Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Genève? In Frankrijk net over de grens iets zoeken?
De prijzen liggen daar ook redelijk hoog (tenzij je al echt een stuk in Frankrijk over de grens gaat) en de commute naar Geneve is enorm druk. Genève staat ook boemvol met verkeerslichten en is de laatste jaren net een stuk ontoegankelijker gemaakt voor wagens (zoals zoveel Europese steden).

Nog niet zo lang geleden gestart hier (minder dan een jaar). De verhuis op zich viel mee (mijn werkgever voorzag een verhuisfirma + 3 maanden een appartement + 1.5x netto maandloon als compensatie voor de verhuis). Het moeilijke was om zelf een appartement te vinden, er is weinig aanbod voor een heel grote vraag. Uiteindelijk is het gelukt, maar de prijzen zijn hier een veelvoud van wat ze in België zijn.
Gohja, maar eens alles z'n equilibrium bereikt heeft zit je precies wel goed eh. Lijkt me nog steeds een sterk/bovengemiddeld loon daar.
Je moet er op zich wel goesting voor hebben natuurlijk, om zo ver te verhuizen voor een job. Het lijkt mij dat je dan toch op voorhand al interesse zou moeten hebben gehad in dat specifiek land.

Gohja, maar eens alles z'n equilibrium bereikt heeft zit je precies wel goed eh. Lijkt me nog steeds een sterk/bovengemiddeld loon daar.
Je moet er op zich wel goesting voor hebben natuurlijk, om zo ver te verhuizen voor een job. Het lijkt mij dat je dan toch op voorhand al interesse zou moeten hebben gehad in dat specifiek land.

Dat is echt geen bovengemiddeld loon daar.
Geneva is echt enorm duur om te wonen / leven.

Ik werk er zelf ook meermaals per jaar

Ik werk er zelf ook meermaals per jaar
Een jaarsalaris van 210k CHF is zeker een bovengemiddeld loon daar, lol. Dat is in bijvoorbeeld de farma industrie in Basel een directeur salaris. Je bent zeker zo iemand die hier ook komt vermelden dat een salaris van 7000 euro bruto/maand in Belgie geen bovengemiddeld salaris is?

Een jaarsalaris van 210k CHF is zeker een bovengemiddeld loon daar, lol. Dat is in bijvoorbeeld de farma industrie in Basel een directeur salaris. Je bent zeker zo iemand die hier ook komt vermelden dat een salaris van 7000 euro bruto/maand in Belgie geen bovengemiddeld salaris is?

Basel daar zeg je het.

Je weet toch dat er in Zwitserland een groot verschil is qua loon afhankelijk van de locatie / regio.

En een loon van 7K is naar BG normen een pauperloon daar kom ik mijn bed niet voor uit. Groetjes Nicolas

Toch wel, hoor:

Niet vergeten dat hier ook tal van arbeiders, technische jobs, ambtenaren, leerkrachten, assistenten, ... werken tegen lonen van 60-70k CHF.

Dat is waar, alleen huisvesting is al keiduur hier (tenzij je aan co-housing doet of een kleine woonst neemt).
Ter vergelijking, het gemeubeld appartement dat ik in mijn eerste maanden van mijn werkgever kreeg was ongeveer 4.200€ / maand huur. Dat is bovengemiddeld omdat het gemeubeld was en niet het hele jaar door wordt verhuurd, maar het geeft je wel een indicatie van de hoe de prijzen liggen tegenover de Belgische huurprijzen. Als je een appartement wilt kopen in Geneve zit je al snel aan prijzen boven 1M€.

Als je houdt van natuur, een internationale omgeving, goed weer (het is hier bijna de hele zomer 28°-31° geweest) dan is Zwitserland echt niet zo slecht hoor. Een paar jaar geleden had ik een kans om naar Dubai te trekken, dat was voor mij een hell on earth geweest. Dit valt nu nog mee, maar ik weet ook niet of het permanent of tijdelijk gaat zijn. In België koop je dan nog relatief eenvoudig een grote woonst i.v.g. met Zwitserland.

Dat is waar, alleen huisvesting is al keiduur hier (tenzij je aan co-housing doet of een kleine woonst neemt).
Ter vergelijking, het gemeubeld appartement dat ik in mijn eerste maanden van mijn werkgever kreeg was ongeveer 4.200€ / maand huur. Dat is bovengemiddeld omdat het gemeubeld was en niet het hele jaar door wordt verhuurd, maar

Collega van mij doet co-housing daar en betaalt 2K/Maand.

Niet overdrijven eh. Dat is in België het loon van een onderdirecteur in de farma :unsure:
Uhhhh, er zijn letterlijk honderden onderdirecteurs/associate directors in de farma in Belgie. Dat is geen hoge positie. Die verdienen geen 210k/jaar elk hoor. Willekeurig voorbeeld: Glassdoor geeft voor Associate Directors 115k euro jaarsalaris bij GSK in Belgie. Pak nog dat de cijfers sterk verouderd zijn en we doen er 10% bij dan zit je bijna aan 130k. Dat is nog een heel eind van 210k. ;)

Ik had 150k als associate director bij GSK 😛
Maar zal vermoedelijk wel boven MRP geweest zijn en dat is nog ver van 210k.

Als basisloon is dat toch heel hoog voor dat level, mits bonus en stock plan, aanvullend pensioen kom je er mssn wel.

Als basisloon is dat toch heel hoog voor dat level, mits bonus en stock plan, aanvullend pensioen kom je er mssn wel.
Heb je toevallig ook een kijk op director en sr director loonvorken binnen de farma in Belgie? Ik zag op /r/BESalary een paar maanden terug een sr director strategy met 12k bruto dus pakweg 170k basis salaris.

Heb je toevallig ook een kijk op director en sr director loonvorken binnen de farma in Belgie? Ik zag op /r/BESalary een paar maanden terug een sr director strategy met 12k bruto dus pakweg 170k basis salaris.
Lijkt me aan de lage kant van de vork, zelfs voor big farma :)

Edit: laag voor sr director maar mogelijks wel conform voor een director, afhankelijk van specifieke rol.

Laatst bewerkt:
Niet overdrijven eh. Dat is in België het loon van een onderdirecteur in de farma :unsure:

Tis niet dat ik geen (andere) associate directors ken eh :fingerguns:.

Depends wat ge allemaal meetelt. Puur bruto komt ge er niet. Rekent ge uw totaalpakket, komt ge er prolly over. Lonen binnen Belgische farma zijn sterk gestegen laatste paar jaar.

Ik ben er eigenlijk nog altijd niet uit of de Belgische arbeidsmarkt nu juist héél goed of juist héél slecht is:
- Als je nooit 'hard' en 'stressvol' wil werken, zit je in België heel goed, want quasi alle (voltijdse) jobs zitten qua nettoloon in de range 2000-4500. M.a.w. de opportuniteitskost om een rustig jobke te doen in vergelijking met een (naar Belgische loonnormen) "topjob" is bij de laagste van de wereld.
- Ambitieuze mensen die zich te pletter werken in stressvolle jobs hebben vaak mss maar 1000€ ofzo netto meer dan iemand met pakweg de meest stressloze bureaujob.

Het zal er maar van afhangen welk karakter je hebt of België (op dat vlak) nu suckt of een topland is? :oi22:

Ik ben er eigenlijk nog altijd niet uit of de Belgische arbeidsmarkt nu juist héél goed of juist héél slecht is:
- Als je nooit 'hard' en 'stressvol' wil werken, zit je in België heel goed, want quasi alle (voltijdse) jobs zitten qua nettoloon in de range 2000-4500. M.a.w. de opportuniteitskost om een rustig jobke te doen in vergelijking met een (naar Belgische loonnormen) "topjob" is bij de laagste van de wereld.
- Ambitieuze mensen die zich te pletter werken in stressvolle jobs hebben vaak mss maar 1000€ ofzo netto meer dan iemand met pakweg de meest stressloze bureaujob.

Het zal er maar van afhangen welk karakter je hebt of België (op dat vlak) nu suckt of een topland is? :oi22:

Met 1K netto de maand kan je wel al eens iets extra doen.

Ook niet iedereen wil de meest stressloze bureaujob.

Sommige mensen zoals ik houden van een uitdagende job die af en toe wat stress met zich mee brengt.
Ik heb echt het gevoel dat mijn job er toe doet :)

En daar bovenop nog eens extra betaald er voor worden bring it on :D

Sommige mensen zoals ik houden van een uitdagende job die af en toe wat stress met zich mee brengt.

Gaat voorbij aan de essentie waar ik op doelde. Je gaat in België véél minder achteruit qua welvaart als je van een 'topjob' naar een 'gewoon' stressloos/lui jobke gaat dan in veel andere landen. Voor mensen die de minste 'weerstand' opzoeken dus het ideale land? :oi22:

Ik ben persoonlijk toch niet kwaad dat ik anno 2024 geen 7 op 7/dubbel shiften meer werk i.t.t. al die jaren geleden.
Ik hield er meer aan over met al die extra uren, mor soit. Eens de grote kosten gemaakt zijn (woning & inrichting, etc.) & alles wat op z'n positieven is gekomen, moet ik er geen boterham minder meer door eten.

Ik denk niet dat ik voor 1K extra terug zou willen keren naar een regime waar ik weer tegen de 80u/w draaide.

Terug
Bovenaan