar en het feit dat het afschaffen van de ecocheques als pasmunt gebruikt gaan worden (waar ik weet niet of dat al echt concreet is? :unsure:) waardoor de effectieve stijging eerder 14-15% zou zijn.
Dat is natuurlijk het nadeel van al die fiscale koterij... alles wat niet bruto is ontspringt de dans bij indexatie.

Het is wél waar dat men aangeeft dat er nog eens 2 EUR zou bij komen later. Dunno wanneer dat effectief zou komen weliswaar.

Weliswaar gaat het hier over het afschaffen van iets dat men u moet (??) geven t.o.v. het verhogen van het plafond van iets dat men u niet moet geven.
En zelfs al zijn die EC's niet verplicht, dan nog wil het niet zeggen dat men u hogere MC's zal geven ter compensatie van die EC's. Men zou even goed zich kunnen wegsteken achter de afschaffing v/d EC's om u gewoon 250 EUR minder te moeten geven, want 'het is 't staat die het afschaft, niet wij als WG'.

Nu de reden waarom ik dit vooral post is omdat ik benieuwd ben naar jullie mening (en dan vooral van andere techniekers).
Ik heb nog niet heel veel opslag gekregen in al die tijd, het grootste deel van mijn loonsverhoging komt voort uit indexatie.
In uw twintiger jaren vergaar je het meeste kennis en dus normaal moet dat ook gereflecteerd worden in uw loon. Lees, toch een paar keer opslag die naam waardig.

Het regime dat je beschrijft ken ik wel van bij andere bevriende techniekers. Dus vermoedelijk is uw WG wel niet de enige die dat systeem toepast. Lees, mogelijks toch is gaan snuffelen bij andere WG zal uw loon geen kwaad doen.
Als je dan een aantrekkelijk aanbod op zak hebt kan je nog altijd uw huidige WG de kans geven u te betalen naar waarde.
Eens uw WG weet natuurlijk dat je een aanbod hebt speel je hoog spel natuurlijk:
Als je geen opslag krijgt en je vertrekt niet zal hij in de toekomst al helemaal niet geneigd zijn u nog iets te geven.

Maw, als je een beter aanbod hebt moet je ook bereid zijn dat aan te nemen alvorens het aan uw WG te presenteren.

Maw, als je een beter aanbod hebt moet je ook bereid zijn dat aan te nemen alvorens het aan uw WG te presenteren.
Ik ben amper 1x eens naar mijne baas gegaan met het idee eindelijk eens opslag te krijgen (nadat ik al een contractvoorstel had van een andere werkgever)

Ik kreeg geen enkel tegenvoorstel en na een minuutje stond ik al terug buiten aan zijn deur. :tongue: Ouch.
Het voordeel: Zo was mijn keuze wel erg snel gemaakt.

Na lang meelezen ook maar eens delen :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: A2 Boekhouden-informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 (Kinderen ten laste bij partner)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 226
Huidige functie: Finance application expert
Anciënniteit: 12 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Meestal 38. In piekperiode (projects go live en financial closings meer richting 45)
verantwoordelijkheden: Ja, aanspreekpunt voor issues met financiële programma's + verantwoordelijk voor een financiële dienst.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5482,46
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3178,47
Nettovergoedingen: 125 € + 55 EUR (internet vergoeding)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM budget 600 EUR per 2 jaar / laptop van het werk.
Maaltijdcheques: Vanaf 01/02 10 EUR met 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: 250 EUR (wellicht afgeschaft dit jaar? Nog niet helemaal duidelijk)
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja - 1% eigen inleg / 4% WG
Hospitalisatieverzekering: Ja.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Afhankelijk van bedrijfsresultaat en evaluatie. Afgelopen 2 jaar steeds 2x bruto maandloon als bonus. Fietslease via werkgever via bruto loon.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd: 35m
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, voorlopig nog oud systeem (Full option Renault Austral) maar vanaf 2028 TCO 950 (en full electric natuurlijk) + tankkaart.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 6 waarvan 2 anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, wel in samenspraak met directe manager (nooit gelijk) en rekening houden met deadlines uiteraard.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja, flexibel starten tussen 7-10
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Met momenten maar zeker niet constant.
Hoe vaak overuren te presteren: Enkel op de piekmomenten / wanneer nodig.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja budget van EUR 2.500 per jaar
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen telewerk / 3 dagen kantoor verplicht. Wel flexibel in geval van overmacht.
Verantwoordelijkheid over personeel: Gedeeltelijke verantwoordelijkheid over 4FTE's. Vanaf volgend jaar vallen deze volledig alleen onder mij.

Zeker met alle extra's best tevreden over mijn pakket / werkgever.

Na lang meelezen ook maar eens delen :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: A2 Boekhouden-informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0 (Kinderen ten laste bij partner)
Situatie zowat hetelfde als die van mij, ik ben wel iets ouder maar hetzelfde matige diploma en loon is ook ongeveer hetzelfde. Ik werk als functioneel analist.

Ik zit in een moeiljke situatie en weet niet goed wat doen. Momenteel vrij tevreden van de voorwaarden van mijn huidige werkgever, altijd vrij turbulent geweest intern maar uiteindelijk altijd goed op de pootjes terecht gekomen. Probleem is echter dat er een serieuze afbouw is van IT mensen in België. Op dit moment bijna 70 directe collega's die verdwenen zijn in de laatste jaren dus ik voel me zowat 'the last of the mohicans' en met de weinig resterende mensen in België heb ik erg weinig interactie of gaan ze binnenkort in pensioen.

Tot nu toe kon ik vrij goed overweg met de talloze herstructureringen; ik amuseer me in mijn job ik heb een internationaal team die goed functioneert maar de laatste jaren had ik enorme ondersteuning van mijn directe leidinggevende; vrij empatisch en vrij ondersteunend. Na de talloze herstructureringen en goede collega's/vrienden in andere teams die letterlijk weggepest werden door managers in lage loonlanden of ontslagen werden voor dubieuze redenen heb ik zowat een breekpunt bereikt. Mijn baas heeft recent ook ontslag genomen waardoor alles dus wankel wordt en wellicht de opvolger opnieuw benoemd wordt in lage loonlanden (vb India).

Regelmatig aanbiedingen maar vooral consultancy/freelance en dit zie ik niet zitten. Eind vorig jaar gecontacteerd geweest door een ex-collega om een gelijkaardige functie uit te oefenen in dezelfde domeinen waar ik nu verantwoordelijk voor ben maar iets meer hands on en met Belgisch/Europese collega's ipv offshore resources; Recent opnieuw gecontacteerd geweest. Loonvoorwaarden zijn nog niet gekend, het punt is dat ik me gevangen voel in een gouden kooi.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 49
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 25 jaar in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: kader
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): industrie
Huidige functie: IT Platform Lead
Anciënniteit: 25 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42
verantwoordelijkheden: eind verantwoordelijk over meerdere platformen die globaal gebruikt worden, aansturen interne en externe teams

Maand salaris (bruto): 6950
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4030
Nettovergoedingen: €150 representatievergoeding per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja op beide
Maaltijdcheques: 7€
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): geen bijdrage; momenteel €11.000 per jaar en stijgt met anciënniteit en loon
Hospitalisatieverzekering: voor gans het gezin, redelijk uitgebreid
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus gemiddeld 10% van jaarloon in warranten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 30
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: n/a
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV, Europese laadkaart, laadstation thuis met terugbetalingsregeling

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 17
Vakantiedagen (andere extra): 3
Vrijheid om verlof te nemen: extreem flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, vnl cost pressure en resultaten halen, soms hoge impact als systemen niet beschikbaar zijn
Hoe vaak overuren te presteren: relatief weinig structureel (bij collega's in andere domeinen is dit een ander verhaal...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zeer flexibel (door huidige leidinggevende....)
Telewerk (buiten corona-periode): zeer flexibel. Ik kies zelf hoeveel ik thuiswerk.
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, intern en extern

Ik zit in een moeiljke situatie en weet niet goed wat doen. Momenteel vrij tevreden van de voorwaarden van mijn huidige werkgever, altijd vrij turbulent geweest intern maar uiteindelijk altijd goed op de pootjes terecht gekomen. Probleem is echter dat er een serieuze afbouw is van IT mensen in België. Op dit moment bijna 70 directe collega's die verdwenen zijn in de laatste jaren dus ik voel me zowat 'the last of the mohicans' en met de weinig resterende mensen in België heb ik erg weinig interactie of gaan ze binnenkort in pensioen.

Tot nu toe kon ik vrij goed overweg met de talloze herstructureringen; ik amuseer me in mijn job ik heb een internationaal team die goed functioneert maar de laatste jaren had ik enorme ondersteuning van mijn directe leidinggevende; vrij empatisch en vrij ondersteunend. Na de talloze herstructureringen en goede collega's/vrienden in andere teams die letterlijk weggepest werden door managers in lage loonlanden of ontslagen werden voor dubieuze redenen heb ik zowat een breekpunt bereikt. Mijn baas heeft recent ook ontslag genomen waardoor alles dus wankel wordt en wellicht de opvolger opnieuw benoemd wordt in lage loonlanden (vb India).

Regelmatig aanbiedingen maar vooral consultancy/freelance en dit zie ik niet zitten. Eind vorig jaar gecontacteerd geweest door een ex-collega om een gelijkaardige functie uit te oefenen in dezelfde domeinen waar ik nu verantwoordelijk voor ben maar iets meer hands on en met Belgisch/Europese collega's ipv offshore resources; Recent opnieuw gecontacteerd geweest. Loonvoorwaarden zijn nog niet gekend, het punt is dat ik me gevangen voel in een gouden kooi.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
verantwoordelijkheden: eind verantwoordelijk over meerdere platformen die globaal gebruikt worden, aansturen interne en externe teams

Groepsverzekering (deel werkgever%): geen bijdrage; momenteel €11.000 per jaar en stijgt met anciënniteit en loon
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus gemiddeld 10% van jaarloon in warranten

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV, Europese laadkaart, laadstation thuis met terugbetalingsregeling

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, vnl cost pressure en resultaten halen, soms hoge impact als systemen niet beschikbaar zijn
Hoe vaak overuren te presteren: relatief weinig structureel (bij collega's in andere domeinen is dit een ander verhaal...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zeer flexibel (door huidige leidinggevende....)
Telewerk (buiten corona-periode): zeer flexibel. Ik kies zelf hoeveel ik thuiswerk.
Da's geen gouden kooi maar een plastieken gevangenis, freelance 4 maand werken voor hetzelfde loon en de rest vakantie voor een IT profiel met ervaring.

Edit: voor de duidelijkheid - dat is een dijk van een loonpakket en je hebt plezier in je job, maar puur financieel is dat volgens mij wel een pakket dat men elders zonder al te veel problemen zal aanbieden, een overschakeling naar freelance zou daar anderzijds nog een serieuze turbo op plaatsen - mijn buurman heeft diverse freelancers tussen 1200 en 1600 €/dag in zijn team - ook zijn er al vaste personeelsleden ontslaan/ontslag gegeven die 3 maand later daar terug werken aan een significant hoger loon als freelancer.

Laatst bewerkt:
Da's geen gouden kooi maar een plastieken gevangenis, freelance 4 maand werken voor hetzelfde loon en de rest vakantie voor een IT profiel met ervaring.

Edit: voor de duidelijkheid - dat is een dijk van een loonpakket en je hebt plezier in je job, maar puur financieel is dat volgens mij wel een pakket dat men elders zonder al te veel problemen zal aanbieden, een overschakeling naar freelance zou daar anderzijds nog een serieuze turbo op plaatsen - mijn buurman heeft diverse freelancers tussen 1200 en 1600 €/dag in zijn team - ook zijn er al vaste personeelsleden ontslaan/ontslag gegeven die 3 maand later daar terug werken aan een significant hoger loon als freelancer.

Ik zou daar toch mee opletten met zo'n uitspraken: @Draconii geeft aan dat hij niet voor consulting/freelance wil kiezen. Bedrijven die iemand vast in dienst nemen (mogelijks via vennootschap), zijn meestal wel verstandig genoeg om geen hoge freelance tarieven te betalen voor iemand vast.

In mijn vorig bedrijf had enkel de CIO zo'n tarieven. Kwestie van niet de verwachting te creëren dat je als IT platform lead overal vlot €1200 per dag kan binnenharken.
Grofweg gerekend zou een dagtarief van €600 - 650 per dag leiden tot break-even met zijn huidig pakket (gerekend met dagtarief maal factor 9 à 10 = maandloon via vennootschap, met 12 maandlonen). Dat lijkt me wel gemakkelijk om met zijn ervaring daar ruim boven te geraken, maar ik zie toch niet direct die x2.

Ik zou daar toch mee opletten met zo'n uitspraken: @Draconii geeft aan dat hij niet voor consulting/freelance wil kiezen. Bedrijven die iemand vast in dienst nemen (mogelijks via vennootschap), zijn meestal wel verstandig genoeg om geen hoge freelance tarieven te betalen voor iemand vast.

In mijn vorig bedrijf had enkel de CIO zo'n tarieven. Kwestie van niet de verwachting te creëren dat je als IT platform lead overal vlot €1200 per dag kan binnenharken.
Grofweg gerekend zou een dagtarief van €600 - 650 per dag leiden tot break-even met zijn huidig pakket (gerekend met dagtarief maal factor 9 à 10 = maandloon via vennootschap, met 12 maandlonen). Dat lijkt me wel gemakkelijk om met zijn ervaring daar ruim boven te geraken, maar ik zie toch niet direct die x2.

Mss niet overal vlot maar gezien profiel: IT + pak ervaring + industrie in een internationale context + duidelijk leidinggevende en sturende capaciteiten lijkt me dat toch een zeer gegeerd profiel te zijn.

Bijkomend denk ik dan ook dat huidig loonpakket in loondienst behoorlijk haalbaar is in grotere bedrijven. Voor @Draconii lijkt het me vooral een grote aderlating dat je door duidelijke herstructureringen mogelijks een andere job moet zoeken terwijl de huidige job dicht in de buurt van het ideaal komt.

Ik kies inderdaad niet om freelance te gaan werken, ondanks regelmatig aanbiedingen. 2 dramatische gevallen gezien van kennissen waar het misgelopen is met de gezondheid en voor een financiële ramp gezorgd hebben (hersenbloedig en de andere kanker). Kwestie van slecht verzekerd? Ik weet het niet maar ik heb hierdoor een andere kijk gekregen hierop. Ik weet wel dat dit uitzonderingen zijn maar toch...

Ik heb zowat de sweet spot bereikt van wat ik wil qua verantwoordelijkheid en vrijheid en ook in een domein die ik vrij graag doe. De reden waarom ik geen consultancy overweeg is dat ik in een regio woon die verkeers -en filevrij is. Ik heb absoluut geen zin om te pendelen naar Brussel/Antwerpen.

Ik moet binnenkort kiezen of ik al dan niet een relance-overurenregeling wil bij mijn werkgever. Momenteel werkt mijn bedrijf met het volgende systeem:
  • Het eerste overuur van de dag is een flexiuur aan 100%.
  • Alle volgende overuren op dezelfde dag zijn aan 150%, waarbij:
    • 50% toeslag wordt uitbetaald aan het einde van de maand,
    • 100% basisloon kan worden opgenomen als recup of uitbetaald aan het einde van het jaar.
Nu vroeg ik me af hoe dit zich verhoudt tot relance-overuren, die doorgaans:
  • volledig netto worden uitbetaald,
  • geen recup opleveren,
  • werkgever zegt dat deze uren aan 100% uitbetaald worden
Dus bij deze uren zijn bruto = netto, maar zonder toeslag.
Mijn werkgever heeft tijdens een briefing enkele rekenvoorbeelden getoond, waar blijkt dat relance overuren veel voordeliger zouden zijn. (Steeds met voorbeelden uit de hoogste belastingschijf).
Enkele collega's en mezelf hebben dit achteraf zelf eens proberen uitrekenen en dit geeft een ander beeld. Het kwam erop neer dat gewone overuren aan 150% interessanter zijn dan relance overuren en hoe groter uw brutoloon is, hoe groter het voordeel.
Ik heb hiervoor aangenomen dat het basisloon 40% belast is en de 50% toeslag vrijgesteld is.
Dus een overuur van bijvoorbeeld bruto 25 euro/u, levert 37,5 euro/u bruto op en 27,5 euro/u netto. Waarbij een relance overuur 25 euro/u netto zou opleveren. En hierbij ook nog eens rekening houden dat dit extra brutoloon wel meetelt voor uw vakantiegeld en pensioen.

Mijn vragen zijn:
  1. Is het fiscaal correct dat bij klassieke overuren de 50% toeslag volledig belastingvrij is (tot een x-aantal uren), terwijl het basisloon wel normaal belast wordt?
  2. Mag een werkgever volgens de wetgeving relance-overuren aan 150% uitbetalen, of is 100% de norm?
  3. Hoe kan ik praktisch berekenen wat financieel voordeliger is: klassiek 150%-overuur (met toeslag en recup) of relance-overuren (netto), rekening houdend met mijn situatie? Klopt mijn bovenstaande aanname uit het rekenvoorbeeld?
Wij hebben geen HR- of vakbond die dit voor ons kan uitzoeken.

Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Laatst bewerkt:

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

'k Weet ni ze. 7K + nettovergoedingen + wagen & nog eens 40d verlof lijkt mij alles behalve weinig voor een IT rol. Ik zie dat er hier de 'management' boost in het loon zal zitten, maar da's een serieus loon ze.

Ikzelf heb ook bijna 20j ervaring in IT & zit zeker niet aan 7K. Weliswaar geen management rol. Het puur administratieve is m'n ding zo nooit echt geweest.
Voor al wat ik recent al gehoord heb van collega's die vertrokken zijn bij ons in de recente maanden, van jonge tot iets minder jonge mensen, is er geen énkele die iets vermeldde van 7K. Weliswaar in een uitvoerende rol, geen management rol.

So yeah, dunno of het écht zo gemakkelijk zou zijn om te vertrekken & gewoon te verwachten dat je op een ander zo gemakkelijk minimum even veel zou krijgen.

Ik heb zowat de sweet spot bereikt van wat ik wil qua verantwoordelijkheid en vrijheid en ook in een domein die ik vrij graag doe. De reden waarom ik geen consultancy overweeg is dat ik in een regio woon die verkeers -en filevrij is. Ik heb absoluut geen zin om te pendelen naar Brussel/Antwerpen.
Gewoon even ter info, maar verre van alle consulting jobs zitten in Brussel/Antwerpen. Genoeg opportuniteiten te vinden in West-Vlaanderen of Limburg.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Ik zou het geen gouden kooi noemen. Je hebt een mooi pakket maar zeker niet onhaalbaar bij andere WGs.
Je doet uw job graag maar de omgeving is niet meer uw meug.
Dan is er eigenlijk maar één optie en dat is andere oorden opzoeken.
Het voordeel is, je hebt nog een job, dus je kan picky zijn. Werp hier en daar is wat hengels uit, ga is ergens op gesprek. Wie weet bevalt het u wel :) .
Vergeet niet, je hebt op zijn minst nog 15j voor de boeg. Om dan in die stress te blijven zitten, ik zou er voor bedanken als ik de keuze heb.

Hier ook wat verwikkeld in een lastige situatie:
  • werkzaam in een kleine Vlaamse KMO, echter hebben de kinderen van eigenaar geen interesse om zaak verder te zetten - zaakvoerder is aan het kijken voor overnemer, echter zijn er wel kandidaten om de business over te nemen maar niet de gebouwen/werkplaats/personeel - reden: kandidaten hebben zelf werkplaats, zijn ook niet in ons land gevestigd
  • eigenaar mikt op overname uiterlijk 2031
  • nu ben ik gecontacteerd door een bedrijf in Nederland om voor hen te komen werken - zelfde sector maar functie zou verschuiven (momenteel ben ik een soort van manusje van alles die betrokken is bij elke stap (offerte, bestellingen plaatsen, engineering, opvolging, QA) naar inside sales/advies/engineering - thuiswerk en 1 tot 2 dagen/week naar Nederland (300km enkel, hotel)
Mijn probleem: heb bedrijf bezocht en vrij uitgebreid en open gesproken met bazen en mogelijke collega's, heb een positieve indruk van bedrijf en ze zijn goed gestructureerd, goed uitgerust en kunnen een zeer mooi groei -traject voorleggen dat ze hoofdzakelijk door overnames realiseren. Draaien +20 miljoen euro omzet met 50 mensen.

Allemaal goed en wel maar in tegenstelling tot velen werk ik niet graag van thuis uit en ga ik het rechtstreekse contact met een effectieve constructie -afdeling missen. Ook zit ik in een marginale niche -markt waardoor overschakelen naar een andere sector geen evidente stap zal zijn.

Op de koop toe is deze ook nog eens kandidaat overnemer van huidige werkgever.

Andere optie is de kat nog wat uit de boom kijken, of eens elders gaan luisteren of een andere sector echt uitgesloten is.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 Jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Senior Azure Consultant
Anciënniteit: 9
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u
verantwoordelijkheden: /

Maand salaris (bruto): 4250€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2700€
Nettovergoedingen: 192€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja 3%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 13de maand, en winstpremie bij het behalen van de groepstarget ligt rond de 1200 netto,
Cafetariaplan, extra ziekteverzekering

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja VAA 198€

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: meestal wel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk met wachtdienst waar je een premie voor krijgt per dag dat je van wacht bent.
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Tijdens wachtdients
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Zelf te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Geen idee of dit pakket nog marktconform is

Laatst bewerkt:
Hier ook wat verwikkeld in een lastige situatie:
  • werkzaam in een kleine Vlaamse KMO, echter hebben de kinderen van eigenaar geen interesse om zaak verder te zetten - zaakvoerder is aan het kijken voor overnemer, echter zijn er wel kandidaten om de business over te nemen maar niet de gebouwen/werkplaats/personeel - reden: kandidaten hebben zelf werkplaats, zijn ook niet in ons land gevestigd
  • eigenaar mikt op overname uiterlijk 2031
  • nu ben ik gecontacteerd door een bedrijf in Nederland om voor hen te komen werken - zelfde sector maar functie zou verschuiven (momenteel ben ik een soort van manusje van alles die betrokken is bij elke stap (offerte, bestellingen plaatsen, engineering, opvolging, QA) naar inside sales/advies/engineering - thuiswerk en 1 tot 2 dagen/week naar Nederland (300km enkel, hotel)
Mijn probleem: heb bedrijf bezocht en vrij uitgebreid en open gesproken met bazen en mogelijke collega's, heb een positieve indruk van bedrijf en ze zijn goed gestructureerd, goed uitgerust en kunnen een zeer mooi groei -traject voorleggen dat ze hoofdzakelijk door overnames realiseren. Draaien +20 miljoen euro omzet met 50 mensen.

Allemaal goed en wel maar in tegenstelling tot velen werk ik niet graag van thuis uit en ga ik het rechtstreekse contact met een effectieve constructie -afdeling missen. Ook zit ik in een marginale niche -markt waardoor overschakelen naar een andere sector geen evidente stap zal zijn.

Op de koop toe is deze ook nog eens kandidaat overnemer van huidige werkgever.

Andere optie is de kat nog wat uit de boom kijken, of eens elders gaan luisteren of een andere sector echt uitgesloten is.
Lijkt me dat je nog veel tijd hebt om rond te kijken voor een andere job?
Je huidig bedrijf doet machinebouw dacht ik? Er zijn tal van bedrijven die machinebouw doen en projectingenieurs zoeken.

Lijkt me dat je nog veel tijd hebt om rond te kijken voor een andere job?
Je huidig bedrijf doet machinebouw dacht ik? Er zijn tal van bedrijven die machinebouw doen en projectingenieurs zoeken.

Tijd - mss, desondanks dat ik niet twijfel aan de intenties van zaakvoerder - bij een goed bod, voor geld danst den beer denk ik dan.

Had dit bedrijf nu eens geen 300km van mijn deur gezeten - direct, maar aangezien ze kandidaat overnemer zijn kon ik de uitnodiging moeilijk weigeren - ondertussen positieve feedback ontvangen en ze gaan een voorstel maken waarbij aangegeven wordt dat ik er moet op vooruit gaan.

Om eerlijk te zijn zou ik dit liever als plan B achter de hand houden en een mooie uitweg proberen te vinden zonder de deur dicht te slaan.

Anderzijds is mijn referentiekader zeer beperkt, is nog steeds mijn eerste werk - ben +/- wat vergroeid met het bedrijf.

300 kilometer en elke week minstens éénmaal naar daar rijden? Dat is ofwel een hele dag kwijt om 8 uur te werken, ofwel een overnachting ter plaatse. Doe ik zelfs niet voor het dubbele van mijn loon...

Ik ben trouwens ook iemand die absoluut niet graag thuis werkt. Niet per se voor het contact (hoewel zaken bespreken echt veel efficienter gaat op kantoor dan via teams...) maar gewoon omdat dan de scheiding werk/privé makkelijker te maken is in mijn hoofd. Tijdens corona dan verplicht thuis moeten werken (hoewel ik in een essentiele sector werk dus relatief snel weer naar kantoor kon) en dat deed toch geen wonderen voor mijn gemoedstoestand.

All in all lijkt mij de enige reden waarom je het overweegt 'ik ken de job en het bedrijf' te zijn. Maar wat een nadelen zitten er ook aan verbonden...zou me verbazen als dàt het beste is wat je kan vinden.
En over deuren dichtgooien...als je het aanbod afwijst wegens de afstand en niet compatibel met je privéleven moet je al een dwaze HR hebben om daar geen begrip voor te hebben.

Had dit bedrijf nu eens geen 300km van mijn deur gezeten - direct, maar aangezien ze kandidaat overnemer zijn kon ik de uitnodiging moeilijk weigeren - ondertussen positieve feedback ontvangen en ze gaan een voorstel maken waarbij aangegeven wordt dat ik er moet op vooruit gaan.
Ik snap niet waarom je het eigenlijk nog overweegt, 300km is echt te ver om wekelijks te doen (maandelijks gaat nog), maar als het voor jou belangrijk is om dicht bij de werkvloer te staan laat het dan. Ik zou dit pas nemen als je geen ander alternatief hebt (of een verhuis overweegt).

Terug
Bovenaan