Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
  1. Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
  2. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
  3. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Dat zijn heel veel voorwaarden.

Er is een reden waarom ik na omzwermingen in de privé bij de overheid begonnen ben. En die reden had te maken met een transparant verloningsbeleid.
Je weet waar je start en je weet waar je uitkomt. En je kan plannen in functie hiervan. Terwijl dit minder het geval is in de private sector. Je kan daar enorm goed verdienen of je kan daar eindigen met een armoeizaaiersloon.
Het loon bij de overheid is niet dat loon waarmee je stinkend rijk kan worden. Maar je kan er op rekenen zolang als je uw werk correct uitvoert. Maar het is wel een loon waarmee je een goed leven kan hebben.
Persoonlijk vind ik dat een goed ding.

Maar zoals met alles, uw voorbeeld is uw voorbeeld. Waarbij dat perfect mogelijk is dat dit uw ervaring is. Maar het is niet omdat je uitgemolken wordt of dat je pech hebt in uw verloningsbeleid dat daarom de overheidswerknemer ook maar uitgemolken moet worden.
Ik heb kennissen die in het begin van hun carrière met hun 2500€ bruto + wagen en extralegale voordelen elk jaar 300 - 500€ bruto omhoog gingen en dit vlot in de eerste 4 - 5 jaar. Waarbij deze idioot die bij de overheid werkte tevreden was met zijn 40€ die er elk jaar bijkwam en zijn eenmalige verhoging van 500€ na 3 jaar. (en wist dat de volgende ten vroegste 5 - 6 jaar erna komt).
Waarbij op dat moment en zelfs later het enorm enorm enorm moeilijk was om nieuwe collegae aan te trekken. Want privaat verdiende beter, zowel in cash/brutoloon ALS in extralegale als in... (ja collega heeft een loon van 6k opgegeven voor een loon van 3.5k omdat hij/zij/x het beu was om continue in die ratrace mee te gaan maar vooral die achterbakse mentaliteit die soms erbij komt of lijkt te horen (zie @cege zijn onder de bus flikkeren uitlatingen)) en die de overstap gemaakt heeft rekenend op die transparante en voorgespiegelde progressie. Desondanks ga ik op basis van dit voorbeeld ook niet zeggen dat het loon van de ambtenaar 1-(3.5/6) oftewel 41% te laag is.

Den deze heeft ook weet van andere kennissen, die onlangs op de arbeidsmarkt zijn terecht gekomen, die boven hun index blij mochten zijn als ze 50€ kregen. Want ... uitleg... blah blah blah... economie... blah blah blah het gaat slecht... blah blah blah... uitvlucht. Al zijn er ook hier uitzonderingen erop. Zoals in alles in de wereld.

Het is niet omdat uw keuze verkeerd is uitgedraaid, omdat je meer verwachtte, dat daarom al de rest moet afzien omdat hetgeen wat jij dacht niet realiteit is geworden.
En daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Maar alles hangt af van wat voor ambtenaar je wenst. Degene die deftig verloond wordt en zijn werk doet. Inclusief het antwoorden op vragen die inefficiënt zijn zoals bezorg mij onder impuls van transparantie van het bestuur de basis van studie x. Of degene die je een minimumloon geeft en waarbij je niemand zot genoeg vindt om het te doen of die er gewoon met zijn klak naar gooit want meh het is toch het minimumloon.

Uiteindelijk is er gekozen geweest om te proberen om competent personeel aan te werven, en dan wil je mensen aantrekken. En voor velen is het statutair karakter niet meer de drijfveer. Maar draait het om het volledige pakket, inclusief een deftig en marktconform loon maar desondanks toch dat voordeel van "bescherming" dat het statuut iemand geeft. Kortom niet puur alleen daarvoor, maar als extra voordeel... waarom niet.

Ik persoonlijk vond dat wel van belang, en was bereid om daarvoor minder loon te accepteren. Maar dat komt grotendeels uit het feit dat ik houd van zekerheid en ik solliciteren haat.

Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
  • Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Dat is gewoon een totale abberatie.

Of misschien is die vriendin bij de overheid gewoon een betere performer dan jij. En is het gewoon uw vooroordeel tgv redenen. Er zijn nu eenmaal mensen die idioot zijn in de gewone omgang maar die op professioneel vlak "kraks" zijn. Waardoor die dat geld gewoon waard is.

• Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.

Welke overheid? Federaal of Vlaams?
Welke weddeschaal naar weddeschaal?
Mijn madam maakt nu kans op een bevordering (Federaal van B naar A niveau) en no way dat die er dan 1000€ of 12.000€ per jaar zou bij krijgen 😂

Ze mogen dit denk ik altijd vragen maar je bent uiteraard niet verplicht dat te zeggen of aan te tonen.
Uiteraard niet willen babbelen of bewijzen wat je verdient zal wat argwaan wekken bij de tegenpartij...
Natuurlijk is het voor hen ook een hulpmiddel om te kijken of ze jou profiel wel kunnen betalen. Als ze een budget van 5k/m hebben en jij verdient nu 4,7k. Dan weten ze dat de kans heel klein is dat je zal komen.
Is je huidig loon 2,5k maar je weet dat je onder u marktwaarde zit geef je dat best gewoon aan. Als zij dan nog altijd met een belachelijk bod komen aandraven zegt het al genoeg over hun loonsbeleid en ben je beter elders af.
Ik vind dat ook een lastige vraag omdat ik als hiring manager wel wil weten of je überhaupt een haalbaar profiel voor je hebt.
Als kandidaat zet het je meteen een beetje voor blok, maar wil je veel tijd steken om uiteindelijk niet te kunnen landen?

Ik heb ooit gezegd, als ik wil onderhandelen ga ik wel naar de markt. Gelieve direct jullie final offer te doen. Ik heb dan ook direct mijn bedragen genoemd genre:
- +30% van men huidig loon : ik teken morgen
- +20% van men huidig loon : ik teken waarschijnlijk
- +15% van men huidig loon : ik teken mogelijks

Hun eerste aanbod was dan al direct +20% waarmee ze hun ambities duidelijk maakten.

Uiteraard heb ik toen niet in percentages gesproken maar in bedragen maar wil het hier liever niet delen.
Ik ga van job wijzigen en had 2 voorstellen: beiden hadden zicht op mijn huidige pakket, maar bij 1 van de 2 (die ik dus teleurgesteld heb) was het duidelijk een berekende toename; maar hebben ze zich onvoldoende verdiept in het totale pakket, waardoor het eerder een like for like was.
Ik geef aan wat mijn eigen pakket is en zoals hierboven wat ik verwacht in lijn met de functieomschrijving.
Uiteindelijk is mijn principe (los van de lonen en commentaren die ik hier lees): wil ik dit doen voor dat loon?

In een loonpakket gepost op Reddit of hier, lees je maximaal hoe goed het individu zichzelf vindt. Als een bedrijf een extra inspanning doet om je binnen te halen tov hun normale range en je rendeert niet, zullen ze snel denken daarvoor kan ik ook een goedkoper profiel vinden.

Als kandidaat zet het je meteen een beetje voor blok, maar wil je veel tijd steken om uiteindelijk niet te kunnen landen?
Exact dit eh. Het moet een beetje van twee kanten komen. Je kan niet verwachten dat een bedrijf meegaat met elk getal dat jij in u hoofd hebt.

waardoor het eerder een like for like was.
Ik geef aan wat mijn eigen pakket is en zoals hierboven wat ik verwacht in lijn met de functieomschrijving.
Bij mijn laatste wissel had de hiring manager in een Excel mijn nieuw loonpakket en dat van de toenmalige WG naast elkaar gezet. Wat enorm heeft geholpen. Gezien er een aantal nettovergoedingen wegvielen bij de overstap kwam ik onderaan de streep toch beduidend hoger uit.

Veel mensen weten dat ze 2.5k netto per maand op hun rekening willen. Maar of ze daarvoor nu 3 of 3.5k bruto moeten krijgen weten ze niet...

Welke overheid? Federaal of Vlaams?
Welke weddeschaal naar weddeschaal?
Mijn madam maakt nu kans op een bevordering (Federaal van B naar A niveau) en no way dat die er dan 1000€ of 12.000€ per jaar zou bij krijgen 😂
12k is effectief overdreven. Van a1 naar a2 is echter wel +- 700brut/maand. Van b naar a hangt eigenlijk vooral af hoe lang ze al niveau b is. Op lange termijn, als je jong bent, is dat qua eindwedde wel een heel groot verschil.

Het grootste probleem aan de overheid zijn de weinig extralegale voordelen en de zeer omslachtige promotieprocedures. Soms moet je zaken ´studeren´ die niet relevant zijn maar dat ze iets moeten organiseren om kandidaten te rangschikken. Tevens zit er weinig lijn in qua timing en kan je, 2 jaar na je inschrijving, ineens een uitnodiging krijgen voor een (deel) vh examen. Dat organiseren ze dan maar 1x dus als je dan net op vakantie bent is het vakantie annuleren of promokans laten schieten. Als je pech hebt kan je dan terug >5 jaar wachten.

1. Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
  2. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
  3. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Zal ik je even de fast track loonsverhoging schetsen? Hou je goed vast:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
  • Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.

• Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
Mij lijkt het dat je in een "fout" privé bedrijf zit. Ik heb enkele jaren in de privé gewerkt en er zijn in de privé toch ook wel bedrijven/jobs waar je op je gemak bent en snel in loon stijgt. Ik zag aan mijn 25 nog niet in hoe goed het wel was om toen bijna 5k bruto te verdienen en amper verantwoording te moeten afleggen. Die bedrijven zijn er nog steeds, er werken daar nog steeds ingenieurs en technische bachelors. Die bedrijven hebben 1 ding gemeen: ze bestaan uit veel lagen, hebben een hoge inertie, personeelskosten zijn de kruimels van het brood, of je veel of weinig doet, maakt geen zak uit, zolang er maar iets gedaan is.

Ga je natuurlijk bij van die Vlaamse bedrijven werken, waar de patrons met X5en rijden en vinden dat hun werkvolk dankbaar moet zijn voor de job die ze geven en dat ene kerstfeestje met goedkope hoofdpijncava en toastjes met antibioticazalm, dan zal je altijd in datzelfde sukkelstraatje terechtkomen.

Als je dan toch in de privé wilt werken, blijf weg uit die projecten en vooral uit die bedrijfjes waar je rechtstreeks uit de baas zijn zakken eet. Anders kan ik enkel de raad geven om voor een (semi)overheidsjob te gaan. Overigens kan ik ook aanraden om dan die job gewoon als bron van inkomsten te beschouwen. Gaan werken is nu eenmaal stom, tijdverlies, lastig, ongemakkelijk en het is overal wel iets. Als je dan een job hebt met veel verlof, waar je niet altijd moet zijn, dan verlicht dat de "pijn". Ter info, ik ga na vandaag nog 2 dagen werken en dan is het kerstvakantie.

• Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
  • Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.

Reality check: moest je een toppresteerder zijn zouden andere bedrijven constant aan je mouw hangen met die veel betere voorwaarden die je waard zou moeten zijn.

Één bedrijf kan fout zijn maar een hele sector kan niet fout zijn.

Dat zijn heel veel voorwaarden.

Zal ik je even de "fast track" loonsverhoging schetsen die ik heb meegemaakt? Hou je goed vast:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.

Eigenlijk mag ik al je argumenten in de vuilbak gooien gezien we goed genoeg je jobsituatie kennen. Je werkt gewoon in een uitzonderlijk slecht bedrijf.

Reality check: moest je een toppresteerder zijn zouden andere bedrijven constant aan je mouw hangen met die veel betere voorwaarden die je waard zou moeten zijn.

Zijn analyse is dan ook dat hij de verloning heeft van een toppresteerder in zijn sector en dat deze niet kan opboksen tegen deze van de overheid.

Hij zit echter met het probleem dat veel studieburelen gewoon slecht betalen ( voor een stuk ook omdat veel ervan inschrijven met een onrealistisch aantal uren om het project toch maar binnen te halen). Als hij de functie die hij nu uitoefent bij een aannemer gaat doen, dan verdient hij in veel gevallen meer. Gaat hij diezelfde functie vervullen bij een bouwheer... dan zal dit ook weer anders zijn. En die bouwheer moet dan echt de overheid niet zijn hoor.

Vervult hij die functie als zelfstandige, en trekken ze aan zijn mouw voor zijn expertise (maar geen sinecure), dan zal hij een PAK meer geld kunnen verdienen. Maar neemt hij de risico's voor die verkeerde inschatting, etc... zelf.

Nog eens even gezocht naar het loon van @mac-bc : op zich is dat geen top-loon maar om nu te zeggen dat je daar vingers in de neus 20-25% gaat bijlappen - wat geluk zal nodig zijn vermoed ik. Al zou ik wel eens klappen met de bevoegden om wat bij te sleutelen.

Men maakt hier snel de vergelijking met masters bij overheden - maar daar volg ik @mac-bc wel deels, het is lang niet zo eenvoudig om die lonen deftig te overschrijden in de privé - en ook een groepsverzekering van 5% of meer lijkt me niet zo standaard in de privé, meestal kom je daar door een hoge waarde aan de wagen toe te kennen.

Voorbeeld: A1a met 12 jaar ervaring: 5000 €

En wie zegt dat ze niet aan mijn mouw trekken? Wil je mijn LinkedIn eens zien?

En wil je mijn LinkedIn eens zien van toen ik nog ambtenaar was? Ik was oprecht verbaasd toen er na 2 jaar eens een onbekende recruiter mij had toegevoegd en een bericht had gestuurd. Wauw, ik ben gegeerd! Een reactie van mijn goede vriend die al ettelijke jaren in de privé werkte: "Euh ja... Ik krijg dat elke week. :unsure: ".

En effectief, nu krijg ik ze dus ook elke week.

Dus om jouw redenering eens te gebruiken: als ambtenaren qua prestaties niet moeten onderdoen voor de privé, waarom denkt de markt daar dan blijkbaar anders over? Hoeveel ambtenaren worden er jaarlijks weggeplukt door de privé? Durf je erop antwoorden?
Of om het met jouw woorden te zeggen: Één bedrijf kan fout zijn maar een hele sector kan niet fout zijn. Nietwaar? ;)

Mij lijkt het dat je in een "fout" privé bedrijf zit. Ik heb enkele jaren in de privé gewerkt en er zijn in de privé toch ook wel bedrijven/jobs waar je op je gemak bent en snel in loon stijgt. Ik zag aan mijn 25 nog niet in hoe goed het wel was om toen bijna 5k bruto te verdienen en amper verantwoording te moeten afleggen. Die bedrijven zijn er nog steeds, er werken daar nog steeds ingenieurs en technische bachelors. Die bedrijven hebben 1 ding gemeen: ze bestaan uit veel lagen, hebben een hoge inertie, personeelskosten zijn de kruimels van het brood, of je veel of weinig doet, maakt geen zak uit, zolang er maar iets gedaan is.

Ga je natuurlijk bij van die Vlaamse bedrijven werken, waar de patrons met X5en rijden en vinden dat hun werkvolk dankbaar moet zijn voor de job die ze geven en dat ene kerstfeestje met goedkope hoofdpijncava en toastjes met antibioticazalm, dan zal je altijd in datzelfde sukkelstraatje terechtkomen.

Als je dan toch in de privé wilt werken, blijf weg uit die projecten en vooral uit die bedrijfjes waar je rechtstreeks uit de baas zijn zakken eet. Anders kan ik enkel de raad geven om voor een (semi)overheidsjob te gaan. Overigens kan ik ook aanraden om dan die job gewoon als bron van inkomsten te beschouwen. Gaan werken is nu eenmaal stom, tijdverlies, lastig, ongemakkelijk en het is overal wel iets. Als je dan een job hebt met veel verlof, waar je niet altijd moet zijn, dan verlicht dat de "pijn". Ter info, ik ga na vandaag nog 2 dagen werken en dan is het kerstvakantie.
Zijn analyse is dan ook dat hij de verloning heeft van een toppresteerder in zijn sector en dat deze niet kan opboksen tegen deze van de overheid.

Hij zit echter met het probleem dat veel studieburelen gewoon slecht betalen ( voor een stuk ook omdat veel ervan inschrijven met een onrealistisch aantal uren om het project toch maar binnen te halen). Als hij de functie die hij nu uitoefent bij een aannemer gaat doen, dan verdient hij in veel gevallen meer. Gaat hij diezelfde functie vervullen bij een bouwheer... dan zal dit ook weer anders zijn. En die bouwheer moet dan echt de overheid niet zijn hoor.

Vervult hij die functie als zelfstandige, en trekken ze aan zijn mouw voor zijn expertise (maar geen sinecure), dan zal hij een PAK meer geld kunnen verdienen. Maar neemt hij de risico's voor die verkeerde inschatting, etc... zelf.
Kan goed zijn.
  • Ik heb het zelf gezocht, ik moest maar niet in een KMO werken.
  • Ik heb het zelf gezocht, ik moest maar niet in een ingenieursbureau werken.
  • Ik heb het zelf gezocht, ik heb gesolliciteerd bij het verkeerde bedrijf.
  • Mac-bc: "Hoezo, en mijn vorig bedrijf dan?". BeyondGaming: "Ah, dat heb je óók zelf gezocht want dat was óók toevallig het verkeerde bedrijf!"
Zo is het makkelijk natuurlijk, achteraf bekeken. Mijn punt is: als ambtenaar krijg je automatisch het loon en de opslagen als ware je direct een goede presteerder in een goed-betalend bedrijf in een goede sector in een goede economische conjunctuur. Enzovoort. Waardoor ze oneerlijke concurrentie vormen voor de eigen private bedrijven waar je al heel wat geluk moet hebben dat al die lichten op groen staan.

Had ik al eens gezegd dat ik op het einde van mijn carrière de middelbare scholen ga afschuimen met mijn studierichting-advies? Ik zal het er allemaal in verwerken. Jammer dat ze dat nog niet deden in mijn tijd.

En nu laat ik het even rusten.

Laatst bewerkt:
Dus je hebt een miserabele job die slecht betaalt en je stress geeft, maar dat is een bewuste keuze?

Daar wordt een term op gekleefd in de psychologie als ik mij niet vergis.

Hoezo kan dat een bewuste keuze zijn als je dat niet op voorhand wist toen ik daar tekende?
Het feit dat ik daar vertrek, dàt is een bewuste keuze.

Antwoord je nog eens op de rest van mijn post?

Hoe het mijn jobhop zit? In tegenstelling tot jou nestel ik mij niet in het anonieme comfort van een multinational om daar met corporate spelletjes zoveel mogelijk het systeem uit te zuigen. Neen, ik ben bereid om risico te nemen en ondernemerschap te tonen. Ik ben momenteel al mijn verlof aan het besteden aan de onderhandelingen van het overnamecontract om een bedrijf over te nemen terwijl ik full-time blijf werken. Alles zit goed op schema om Q1 te landen. Daarenboven ga ik fors investeren en lopen de onderhandelingen met de bank volop voor het investeringskrediet, waarvan ik u de bedragen zal besparen. Afhankelijk van de laatste voorstellen die ik volgende week verwacht, zal ik al tekenen of wordt het ook naar Q1 getild.
Ik ben vooral blij dat je eindelijk? iets lijkt te ondernemen om je werksituatie te verbeteren.

Wat iedereen hier eigenlijk wil zeggen:
We ontkennen niet dat je in de ambtenarij met minder moeite meer centjes kan verdienen door automatische opslagen etc... Maar niets houd jou tegen om dan zelf ook in de ambtenarij te stappen.
Het feit dat je altruïstisch in de privé wil blijven om onze economie vooruit te helpen siert je. Maar je moet u zelf op een gegeven moment afvragen hoeveel dat allemaal weegt op jezelf en je omgeving. Als we zien hoeveel "gif" hier uit jouw posts van het scherm spat kan ik me niet inbeelden dat je omgeving niets merkt van de frustraties in je job.

Ik hoop van harte dat je in 2025 de glimlach terug vindt in je professionele leven waardoor het privé vast en zeker ook allemaal wat relaxer zal worden.

Ga morgen aan die mensen uitleggen hoe interessant de voorwaarden en automatische loonsopslagen zijn bij de overheid, en de privé loopt nog méér leeg dan nu al het geval is.

Als er nu 1 ding heel open is bij de overheid is het wel het loonbeleid. Dat staat gewoon letterlijk op het internet, 2 seconden googlen. En toch loopt de privé niet leeg.

Als er nu 1 ding heel open is bij de overheid is het wel het loonbeleid. Dat staat gewoon letterlijk op het internet, 2 seconden googlen. En toch loopt de privé niet leeg.

Je kunt discussiëren over de term "leeglopen", maar de overheid is nu al een veel aantrekkelijkere werkgever dan de privé En dan komen we nog uit een periode van een zeer krappe arbeidsmarkt en een vrij goede economische conjunctuur.

De federale overheid toont zich opnieuw als een aantrekkelijke werkgever met recordaantal kandidaten voor jobs.

De federale overheid, onder leiding van de FOD BOSA, lanceerde in 2023 een kleine 10.000 vacatures op de jobsite werkenvoor.be. Ondanks de krappe arbeidsmarkt in België solliciteerde een recordaantal mensen voor deze jobs. Om precies te zijn waren het er liefst 137.324, een stijging van 11% ten opzichte van 2022.

Als ik goed kan rekenen zijn dat gemiddeld 13 à 14 kandidaten per vacature. Een aantal waar recruiters in de privé alleen maar kunnen van dromen.

Daarnaast is het loonbeleid bij de overheid inderdaad vrij transparant. Hoewel er ook wel allerhande premies worden uitgedeeld waar het brede publiek niets over weet. Zo herinner ik mij mensen in ons toenmalig overheidslabo met een job waar echt niéts gevaarlijk aan was, maar die toch elke maand een vaste "gevarenpremie" kregen. Daar hebben de vakbonden natuurlijk het begrip "gevaarlijk" helemaal uitgerokken.

Tot slot is het niet omdat iets transparant terug te vinden is, dat daarom de ganse bevolking spontaan de salarissen bij de overheid gaat checken natuurlijk. De mythe dat ambtenaren maar matig betaald worden blijft hardnekkig. Velen blijven onwetend.

Hoezo kan dat een bewuste keuze zijn als je dat niet op voorhand wist toen ik daar tekende?

Ah, je werkt daar nog maar een maand?

Antwoord je nog eens op de rest van mijn post?

Je premisses zijn fout. Je stelt dat de privé slecht betaalt omdat jij slecht betaald wordt.

Enerzijds kan die specifieke sector waarin jij werkt inderdaad misschien een slechte betaler zijn, maar je kan dat niet doortrekken naar de privé in het algemeen. Energie, chemie, banken,...veel vetpotten in de privé hoor.

Anderzijds lijk je te doen alsof je een high performer of een witte raaf bent. Geheel toevallig is mijn beste maat ook project manager bij een ingenieursbedrijf en is hij momenteel aan het solliciteren (niet omdat zijn huidige werkgever slecht betaalt, maar door problemen met zijn directe manager). Heeft zonder problemen en zonder veel onderhandelen een loonsvoorstel in handen dat 35% hoger ligt dan jouw loon.
Sta me dus toe om te twijfelen aan het etiket 'toppresteerder' wat je op jezelf hebt geplakt.

Anderzijds lijk je te doen alsof je een high performer of een witte raaf bent. Geheel toevallig is mijn beste maat ook project manager bij een ingenieursbedrijf en is hij momenteel aan het solliciteren (niet omdat zijn huidige werkgever slecht betaalt, maar door problemen met zijn directe manager). Heeft zonder problemen en zonder veel onderhandelen een loonsvoorstel in handen dat 35% hoger ligt dan jouw loon.
Sta me dus toe om te twijfelen aan het etiket 'toppresteerder' wat je op jezelf hebt geplakt.
En iedereen weet dat high performers eerder aan 8000+ bruto zitten op hun 35ste.

5000 bruto krijg je tegenwoordig al bij de cornflakes.

Terug
Bovenaan