Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Denk dat sommigen hier ook onderschatten hoeveel impact 1k euro extra netto heeft per maand. Als je het wat in perspectief zet, is dat op een termijn van 25 jaar 300k euro. Investeer je het met 7% per jaar RoI, dan is het pakweg 750k euro.

1k is niet weinig, maar je moet in België in vergelijking met andere landen al véél meer/harder werken/doen/stressen/... wil je 1k netto meer hebben. Als je de distributie qua personal income in andere landen vergelijkt met die van ons, dan weet je genoeg.
Je kan dus gerust stellen dat 'ambitieus' zijn in België véél minder loont dan elders.

In België zijn mensen met een master maar met 0,0 ambitie en die gewoon betaald worden op basis van hun diploma eigenlijk het beste af.

In zekere zin gebruik je elkaar.

Ik denk toch dat er één van de twee partijen duidelijk meer voordeel uit haalt. Maar bon, daar is al veel over geschreven op dit forum. Moet wel zeggen dat ik alsnog verschiet van hoe laag het brutoloon is. Gelijkaardige voorwaarden die wij boden aan schoolverlaters voor een 9-to-5. Wel 5 dagen minder congé maar wel volledige flexibiliteit om het op te nemen. Ondertussen nemen we geen schoolverlaters meer aan omdat daar te veel verloop bij zit. Voor een klein bedrijf is het niet interessant om te investeren in een opleiding en ze dan te zien vertrekken, dus werven we nu hoger in de markt aan.

1k is niet weinig, maar je moet in België in vergelijking met andere landen al véél meer/harder werken/doen/stressen/... wil je 1k netto meer hebben.

Denk vooral dat jij met je paar jaar ervaring onze arbeidsmarkt nog niet zo goed kent. Zijn genoeg jobs waar je puur door kennis en ervaring, en dus niet door zotte uren, dik je boterham kan verdienen, ook in loondienst.

"Senior 1" en het loon van een junior secretaresse in een random wanker bedrijf. Faut le faire.

Dat is minder dan een kleuteronderwijzeres met 0 ancienniteit en bachelor diploma

Welk diploma heb je? Wat is je salarisschaal?Welk statuut heb je? Geldelijke anciënniteitBruto (euro)
Bachelor in het onderwijs (kleuteronderwijs of lager onderwijs)141Tijdelijk0 jaar2.952,89
Grote verschil bij die onderwijzers is natuurlijk dat er weinig tot geen extralegale voordelen bij komen.

Dit terwijl er bij ons 'loon' langs alle kanten wordt afgevuurd. Gaande van maaltijd/ecocheques, over KEW vergoedingen & gesubsidieerd internet thuis, tot de wagen in de garage + tank/laadpas, aangevuld met wat warrants hier & daar.

Als ik bv. naar mijnen bruto/netto kijk is het om depressief van te worden, maar al die extralegals zijn toch ettelijke honderden EUR netto waard.

Tot ge op pensioen gaat, ge werkloos wordt, ge langdurig ziek zijn en er naar uw brutoloon gekeken wordt...

Dan kunt ge nog eens depressief worden.
Gohja, 't is altijd iets eh.
Het ideaal is natuurlijk niet dat ge in werkbonus territorium zit qua loon of werkt aan minimumloon, aangevuld met 1500 EUR aan extralegals.

Echter, mijne grootsten extralegal als voorbeeld, zijnde mijne wagen & tankkaart, heb ik toch sowieso veel liever dan het overeenkomstige leasingbudget in brutoloon hoor.
Al is dat sinds enkele jaren, technisch gezien, voorbij gestoken door mobi-budget huisvesting optie (luik 2), waar ge dat bedrag gewoon netto krijgt als ge schulden genoeg hebt (ipv gewoon bruto loon).

Echter, mijne grootsten extralegal als voorbeeld, zijnde mijne wagen & tankkaart, heb ik toch sowieso veel liever dan het overeenkomstige leasingbudget in brutoloon hoor.
Dat is ook heel persoonlijk natuurlijk; ik heb een eerder bescheiden firmawagen momenteel tov mijn eerder stevig brutoloon. Maar als men mij de keuze geeft om een categorie hoger te shoppen voor minder bruto... Neh.

Dat is ook heel persoonlijk natuurlijk; ik heb een eerder bescheiden firmawagen momenteel tov mijn eerder stevig brutoloon. Maar als men mij de keuze geeft om een categorie hoger te shoppen voor minder bruto... Neh.
Sure. Maar dat is deels naast de kwestie natuurlijk.
Correcter genomen is de vraag dan 'zou je dit extralegaal voordeel laten vallen'. E.g. -> Zou je uw wagen volledig opgeven voor uw huidig leasing budget toegevoegd te zien aan uw brutoloon?

Welk type wagen (e.g. hoeveel je over hebt voor een wagen) is idd wat persoonlijker.
Ik ben alleenstaande & fan van wagens, dus er zit (momenteel) relatief meer budget in m'n huidige wagen vergeleken met m'n collega's. Aja, ik heb geen nut aan 2 wagens, dus een 'basic' wagen van 't bedrijf & een 'fun' wagen privé is niet relevant. Dus liever 1 'leukere' wagen.
Terwijl dat voor anderen minder van belang was & bij velen een (zelfs heel beperkte) eigen bijdrage heiligschennis was.

Echter, er zijn er vrij weinig die de voorbije jaren gekozen hebben om 'geen' wagen te pakken & gewoon meer bruto te hebben.

Again, sinds een jaar of 2 is er natuurlijk dat nieuwe mobi-budget waar ge nog ne grotere kado krijgt als ge 't netto in uw lening kunt steken & geen 100en km moet bollen voor 't werk, maar dat even naast de kwestie van 'al dan niet happy zijn met extralegals omdat dit niet meegerekend wordt in uw pensioen/ziektevergoeding'.

Sure. Maar dat is deels naast de kwestie natuurlijk.
Correcter genomen is de vraag dan 'zou je dit extralegaal voordeel laten vallen'. E.g. -> Zou je uw wagen volledig opgeven voor uw huidig leasing budget toegevoegd te zien aan uw brutoloon?

Welk type wagen (e.g. hoeveel je over hebt voor een wagen) is idd wat persoonlijker.
Ik ben alleenstaande & fan van wagens, dus er zit (momenteel) relatief meer budget in m'n huidige wagen vergeleken met m'n collega's. Aja, ik heb geen nut aan 2 wagens, dus een 'basic' wagen van 't bedrijf & een 'fun' wagen privé is niet relevant. Dus liever 1 'leukere' wagen.
Terwijl dat voor anderen minder van belang was & bij velen een (zelfs heel beperkte) eigen bijdrage heiligschennis was.

Echter, er zijn er vrij weinig die de voorbije jaren gekozen hebben om 'geen' wagen te pakken & gewoon meer bruto te hebben.

Again, sinds een jaar of 2 is er natuurlijk dat nieuwe mobi-budget waar ge nog ne grotere kado krijgt als ge 't netto in uw lening kunt steken & geen 100en km moet bollen voor 't werk, maar dat even naast de kwestie van 'al dan niet happy zijn met extralegals omdat dit niet meegerekend wordt in uw pensioen/ziektevergoeding'.
Wagen weigeren voor meer bruto, doe je alleen als je echt nooit privé een wagen nodig hebt (of je met twee bent en die tweede wagen gewoon in de garage zou staan). Met de huidige fiscaliteit laat je anders geld liggen. Een privé wagen betalen met netto centen kost klauwen vol geld.

Laatst bewerkt:
Update na een nieuwe uitdaging waar ik geen neen tegen kon zeggen. Een horizontale move maar in een omgeving met grotere projecten en budgetten. Door de schaal is het inhoudelijk veel meer een typische middle management rol. Ik spreek mijn motivatie van 2 jaar geleden om niet door te groeien in die richting nu dus tegen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15 jaar. (Van project ingenieur tot Business Analyst, Consultant en nu Teamlead)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): SAP landschap
Huidige functie: Teamlead Business Applications (asset management, planning, productie, ..)
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3950
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop & Gsm
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, ruwweg 7% van jaarlijks bruto
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus 10% jaarlijks bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Bxl
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 35min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen (VAA 350) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 3
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Yes
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel veel zaken die tegelijk opgevolgd moeten worden (projecten, support, budget, recruiting, ..)
Dus een goeie leerschool wat betreft prioriteiten stellen, communicatie, time management. Mijn doel is om rust te brengen in de chaos.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3/5 telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: 10 intern, 20 a 30 extern
Heel tevreden met mijn huidige worklife & bijhorende verloning. Een niveau hoger binnen IT zie ik mezelf niet doen omdat mijn inhoudelijke interesse vooral in digitale transformatie van manufacturing operations ligt. Dus de vraagt begint zich te stellen waar ik naartoe wil evolueren in de komende jaren.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar. (Van project ingenieur tot Business Analyst, Consultant en nu Teamlead)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Manufacturing
Huidige functie: Teamlead IT manufacturing, Beheer, bouw en uitrol van MES, LIMS, PM, ..
Anciënniteit: 2 jaar

Maand salaris (bruto): 5700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3160
BedrijfsGSM/laptop: Lapto & Gsm
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): tot 15% bonus in warrants, gezien 2/3 obv agemene bedrijfsresultaten zal dat eerder 10% worden. bs.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: O-VL
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): XC60 (VAA 300) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra): /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Veel druk vanuit verschillende stakeholders (plants & corporate) en impact door diverse tijdzones terwijl mijn enkel vanuit West Europa werkt. Managing expectations om de impact op mijn team te beperken.
Hoe vaak overuren te presteren: Hier waak ik wel hard op dat mijn team geen structurele overuren presteert.
Verantwoordelijkheid over personeel: 10FTE

Update na een nieuwe uitdaging waar ik geen neen tegen kon zeggen. Een horizontale move maar in een omgeving met grotere projecten en budgetten. Door de schaal is het inhoudelijk veel meer een typische middle management rol. Ik spreek mijn motivatie van 2 jaar geleden om niet door te groeien in die richting nu dus tegen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15 jaar. (Van project ingenieur tot Business Analyst, Consultant en nu Teamlead)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): SAP landschap
Huidige functie: Teamlead Business Applications (asset management, planning, productie, ..)
Anciënniteit: 1 jaar

Maand salaris (bruto): 7350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3950
BedrijfsGSM/laptop: Laptop & Gsm
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, ruwweg 7% van jaarlijks bruto
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus 10% jaarlijks bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Bxl
Afstand woon/werk in tijd: 35min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen (VAA 350) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 3
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel veel zaken die tegelijk opgevolgd moeten worden (projecten, support, budget, recruiting, ..)
Dus een goeie leerschool wat betreft prioriteiten stellen, communicatie, time management. Mijn doel is om rust te brengen in de chaos.
Verantwoordelijkheid over personeel: 10 intern, 20 a 30 extern
Bruto 1650 euro meer, netto 790 euro meer?

Bruto 1650 euro meer, netto 790 euro meer?
Ja er zit ook wel wat verschil door een lagere nettovergoeding, hogere VAA op wagen , hogere bijdragen in hospitalisatie voor gezin etc
We weten allemaal dat vanaf zijn pay range elke verhoging in brutoloon gewoon huilen met de pet op is eh.
Verbaasde mij dus niet dat er maar een goei 50% van dat brutoloon over blijft.

Maar bv. wel 4% extra groepsverzekering. Wat op jaarbasis ook >3500 EUR is op een brutoloon van 7350 EUR.
En daar ga je dan geen 50% belasting op moeten rekenen (eens je 't ooit krijgt).

Hebben jullie al dikwijls fel onderhandeld over loon? En hoeveel heeft het opgebracht?

Mijn partner heeft een eerste gesprek gehad bij een world lead maar ze zou maar 2200 bruto krijgen voor een functie als project manager. Voor jarenlang relevante ervaring te hebben en van een bedrijf als Apple te komen (en promotie hebben gemaakt) vind ik dat maar zeer pover.

Zit in de filmindustrie, geen idee van PC

Wagen weigeren voor meer bruto, doe je alleen als je echt nooit privé een wagen nodig hebt (of je met twee bent en die tweede wagen gewoon in de garage zou staan). Met de huidige fiscaliteit laat je anders geld liggen. Een privé wagen betalen met netto centen kost klauwen vol geld.
Er is een cutoff moment, maar die ligt niet bij ‘nooit een wagen nodig’, het is in bepaalde situaties effectief goedkoper om een privé auto te hebben.
Die berekening is hier al vaker gemaakt.

Er is een cutoff moment, maar die ligt niet bij ‘nooit een wagen nodig’, het is in bepaalde situaties effectief goedkoper om een privé auto te hebben.
Die berekening is hier al vaker gemaakt.
Hangt er wat vanaf idd of je veel privé verplaatsingen doet of niet, in aanmerking komt voor mobiliteitsbeleid 100%netto, ...

Collega's van mij hebben geen wagen (doen dan meestal wel autodelen), sommige eigen wagen gekocht

Maar als we ons echt moeten verplaatsen naar ergens dan zijn ze daar wel vaak met 'is er iemand die wilt carpoolen' waarmee ze eigenlijk willen zeggen 'kan ik meerijden want anders kost het me geld' :lol:

Hebben jullie al dikwijls fel onderhandeld over loon? En hoeveel heeft het opgebracht?
De laatste keer wel. Maar als je hard onderhandelt kan je ook verliezen.

Ik zou enkel onderhandelen als je de job niet nodig hebt, maar wel leuk is moesten je eisen worden ingewilligd.
Zijn er veel andere kandidaten met een gelijkaardig profiel?
Wat als je de job niet hebt?
Hoeveel loon heb je nu?
Is de jobinhoud zoveel beter?

Als ik zelf personeel aanwerf zet ik ze op loon X en bij mij valt daar niet over te onderhandelen. Maar momenteel nog genoeg CV die passeren of onderaannemers dus er is weinig nood.

Terug
Bovenaan