Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ah consultant, dat zag ik over het hoofd. Wij zijn intern IT, maar als ik dan over de muur kijk bij onze consultants dan is alles onder de +5k niet zwaar onderbetaald hoor. Maar hij zou idd wel ergens tussen de 4k en 5k mogen zitten
Hi is dan ook geen BI ontwikkelaar maar wel "Huidige functie: Azure Senior Consultant"

En wij hebben ook BI ontwikkelaars maar die hebben ook niet allemaal +5k.
Ik bedoel bruto natuurlijk. Ben zelf als senior consultant (PowerBI, fabric, data analist) gestopt 2j geleden (freelance gegaan) op 33 jarige leeftijd en had 5.5k bruto. Dat zou dus ondertussen 6k geweest zijn.
Als ik zulk een zaken lees vraag ik mij altijd af waar ge die cijfers zo snel & gemakkelijk zou krijgen.

OK, ik ken het loon niet van mijn collega's, maar van alle ex-collega's waarvan ik toevallig cijfers gehoord heb (zowel hier als soms eens waar ze naartoe gingen), heb ik in de verste verte nooit van die cijfers gehoord.
Als men vertrok was dat vaak naar andere consultancy spelers natuurlijk a la Cronos, CGK, etc. Al dan niet 'senior' rollen (althans op papier, but what's in a name).
Mss dat interne rollen beter doortellen omdat men er mss minder in dienst heeft & men meer slagkracht mee brengt omdat je sneller onmisbaar wordt? I dunno.

Als je dan controleert op pakweg JobAt, met pakweg 10j ervaring, komt je nog altijd niet aan 4K.
Enkel met een academische master wel.

Basically, met nog geen 10j ervaring al zeggen dat je onderbetaald bent als je geen 6K/mnd ontvangt in een development rol ... I dunno man.
'k Moet tush ook al heel m'n leven onderbetaald geweest zijn dan.

En als ik dan die cijfers soms eens hoor, is het eerder bij de multinationals, waar men eerder betaald in bruto & niet of weinig voorziet in extralegals.
De overheid van 't zelfste, ze zullen sneller een mooi bruto hebben, maar de bedrijfswagen en allerhande extralegals tellen wel mee natuurlijk & die ontbreken vaak bij de overheid.

Bij ons zetten ze die een stuk duurder.
Oh ja. Bij grotere spelers krijg je geen consultants meer onder de 1000 EUR.

Heck, een Deloitte ofzo zal je gemakkelijk 1300+ mogen neertellen per dag voor een IT consultant. Of het nu een DEV is of een meer functional consultant, je zal niet onder de 1K komen.
En dan mag je wss nog 75 of 100 EUR rekenen aan 'verplaatsing' als je ze nog eens bij jou op kantoor wilt hebben.

Is weliswaar al lang geleden dat ik nog cijfers gehoord heb, maar 't was al van dat jaren geleden, dus 't zal er zeker niet beter op geworden zijn.

Al een jaar of 2 geleden dat ik nog eens mijn pakket heb gepost, bij deze.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34j
Opleiding: A2 Machanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Pc 209.00
Huidige functie: Teamleader Quality
Anciënniteit: 15j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Verantwoordelijk voor de kwaliteitsafdeling (Incoming & outgoing quality)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4242.00
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Laatste loonfiche €3038.38
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beiden
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse CAO bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oostkamp
Afstand woon/werk in km's: 11km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietslease

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): 3 dagen Anc verlof, 1 extralegale verlofdag, 1 feestdag vrij te kiezen
Vrijheid om verlof te nemen: Rekening houden met mijn assistent, maar over het algemeen veel vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Starten tussen 7u en 9u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt ervan af, bij klantenklachten tot soms wel stress
Hoe vaak overuren te presteren: Maandelijks 1x permanentie op zaterdag (goed betaald en uren te recupereren)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: 7
Update na jobwijziging intern:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34j --> 35j
Opleiding: A2 Mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15j --> 16j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Pc 209.00
Huidige functie: Teamleader Quality --> Account manager Europe
Anciënniteit: 15j --> 16j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u --> 40u op kantoor, meer indien ik moet reizen
verantwoordelijkheden: Verantwoordelijk voor de kwaliteitsafdeling (Incoming & outgoing quality) --> Managen van Europese accounts, farming, hunting, bussines development

Maand salaris (bruto): €4242 --> €4900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Laatste loonfiche €3038.38 --> €3360
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beiden
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse CAO bonus --> Persoonlijke target bonus, nog te bekijken voor 2026

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oostkamp
Afstand woon/werk in km's: 11km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Fietslease + EV + laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): 3 dagen Anc verlof, 1 extralegale verlofdag, 1 feestdag vrij te kiezen
Vrijheid om verlof te nemen: Rekening houden met mijn assistent, maar over het algemeen veel vrijheid --> Ja, moet met niemand rekening houden
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Starten tussen 7u en 9u
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt ervan af, bij klantenklachten tot soms wel stress --> Valt al bij al wel goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: Maandelijks 1x permanentie op zaterdag (goed betaald en uren te recupereren) --> Veel reizen binnen Europa, overuren worden niet betaald, zit in loonpakket
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: 7 --> 0

Hoe vaak overuren te presteren: Maandelijks 1x permanentie op zaterdag (goed betaald en uren te recupereren) --> Veel reizen binnen Europa, overuren worden niet betaald, zit in loonpakket
Is it just me, of laat dit regeltje toch een beetje de wenkbrauwen fronsen?

Ik zou toch iets extra verwachten. Overnachting & resto's ter plaatse op kosten van de zaak lijkt mij nog een standaard regeltje in deze context?

Dat uw 'werkuren', uw 40u, gewoon tellen onafhankelijk of je in BE of EU zit, dat kan ik nog verstaan.
Als uw overuren in BE niet betaald worden, zal dat voor de buitenlandse ook gewoon niet gebeuren. 't Is niet goed, maar 't is nu eenmaal iets dat veel voorkomt bij bedienden (die niet per uur betaald worden).
Maar uiteraard gaat dit vaak over 'incidentele' overuren. Als dit 'structurele' overuren zijn, hoeveel 'structurele' overuren zijn dit dan als je op verplaatsing bent?

Dan is het nog een kwestie van of uw 'reisuren' als 'werkuren' gezien worden. En of je toch iets van recuup kunt trekken voor die gepresteerde uren.

Is it just me, of laat dit regeltje toch een beetje de wenkbrauwen fronsen?

Ik zou toch iets extra verwachten. Overnachting & resto's ter plaatse op kosten van de zaak lijkt mij nog een standaard regeltje in deze context?

Dat uw 'werkuren', uw 40u, gewoon tellen onafhankelijk of je in BE of EU zit, dat kan ik nog verstaan.
Als uw overuren in BE niet betaald worden, zal dat voor de buitenlandse ook gewoon niet gebeuren. 't Is niet goed, maar 't is nu eenmaal iets dat veel voorkomt bij bedienden (die niet per uur betaald worden).
Maar uiteraard gaat dit vaak over 'incidentele' overuren. Als dit 'structurele' overuren zijn, hoeveel 'structurele' overuren zijn dit dan als je op verplaatsing bent?

Dan is het nog een kwestie van of uw 'reisuren' als 'werkuren' gezien worden. En of je toch iets van recuup kunt trekken voor die gepresteerde uren.
Goh je mag het zo niet bekijken denk ik.
Als Account Manager is het normaal dat je dikwijls moet reizen en soms houd dat ook in om eens op een zondag of vroeg in de ochtend te vertrekken, dat neem ik erbij.
Maar als ik dan bijvoorbeeld op vrijdag om 10u in Zavemtem land, dan ga ik die dag ook niet meer werk, dus dat compenseert dan wel.

Het klopt ook dat overnachting, resto's en uitgaven ter plaatse volledig betaald worden door de firma.

Als Account Manager is het normaal dat je dikwijls moet reizen en soms houd dat ook in om eens op een zondag of vroeg in de ochtend te vertrekken, dat neem ik erbij.
Maar als ik dan bijvoorbeeld op vrijdag om 10u in Zavemtem land, dan ga ik die dag ook niet meer werk, dus dat compenseert dan wel.

Het klopt ook dat overnachting, resto's en uitgaven ter plaatse volledig betaald worden door de firma.
Dat begrijp ik net zoals dat bij managers ook gewoon verwacht wordt of verwerkt zit in het loonpakket.
Maar puur op basis van de info beschikbaar vind ik het loonpakket best weinig voor die opofferingen.
Dat zou voor mij persoonlijk een stap terug zijn terwijl ik veel meer van huis weg zou zijn.

Best schamel loon om allerlei opofferingen te moeten doen...

Is te zien hoe je het bekijkt natuurlijk.
Als je reist dan is dat inderdaad niet altijd binnen de arbeidstijd. Maar veelal klop je ook niet uw 40u werkweek en wordt het nuttige aan het aangename gekoppeld, met andere woorden wordt dat ingekleurd als een citytrip etc.
Op kosten van de firma x dagen per maand gaan eten is nu ook niet zo een opoffering.

Als je reist dan is dat inderdaad niet altijd binnen de arbeidstijd. Maar veelal klop je ook niet uw 40u werkweek en wordt het nuttige aan het aangename gekoppeld, met andere woorden wordt dat ingekleurd als een citytrip etc.
Op kosten van de firma x dagen per maand gaan eten is nu ook niet zo een opoffering.
Voor die keren dat ik op verplaatsing geweest ben voor een paar dagen of een week, was dat de meest interessante 'bonus'. Ofte, hier hou je iets aan over (of eerder, overhouden door te besparen).
Eten moet je toch & tegenwoordig wordt het er niet goedkoper op om te eten. Laat staan op restaurant, waar 50 EUR tegenwoordig peanuts is.
Nu, als je 't vergelijkt met thuis koken, kan je voor 10 EUR ook uw avondmaal klaarmaken natuurlijk. So yeah, je hebt niets in je zakken, but still. Is maar hoe je ' t bekijkt.

't Is ondertussen vele jaren geleden voor mij & 'k was toen nog vrij jong. Maar toendertijd zat ik dan pakweg een week op hotel & elke dag kon je in 't restaurant daar eten wat je wou zonder te betalen.
Wou ik elders mijn maaltijd nuttigen, dan had ik het vlaggen weliswaar. Dus bv. lunch over de middag, bij de klant of in 't stad, dat had ik zelf aan m'n been.

Dat waren weliswaar geen structurele situaties, eerder gewoon uitzonderlijk. Dus pakt dat ik dat dan een handvol keren moeten doen heb.
Nu, om te stellen 'city trip'. Dat hangt er sterk vanaf WAAR je zit. Ik heb zo bv. een gehad die écht in the middle of nowhere zat. Enige wat je daar na de werkuren kon doen was in de bar van 't hotel kruipen hoor. En ik zat daar al snel een hele week.

Nu, to be fair ... zoals vermeld, ik was voor al die trips nog jong & woonde toen nog thuis. Dus veel 'besparen' deed ik daar niet.
Mijn 'huur' thuis moest toch betaald worden, of ik nu thuis at of niet. Maar voor ne jonge gast was het uiteraard eerder uitzonderlijk om alle dagen op rastaurant te zitten natuurlijk.
Aaaah yes, the good old days, toen alles nog simpeler was. :sneaky:

Hangt er natuurlijk ook van af waar je precies verblijft en hoe lang je werkdagen daar in het buitenland zijn. Zit je daar ergens op een verlaten industrieterrein en maak je werkdagen van 8u smorgens tot 8u savonds, dan is het vakantiegevoel natuurlijk ver te zoeken. Tijdens mijn doctoraat vele korte tripjes gemaakt voor congressen of andere zaken. Dat is natuurlijk iets helemaal anders, vaak in interessante steden en ook nog een hoop vrije tijd. Dat voelde voor mij dan ook meer als vakantie aan dan werken, zeker omdat er toen ook nog geen kinderen waren.

Da's een wel heel geromantiseerd beeld. Akkoord, ik heb goed gegeten op buitenlandse trips, maar mijn dagen duurden veel langer dan thuis en waren ook veel vermoeiender dan thuis. Tis niet dat je daar tijd hebt om een halve citytrip te doen met alle toeristische hotspots. Of ik had die tijd toch niet.

20% opslag en een wagen onder zijn gat. Het reizen zal voor een account manager ook wel meevallen: je zit vaak maar 1 dag bij een klant me dunkt. Dat is anders dan in een industriezone te moeten verblijven van maandag tot vrijdag.

Daarenboven is het een stap in zijn carrière, welk succesvol HR beleid betaald meteen high end salarissen zonder dat iemand kan groeien (financieel en als mens) in de functie?

Voor alle duidelijkheid dit is nog steeds een bovengemiddeld loon en een job die voor hem niet zo veeleisend aanvoelt.

20% opslag en een wagen onder zijn gat. Het reizen zal voor een account manager ook wel meevallen: je zit vaak maar 1 dag bij een klant me dunkt. Dat is anders dan in een industriezone te moeten verblijven van maandag tot vrijdag.

Daarenboven is het een stap in zijn carrière, welk succesvol HR beleid betaald meteen high end salarissen zonder dat iemand kan groeien (financieel en als mens) in de functie?

Voor alle duidelijkheid dit is nog steeds een bovengemiddeld loon en een job die voor hem niet zo veeleisend aanvoelt.
tot als hij zijn target niet haalt en mag opkrassen. Een boeiende job met veel verantwoordelijkheid inruilen voor een paar honderd netto met het risico dat zijn targets niet behaald worden is toch riskant. (Ken het bedrijf niet, dus risico kan ook miniem zijn). Ik merk toch dat heel veel van mijn ex collega's in Sales blij zijn om eindelijk uit het hele account management gebeuren te stappen. (Ook al voor de verplaatsingen die meer en meer eisen van je dagelijks geduld)

Hoe vaak overuren te presteren: Veel reizen binnen Europa, overuren worden niet betaald, zit in loonpakket
In combinatie met

Iedereen richt z'n leven in zoals hij dat wil, maar ik hoop dat die kinderen toch al wat ouder zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd:43
Opleiding:A2 mechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :23
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):metaal
Huidige functie: operator
Anciënniteit:nieuwe werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling:34
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):34
verantwoordelijkheden:beperkt

Maand salaris (bruto):+-5000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):3000?
Nettovergoedingen:/
13e maand (volledig/gedeeltelijk):+-2500 netto
BedrijfsGSM/laptop:/
Maaltijdcheques:8€
Ecocheques:250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):jaarbasis circa 5000€ netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:Limburg
Afstand woon/werk in km's:18km
Afstand woon/werk in tijd:20 min
Eigen auto nodig voor het werk:ja
Verplaatsingsvergoedingen:ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):8
Vakantiedagen (andere extra):/
Vrijheid om verlof te nemen:hopelijk wel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:volcontinu
Glijdende werkuren:neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?:beperkt
Hoe vaak overuren te presteren:niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:/

Na bijna 5 jaar nog eens updaten, grotendeels indexering.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 41 -> 46
Opleiding: TEW, maatschappelijk assistent (en nog wat kleinere zaakjes)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar, waarvan 14 jaar in sociale sector (arbeidsrecht, vorming, dienstverlening, sociale media, ...) ->22 jaar, 19 jaar bij mijn werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociale sector (geen pc)
Huidige functie: business analist -> data scientist
Anciënniteit: ancienniteit 14 jaar, wettelijke ancienniteit (bijna) 3 jaar ->19 jaar, wettelijke 1 jaar (verandering werkgever puur omwille van technische redenen
Officiële aantal uren tewerkstelling: 34,25 (in vierdagenwerkweek behalve 7 volle weken)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): idem 40u (zoals ook vroeger)->via extra verlof, verduidelijking zie later.

Maand salaris (bruto): 5300 ->6718,84
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050 ->3766
Nettovergoedingen: geen ->50 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja & ja
Maaltijdcheques: ja (8 euro, 1,09 euro eigen aandeel)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (8,5% werkgever, 1% mezelf)
Hospitalisatieverzekering: ja voor mezelf, goedkoop voor partner ->en kinderen (€ 46,74/maand)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): wijnpakket (9 flessen) op einde jaar ->60 euro tussenkomst voor dentaplan, 100% vakantiegeld ipv 92%, eindelijk een "niet-alcoholisch" nieuwjaarscadeau ipv wijnpakket

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 125km enkel
Afstand woon/werk in tijd: zo'n 4,5 uur per dag
Eigen auto nodig voor het werk: zelden
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding tot aan station, openbaar vervoer, 0,35 euro/km indien auto ->0,43 euro/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 35 dagen om van 40u naar 34,25u terug te gaan.
Vakantiedagen (andere extra): 2 ancienniteitsdagen, 2 extrawettelijke, halve dag voor de 3 belangrijkste feestdagen (kerst, nieuwjaar en 1 mei), 34 kredieturen, alle brugdagen van feestdagen (tussen de 2 en 5 dagen verlof). Totaal, inclusief wettelijk verlof en feestdagen, ongeveer 70 dagen verlof.
Vrijheid om verlof te nemen: quasi volledig (de 35 dagen ADV kunnen wel max 1 dag per week opgenomen worden)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk hoog ->wisselend
Hoe vaak overuren te presteren: geen -> niks verplicht, ik doe het echter wel op mijn vrije dagen uit eigen wil
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, nu niet wegens opstart, maar daarna wel ja, veel
Telewerk (buiten corona-periode): tot voor kort 20 dagen/jaar, zal wss 1 a 2 dagen per week worden ->15 dagen per kwartaal
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel over externe developers/UX'ers -> Geen officiële, in de praktijk zijn er een 20-tal mensen die ik opdrachten kan geven zonder nodige toestemming van hun diensthoofden

In 2020 gestart als Business Analyst voor een meerjarenproject. Door zwaar conflict met de directeur (dreigde met ontslag) op voorspraak van de andere directeurs weg van dat project gehaald en een vrije rol gekregen (advies buiten dat project en stiekem ook binnen). Na "ontslag/pensionering" directeur ook officieel terug bezig met dat project, binnen een héél vrije rol, officieel als data scientist. De titel komt omdat ik gewoon héél veel met cijfers en data bezig ben, maar hou me bvb ook bezig met de nieuwe website, ontwikkeling chatbots, advies geven over stories, ...

1. PERSONALIA
....
Nice! Enige wat mij zou storen is de lange reistijd en toch redelijk wat onsite vereist.

1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar, waarvan 14 jaar in sociale sector (arbeidsrecht, vorming, dienstverlening, sociale media, ...) ->22 jaar, 19 jaar bij mijn werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): sociale sector (geen pc)
Huidige functie: business analist -> data scientist
Anciënniteit: ancienniteit 14 jaar, wettelijke ancienniteit (bijna) 3 jaar ->19 jaar, wettelijke 1 jaar (verandering werkgever puur omwille van technische redenen
Officiële aantal uren tewerkstelling: 34,25 (in vierdagenwerkweek behalve 7 volle weken)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): idem 40u (zoals ook vroeger)->via extra verlof, verduidelijking zie later.

Maand salaris (bruto): 5300 ->6718,84
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3050 ->3766
Nettovergoedingen: geen ->50 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja & ja
Maaltijdcheques: ja (8 euro, 1,09 euro eigen aandeel)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (8,5% werkgever, 1% mezelf)
Hospitalisatieverzekering: ja voor mezelf, goedkoop voor partner ->en kinderen (€ 46,74/maand)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): wijnpakket (9 flessen) op einde jaar ->60 euro tussenkomst voor dentaplan, 100% vakantiegeld ipv 92%, eindelijk een "niet-alcoholisch" nieuwjaarscadeau ipv wijnpakket

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 125km enkel
Afstand woon/werk in tijd: zo'n 4,5 uur per dag
Eigen auto nodig voor het werk: zelden
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding tot aan station, openbaar vervoer, 0,35 euro/km indien auto ->0,43 euro/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 35 dagen om van 40u naar 34,25u terug te gaan.
Vakantiedagen (andere extra): 2 ancienniteitsdagen, 2 extrawettelijke, halve dag voor de 3 belangrijkste feestdagen (kerst, nieuwjaar en 1 mei), 34 kredieturen, alle brugdagen van feestdagen (tussen de 2 en 5 dagen verlof). Totaal, inclusief wettelijk verlof en feestdagen, ongeveer 70 dagen verlof.
Vrijheid om verlof te nemen: quasi volledig (de 35 dagen ADV kunnen wel max 1 dag per week opgenomen worden)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: redelijk hoog ->wisselend
Hoe vaak overuren te presteren: geen -> niks verplicht, ik doe het echter wel op mijn vrije dagen uit eigen wil
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, nu niet wegens opstart, maar daarna wel ja, veel
Telewerk (buiten corona-periode): tot voor kort 20 dagen/jaar, zal wss 1 a 2 dagen per week worden ->15 dagen per kwartaal
Verantwoordelijkheid over personeel: enkel over externe developers/UX'ers -> Geen officiële, in de praktijk zijn er een 20-tal mensen die ik opdrachten kan geven zonder nodige toestemming van hun diensthoofden

In 2020 gestart als Business Analyst voor een meerjarenproject. Door zwaar conflict met de directeur (dreigde met ontslag) op voorspraak van de andere directeurs weg van dat project gehaald en een vrije rol gekregen (advies buiten dat project en stiekem ook binnen). Na "ontslag/pensionering" directeur ook officieel terug bezig met dat project, binnen een héél vrije rol, officieel als data scientist. De titel komt omdat ik gewoon héél veel met cijfers en data bezig ben, maar hou me bvb ook bezig met de nieuwe website, ontwikkeling chatbots, advies geven over stories, ...
Mooi voorbeeld van een geoptimaliseerd loon zonder gebruik te maken van de klassieke voordelen genre bedrijfswagen etc. Leuke combinatie van korte werkweek, giga groepsverzekering ... waardoor de work-life balance eigenlijk een life-work balance is geworden.

Lijkt me ook gewoon een leuke job te zijn, veel afwisseling, veel vrijheden, breed spectrum...

Vraagje m.b.t. vergoeding voor verplaatsing met de wagen - hoe wordt die in de praktijk toegepast - is die enkel bij specifieke opdrachten van toepassing of geld die altijd, ..

Nice! Enige wat mij zou storen is de lange reistijd en toch redelijk wat onsite vereist.
Indeed. Elke keer ik 4,5u verplaatsing of zoiets zie doet mijn hart een beetje pijn. Ik heb zelf wel wat jaren in Brussel gezeten & weet dus hoe lastig het kan zijn om gemakkelijk 3u verplaatsing te doen elke dag.

't Is bij mij gelukkig al een tijdje geleden dat ik dat dagelijks moest doen (sinds pre-corona). Maar bij @JPV is het gelijk nog een stukske erger dan voor mij indertijd.
Anderzijds moet hij het dan wel niet doen voor een peulschil & verdiend hij daar toch goed z'n brood.

Terug
Bovenaan