Renegadexxripxx
Well-known member
Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
Dat zijn heel veel voorwaarden.
- Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
- Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
- Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Er is een reden waarom ik na omzwermingen in de privé bij de overheid begonnen ben. En die reden had te maken met een transparant verloningsbeleid.
Je weet waar je start en je weet waar je uitkomt. En je kan plannen in functie hiervan. Terwijl dit minder het geval is in de private sector. Je kan daar enorm goed verdienen of je kan daar eindigen met een armoeizaaiersloon.
Het loon bij de overheid is niet dat loon waarmee je stinkend rijk kan worden. Maar je kan er op rekenen zolang als je uw werk correct uitvoert. Maar het is wel een loon waarmee je een goed leven kan hebben.
Persoonlijk vind ik dat een goed ding.
Maar zoals met alles, uw voorbeeld is uw voorbeeld. Waarbij dat perfect mogelijk is dat dit uw ervaring is. Maar het is niet omdat je uitgemolken wordt of dat je pech hebt in uw verloningsbeleid dat daarom de overheidswerknemer ook maar uitgemolken moet worden.
Ik heb kennissen die in het begin van hun carrière met hun 2500€ bruto + wagen en extralegale voordelen elk jaar 300 - 500€ bruto omhoog gingen en dit vlot in de eerste 4 - 5 jaar. Waarbij deze idioot die bij de overheid werkte tevreden was met zijn 40€ die er elk jaar bijkwam en zijn eenmalige verhoging van 500€ na 3 jaar. (en wist dat de volgende ten vroegste 5 - 6 jaar erna komt).
Waarbij op dat moment en zelfs later het enorm enorm enorm moeilijk was om nieuwe collegae aan te trekken. Want privaat verdiende beter, zowel in cash/brutoloon ALS in extralegale als in... (ja collega heeft een loon van 6k opgegeven voor een loon van 3.5k omdat hij/zij/x het beu was om continue in die ratrace mee te gaan maar vooral die achterbakse mentaliteit die soms erbij komt of lijkt te horen (zie @cege zijn onder de bus flikkeren uitlatingen)) en die de overstap gemaakt heeft rekenend op die transparante en voorgespiegelde progressie. Desondanks ga ik op basis van dit voorbeeld ook niet zeggen dat het loon van de ambtenaar 1-(3.5/6) oftewel 41% te laag is.
Den deze heeft ook weet van andere kennissen, die onlangs op de arbeidsmarkt zijn terecht gekomen, die boven hun index blij mochten zijn als ze 50€ kregen. Want ... uitleg... blah blah blah... economie... blah blah blah het gaat slecht... blah blah blah... uitvlucht. Al zijn er ook hier uitzonderingen erop. Zoals in alles in de wereld.
Het is niet omdat uw keuze verkeerd is uitgedraaid, omdat je meer verwachtte, dat daarom al de rest moet afzien omdat hetgeen wat jij dacht niet realiteit is geworden.
En daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Maar alles hangt af van wat voor ambtenaar je wenst. Degene die deftig verloond wordt en zijn werk doet. Inclusief het antwoorden op vragen die inefficiënt zijn zoals bezorg mij onder impuls van transparantie van het bestuur de basis van studie x. Of degene die je een minimumloon geeft en waarbij je niemand zot genoeg vindt om het te doen of die er gewoon met zijn klak naar gooit want meh het is toch het minimumloon.
Uiteindelijk is er gekozen geweest om te proberen om competent personeel aan te werven, en dan wil je mensen aantrekken. En voor velen is het statutair karakter niet meer de drijfveer. Maar draait het om het volledige pakket, inclusief een deftig en marktconform loon maar desondanks toch dat voordeel van "bescherming" dat het statuut iemand geeft. Kortom niet puur alleen daarvoor, maar als extra voordeel... waarom niet.
Ik persoonlijk vond dat wel van belang, en was bereid om daarvoor minder loon te accepteren. Maar dat komt grotendeels uit het feit dat ik houd van zekerheid en ik solliciteren haat.
Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
Dat is gewoon een totale abberatie.
- Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
- Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Of misschien is die vriendin bij de overheid gewoon een betere performer dan jij. En is het gewoon uw vooroordeel tgv redenen. Er zijn nu eenmaal mensen die idioot zijn in de gewone omgang maar die op professioneel vlak "kraks" zijn. Waardoor die dat geld gewoon waard is.

meer dan 50% BV gaat eraf, straf!