Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Eigenlijk stijgt VAA wel bij elke nieuwe wagen: bij een identieke of vergelijkbare wagen zal de catalogusprijs na 4-5 jaar minstens zo snel gestegen zijn als de inflatie, waardoor je VAA in het eerste jaar ook omhoog gaat, alleen zit je inderdaad met die daling tijdens de looptijd.
En met de berekeningsmethode op basis van CO2 uitstoot en catalogusprijs, meen ik me te herinneren dat de VAA ook voor veel wagens behoorlijk steeg, voor hybrides en EV's op grotere schaal aangeboden werden.

Dat is net hetzelfde als zeggen dat de BTW verhoogd is en dat is niet zo. Het is niet omdat het absoluut bedrag gestegen is dat de BTW verhoogd, VAA heeft nog steeds de oude formule.
Ik kan gerust een 40k EV nemen en de VAA naar 115 euro laten zakken bvb, dat is een optie. Ik zit dan nog eens onder budget en kan de overschot belastingsvrij in de hypotheek dumpen. Crazy gewoon.

Ik vond het vreemd omdat ik 5-6j geleden aan 5K bruto zat met een netto vergoeding van 250 euro
En ik hield daar maar 3K netto van over

Maar misschien is de regeling ondertussen gewijzigd
Inflatie verhoogt hetgeen de grensbedragen van de belastingschijven verhoogt.

5-6j geleden was VOOR de stijging van 20% van de index (was 2021 en 2022 dacht ik).
5k bruto toen is dus het equivalent van 6k nu. (kort door de bocht natuurlijk)

Dat is net hetzelfde als zeggen dat de BTW verhoogd is en dat is niet zo. Het is niet omdat het absoluut bedrag gestegen is dat de BTW verhoogd, VAA heeft nog steeds de oude formule.
Ik kan gerust een 40k EV nemen en de VAA naar 115 euro laten zakken bvb, dat is een optie. Ik zit dan nog eens onder budget en kan de overschot belastingsvrij in de hypotheek dumpen. Crazy gewoon.

Het verschil is gewoon dat het max. bedrag voor maaltijdcheques niet op basis van een formule werkt die met de inflatie geïndexeerd wordt. Moest die €8 gekoppeld geweest zijn aan een CPI of gemiddelde winkelmand of iets dergelijks, was die meer dan 25% gestegen zonder dat ze de formule hadden moeten aanpassen.

Dat die constructie van mobiliteitsbudget naar hypotheek compleet bizar is, daar ben ik het 100% mee eens.

Is dat? Dat is 2 euro per gewerkte dag, dan ga je toch los boven de 250 euro uit?
Je komt boven de 250 uit ja. Maar die 2 EUR is geen volle 2 EUR, er zit normaal nog een deel 'eigen inbreng' in, net zoals die 8 EUR ook niet 100% van de WG komt (wat is het, 6,6 EUR of zoiets 'voor echt'?).

Als je verlof hebt krijg je er geen natuurlijk. Dus met verlof er af getrokken heb je wat, 220 werkdagen op een jaar (gemiddeld 20 d/maand)? Minder? Wat afhankelijk van hoeveel verlof men heeft zeker.
Mor soit, met de volle 2 EUR is 220 * 2 = 440. Wat meer is dan 250 ja, maar kan je nu niet zeggen dat dit veel meer is eh.

Het is te zien hoe de werkgever het doet. Maar bij ons bvb is het minimale eigen inbreng

• Minimum bijdrage werknemer: € 1,09 per maaltijdcheque.

• Maximum bijdrage werkgever: € 8,91 per maaltijdcheque (sinds 1 jan 2026).

Je komt boven de 250 uit ja. Maar die 2 EUR is geen volle 2 EUR, er zit normaal nog een deel 'eigen inbreng' in, net zoals die 8 EUR ook niet 100% van de WG komt (wat is het, 6,6 EUR of zoiets 'voor echt'?).

Als je verlof hebt krijg je er geen natuurlijk. Dus met verlof er af getrokken heb je wat, 220 werkdagen op een jaar (gemiddeld 20 d/maand)? Minder? Wat afhankelijk van hoeveel verlof men heeft zeker.
Mor soit, met de volle 2 EUR is 220 * 2 = 440. Wat meer is dan 250 ja, maar kan je nu niet zeggen dat dit veel meer is eh.

de minimale inbreng is niet veranderd naar mijn weten dus het is wel "puur" 2 euro dat je erbij krijgt.

De minimale werknemersbijdrage van €1,09 is ongewijzigd gebleven. En de verhoogde fiscale aftrekbaarheid (die van €2 naar €4 gegaan is), is enkel van toepassing als de werknemersbijdrage minimaal is.
Dus in zo goed als alle gevallen is het weldegelijk een netto stijging voor de werknemer van €2.

En 220 * €2 = €440, wat niet de €250 "zo goed als teniet" doet maar bijna het dubbele is want is * 1,76.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar 440 euro bij krijgen en 250 euro verliezen, vind ik toch niet 'zo goed als teniet gedaan'. Je krijgt er bijna 200 euro extra bij.

En er komt in principe nog een verhoging met 2€ aan. Dus van 10€ naar 12€
Ik heb maaltijdcheques van 6,09€. Vorig jaar gingen ze ze verhogen naar het toenmalige maximum van 8€ maar dit werd later weer ingetrokken. Is wel zuur als ze dit eerst beloven en algemeen bekendmaken en een maand later de belofte weer intrekken.

En ze zullen niet meteen verhoogd worden want er is volgens de werkgever op dit moment niet genoeg omzet maar er komen wel nieuwe managersposities bij 🤔

Ik heb maaltijdcheques van 6,09€. Vorig jaar gingen ze ze verhogen naar het toenmalige maximum van 8€ maar dit werd later weer ingetrokken. Is wel zuur als ze dit eerst beloven en algemeen bekendmaken en een maand later de belofte weer intrekken.

En ze zullen niet meteen verhoogd worden want er is volgens de werkgever op dit moment niet genoeg omzet maar er komen wel nieuwe managersposities bij 🤔

De vermelde bedragen zijn de maxima die de werkgevers kunnen geven per cheque. Dit wil daarom niet zeggen dat de werkgever dat bedrag geeft.

De vermelde bedragen zijn de maxima die de werkgevers kunnen geven per cheque. Dit wil daarom niet zeggen dat de werkgever dat bedrag geeft.
In de metaalsector zitten de onderhandelingen voor het sectoraal akkoord muurvast door die verhoging. Vakbonden vragen (eisen) verhoging van 8 naar 10 euro op sectorniveau, Agoria heeft de gespreken daarop volledig afgeblokt en wil die onderhandeling naar bedrijfsniveau verschuiven.

In de metaalsector zitten de onderhandelingen voor het sectoraal akkoord muurvast door die verhoging. Vakbonden vragen (eisen) verhoging van 8 naar 10 euro op sectorniveau, Agoria heeft de gespreken daarop volledig afgeblokt en wil die onderhandeling naar bedrijfsniveau verschuiven.
Zal wel op meerdere plekken zo verlopen. In bancaire PC is het ook naar bedrijfsniveau verschoven + alvast één bank heeft het geweigerd omdat het niet kostenneutraal is. No shit Sherlock :laugh: Ze verschuilen zich achter het feit dat er volgens regering 0% loonsopslag mag gegeven worden. Geen idee of het correct is (of die wetgeving ook van toepassing is op MC), maar directie heeft het alvast geweigerd.

Laatst bewerkt:
Zal wel op meerdere plekken zo verlopen. In bankaire PC is het ook naar bedrijfsniveau verschoven + alvast één bank heeft het geweigerd omdat het niet kostenneutraal is. No shit Sherlock :laugh: Ze verschuilen zich achter het feit dat er volgens regering 0% loonsopslag mag gegeven worden. Geen idee of het correct is (of die wetgeving ook van toepassing is op MC), maar directie heeft het alvast geweigerd.
Zoals @Noctilucus op de vorige pagina al correct aanhaalde: de laatste stijging op de MC is van 2016... de lonen zijn sinds 2016 alleen door indexatie ~35% gestegen. MC nu optrekken van €8 naar €10 is een 28% stijging (8,91/6,91), die dekt dus niet eens de inflatie. Niet kostneutral... :laugh:

En dan spreken we niet eens van de misgelopen inflatie van de voorbije 10 jaar en het feit dat het afschaffen van de ecocheques als pasmunt gebruikt gaan worden (waar ik weet niet of dat al echt concreet is? :unsure:) waardoor de effectieve stijging eerder 14-15% zou zijn.
Dat is natuurlijk het nadeel van al die fiscale koterij... alles wat niet bruto is ontspringt de dans bij indexatie.

Zal wel op meerdere plekken zo verlopen. In bankaire PC is het ook naar bedrijfsniveau verschoven + alvast één bank heeft het geweigerd omdat het niet kostenneutraal is. No shit Sherlock :laugh: Ze verschuilen zich achter het feit dat er volgens regering 0% loonsopslag mag gegeven worden. Geen idee of het correct is (of die wetgeving ook van toepassing is op MC), maar directie heeft het alvast geweigerd.
Wetgeving was in mijn ogen niet van toepassing op de MC.

Zo te zien is mijn interpretatie ook correct:
De regering heeft een wetsontwerp ingediend in het Parlement waardoor de verhoging van de waarde van de maaltijdcheques in 2026 buiten de loonnorm zal vallen. Het wetsontwerp moet nog officieel worden goedgekeurd en gepubliceerd. Benieuwd naar wat dit voor jou betekent? Je leest het in deze blog.

Update: Op 17 november 2025 werd het Koninklijk Besluit dat de verhoging langs RSZ-kant doorvoert, gepubliceerd.

EDIT: wel nog geen 100% bevestiging dat die afwijking erin staat

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 25 -> 28
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5 -> 5,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 209
Huidige functie: Service technieker
Anciënniteit: 1,5 -> 4,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50 (ik reken de verplaatsing wel mee aangezien ik servicetechnieker ben en dus van thuis vertrek en veel op de baan zit. Moet soms 3 uur naar klanten rijden dus dat is voor mij ook werktijd)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3750 -> 4435
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2810
Nettovergoedingen: -
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja beide
Maaltijdcheques: Neen, maar mag smiddags wel eten kopen met de creditcard van het werk.
Ecocheques: -
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Fietslease

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Voornamelijk Vlaanderen + Nederland maar ook een aantal keer per jaar in het buitenland (dit kan eender waar zijn).
Afstand woon/werk in km's: 70 (maar ik vertrek van thuis rechtstreeks naar de klant, moet wel regelematig eens naar de firma gemiddeld 1x/week)
Afstand woon/werk in tijd: 45-50 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Camionette die prive gebruikt mag worden.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):6
Vakantiedagen (andere extra):1
Vrijheid om verlof te nemen: Wanneer ik wil ( moet wel goedkeuring vragen maar word nooit geweigerd aangezien ik mijn eigen planning maak)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ik maak mijn eigen planning dus kan zelf wel wat schuiven, zolang het werk maar gedaan is en ik voldoende werk is er geen probleem.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig (is niet verplicht maar ik doe dit om efficiënter te kunnen werken)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vooral interne opleidingen en taalcursussen
Telewerk (buiten corona-periode): Afentoe indien ik veel administratief werk heb of distributeurs telefonisch moet ondersteuenen met het oplossen van problemen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee -> Klein beetje aangezien ik team leader ben geworden maar in principe werkt iedere technieker zelfstandig. Ik ben er vooral om te ondersteunen indien er problemen zijn, er staat nog steeds een manager boven ons.

Ben tevreden van mijn loon, maar als ik sommige andere zie denk ik toch dat ik nog wel wat meer kan verdienen ergens anders.
Ik doe mijn job nog graag ik geniet van de vrijheid, ik hou er van om veel rond te rijden, moet ook regelmatig op hotel wat ik zeker niet erg vind.
Ik mag zelf mijn planning maken en hotels boeken etc. Dus als ik ooit bepaalde dagen optijd moet thuis zijn krijg ik dat altijd wel geregeld.
Even een update gegeven.

4,5 jaar geleden ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen als service technieker waarin wij redelijk vrij waren en er veel gewerkt wordt op basis van vertrouwen.
Zo moeten wij onze eigen planning maken, service orders verwerken in SAP, stock op orde houden enz.. Er is ook niemand die ons dagelijks gaat controleren om te kijken of wij wel genoeg gewerkt hebben, uren worden ook niet geregistreerd.
Voordeel hiervan is dat je dus heel veel vrijheid hebt, als ik een dag wil uitslapen begin ik wat later, als ik op tijd thuis moet zijn begin ik wat vroeger..
Het nadeel is wel dat mijn overuren dus niet vergoed worden, ik probeer hier zelf een beetje een balans in te vinden. Er zijn dagen dat ik 14 uur werk maar ook dagen dat ik maar 5 uur werk. Ik hou het niet precies bij maar ik gok dat ik rond de 40 - 50 uur per week werk, iets te veel dus maar ik werk liever iets meer met zoveel flexibiliteit dan iedere week van 09:00-17:00.

Nu geef ik sinds 1,5 jaar geleden ook technische trainingen aan onze distributeurs (die onze producten verkopen) over heel de wereld.
Verder word ik afentoe nog betrokken bij allerlei zaken zoals momenteel het overschakelen naar een nieuw ERP systeem, sollicitatiegesprekken met nieuwe technieker/verkopers, herbekijken onderhoudscontracten etc.

Kortom ik doe ondertussen wel wat meer dan enkel onderhoud en herstellingen wat ik zelf heel leuk vind. Enerzijds ben ik blij met het vertrouwen dat ik krijg anderzijds gewoon omdat ik hou van afwisseling in mijn job.

Nu de reden waarom ik dit vooral post is omdat ik benieuwd ben naar jullie mening (en dan vooral van andere techniekers).
Ik heb nog niet heel veel opslag gekregen in al die tijd, het grootste deel van mijn loonsverhoging komt voort uit indexatie.
Zelf ben ik eigenlijk best tevreden met het loon maar uiteindelijk wil je toch altijd meer :D

Wel moet ik er misschien even aan toevoegen dat de techniek waar ik mee bezig ben niet super moeilijk is, het gaat vooral over voertuigelektronica en mechanica. Iemand met een opleiding elektromechanica (en een dosis gezond verstand) zou na een korte opleiding zo met ons mee kunnen draaien.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 43
Opleiding: master in de rechten / master in de criminologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar 10 maand bij vorige werkgever (federaal admin. rechtscollege), 7 jaar 3 maand bij huidige
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractueel ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): openbaar bestuur (lokale overheid)
Huidige functie: adjunct van de directie
Anciënniteit: 16 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): variabel, meestal 8u
verantwoordelijkheden: de verantwoordelijkheid die hoort bij juridische advisering en opvolging van contentieux (betwiste zaken)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.715
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 3.550
Nettovergoedingen: maaltijdcheques (8 euro), fietsvergoeding + telewerkvergoeding + digitale vergoeding = +/- 80 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): eindejaarspremie (+/- 1400 euro netto), vakantiegeld (+/- 2000 euro netto)
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement / laptop
Maaltijdcheques: ja, 8 euro
Ecocheques: 200 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (geen idee van %)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 12km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding (0,37 euro / km)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 15 aanvullende + mogelijkheid tot opnemen van compensatieverlof voor overuren
Vrijheid om verlof te nemen: veel vrijheid, enkel verplicht tssn kerst/nieuw en Gentse Feesten (collectieve sluiting)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: keuze tussen glijtijd / tijdsonafhankelijk werken
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afwisselend (vaak beheersen van crisissen)
Hoe vaak overuren te presteren: afhankelijk van de nood
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: mits relevant en binnen budgettering
Telewerk (buiten corona-periode): veel flexibiliteit (2 a 3 dagen per week)
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Loonschaal A2a?

Terug
Bovenaan