Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Kan je dat van die relance overuren eens uitleggen?
Dit is gewoon een andere manier om overuren uit te betalen. Ipv aan 150% fiscaal voordelig, is in dit geval gewoon bruto=netto. Maar je betaald dus ook geen rsz enz. hierop, en bouwt dus geen extra vakantiegeld, pensioen, ... op.
Op de loonfiche staat dit ook vermeld als de "goedkope overuren".
Ik dacht dat ze dit ingevoerd hadden na corona om sectoren die het moeilijk hadden te helpen terug op te starten en een inhaalbeweging mogelijk te maken. Maar hier kan ik niets direct iets van terugvinden, en waarschijnlijk is dit dus voor alle sectoren. In 2026 is het maximum ook verhoogd naar 240 uren.

Meer info:

Bij ons (politie) zijn de belastingen op overuren (ongeveer 50%) echt een dooddoener. Door structureel personeelstekort worden er bepaalde periodes zeer veel gedraaid maar iedereen wil ze terugnemen. Ook steeds meer volk dat een loopbaanonderbreking neemt en dan idd onbelast gaat flexi-jobben, dat maakt het probleem nog groter.

Als ik die andere stelsels hier zie zou dat toch al veel aantrekkelijker maken.

Op de loonfiche staat dit ook vermeld als de "goedkope overuren".
Geen idee wie uw sociaal secretariaat is, maar dit lijkt mij wat funky.
Bij mij staat daar gewoon wat het is, nl. netto relance overuren.

In principe gedaan sinds dit jaar, maar vanaf april zou er het nieuw systeem komen van vrijwillige overuren, waar zoveel hetze rond geweest is overheen de voorbije maanden.
Aangezien het niet meer op tijd af geraakte voor januari is relance systeem alvast verlengd tot eind maart naar 't schijnt.

Nuja, dat brengt deftig op als 't er op aan komt. Uiteraard omdat je er geen belasting op betaald.
't Is wel altijd beperkt geweest tot 120u/jaar, mor soit, 't is iets eh.

Dat is dan pas nadat je de initiële vrijgestelde overuren gedaan hebt? Anders wordt dat wellicht wel nog gecorrigeerd op je belastingbrief.
Is niet bij iedereen dacht ik.
Mijn vrouw bijvoorbeeld (Unif) krijgt deze niet aangezien je hiervoor een attest van vrijwillige overuren moet ondertekenen en de Unif wilt dit niet opmaken. Dus worden haar overuren gewoon belast.

Geen idee wie uw sociaal secretariaat is, maar dit lijkt mij wat funky.
Bij mij staat daar gewoon wat het is, nl. netto relance overuren.

In principe gedaan sinds dit jaar, maar vanaf april zou er het nieuw systeem komen van vrijwillige overuren, waar zoveel hetze rond geweest is overheen de voorbije maanden.
Aangezien het niet meer op tijd af geraakte voor januari is relance systeem alvast verlengd tot eind maart naar 't schijnt.

Nuja, dat brengt deftig op als 't er op aan komt. Uiteraard omdat je er geen belasting op betaald.
't Is wel altijd beperkt geweest tot 120u/jaar, mor soit, 't is iets eh.
Bij Liantis staan ze als goedkope overuren. Altij al geweest ;-) ze zeggen zelf “gewoon negeren”.

En vorige maand stuurden ze me nog een mail dat het dit jaar 240 uren wordt. Vreemd dat ze niet spraken van de nieuwe regeling …we zien wel.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: computer operator
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :
5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand.
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Technieker voor een kleine zelfstandige die onder een grote aannemer werkt, in opdracht van netbeheerder Fluvius.
Huidige functie: Technieker (Binnenkort ploegbaas)
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42-45
verantwoordelijkheden: met veiligheid, o.a. onder stroom werken en andere collega techniekers ondersteunen.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): €1200
BedrijfsGSM/laptop: nee, laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: 120
Ecocheques: 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus €50-100 bij x aantal opdrachten uitgevoerd elke maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-vlaanderen, tot en met Ronse. Afstand woon/werk in km's: Gemiddelde 70-75km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee, dienstvoertuig
Verplaatsingsvergoedingen: Als chauffeur €56-85
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagens Audi A3 budget €37500, VAA €242, tankkaart €150

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Stress rond veiligheid, kortsluitinggevaar, en af en toe onvriendelijke klanten. Als ik veel alleen ben, dan denk ik te veel na.
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe. +- 4u per 2 weken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Edit; Is dit een goed salaries? Voor ik in dienst was hebben we overleg over loonseisen in die toekomst. Ik heb gevraagd voor een loonsverhoging bij x aantal dienst jaren tot een maximum van 3k-3.5 netto bij 10-12 jaar dienst. Het was oké, maar weet niet of ik te veel vraag voor hetgeen ik de onderneming opbreng.

Is dit een goed salaries? Voor ik in dienst werd genomen hebben we overlegd over loons verwachtingen in die toekomst. Ik heb gevraagd voor een loonsverhoging bij x aantal dienst jaren tot een maximum van 3k-3.5 netto bij 10-12 jaar dienst. Het was oké, maar weet niet of ik te veel vraag voor hetgeen ik de onderneming opbreng.

Dat is dan pas nadat je de initiële vrijgestelde overuren gedaan hebt? Anders wordt dat wellicht wel nog gecorrigeerd op je belastingbrief.

Politie is overheid he, blijkbaar doen die niet mee aan fiscaal voordelige overuren.
Bij ons is het hetzelfde, kunt u overuren laten uitbetalen, maar dan werk je voor een nettouurloon waar je spontaan van begint te wenen dus iedereen neemt recup

Is dit een goed salaries? Voor ik in dienst werd genomen hebben we overlegd over loons verwachtingen in die toekomst. Ik heb gevraagd voor een loonsverhoging bij x aantal dienst jaren tot een maximum van 3k-3.5 netto bij 10-12 jaar dienst. Het was oké, maar weet niet of ik te veel vraag voor hetgeen ik de onderneming opbreng.
Je zit nu op 3200 na een 5-tal jaar. Je geeft aan 3500 netto te willen binnen pakweg nog eens 5 jaar.
Om zoveel te krijgen zou je een goeie 6200 EUR bruto moeten krijgen, dus je zou uw loon in de komende 5 jaar willen zien verdubbelen of 't scheelt niet veel.
Daar bovenop werk je 'voor een kleine zelfstandige'.

Het lijkt mij heel straf dat je op zo'n korte tijdsspanne, zo gigantisch veel in loon zou stijgen. Zeker als dat organische groei moet zijn.
En als het al zo 'afgesproken' zou zijn van bij uw sollicitatie, dan zou men u normaal gezien wel al iets van een groeiplan hebben gegeven (of toch iets op papier). Indien niets op papier, dan telt het niet natuurlijk.

Verder is het niet ideaal om uwe patron om 'netto' te vragen. Een alleenstaande wordt nl. anders belast dan een gehuwde, al dan niet met kinderen. Etc.
Dan nog de belasting op uwe wagen, etc.
Uw persoonlijke belasting is in principe uwe patron z'n probleem niet wete.
De enige 'netto' dat ze mogen uitbetalen is KEW vergoedingen (e.g. de nettovergoedingen) en pakweg relance overuren of iets dergelijks. Hier geldt 'bruto == netto'.

Over de sector zelf en/of uw promotie tot ploegbaas voldoende zou zijn om zo'n sprong te verantwoorden kan ikzelf weinig inbreng geven. Maar 't zou mij wel straf lijken.

Goede werkgever? Goede collega's? Leuke job? Loon naar werken?

Vind het vreemd dat hier zo raar over gedaan wordt, alsof het not done is om tevreden te zijn van uw werk en daar dan te blijven?
Niet raar, maar je gaat sowieso financieel niet het onderste uit de kan halen. Er zijn diverse studies die aantonen dat het (financieel) loont om regelmatig van werkgever te veranderen.

Vind het vreemd dat hier zo raar over gedaan wordt, alsof het not done is om tevreden te zijn van uw werk en daar dan te blijven?

Ik vermoed omdat het gemiddeld gezien financieel beter is om paar keer te veranderen, net zoals het gemiddeld gezien financieel beter is om voor grote bedrijven te werken. In de ogen van iemand anders is er hoofdzakelijk ook maar 1 parameter die dominant is: het loon.

Niet raar, maar je gaat sowieso financieel niet het onderste uit de kan halen. Er zijn diverse studies die aantonen dat het (financieel) loont om regelmatig van werkgever te veranderen.

Ik vermoed omdat het gemiddeld gezien financieel beter is om paar keer te veranderen, net zoals het gemiddeld gezien financieel beter is om voor grote bedrijven te werken. In de ogen van iemand anders is er hoofdzakelijk ook maar 1 parameter die dominant is: het loon.

Niet iedereen gedraagt zich in het leven om "financieel het onderste uit de kan te halen". Alé, met alle respect voor wie dat wel doet hé. Maar er zijn meer dan genoeg mensen wiens drijfveer niet het financiële is. Ik ken zo iemand die hier een deftige job had bij ons op kantoor en ervoor gekozen heeft om van een administratieve job zelf zijn ontslag te geven en vrijwilligerswerk te gaan doen voor de helft van zijn salaris hier.

Niet dat hij het nodig had financieel, zijn huis was afbetaald, geen kinderen, geen partner, dan nog kan je stellen dat niet voor iedereen het financiële primeert.

Ik kan ook eerlijk zeggen dat als ik elders een aanbieding krijg om 50% meer te verdienen, ik niet zomaar ja zou zeggen omdat het meer centjes zijn.

Ik ben er 51, ga werken sinds mijn 20ste en ik heb nog maar 2 werkgevers gehad. :crazy:
Ik ben ook geen grootverdiener in vergelijking met wat ik soms lees op dit forum, maar ook nog niet veel werk gerelateerde stress gehad.

Ik heb ook geen gezin, dus tis niet dat ik centjes moet verdienen om een gezin te onderhouden.
Ook nog nooit schulden gehad of grote afbetalingen/leningen.

En tegen dat we op een gezegende leeftijd zijn en beginnen te sukkelen, zal een rustoord niet meer betaalbaar zijn.
Dus daar gaan je zuurverdiende centjes dan heen om alle dagen dezelfde lauwe patatjes te eten als je buur die heel zijn leven niet gewerkt heeft! :biglaugh:

WARNING: WALL of TEXT. 😅

Ik zit hier ondertussen meer dan 16 jaar, dus ik heb ook geen goesting om 'zomaar' te vertrekken hoor. Uiteraard, dat was na 10j niet anders.
Dus als je al zou jobhoppen, dan doe je dat wss eerder bewust & binnen de 4/5 jaar. Eens je ergens echt gesetteld bent denk ik dat het ook gewoon minder interessant wordt om te vertrekken.
Gewoonte, kennis, opgebouwd krediet, geloofwaardigheid, achievements, etc.

Als ik al zou vertrekken, puur voor 't geld, dan zou ik wss eerder kijken naar freelance te gaan. Als zelfstandige heb ik dan de mogelijkheid om meer over te houden van mijnen 'day rate' dan wat ik nu krijg uiteraard. Ook geen gedoe meer met wagens en opslagen, etc.
Maar anderzijds verlies je dan weer 't gemak, e.d.
Dus eigenlijk heb ik geen goesting om zelfstandig te worden, ook al weet ik dat ik waarschijnlijk meer zou verdienen.

Om op een ander te gaan en 'opnieuw te beginnen', daar heb ik nog veel minder goesting in. 't Zou al serieus de moeite moeten zijn, financieel gezien, vooraleer ik dat zelfs nog maar zou beginnen overwegen.

En toen ik hier begon, pakweg 16 jaar geleden dus, dan was het nog een vrij klein bedrijf. Echt KMO. En ik stapte over van m'n eerste werkgever toen (waar ik iets van een 2-tal jaar gebleven ben).
Ge kent mekaar ook gewoon beter & teams marcheren beter op kleinere schaal.
Sinds de laatste paar jaar is 't bedrijf gefuseerd en ondertussen is het eigenlijk een multinational. En ge voelt dat ook wel. Er is de laatste jaren zeker en vast meer verloop als tevoren.
Maar als 'ancien', tenzij men mij serieus in 't zak zet, heb ik eigenlijk absoluut geen goesting om m'n schup af te kuisen.

Ik ben zelf vrij financieel ingesteld & heb dit bij mijne patron nooit onder stoelen of banken gestoken. Men wist vlakaf dat mijn primaire drijfveer financieel was.
Ik heb ook zotte uren gedraaid & heb die hebben mij zeker opgebracht toen der tijd. Laat staan dat die het bedrijf zelf zeker geen windeieren gelegd hebben, in hun moeilijkste tijden.

Nu, had ik door te jobhoppen mogelijks sneller hoger geraakt, of nu hoger gezeten? Mogelijks. Mogelijks ook niet. Who knows.
In plaats van die zotte uren te draaien voor 'nen baas', zou 't wss beter geweest zijn dat als zelfstandige te doen & de eigen zaak te groeien? Probably.

So yeah. Ik ben zeker financieel ingesteld. Het is belangrijk, but money ain't the end all, be all either.
Ik ben niet zwaar onderbetaald, idem omgekeerd. En heb overheen de jaren alvast wel wat krediet e.d. opgebouwd, wat ik niet noodzakelijk wil gaan heropbouwen op een ander. Al zeker niet voor 100 EUR extra in de maand.

Ik bol rond met een mooie wagen, woon in een eigen appartement, kan gerust elke dag steak friet klaarmaken als ik dat zou willen, kan deftig sparen, etc.
Basically, ik kom ook niets te kort.
Geen partner of kinderen om mijn 'assets' na te laten. Dus het onderste uit kan halen door ergens opnieuw te beginnen (& mogelijks slechter te zitten of tegen m'n goesting te werken), en dat voor pakweg 100 of 200 EUR in de maand extra opzij te zetten voor mijn uiteindelijk pensioen lijkt mij geen aantrekkelijk voorstel. Zeker niet zolang er op het bedrijf geen problemen opduiken eh.

Is dit dan de 'forever job', tot m'n pensioen? Maybe, who knows. Anything can happen. Maar ik sluit dat ook niet noodzakelijk uit.

Die studies gaan over gemiddelden. Dat betekent nog niet dat het onmogelijk is.
Er zijn voorbeelden van werknemers die het tot CEO geschopt hebben, volgens mij hebben die dan wel degelijk het onderste uit de kan gehaald door bij hun werkgever te blijven.

Terug
Bovenaan