Daarom toch nog de extra vraag; hoe zit dat met loonsverhogingen binnen jullie job ? Is dat een jaarlijkse optrekking ? Enkel bij vraag en na langere periode ? Wat voor percentages komen daarbij ?
Intussen wel al enkele jaren weg uit loondienst, en zelfs dat doe ik al niet meer vanuit BE, maar vanuit mijn ervaring uit grofweg dikke 15 jaar loondienst in BE: het leven is aan zij die durven, zij die vragen en die bovendien de merits die daarvoor nodig zijn, op tafel kunnen leggen. Dat is absoluut geldig binnen één en hetzelfde bedrijf (lees, je kan an sich leuk groeien als je je bewijst, meer verantwoordelijkheden opneemt en er ook actief achter aan gaat), maar de echt grote sprongen maak je tussen bedrijven.
De grootste sprongen die ik ooit in één en hetzelfde bedrijf gemaakt heb, zal in de grootteorde 20% geweest zijn (in 2 stappen aangezien HR-mensen daar allergisch aan zijn als die sprongen te groot worden), maar dat zal in typische bedrijven in de lower single digit zitten. De grootste sprong die ik tussen bedrijven ooit gemaakt heb in 1 slag was 50%-60%...
Bovenstaande waren echter allemaal rollen in leidinggevende posities; experten zitten op dat vlak in een lastiger verhaal. In zoverre ze expert zijn in iets waar "men" of iemand specifiek echt nood aan heeft, kan dat geld waard zijn, maar ook alleen in dat geval.