Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik denk niet dat ik voor 1K extra terug zou willen keren naar een regime waar ik weer tegen de 80u/w draaide.

Ik wil nu niet zeggen dat 1K netto extra weinig is eh (voor er hier weer beginnen te stijgeren), maar 1k per maand extra is in sommige gevallen ook niet gek veel.

En dat ligt dan puur aan het huidige inkomen dan, ik ken gezinnen met een inkomen van 2500 euro netto, dan is 1k extra een stijging van 40%. Maar als er al 8k/maand binnengerold komt is dat maar 12,5%, of quasi de indexatie van 1,5 jaar terug :p....
Voor de eerste groep gaan andere deuren open, maar de 2de gaat zijn leven niet kunnen veranderen.

Als ik moet kiezen tussen nu met 2 40h/week werken aan ons huidige inkomsten, of 1 van de 2 80h/week voor 1000 euro meer, dan mogen ze die 1000 euro houden hoor.

Ik wil nu niet zeggen dat 1K netto extra weinig is eh (voor er hier weer beginnen te stijgeren), maar 1k per maand extra is in sommige gevallen ook niet gek veel.

En dat ligt dan puur aan het huidige inkomen dan, ik ken gezinnen met een inkomen van 2500 euro netto, dan is 1k extra een stijging van 40%. Maar als er al 8k/maand binnengerold komt is dat maar 12,5%, of quasi de indexatie van 1,5 jaar terug :p....
Voor de eerste groep gaan andere deuren open, maar de 2de gaat zijn leven niet kunnen veranderen.

Als ik moet kiezen tussen nu met 2 40h/week werken aan ons huidige inkomsten, of 1 van de 2 80h/week voor 1000 euro meer, dan mogen ze die 1000 euro houden hoor.
Euuuuh, ik verdien er nu écht wel geen 8K/mnd (noch net, noch brut). Denk dat je wat te veel naar de voorgaande posts gekeken hebt. :LOL:
En als alleenstaande heb ik al zeker niet de luxe om met 2 een inkomen te hebben om zo aan 80u/w te komen.

Ik ga niet zeggen dat ik niets verdien ook, maar 1K netto meer (en zeker minder) zou ik wel 'voelen'. Echter, ik kom nu al toe & kan wat sparen, dus extra zou gewoon oppotten zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet graag extra dinero's krijg eh. Maar ik zou momenteel toch weinig goesting hebben om terug 80u te gaan travakken voor 1K extra.

Nuja, to be fair ... er @Z3r0 sprak over een 'stressvolle job', die toevallig ook meer betaald. Stressvol komt meestal tezamen met extra uren, maar 't is daarmee nu niet noodzakelijk zoveel extra uren.
Dus zou ik het willen doen voor pakweg 10u/week meer? Dunno, maar heb er momenteel toch bijlange niet meer zoveel goesting in als toen ik nog jong was.

Mja, ik spreek over gezinsinkomens, alleenstaanden zijn ook een gezin...
En spreek ook over 2500 euro netto en we weten alle 2 dat je daar ruim boven zit :).

Voor mij persoonlijk, ik wil geen uur meer werken dan 40h/week. Dat is meer dan genoeg als je dat met 2 doet en 3 kinderen hebt.
Uiteindelijk werk je dan nog 'maar' voor 25 euro per uur. Mijn vrije tijd die ik nog heb vind ik meer waard dan dat.

Ik ben persoonlijk toch niet kwaad dat ik anno 2024 geen 7 op 7/dubbel shiften meer werk i.t.t. al die jaren geleden.
Ik hield er meer aan over met al die extra uren, mor soit. Eens de grote kosten gemaakt zijn (woning & inrichting, etc.) & alles wat op z'n positieven is gekomen, moet ik er geen boterham minder meer door eten.

Ik denk niet dat ik voor 1K extra terug zou willen keren naar een regime waar ik weer tegen de 80u/w draaide.

Ik werk gewoon een 40u/week voor die 1K extra maar ik heb verwantwoordelijkheden en af en toe stress niet dat ik veel extra uren werk.

Mijn job is gewoon geen stressloze bureaujob.

No way dat ik 80u/week zou werken mijn vrije tijd is heilig.

Ik werk gewoon een 40u/week voor die 1K extra maar ik heb verwantwoordelijkheden en af en toe stress niet dat ik veel extra uren werk.

Mijn job is gewoon geen stressloze bureaujob.

No way dat ik 80u/week zou werken mijn vrije tijd is heilig.
Heheh. Wel, toen ik nog jong was leefde ik praktisch om te werken.
Ik had weliswaar een doel. Nl. niet te lang moeten huren & ook om niet te moeten starten met een 'instapwoning'-type situatie.
Ik ben iemand met 2 linkerhanden, dus verbouwen zit er niet in voor mij. En verhuizen is al ambetant genoeg om 1 keer te doen, laat staan dat ik daar een gewoonte van wil maken. :whistle:

To be fair, ik heb pretty much m'n jeugdjaren verkocht aan de zaak.
Toen ik nog zoveel werkte was m'n job een en al stress, want de reden dat ik zoveel uren kon (moest) doen was omdat er volk te kort was & ik de boel recht hield op vele punten.

Maar nu ik dus zelf wat ouder wordt lig ik toch ook al graag eens luilekker languit in mijne zetel de zaterdag hoor (i.p.v. tot 't kot v/d nacht op kantoor hangen).
Andere prioriteiten wete. Voor een gezinsman zal dat vrouw & kinderen zijn. Voor mij als single ligt dat uiteraard wat anders, but still.

Denk dat sommigen hier ook onderschatten hoeveel impact 1k euro extra netto heeft per maand. Als je het wat in perspectief zet, is dat op een termijn van 25 jaar 300k euro. Investeer je het met 7% per jaar RoI, dan is het pakweg 750k euro.

Denk dat sommigen hier ook onderschatten hoeveel impact 1k euro extra netto heeft per maand. Als je het wat in perspectief zet, is dat op een termijn van 25 jaar 300k euro. Investeer je het met 7% per jaar RoI, dan is het pakweg 750k euro.
Not quite. Als je 't zo stelt, iedereen kan dan 1K extra gaan verdienen eh. Werkt gewoon een extra (al dan niet part-time) job bovenop uw huidige job & ge zult sowieso snel 1K extra verdienen. Al is het kassierster in de Colruyt of ober op café of whatever.

't Is em allemaal een kwestie van wat ge moet doen om dat geld te krijgen. En dat is wat ik eerder aanhaalde.
Niet iedereen heeft veel goesting om een extra job op te pakken. Zeker niet als het niet uit 'noodzaak' is (e.g. ge kunt uw boterhammekes nu al ni meer betalen).

Nu, 'investeer tegen x% yearly rate of return' is voor velen 'not a thing'.

Senior 1 in big 4 audit

1. PERSONALIA
Leeftijd: /
Opleiding: economische master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 2 jaar relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (in de praktijk feitelijk samenwonend)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): big 4 audit
Huidige functie: senior 1
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): varieert, weinig werk in de zomer tot (heel) veel werk van januari tot april/mei (= "de busy")
Verantwoordelijkheden: hangt af van je team, soms is er enkel de partner boven je en moet je de volledige audit zelf tot een goed einde brengen, soms zitten er nog hogere niveaus tussen jezelf en de partner en wordt het meer uitvoerend werk

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2980. We hadden gehoopt om de magische 3k brut aan te tikken maar het mocht niet zijn
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- €2400 (incl nettovergoedingen)
Nettovergoedingen: €240 (waarvan €50 onkosten voor garage vanaf senior, de juniors moeten hun auto maar buiten laten staan :ROFLMAO: wat een systeem)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: iphone + gsm abbo privé te gebruiken, laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee hoeveel % werkgever maar zal niet te veel zijn
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus(je) afhankelijk van je prestaties, hoe ver je zit met IBR (externe examens) etc. Zal iets tussen de €1000 en €1500 zijn

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: meerdere provincies, meestal op locatie bij een bedrijf
Afstand woon/werk in km's: naar hoofdkantoor 50km, maar daar zit ik niet zo veel (pakweg 30% van de tijd, meer in de zomer en minder in de winter). Tussen januari en mei zit je bijna constant op locatie bij klanten
Afstand woon/werk in tijd: naar hoofdkantoor +- 35 minuten, naar klanten varieert het van 5 minuten tot 1 uur of langer. Mijn grootste klant waar ik het vaakst zit is 20 minuten rijden
Eigen auto nodig voor het werk: auto is nodig maar het is een bedrijfswagen
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, beperkte VAA + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja veel flexibiliteit in de zomer maar onmogelijk om verlof te nemen tussen januari en april/mei. Het is wat in onderling overleg en afhankelijk van je planning
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk (en occasioneel en afhankelijk van je karakter ook avondwerk 😥)
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja maar hangt af van je klanten en is ook wat karaktergebonden, sommigen hebben meer stress dan anderen, hangt er wat van af hoe hard je je ook alles aantrekt en beschikbaar bent
Hoe vaak overuren te presteren: in de zomer bijna nooit (afhankelijk van je klanten), in de busy vaak en het wordt ook wat verwacht dat je overuren doet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, niet enkel mogelijkheid maar ook verplichting
Telewerk (buiten corona-periode): ja, naar eigen keuze, maar als je naar de klant moet moet je naar de klant + je moet ook wel af en toe je gezicht eens laten zien op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: niet echt, je werkt in teams, er zijn wel juniors onder je maar daar heb je niet per se finale verantwoordelijkheid over

Senior 1 in big 4 audit

1. PERSONALIA
Leeftijd: /
Opleiding: economische master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 2 jaar relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (in de praktijk feitelijk samenwonend)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): big 4 audit
Huidige functie: senior 1
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): varieert, weinig werk in de zomer tot (heel) veel werk van januari tot april/mei (= "de busy")
Verantwoordelijkheden: hangt af van je team, soms is er enkel de partner boven je en moet je de volledige audit zelf tot een goed einde brengen, soms zitten er nog hogere niveaus tussen jezelf en de partner en wordt het meer uitvoerend werk

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2980. We hadden gehoopt om de magische 3k brut aan te tikken maar het mocht niet zijn
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- €2400 (incl nettovergoedingen)
Nettovergoedingen: €240 (waarvan €50 onkosten voor garage vanaf senior, de juniors moeten hun auto maar buiten laten staan :ROFLMAO: wat een systeem)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: iphone + gsm abbo privé te gebruiken, laptop enkel voor werk
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee hoeveel % werkgever maar zal niet te veel zijn
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus(je) afhankelijk van je prestaties, hoe ver je zit met IBR (externe examens) etc. Zal iets tussen de €1000 en €1500 zijn

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: meerdere provincies, meestal op locatie bij een bedrijf
Afstand woon/werk in km's: naar hoofdkantoor 50km, maar daar zit ik niet zo veel (pakweg 30% van de tijd, meer in de zomer en minder in de winter). Tussen januari en mei zit je bijna constant op locatie bij klanten
Afstand woon/werk in tijd: naar hoofdkantoor +- 35 minuten, naar klanten varieert het van 5 minuten tot 1 uur of langer. Mijn grootste klant waar ik het vaakst zit is 20 minuten rijden
Eigen auto nodig voor het werk: auto is nodig maar het is een bedrijfswagen
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, beperkte VAA + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja veel flexibiliteit in de zomer maar onmogelijk om verlof te nemen tussen januari en april/mei. Het is wat in onderling overleg en afhankelijk van je planning
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk (en occasioneel en afhankelijk van je karakter ook avondwerk 😥)
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja maar hangt af van je klanten en is ook wat karaktergebonden, sommigen hebben meer stress dan anderen, hangt er wat van af hoe hard je je ook alles aantrekt en beschikbaar bent
Hoe vaak overuren te presteren: in de zomer bijna nooit (afhankelijk van je klanten), in de busy vaak en het wordt ook wat verwacht dat je overuren doet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, niet enkel mogelijkheid maar ook verplichting
Telewerk (buiten corona-periode): ja, naar eigen keuze, maar als je naar de klant moet moet je naar de klant + je moet ook wel af en toe je gezicht eens laten zien op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: niet echt, je werkt in teams, er zijn wel juniors onder je maar daar heb je niet per se finale verantwoordelijkheid over
Toch zo vaak op locatie? Als ik dat hier zie, van de pakweg 6 weken audit komt het team 1 à 2 dagen/week ter plaatse, voor de rest is het 'opladen op het platform en we vinden onze weg wel merci dankuwel' :biglaugh:

Toch zo vaak op locatie? Als ik dat hier zie, van de pakweg 6 weken audit komt het team 1 à 2 dagen/week ter plaatse, voor de rest is het 'opladen op het platform en we vinden onze weg wel merci dankuwel' :biglaugh:
Ja toch wel, het wordt erg gestimuleerd om zo veel mogelijk bij de klant te zijn. Zodat ze zien waarvoor ze betalen :unsure:

Ik zit momenteel een beetje aan het andere spectrum. Ik word goed betaald, mag absoluut niet klagen van de voordelen, maar ik word inhoudelijk niet altijd meer getriggerd + vertrouwen in het bedrijf is er niet meer.

Een grote tweestrijd... We hebben twee jonge kinderen en hebben recent een nieuwbouw gezet. Kiezen voor de zekerheid of terug voor jobfierheid gaan. Een luxeprobleem, maar mentaal niet altijd evident.

"Senior 1" en het loon van een junior secretaresse in een random wanker bedrijf. Faut le faire.

Dat is minder dan een kleuteronderwijzeres met 0 ancienniteit en bachelor diploma

Welk diploma heb je? Wat is je salarisschaal?Welk statuut heb je? Geldelijke anciënniteitBruto (euro)
Bachelor in het onderwijs (kleuteronderwijs of lager onderwijs)141Tijdelijk0 jaar2.952,89

Laatst bewerkt:
Hij heeft nu ook wel zwarte autospiegels.

Nu goed ja, ik moet niet veel lachen. Ik zit in between jobs na ontslag ronde en ik ben ook al door consulting boites gecontacteerd. En dan komen ze af met
"ooh ja, dat is te veel, onze experts hebben 4500-5000 per maand'
-"ahja, minder dan als ik in het onderwijs ga dus, heb ik misschien 4mnd vakantie bij jullie"
"Meneer, ik zou in de farma sector zoeken"
-"Ja, dat denk ik ook"

2d later

zit bij 3 farma bedrijven in 2-3e ronde en loon is nog nooit een issue geweest.

Just saying, the "bladgouden kooi" van big4...

2j ervaring en je bent senior? Is dat nieuw? Ik dacht dat zelfs de big 4 nog niet zo snel smeet met senior titels.
Audit is standaard 2j junior, 3j senior, 3j manager etc. Elke "rang" heeft zo een aantal jaren die je moet doen en elk jaar ga je automatisch een jaar omhoog (junior 1, junior 2, senior 1, senior 2 etc). Speciaal systeem. Ik denk dat het bij de consultants 3 juniorjaren is ipv 2 bij audit. Nuja, "senior", what's in a name. Het is in de piramide nog steeds de op één na laagste "rang". Al krijg je wel steeds meer verantwoordelijkheden, moet je meer en meer volledig zelfstandig audits beginnen doen, starters begeleiden etc. Langzaam verschuif je meer richting project management.

"Senior 1" en het loon van een junior secretaresse in een random wanker bedrijf. Faut le faire.

Dat is minder dan een kleuteronderwijzeres met 0 ancienniteit en bachelor diploma

Welk diploma heb je? Wat is je salarisschaal?Welk statuut heb je? Geldelijke anciënniteitBruto (euro)
Bachelor in het onderwijs (kleuteronderwijs of lager onderwijs)141Tijdelijk0 jaar2.952,89
Tis natuurlijk wel nog met een hoop nettovergoedingen + een auto + ... Maar ja ik ga het loon niet verdedigen. Het is een vrij algemeen gevoel dat we veel moeten werken voor weinig geld. Maarja waarom doen mensen audit? Voor de meesten is het hun eerste job en doen ze het als een stepping stone voor iets beters, voor cv building. Praktisch iedereen doet het een paar jaar en switcht dan naar iets lucratievers dat ze waarschijnlijk niet hadden kunnen krijgen zonder die paar jaar audit. In zekere zin gebruik je elkaar. Twee tot vier jaar hard werken voor relatief weinig geld en in ruil heel veel leren en een netwerk en een cv opbouwen dat je dan later kan verzilveren. Of je moet echt een carrière maken van audit maar het zijn er maar weinig gegeven die bedrijfsrevisor worden.

Audit is standaard 2j junior, 3j senior, 3j manager etc. Elke "rang" heeft zo een aantal jaren die je moet doen en elk jaar ga je automatisch een jaar omhoog (junior 1, junior 2, senior 1, senior 2 etc). Speciaal systeem. Ik denk dat het bij de consultants 3 juniorjaren is ipv 2 bij audit. Nuja, "senior", what's in a name. Het is in de piramide nog steeds de op één na laagste "rang". Al krijg je wel steeds meer verantwoordelijkheden, moet je meer en meer volledig zelfstandig audits beginnen doen, starters begeleiden etc. Langzaam verschuif je meer richting project management.

Tis natuurlijk wel nog met een hoop nettovergoedingen + een auto + ... Maar ja ik ga het loon niet verdedigen. Het is een vrij algemeen gevoel dat we veel moeten werken voor weinig geld. Maarja waarom doen mensen audit? Voor de meesten is het hun eerste job en doen ze het als een stepping stone voor iets beters, voor cv building. Praktisch iedereen doet het een paar jaar en switcht dan naar iets lucratievers dat ze waarschijnlijk niet hadden kunnen krijgen zonder die paar jaar audit. In zekere zin gebruik je elkaar. Twee tot vier jaar hard werken voor relatief weinig geld en in ruil heel veel leren en een netwerk en een cv opbouwen dat je dan later kan verzilveren. Of je moet echt een carrière maken van audit maar het zijn er maar weinig gegeven die bedrijfsrevisor worden.
Alé en ik maar denken dat een kleuteronderwijzeres dezelfde mogelijkheden heeft als u ☺️

Om sommigen terug met hun voetjes op de grond te zetten:

Arbeidsmarkt

Brutomaandsalaris in Vlaanderen gestegen tot 3.390 euro​

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2024%2F03%2F05%2Fabc60d25-695f-45bc-8f44-dc0730bc0f86.jpg

© Kristof Vadino

Wie voltijds werkt in Vlaanderen of Brussel zag zijn brutomaandloon op vijf jaar toenemen met meer dan twintig procent: tot bijna 3.390 euro voor wie een Vlaamse privéwerkgever heeft en tot 3.700 euro voor wie bij een Brusselse werkgever aan de slag is.
necr
Dinsdag 5 maart 2024 om 12:59

SD Worx bekeek de salarisgegevens van meer dan 400.000 voltijds werkende Belgen in de privésector. Daaruit blijkt dat het mediaanbrutoloon de voorbije vijf jaar sterk gestegen is, met ongeveer 20 procent. Het maandloon is het hoogst bij Brusselse werkgevers in de privésector voor een voltijdse job: 3.700 euro bruto. Bij Vlaamse werkgevers ligt het iets lager, bijna 3.390 euro bruto per maand, in Wallonië is het 3.100 euro bruto per maand.

Terug
Bovenaan