Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nice! Enige wat mij zou storen is de lange reistijd en toch redelijk wat onsite vereist.
Indeed. Elke keer ik 4,5u verplaatsing of zoiets zie doet mijn hart een beetje pijn. Ik heb zelf wel wat jaren in Brussel gezeten & weet dus hoe lastig het kan zijn om gemakkelijk 3u verplaatsing te doen elke dag.

't Is bij mij gelukkig al een tijdje geleden dat ik dat dagelijks moest doen (sinds pre-corona). Maar bij @JPV is het gelijk nog een stukske erger dan voor mij indertijd.
Anderzijds moet hij het dan wel niet doen voor een peulschil & verdiend hij daar toch goed z'n brood.

Valt best mee denk ik gezien uitzonderlijke regime - inhaalrust en 4 -dagen werkweek, het is ook met de trein - dat is toch nog iets anders dan 4,5h met de wagen bollen.

20% opslag en een wagen onder zijn gat. Het reizen zal voor een account manager ook wel meevallen: je zit vaak maar 1 dag bij een klant me dunkt. Dat is anders dan in een industriezone te moeten verblijven van maandag tot vrijdag.

Daarenboven is het een stap in zijn carrière, welk succesvol HR beleid betaald meteen high end salarissen zonder dat iemand kan groeien (financieel en als mens) in de functie?

Voor alle duidelijkheid dit is nog steeds een bovengemiddeld loon en een job die voor hem niet zo veeleisend aanvoelt.
De job voelt inderdaad niet zo veeleisend aan. Voor mij is het een zeer mooie stap en ik kan mijn talenten volledig gebruiken in deze rol.
Het is ook geen typische sales job waarin we elke maand aan targets moeten voldoen.
Ik moet er gewoon voor zorgen dat ik het jaarlijks budget haal met mijn klanten, en dan nog, met de huidige situaties in de wereld kan er van vandaag op morgen nogal veranderen.
Hoe vaak overuren te presteren: Veel reizen binnen Europa, overuren worden niet betaald, zit in loonpakket
In combinatie met
Aantal kinderen ten laste: 2

Iedereen richt z'n leven in zoals hij dat wil, maar ik hoop dat die kinderen toch al wat ouder zijn.
Daar zeg je het, iedereen richt zijn leven in zoals ie zelf wilt en bedankt voor je bezorgdheid.
Het feit dat de kinderen 50% in co-ouderschap bij mij zijn en ik zelf mijn trips voor het werk plan hebben ook geholpen in de keuze om deze stap in mijn carrière te maken.

Mooi voorbeeld van een geoptimaliseerd loon zonder gebruik te maken van de klassieke voordelen genre bedrijfswagen etc. Leuke combinatie van korte werkweek, giga groepsverzekering ... waardoor de work-life balance eigenlijk een life-work balance is geworden.

Lijkt me ook gewoon een leuke job te zijn, veel afwisseling, veel vrijheden, breed spectrum...

Vraagje m.b.t. vergoeding voor verplaatsing met de wagen - hoe wordt die in de praktijk toegepast - is die enkel bij specifieke opdrachten van toepassing of geld die altijd, ..

Life-work balance met 4,5 uur onbetaalde reistijd per dag en onbetaald weekendwerk?

Life-work balance met 4,5 uur onbetaalde reistijd per dag en onbetaald weekendwerk?
Voor sommige mensen is hun werk ook deels hobby, vreemd hé?

Liever een job waar ik extra uren in steek maar het wel zeer graag doe dan iets waar ik tegenop kijk maar elke dag wel met een half uur wegverkeer thuis ben.

Doet zijn werk graag, komt hier op het forum alvast over als betrouwbaar/correct - ik kan me best voorstellen dat werkgever dat ook weet te waarderen door bvb. een vrije(re) rol toe te kennen - ik zou dan verwachten dat alles niet zo afgelijnd is langs beide zijden.

Maar dat is een persoonlijke inschatting uiteraard.

Voor sommige mensen is hun werk ook deels hobby, vreemd hé?

Liever een job waar ik extra uren in steek maar het wel zeer graag doe dan iets waar ik tegenop kijk maar elke dag wel met een half uur wegverkeer thuis ben.

Een admin/dienstverlening job in loonverband voor het plezier en gratis doen, right. Interessant prive-leven moet dat zijn.

Ik zeg niet dat er iets mis mee is maar kom niet af met goeie work-life balance om dan vervolgens af te komen met 4,5 uur reistijd en in het weekend nog wat te werken he.

Ik werk regelmatig in het weekend bij (want leidinggevende) maar ik woon wel op 10 min van mijn werk. Ik heb een vergelijkbaar loonpakket als JPV maar dan anders vormgegeven (auto bvb). Echter ga ik niet claimen dat mijn work-life top is want alles boven 40 uur per week is dat gewoon niet.

Hij claimt dit overigens zelf niet, was een reactie op de replieken eronder.

Template hieronder nog eens ingevuld. Ben op zich wel tevreden met mijn pakket, maar merk dat motivatie aan het afnemen is. Binnen mijn huidige adviserende/expertiserol kan ik inhoudelijk steeds blijven verder ontwikkelen, maar tegelijk voelt het toch een beetje als een vroeg plafond gezien mijn jobinhoud de komende jaren nog weinig zal wijzigen. Verdere groei bij mijn huidige werkgever is enkel mogelijk in pure people management jobs waarbij het vaktechnische verdwijnt, maar daar heb ik geen interesse in.

In mijn veronderstelling kan een studiebureau nooit de beste betaler zijn, maar door de combinatie van flexibiliteit en de optimalisatie van het mobiliteitsbudget weet ik niet of ik in de industrie bijvoorbeeld beter zou doen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Ing. Elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200, Studiebureau
Huidige functie: Senior Electrical Engineer
Anciënniteit: 5 bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Beperkt

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3000 + €1050 (Mobiliteitsbudget, zie verder)
Nettovergoedingen: €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: €8/d
Ecocheques: €250/j
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Neen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt (2d/wk naar Leuven)
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: <10min fiets (40min met de trein, 2x per week)
Eigen auto nodig voor het werk: Sporadisch voor klantbezoeken
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen TCO €1050, ingeruild voor mobiliteitsbudget dat integraal aan pijler huisvestingskosten gaat, en bijgevolg een integraal nettovoordeel is.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Beperkt, bij deadlines/grote projecten
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden tot nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 50/50 toegelaten
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Een admin/dienstverlening job in loonverband voor het plezier en gratis doen, right. Interessant prive-leven moet dat zijn.

Ik zeg niet dat er iets mis mee is maar kom niet af met goeie work-life balance om dan vervolgens af te komen met 4,5 uur reistijd en in het weekend nog wat te werken he.

Ik werk regelmatig in het weekend bij (want leidinggevende) maar ik woon wel op 10 min van mijn werk. Ik heb een vergelijkbaar loonpakket als JPV maar dan anders vormgegeven (auto bvb). Echter ga ik niet claimen dat mijn work-life top is want alles boven 40 uur per week is dat gewoon niet.

Hij claimt dit overigens zelf niet, was een reactie op de replieken eronder.
Dus iedereen die nog maar 1 minuut boven 40u werkt op een week heeft geen goede work-life balance?

Ik ken u of uw persoonlijke situatie niet maar uw berichten geven mij vooral het signaal "ik doe mijn job niet graag". Ik ken meer mensen die hun job wél graag doen en heus niet zullen claimen "vanaf dat je meer dan 40u werkt heb je geen goede work-life balance".

Ik herhaal, liever met plezier naar mijn job gaan en 42u per week werken dan elke dag met tegengoesting uit bed stappen om 32u te werken. Al is dat in admin/dienstverlening. Ik kan mij trouwens inbeelden dat mijn "work-life balance" een pak slechter zou zijn als ik met tegengoesting zou werken omdat ik thuis allicht niet te genieten zou zijn, ze zouden nogal lachen :)

Dus uw mening is anders, geen probleem, je zal mij echter nooit zien zeggen "vanaf X uur werken heb je geen work-life balance", dat is nl. voor iedereen persoonlijk.

Vraagje m.b.t. vergoeding voor verplaatsing met de wagen - hoe wordt die in de praktijk toegepast - is die enkel bij specifieke opdrachten van toepassing of geld die altijd, ..
ik zit, als ik niet telewerk, meestal in Brussel. De rest probeer ik zoveel als mogelijk met de trein te doen*, enkel als het niet kan ga ik met de auto. Da's dan direct wel meestal 100 tot 200 euro km-vergoeding, omdat het dan meestal direct over regio's in Wallonië gaat. Gebeurt wel niet zovaak, want Verviers, Luik, Hasselt, Antwerpen, Brussel, Mechelen en natuurlijk West & Oost-Vlaanderen zijn doenbaar met de trein. Enkel Namen, Henegouwen, Waals-Brabant en Luxemburg zijn lastig.

* trein = nog een extralegaal voordeel: nu het treinticketting systeem aangepast is, heb ik een netabonnement voor gans België, omdat mijn afstand hoger is dan het maximumtarief voor een abonnement.

Zoals anderen zeggen vind ik dat niet erg, want ik kan gemakkelijk op de trein werken. Niemand zegt dat ik dat moet doen, maar ik doe het vaak graag, omdat ik weet dat ik daarmee mensen help. En natuurlijk heb ik ook voldoende tijd om nog bezig te zijn met privé-projecten of bijberoep.

Zoals anderen zeggen is dat onbetaald weekendwerk volledig op eigen wil, enkel als ik iets leuk vind (maar er is genoeg leuks te doen).

EN als ik mijn volledige woon-werktijd reken op jaarbasis en rekening houd met telewerk, dan kom ik, als je mijn verlof verdeelt op gemiddeld 44 uur inclusief woon-werkverkeer, waarvan ik een deel al dus niet moet werken en nuttige zaken kan doen. Lijkt me héél goed mee te vallen. En idd, als ik eens een uurtje niet zou willen werken is dat geen probleem (wat je op dit forum wel ziet :p).

De work-life balance is uitstekend omdat ik mijn uurrooster en Brussel-dagen zo goed als volledig zelf kan kiezen. Om een idee te geven: mijn zoon trainde tot vorig jaar 2 keer per week tot 19u, op een paar uitzonderingen na stond ik ALTIJD aan de training om hem op te halen.

Mijn job is, ondanks dat die redelijk technisch geworden is, eentje met een hoge impact voor een gewone mens. Ik heb vandaag bvb voor tientallen miljoenen euro's aan eindejaarspremies (technisch) geregeld in een sector met lagere lonen (is uitzonderlijk, geen dagelijkse bezigheid :p). Als je dan kan zorgen da mensen daar goed over geïnformeerd worden en vlug hun geld krijgen, dan vind ik dat waardevol om daar mee bezig te zijn.

ik zit, als ik niet telewerk, meestal in Brussel. De rest probeer ik zoveel als mogelijk met de trein te doen*, enkel als het niet kan ga ik met de auto. Da's dan direct wel meestal 100 tot 200 euro km-vergoeding, omdat het dan meestal direct over regio's in Wallonië gaat. Gebeurt wel niet zovaak, want Verviers, Luik, Hasselt, Antwerpen, Brussel, Mechelen en natuurlijk West & Oost-Vlaanderen zijn doenbaar met de trein. Enkel Namen, Henegouwen, Waals-Brabant en Luxemburg zijn lastig.

* trein = nog een extralegaal voordeel: nu het treinticketting systeem aangepast is, heb ik een netabonnement voor gans België, omdat mijn afstand hoger is dan het maximumtarief voor een abonnement.

Zoals anderen zeggen vind ik dat niet erg, want ik kan gemakkelijk op de trein werken. Niemand zegt dat ik dat moet doen, maar ik doe het vaak graag, omdat ik weet dat ik daarmee mensen help. En natuurlijk heb ik ook voldoende tijd om nog bezig te zijn met privé-projecten of bijberoep.

Zoals anderen zeggen is dat onbetaald weekendwerk volledig op eigen wil, enkel als ik iets leuk vind (maar er is genoeg leuks te doen).

EN als ik mijn volledige woon-werktijd reken op jaarbasis en rekening houd met telewerk, dan kom ik, als je mijn verlof verdeelt op gemiddeld 44 uur inclusief woon-werkverkeer, waarvan ik een deel al dus niet moet werken en nuttige zaken kan doen. Lijkt me héél goed mee te vallen. En idd, als ik eens een uurtje niet zou willen werken is dat geen probleem (wat je op dit forum wel ziet :p).

De work-life balance is uitstekend omdat ik mijn uurrooster en Brussel-dagen zo goed als volledig zelf kan kiezen. Om een idee te geven: mijn zoon trainde tot vorig jaar 2 keer per week tot 19u, op een paar uitzonderingen na stond ik ALTIJD aan de training om hem op te halen.

Mijn job is, ondanks dat die redelijk technisch geworden is, eentje met een hoge impact voor een gewone mens. Ik heb vandaag bvb voor tientallen miljoenen euro's aan eindejaarspremies (technisch) geregeld in een sector met lagere lonen (is uitzonderlijk, geen dagelijkse bezigheid :p). Als je dan kan zorgen da mensen daar goed over geïnformeerd worden en vlug hun geld krijgen, dan vind ik dat waardevol om daar mee bezig te zijn.
Ik wou dit eigenlijk al langer doen, maar ik wil u ook bedanken voor al de hulp die je hier al hebt gegeven op het forum.
Bij veel gevallen kom je hier altijd met mooie onderbouwde feiten.
Ik had eerlijk gezegd geen goede indruk van vakbonden en dergelijke, maar dankzij je expertise hier heb ik mijn mening al heel lang geleden herzien.
Het feit dat je daar ook nog is plezier aan lijkt te hebben doet me echt glimlachen

bedankt!

Hallo vrienden, long time no see!

1. PERSONALIA
Leeftijd: Nog anderhalve maand 39
Opleiding: Bachelor accountancy-fiscaliteit
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11,5 ondertussen (ja, laat afgestudeerd)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Luchtvaartsector, PC200
Huidige functie: Asset accountant (praktisch gezien boekhoudkundig vlootbeheer voor bedrijf wereldwijd en end of month controlling)
Anciënniteit: 3,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37.5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Varieert, meer bij month end closing, rustiger tussenin, eigenlijk quasi geen overuren
Verantwoordelijkheden: Relatief veel, aantal belangrijke zaken waar geen backup voor bestaat en ik dus eigenlijk de enige ben die het proces kent. Ook het aanspreekpunt voor alle asset related vragen binnen de groep.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3951/maand, 56305/jaar
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2680
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Buy your own device 500 EUR/drie jaar, laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): 200 EUR per maand, 23 EUR eigen inbreng
Hospitalisatieverzekering: Ja, gezinsleden ook volledig op kosten WG aangesloten
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Spotgoedkope fietsleasing via inhouding op brutoloon

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Machelen
Afstand woon/werk in km's: 55-60
Afstand woon/werk in tijd: 40-60 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Bedrijfswagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes EQA250 + laadkaart, 142 VAA

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): 2
Vrijheid om verlof te nemen: Een dag nemen kan probleemloos, langere periodes niet tijdens eerste week vd maand (wegens gebrek backup voor month end closing) en eerste drie weken juli (year end closing + audit).
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 9 to 5
Glijdende werkuren: Ja, zeer flexibel (vaak thuis beginnen en tegen 10-11u naar kantoor om spits te vermijden), geen prikklok oid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Bij momenten (month en year end closing) maar weinig last van :)
Hoe vaak overuren te presteren: Sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Op papier twee dagen, in de praktijk flexibel
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Bedoeling is om binnen twee jaar volledig door te groeien naar financial controller en de administratieve/praktische kant van het beheer aan iemand anders te laten, zou financieel ook een upgrade zijn.

Laatst bewerkt:
Ik sta op het punt een salarisvoorstel te krijgen, maar nu wordt mij gevraagd om een Excelbestand in te vullen met mijn huidige loonpakket (bruto, netto, wagen, bonus, …). Daarbij zeggen ze: “Zo kan ik je huidige loonpakket beter inschatten en dit meenemen in een passend voorstel.”

Moet ik dit invullen? Mijn gevoel zegt dat dit vooral in mijn nadeel kan werken.
Daarnaast vraag ik me af: mijn huidige loonpakket is toch geen correcte basis voor de nieuwe functie waarvoor ik solliciteer?

Ik sta op het punt een salarisvoorstel te krijgen, maar nu wordt mij gevraagd om een Excelbestand in te vullen met mijn huidige loonpakket (bruto, netto, wagen, bonus, …). Daarbij zeggen ze: “Zo kan ik je huidige loonpakket beter inschatten en dit meenemen in een passend voorstel.”

Moet ik dit invullen? Mijn gevoel zegt dat dit vooral in mijn nadeel kan werken.
Daarnaast vraag ik me af: mijn huidige loonpakket is toch geen correcte basis voor de nieuwe functie waarvoor ik solliciteer?
Absoluut niet. Zeggen dat je daar niet aan meedoet en dat ze maar een voorstel moeten doen die zij gepast achten.

Anders zal je een voorstel krijgen waarbij je je huidig loon allicht tussen de 5% en 10% verbetert...

Altijd al een beetje een grijze zone geweest of het nu mag of niet, maar binnenkort is dat sowieso gedaan -> https://www.hln.be/mijn-geld/gemidd...ie~aace57e8/?referrer=https://www.google.com/

Dat ze mondeling polsen naar je huidig pakket, tot daar aan toe. Die vraag kan je dan handig ontwijken of omdraaien.

Maar een Excel invullen? Dat is du jamais vu. Ik hoop dat dat geen voorbode is van een slechte werkgever, want in mijn ogen is dit alvast een rode vlag.

Excel bestand invullen gaat wel heel ver. Bij mijn vorige job polsten ze mondeling ook naar het loon en rest van het pakket. Ik heb daar toen eerlijk op geantwoord. Ook al is het algemene advies om er niks over te vertellen.

Voorstel gekregen +€400 bruto en €35 netto vergoeding extra, zelfde gesprek laten weten dat dit niet voldoende was, direct tegenbod +€500 bruto en €35 netto. Uiteindelijk gestart aan +€700 bruto en €35 netto vergoeding extra.
Wat een zeer fair loon was voor die functie en voor mijn eerder jonge leeftijd. Dus het kan ook cva/goed uitdraaien.

1 keer heb ik wel eens een formulier ingevuld, maar dat was voor een tussenpartij, die jaarlijks een salarisgids uitbrengen. Dus dat vond ik geen probleem.

Excel bestand invullen gaat wel heel ver. Bij mijn vorige job polsten ze mondeling ook naar het loon en rest van het pakket. Ik heb daar toen eerlijk op geantwoord. Ook al is het algemene advies om er niks over te vertellen.

Voorstel gekregen +€400 bruto en €35 netto vergoeding extra, zelfde gesprek laten weten dat dit niet voldoende was, direct tegenbod +€500 bruto en €35 netto. Uiteindelijk gestart aan +€700 bruto en €35 netto vergoeding extra.
Wat een zeer fair loon was voor die functie en voor mijn eerder jonge leeftijd. Dus het kan ook cva/goed uitdraaien.

1 keer heb ik wel eens een formulier ingevuld, maar dat was voor een tussenpartij, die jaarlijks een salarisgids uitbrengen. Dus dat vond ik geen probleem.
Heel je verhaal wil gewoon zeggen dat ze hun oorspronkelijk voorstel naar beneden gesteld hebben nadat ze je vorig loon kregen te zien. En er dus ruimte budgettaire marge was om je meer te geven. Als je dan niet stevig onderhandeld, ga je dus met een afgezwakt bod naar huis.

Heel je verhaal wil gewoon zeggen dat ze hun oorspronkelijk voorstel naar beneden gesteld hebben nadat ze je vorig loon kregen te zien. En er dus ruimte budgettaire marge was om je meer te geven. Als je dan niet stevig onderhandeld, ga je dus met een afgezwakt bod naar huis.
Ik persoonlijk heb ondertussen al lang láng niet meer op die molen gezeten. Maar moest ik het ooit nog eens moeten doen zou ik toch éérst willen weten wat hun voorstel is vooraleer ik mijn huidige voorwaarden op tafel leg.

Uiteraard zou ik het niet doen voor minder, maar 't is althans een beter startpunt dan 'wat heb je nu'.
In 't snelste geval zeggen ze van 'ja, mor da gaat ge hier ni krijgen' en stelt ge u recht, huiswaarts. Da's de gemakkelijkste natuurlijk. Verspil niemand's tijd verder.
Maar in 't slechtste geval is het gewoon [CURRENT] + 3-5%, onafhankelijk van wat het verdiende loon echt is (wat je nooit zal te horen krijgen).

EU wil dan wel verplichten op voorhand een loonband vast te leggen & mee te publiceren met de vacature, maar kom ... we hebben allemaal al YouTube vids of HR artikels gezien vanuit het buitenland waar men aanklaagt dat die loonband zo breed is, dat die er even goed niet kon zijn. Alsook dat je in 90% v/d gevallen nooit aan de 'top' van die band uitkomt.

Dus als men dan gewoon overal een loonband aan hangt van 3K-7K, who cares right.

Terug
Bovenaan