Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Een 34 jarige met een A2 mechanica die evenveel heeft dan een 38 jarige met een bachelor communicatie.
De sector waarin je werkt en de richting van diploma is toch heel belangrijk: moesten ze alle 2 bij de overheid werken dan had die 34 jarige met zijn A2 mechanica VEEL minder dan die 38 jarige met zijn bachelor communicatie.
Daar klopt toch iets niet.....
Het zijn geen starters é...

Daarnaast negeer je de bedrijfswagen nog.

Een 34 jarige met een A2 mechanica die evenveel heeft dan een 38 jarige met een bachelor communicatie.
De sector waarin je werkt en de richting van diploma is toch heel belangrijk: moesten ze alle 2 bij de overheid werken dan had die 34 jarige met zijn A2 mechanica VEEL minder dan die 38 jarige met zijn bachelor communicatie.
Daar klopt toch iets niet.....
Wat klopt er niet ?

Wat klopt er niet ?
Dat de overheid enkel kijkt naar diploma....en niet naar marktwaarde zoals in de privé....
Waarom vinden ze geen wiskundeleerkrachten meer? Of ingenieurs die willen lesgeven? Die wiskundeleerkracht gaat evenveel verdienen als een historicus die les gaat geven: absurd!

Dat is niet waar....kijk naar de sector en diploma/ervaring.

Je kijkt denk ik over zijn 12j ervaring.

Eens boven de 10j werkervaring kijken ze niet echt meer naar je diploma leert mijn ervaring.
Al zal dat wel afhangen van de sector.

Maar vaak zie ik toch diploma x of x aantal jaar ervaring in de sector / functie staan.

Nog eens een update, ondertussen ook naar andere werkgever overgestapt. Moet zeggen dat ik vrij gelukkig ben met loon/inhoud/work life balance. Ook leuke collega's & fijne werkomgeving.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29 -> 31
Opleiding: Prof. Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5,5j -> 7,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende -> Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 -> PC200
Huidige functie: Field Application -> Product Owner
Anciënniteit: 3j -> 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u -> 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u -> 40-45u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4300 -> 4700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2930
Nettovergoedingen: 55 -> 210
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement en laptop -> 2 jaarlijks budget voor GSM (600 EUR) + abo + laptop
Maaltijdcheques: Ja, 8 -> 8
Ecocheques: Ja, 250 -> 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 1% eigen inbreng, 2% werkgever -> 7%, geen eigen inbreng
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vergoeding overnachting hotel (35€), inbrengen restaurantkosten etc. -> Geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen -> Kantoor Oost-Vlaanderen, HQ Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 35 (maar veel bij klanten verspreid over BE) -> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min (maar veel bij klanten verspreid over BE) -> Auto 1,5 - 2u enkel, trein 1,5u enkel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: Nee. wel overnachtingsvergoeding -> Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, VAA 200 type A4/Volvo V60/.. -> Ja, EV a la Q4/i4/ID4/..

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms -> Valt vrij goed mee, sommige periodes met deadlines wat meer
Hoe vaak overuren te presteren: Toch maandelijk -> Zelden en alleen als ik het zelf nodig acht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja -> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij te kiezen. -> Ja, 4d/week tot soms 5d. Hangt er vanaf. Sporadisch naar klant en/of extra dag kantoor.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee -> Indirect 4 man

Nog eens een update, ondertussen ook naar andere werkgever overgestapt. Moet zeggen dat ik vrij gelukkig ben met loon/inhoud/work life balance. Ook leuke collega's & fijne werkomgeving.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29 -> 31
Opleiding: Prof. Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5,5j -> 7,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende -> Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 -> PC200
Huidige functie: Field Application -> Product Owner
Anciënniteit: 3j -> 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u -> 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45u -> 40-45u

Maand salaris (bruto): 4300 -> 4700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2930
Nettovergoedingen: 55 -> 210
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement en laptop -> 2 jaarlijks budget voor GSM (600 EUR) + abo + laptop
Maaltijdcheques: Ja, 8 -> 8
Ecocheques: Ja, 250 -> 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 1% eigen inbreng, 2% werkgever -> 7%, geen eigen inbreng
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Vergoeding overnachting hotel (35€), inbrengen restaurantkosten etc. -> Geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen -> Kantoor Oost-Vlaanderen, HQ Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 35 (maar veel bij klanten verspreid over BE) -> 80km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min (maar veel bij klanten verspreid over BE) -> Auto 1,5 - 2u enkel, trein 1,5u enkel
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: Nee. wel overnachtingsvergoeding -> Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, VAA 200 type A4/Volvo V60/.. -> Ja, EV a la Q4/i4/ID4/..

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms -> Valt vrij goed mee, sommige periodes met deadlines wat meer
Hoe vaak overuren te presteren: Toch maandelijk -> Zelden en alleen als ik het zelf nodig acht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja -> Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij te kiezen. -> Ja, 4d/week tot soms 5d. Hangt er vanaf. Sporadisch naar klant en/of extra dag kantoor.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee -> Indirect 4 man
Jelly, knap pakket

Hier ook eens mijn loonpakket delen.
Gelukkig wordt bij de klanten gewerkt van maandag tot vrijdag van 8 tot 17, wat als service toch een aangename work-life balans geeft.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Prof. Bach. Elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: Field Service Engineer
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42

Maand salaris (bruto): 4900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000
Nettovergoedingen: 10€ per gewerkte dag (Forfaitaire dagvergoeding voor maaltijden)
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo en laptop met admin rechten
Maaltijdcheques: / (zie nettovergoedingen)
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 9%, 3.5% eigen inbreng
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Warrants -+2500 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kantoor Brussel, klanten West en Oost Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: Gemiddeld 50 km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 30 min enkel (extra reistijd worden als uren gerekend)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: NVT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Enyaq met laadpas en laadpaal

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 6
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Varieert van rustige dagen tot complete chaos :)
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van week tot week, maar gemiddeld 15 per maand
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Dat de overheid enkel kijkt naar diploma....en niet naar marktwaarde zoals in de privé....
Waarom vinden ze geen wiskundeleerkrachten meer? Of ingenieurs die willen lesgeven? Die wiskundeleerkracht gaat evenveel verdienen als een historicus die les gaat geven: absurd!

Grootste tekorten zijn er nochtans voor wiskunde, Frans en Nederlands. Maar ergens denk ik dat jij talen studeren eerder zou inschalen bij geschiedenis dan bij ingenieursstudies? Zelfde ‘Blandijndiploma’ waar we er volgens sommigen te veel van hebben…

Idem. in de zorg. Mijn vriendin met bachelordiploma heeft enkel een hospitalisatie (korting).
Idem partner hier. Groepsverzekering is minder dan 0,5% vh brutoloon. Ze krijgt 24€/maand. Pas ontdekt en de HR deed er wat shady over. Ze konden haar geen volwaardige info geven

Idem partner hier. Groepsverzekering is minder dan 0,5% vh brutoloon. Ze krijgt 24€/maand. Pas ontdekt en de HR deed er wat shady over. Ze konden haar geen volwaardige info geven
Is dat dan niet conform het contract of heeft ze meer dan 4.800 EUR bruto waardoor het maandbedrag niet klopt?

Is dat dan niet conform het contract of heeft ze meer dan 4.800 EUR bruto waardoor het maandbedrag niet klopt?
De enige uitleg die ze kreeg was "ge kunt het allemaal zien op de app van AG"
Contractueel is er geen percentage vastgelegd.
Opt einde van haar loopbaan zou ze +-16k krijgen. Zij moet 5 maand werken om tzelfde te verdienen als ik op een maand (bedoel qua groepsverzekering).
Zeer raar als ze mij die uitleg gaf..nochtans een ziekenhuis in België. Dus geen shady kleine KMO ofzo

Opt einde van haar loopbaan zou ze +-16k krijgen. Zij moet 5 maand werken om tzelfde te verdienen als ik op een maand (bedoel qua groepsverzekering).
Zeer raar als ze mij die uitleg gaf..nochtans een ziekenhuis in België. Dus geen shady kleine KMO ofzo
Als ze contractueel gezien geen groepsverzekering heeft kan je toch ook niet klagen, puur omdat jij een groter bedrag hebt?

Dat is als ik maaltijdcheques van 2 euro zou hebben en ik klaag bij mijn werkgever omdat mijn vrouw er heeft van 8 euro, beetje vreemde redenering...

Vermoedelijk is er geen groepsverzekering van het ziekenhuis zelf (zoals in de meeste ziekenhuizen afaik), maar is het enkel de sectorale groepsverzekering die inderdaad weinig voorstelt. Dat zou ook verklaren waarom de werkgever zelf weinig info kan geven. Je zal eens moeten zoeken op aanvullend pensioen van PC330. Ik heb bet ooit eens uitgezocht voor mijn partner en dat was iets van 20 euro per maand fixed voor voltijdse prestaties, onafhankelijk van het loon of zoiets.

Als ze contractueel gezien geen groepsverzekering heeft kan je toch ook niet klagen, puur omdat jij een groter bedrag hebt?

Dat is als ik maaltijdcheques van 2 euro zou hebben en ik klaag bij mijn werkgever omdat mijn vrouw er heeft van 8 euro, beetje vreemde redenering...
Zal waarschijnlijk sectorieel zijn zoals Valkuil zegt.

Ja mn redenering was misschien fout geformuleerd. Bedoelde eigenlijk dat het bij mij (en vele anderen) super duidelijk is hoeveel procent groepsverzekering voorzien is 🙂.

Zal waarschijnlijk sectorieel zijn zoals Valkuil zegt.

Ja mn redenering was misschien fout geformuleerd. Bedoelde eigenlijk dat het bij mij (en vele anderen) super duidelijk is hoeveel procent groepsverzekering voorzien is 🙂.
Ik heb het nog eens opgezocht. Hier kan je de bedragen van het sectorale aanvullend pensioen teruvinden: https://www.aclvb.be/nl/pc-330-loon-en-arbeidsvoorwaarden#heb-ik-recht-op-een-aanvullend-pensioen-
Het was in 2023 dus 104 euro per jaar voor privé ziekenhuizen, en in het verleden is het nog (veel) minder geweest tot (iets) meer. Die grap kost waarschijnlijk handenvol aan administratieve kosten terwijl het voor de werknemer fin de carrière plusminus één extra maandloon omvat. :laugh: Indien het geschatte bedrag einde loopbaan bij jouw partner 16k is, speelt er bij je partner dus vermoedelijk nog iets bijkomend.

Ik heb het nog eens opgezocht. Hier kan je de bedragen van het sectorale aanvullend pensioen teruvinden: https://www.aclvb.be/nl/pc-330-loon-en-arbeidsvoorwaarden#heb-ik-recht-op-een-aanvullend-pensioen-
Het was in 2023 dus 104 euro per jaar voor privé ziekenhuizen, en in het verleden is het nog (veel) minder geweest tot (iets) meer. Die grap kost waarschijnlijk handenvol aan administratieve kosten terwijl het voor de werknemer fin de carrière plusminus één extra maandloon omvat. :laugh: Indien het geschatte bedrag einde loopbaan bij jouw partner 16k is, speelt er bij je partner dus vermoedelijk nog iets bijkomend.
Zij had 374€ op +-1,5 jaar tijd opgespaard.
Door het (vele lagere loon, wat ze uiteraard wist..maar in loondienst gaf het haar meer gemoedsrust) en slechte pensioenvoordelen twijfelt ze wel om terug voltijds zelfstandige te worden.
Ze zou netto +-700-800€ extra overhouden en jaarlijks +-4000€ kunnen pensioensparen

Ik lees hier ook regelmatig dat men een percentage groepsverzekering geeft, maar bij ons is dat ook niet het geval. 't Is een fixed rate, deels afhankelijk v/d functie als ik mij nog goed herinner, wie hoeveel krijgt.

Op zich is dat dus ook gene vetpot natuurlijk. Zeker in vergelijking met anderen die dat percentueel tov hun brutoloon krijgen.
Het bedrag blijft dan ook pretty much altijd gelijk, onafhankelijk index/opslag overheen de jaren.

't Rechtstreekse gevolg van 't feit dat er enige tijd geleden geen groepsverzekering gegeven werd & dat dit er ooit is 'bij gekomen' als een soort 'fiscaal interessante' opslag voor de werknemers van toen.
Dat zal toen een heel pak te kostelijk geweest zijn om iedereen pakweg 10% of whatever van hun brutoloon te geven.
Ale, verwacht ik toch.

Ik lees hier ook regelmatig dat men een percentage groepsverzekering geeft, maar bij ons is dat ook niet het geval. 't Is een fixed rate, deels afhankelijk v/d functie als ik mij nog goed herinner, wie hoeveel krijgt.

Op zich is dat dus ook gene vetpot natuurlijk. Zeker in vergelijking met anderen die dat percentueel tov hun brutoloon krijgen.
Het bedrag blijft dan ook pretty much altijd gelijk, onafhankelijk index/opslag overheen de jaren.

't Rechtstreekse gevolg van 't feit dat er enige tijd geleden geen groepsverzekering gegeven werd & dat dit er ooit is 'bij gekomen' als een soort 'fiscaal interessante' opslag voor de werknemers van toen.
Dat zal toen een heel pak te kostelijk geweest zijn om iedereen pakweg 10% of whatever van hun brutoloon te geven.
Ale, verwacht ik toch.

10% zou ook uitzonderlijk hoog zijn, de meeste percentages die ik al gezien heb, lagen toch eerder rond de 3-4%. Tenzij bonussen die onder de vorm van groepsverzekering uitgekeerd werden, maar dat is dan weer absoluut geen gegarandeerd bedrag.

Er zijn wel sectoren / bedrijven waar ze een veel hoger bedrag of percentage als groepsverzekering betalen maar dat lijkt me toch een minderheid.

Uiteindelijk telt wat je op jaarbasis verdient, of dat via brutoloon is of via groepsverzekering; groepsverzekering heeft het voordeel van minder belast te worden maar je geld zit wel tot aan je pensioen vast in een constructie waar je zelf geen invloed op hebt, weinig inzicht in het rendement - geef mij dan maar gewoon nettoloon dat ik zelf kan beheren.

10% zou ook uitzonderlijk hoog zijn, de meeste percentages die ik al gezien heb, lagen toch eerder rond de 3-4%. Tenzij bonussen die onder de vorm van groepsverzekering uitgekeerd werden, maar dat is dan weer absoluut geen gegarandeerd bedrag.

Er zijn wel sectoren / bedrijven waar ze een veel hoger bedrag of percentage als groepsverzekering betalen maar dat lijkt me toch een minderheid.

Uiteindelijk telt wat je op jaarbasis verdient, of dat via brutoloon is of via groepsverzekering; groepsverzekering heeft het voordeel van minder belast te worden maar je geld zit wel tot aan je pensioen vast in een constructie waar je zelf geen invloed op hebt, weinig inzicht in het rendement - geef mij dan maar gewoon nettoloon dat ik zelf kan beheren.
Gohja, 't is pensioensparen onder een andere naam eh.

Mensen die aan fiscaal sparen doen hebben in feite ook geen inbreng in waarin hun geld wordt geïnvesteerd. Gelijk welke formule je kiest (gegarandeerd rendement via pensioenspaarfonds of variabel met de beurs formule).

Terug
Bovenaan