Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bedoel je dan dat de werklast beter meevalt wegens leeftijd?
Neen, dat die persoon onderbetaald is voor al de bron dat die doet als een 26 jarige in een gelijkaaardige sector al beter verdient.

Al is het geweten dat je bij studieburelen slecht verdient. Als zelfstandige kan het met een goed netwerk wel interessant zijn.

Al blijft de functie draaien rond brol regelen waarvoor niemand eigenlijk wil betalen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Ing. Elektrotechniek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 11 jaar, waarvan 3 jaar in deze job
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Consultant - Project Manager
Anciënniteit: ongeveer 3 jaar bij mijn huidige werkgever, ongeveer 5 jaar in deze rol
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 (zonder rekening te houden met overuren)
verantwoordelijkheden: Algemene projectcoördinatie van projecten van een paar honderdduizend euro tot ongeveer 20 miljoen euro. Inclusief studies, tendering, contracting, opvolging, stakeholdermanagement, rapportering, commissioning, etc.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- € 2750
Nettovergoedingen: (200 euro, inbegrepen in bovenstaand nettobedrag)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Budget ter waarde van ongeveer 500 euro voor gsm + laptop
Maaltijdcheques: Ja, €6 per gewerkte dag
Ecocheques: Ja, € 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, maar heel basic
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand. Geen bonussen, geen winstdeelname, geen koopkrachtpremie, geen warrants, ...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent, met sporadische trip naar hoofdkwartier (150 km)
Afstand woon/werk in km's: enkele kilometers
Afstand woon/werk in tijd: 20 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Ja. Werf- en klantenbezoeken met bedrijfswagen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, budget ongeveer € 55 000, VAA € 145

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): N.v.t.
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, indien de projecten blijven verder lopen, indien geen belangrijke meetings, af te stemmen met collega's voor de continuïteit.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Enigszins wel, je neemt beslissingen met grote financiële consequenties, je bent verantwoordelijk voor de planning en er is flexibiliteit vereist om continuïteit van de projecten te behouden, ... dit alles uit te voeren in een vastgelegd aantal uur per project. Wordt gecontroleerd d.m.v. timetracking. SPOC voor 5 tot 10 projecten simultaan, afhankelijk van de grootte.
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe in kritieke fases (tendering, contracting, bepaalde bouwfases, ...)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Op aanvraag.
Telewerk (buiten corona-periode): Grote vrijheid.
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen rechtstreekse reports, wel vaak een projectteam met internen en externen aansturen.

Gaat over deze persoon vermoed ik? Belangrijk om te weten dat ik dus als bouwheer bij een grote multinational zou fungeren en niet als aannemer/studiebureau.

Loonsvoorstel gekregen van een boekhoudkantoor, tja... knelpuntberoep voor een reden zeker?

. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: PBA Accountancy-Fiscaliteit + BanaBa fiscale expertise
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: dossierbeheerder/accountant
Anciënniteit: 0
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2250
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: cafetariaplan
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): eindejaarspremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Limburg
Afstand woon/werk in km's: 9km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): elektrische bedrijfswagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0 (overuren op te nemen als extra verlofdagen)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: indien nodig, 38uren week is normaal voldoende om geen extra werk te hebben
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, max 50% van de arbeidstijd mag vanuit thuis gewerkt worden
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Loonsvoorstel gekregen van een boekhoudkantoor, tja... knelpuntberoep voor een reden zeker?

Opleiding: PBA Accountancy-Fiscaliteit + BanaBa fiscale expertise
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3

Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2250
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: cafetariaplan
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): eindejaarspremie

Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): elektrische bedrijfswagen + tankkaart

Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0 (overuren op te nemen als extra verlofdagen)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja

Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: indien nodig, 38uren week is normaal voldoende om geen extra werk te hebben
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, max 50% van de arbeidstijd mag vanuit thuis gewerkt worden
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Op 't eerste zicht is dat inderdaad niet zo geweldig. Maar dan komt daar die elektrische bedrijfswagen (bruto is dat wat? 500-1000 euro in de maand?), vaste werkuren en geen stress, met glijdende werkuren. Je hebt ook wel al de andere extralegale voordelen zonder dewelke een gemiddelde IT'er niet uit zijn bed komt.
Het aantal vakantiedagen is betreurenswaardig, iets van ADV dagen of gewoon wat extra dagen zou leuk zijn.
Geen idee hoe dit vergelijkt binnen je sector.
Ik zou alleszins zeker informeren naar groeimogelijkheden op korte en middellange termijn.

In BE zijn het wss veelal KMO's die echt proberen optimaliseren zover als mogelijk, laat staan er 'de kantjes van aflopen' (maar dus wel binnen de lijntjes blijven kleuren). Wel, zij & mss ook wat grotere bedrijven die BE roots hebben.

Ik hoor nl. regelmatig van de kleinste bedrijven dat zij hun dat allemaal niet willen aantrekken want te complex.
Dan eigenlijk ook regelmatig hetzelfde van multinationals die al die BE nonsens even goed niet verstaan, laat staan hun ermee willen bezig houden. Maar hier zijn er regelmatig wel nog de simpele klassiekers, bv. de maaltijdcheques of hospi. Maar die KEW vergoedingen bv. zul je wss bij niet al te veel multinationals vinden, die betalen blijkbaar liever gewoon in bruut.

Het meest problematisch zijn vaak zo van die buitenlandse consultancy bedrijven die hier een office hebben waar een tiental mensen ofzo werken. Die willen niet in elk land dat ze zitten een totaal andere fiscale administratie doen en geven u dan gewoon een iets hoger brutoloon (waarvan ze denken dat dat genoeg compenseert, maar met Belgische taxes valt dat toch tegen), maaltijdcheques en hospitalisatieverzekering.

Overheid daarentegen, jah ... 'n pak minder den extralegalen toer op eh.
Kan ook praktisch niet eh, want der zit altijd wel een of andere politieker op de kap v/d privé en de verscheidene systemen om de belastingsdruk te verlagen (bv. de IP ruling, maar men heeft ook al achter de KEW vergoedingen gezeten, etc.).
't Zou dan redelijk belachelijk zijn als ze er zich zelf schuldig aan maken eh (nuja, hypocriete overheid is ook weer niets nieuws).

I guess bij de overheid is een v/d grootste 'selling points' het aantal dagen verlof & een redelijk hoge jobzekerheid eh.

De overheid maakt ook hoe langer meer gebruik van al die koterijen à la maaltijdcheques, nettovergoedingen, etc. hoor. Toch wel ironisch. De overheid maakt arbeid zo duur dat werkgevers hun toevlucht (moeten) zoeken in 'extralegale voordelen', om dan vervolgens zelf extralegale voordelen aan te bieden aan hun werknemers. België in a nutshell dus.

Op 't eerste zicht is dat inderdaad niet zo geweldig. Maar dan komt daar die elektrische bedrijfswagen (bruto is dat wat? 500-1000 euro in de maand?), vaste werkuren en geen stress, met glijdende werkuren. Je hebt ook wel al de andere extralegale voordelen zonder dewelke een gemiddelde IT'er niet uit zijn bed komt.
Het aantal vakantiedagen is betreurenswaardig, iets van ADV dagen of gewoon wat extra dagen zou leuk zijn.
Geen idee hoe dit vergelijkt binnen je sector.
Ik zou alleszins zeker informeren naar groeimogelijkheden op korte en middellange termijn.
2, met beperkte ervaring lijkt dit me ook niet zo slecht.
Afgaande op dergelijke vacatures voor junior-posities lijkt het mij redelijk marktconform.

Ik denk wel dat de meesten in de sector 40u werken met 12 ADV-dagen als ik vacatures zie.

Bij mij is het ook 38u en 20 dagen verlof, als je dat wat goed plant met feestdagen valt dat wel mee, ik ben zo toch 3x per jaar 1-1,5 week in verlof.
Op vrijdag 2u vroeger thuis zijn is ook wel leuk.

Ik heb wel al met het idee gezeten om mijn baas voor te stellen over te stappen op 39u en 6 ADV-dagen, al weet ik niet of dat zomaar kan.

Ik ben wel enige werknemer dus dat is allemaal vrij flexibel, kom ik een dag of 3-4 verlof tekort volgens mijn planning doe ik wat overuren en het is ook opgelost maar die 6 dagen extra zou wel handig zijn om het wat te formaliseren.

Ik heb recent een voorstel gekregen van een startup. Ik zou er op achteruit gaan qua vaste verloning ( regio 6k bruto naar 4k) maar we moeten nog onderhandelen over aandeelopties/variabele verloning.

Gezien ik totaal geen ervaring heb met startups wil ik graag eens aftoetsen wat jullie ervaring is met verloning in aandelenopties/SARS

- aandeelopties; ik heb niet meteen een idee hoeveel aandelen (of %) normaal is.. Hoe zouden jullie dit inschatten? of op basis van welke gegevens zou je dit doen? Ik weet dat ik niet zoveel info geef, kan geven..
- SARS (zwaarder belast).

Misschien is de betere vraag zouden jullie een lager loon aanvaarden voor aandeelopties, winstpremie of zien jullie dit enkel als een extra voor moest het bedrijf succesvol worden?

Ik kan ook nog commissie/variabele verloning krijgen, maar ik heb geen idee hoeveel de standaard variabele verloning is bij het aanbrengen van een klant/contract. ik zou denken x% van de waarde van het contract (of jaarlijks brutoloon van de persoon indien recruitment) ?

Ik weet dat dit niet zoveel info is om op voor te gaan, maar elke input is gewaardeerd :)

Ik heb recent een voorstel gekregen van een startup. Ik zou er op achteruit gaan qua vaste verloning ( regio 6k bruto naar 4k) maar we moeten nog onderhandelen over aandeelopties/variabele verloning.

Gezien ik totaal geen ervaring heb met startups wil ik graag eens aftoetsen wat jullie ervaring is met verloning in aandelenopties/SARS

- aandeelopties; ik heb niet meteen een idee hoeveel aandelen (of %) normaal is.. Hoe zouden jullie dit inschatten? of op basis van welke gegevens zou je dit doen? Ik weet dat ik niet zoveel info geef, kan geven..

Misschien is de betere vraag zouden jullie een lager loon aanvaarden voor aandeelopties, winstpremie of zien jullie dit enkel als een extra voor moest het bedrijf succesvol worden?

Ik kan ook nog commissie/variabele verloning krijgen, maar ik heb geen idee hoeveel de standaard variabele verloning is bij het aanbrengen van een klant/contract. ik zou denken x% van de waarde van het contract (of jaarlijks brutoloon van de persoon indien recruitment) ?

Ik weet dat dit niet zoveel info is om op voor te gaan, maar elke input is gewaardeerd :)
Ik zou eerlijk gezegd met start-ups oppassen met variabele verloning/aandelenopties. Heb er al veel zien passeren met briljante plannen maar al snel zien eindigen in een WCO-procedure. Dat zijn cash-intensieve bedrijven die snel in de problemen kunnen komen. Heb er in portefeuille gehad die effectief een inspanning vroegen qua tijdelijke verlaging verloning om dan nog in moeilijkheden te eindigen.
Ik zou net daarom eerder mijn huidig brutoloon doorduwen tot je voldoende zicht hebt op de effectieve situatie. Een brutoloon is gegarandeerd, de rest kan je enkel op hopen dat het er zal zijn…

Ik zou eerlijk gezegd met start-ups oppassen met variabele verloning/aandelenopties. Heb er al veel zien passeren met briljante plannen maar al snel zien eindigen in een WCO-procedure. Dat zijn cash-intensieve bedrijven die snel in de problemen kunnen komen. Heb er in portefeuille gehad die effectief een inspanning vroegen qua tijdelijke verlaging verloning om dan nog in moeilijkheden te eindigen.
Ik zou net daarom eerder mijn huidig brutoloon doorduwen tot je voldoende zicht hebt op de effectieve situatie. Een brutoloon is gegarandeerd, de rest kan je enkel op hopen dat het er zal zijn…
Je loon moet 'ok' zijn, maar in een start-up doorduwen hierop is gewoon de verkeerde insteek. Ga dan gewoon in een standaard multi-national werken. De reden dat je in een start-up stapt is omdat je je due diligence hebt gedaan en achter het potentieel staat (waardoor de ESOP een gigantische upside kunnen hebben), indien niet gewoon niet aan beginnen.

Laatst bewerkt:
Gaat over deze persoon vermoed ik? Belangrijk om te weten dat ik dus als bouwheer bij een grote multinational zou fungeren en niet als aannemer/studiebureau.

Dat zou ik inderdaad niet aanraden.

Je weet dat ik nu even thuis ben. Welnu, ik zat afgelopen week op mijn gemakje te eten over de middag. En plots kreeg ik rillingen en kippenvel, een overwelmend gevoel van geluk rolde over mij heen. Gewoon zomaar. Omdat ik daar niet met mijn gsm in de hand tegen de klok aan het vreten was omdat ik binnen een kwartier alweer een nieuwe meeting had met een klant waarbij ik opnieuw moest doen alsof alles onder controle was terwijl helemaal niets onder controle is.

Hééérlijk.

Ik moet wel zeggen: het afkicken heeft langer geduurd dan verwacht. We zijn intussen week 3 en nu pas begin ik echt het gevoel te krijgen om ontkoppeld te zijn.

Laatst bewerkt:
Je loon moet 'ok' zijn, maar in een start-up doorduwen hierop is gewoon de verkeerde insteek. Ga dan gewoon in een standaard multi-national werken. De reden dat je in een start-up stapt is omdat je je due diligence hebt gedaan en achter het potentieel staat (waardoor de ESOP een gigantische upside kunnen hebben), indien niet gewoon niet aan beginnen.
Er zijn er jammer genoeg weinigen die echt de skills hebben om die due diligence volledig uit te voeren. Er zijn zoveel variabelen en de cash loopt snel naar buiten. Je kan het productpotentieel zien maar daarom krijg je het financieel plaatje nog niet correct (en dan vooral de cashpositie). Daarop bijten de meesten zich vast.

Gisteren de jaarlijkse premie ontvangen van pc 200.
Bruto 312,50€, netto 111,96€.
Bende gangsters met hun wanbeleid die ons verder de dieperik induwen.
:(

Er zijn er jammer genoeg weinigen die echt de skills hebben om die due diligence volledig uit te voeren. Er zijn zoveel variabelen en de cash loopt snel naar buiten. Je kan het productpotentieel zien maar daarom krijg je het financieel plaatje nog niet correct (en dan vooral de cashpositie). Daarop bijten de meesten zich vast.
Net zoals elke investering is er een risk/reward afweging, zekerheid dat het goed gaat aflopen zal er nooit zijn. Het verschil is natuurlijk dat als het goed gaat je vaak kan gaan rentenieren in de Bahamas. Wil je de zekerheid ga dan voor de standaard multinationals.
Een start-up die fout loopt is ook niet het einde van de wereld. Mijn vriendin heeft twee keer de verkeerde 'bet' gemaakt, die haar carrière loopt nochtans als een tierelier omdat mensen die entrepreneurial koppelen aan een technische skill zeer zeldzaam zijn.

Met aandelenopties gok je mee op het succes van het bedrijf. Kan heel goed zijn of slecht gaan maar is bij startups wel een typische vorm van verloning en idd soms een compensatie voor lagere lonen (maar ook wel niet altijd). Als je het aanvaardt zou ik ook wel duidelijk maken dat je bewust een lager loon aanvaard hebt nu, en dat je, als het bedrijf groeit, dat ook wel wil zien rechtgezet worden.

Om de waarde van die opties goed te kunnen inschatten moet je weten wat de huidige waarde van de onderneming is, hoeveel % je van die onderneming krijgt en wat de uitoefenprijs is. Niet al die info willen ze altijd al delen. Met die informatie kan je berekenen hoeveel je zou krijgen moest je bedrijf in waarde stijgen. Maar da's inderdaad een heel moeilijke oefening en je neemt wel wat een leap of faith, wat natuurlijk ook wel vaak de bedoeling is in een startup. Het grote voordeel is dat je op dat vlak in hetzelfde schuitje als de oprichter zit, zij willen ook dat die opties zoveel mogelijk waard worden, als zij winnen win jij ook.

Winstpremie zou ik niet voor kijken, het zal nog lang duren voor een startup zelfs maar de bedoeling heeft om winst te draaien, dus dat gaat de eerste jaren zelfs in een successcenario niets zijn.

SAR is ook iets dat je best vermijdt in een Belgische fiscale context. Dat komt financieel op hetzelfde neer als aandelenopties voor zowel jou als het bedrijf maar is wel heel anders belast.

Commissies hangen wat af van de kostenstructuur van de sector, ze worden inderdaad uitgedrukt als een percentage van een contract. Dat percent zal natuurlijk heel anders zijn in een bedrijf dat met contracten van een miljoen werkt om daar zelf maar 100K winst van over te houden dan in bedrijven waar contracten typisch 1000 euro zijn maar ze we 80% overhouden.

Net zoals elke investering is er een risk/reward afweging, zekerheid dat het goed gaat aflopen zal er nooit zijn. Het verschil is natuurlijk dat als het goed gaat je vaak kan gaan rentenieren in de Bahamas. Wil je de zekerheid ga dan voor de standaard multinationals.
Een start-up die fout loopt is ook niet het einde van de wereld. Mijn vriendin heeft twee keer de verkeerde 'bet' gemaakt, die haar carrière loopt nochtans als een tierelier omdat mensen die entrepreneurial koppelen aan een technische skill zeer zeldzaam zijn.

En hoe bevallen de Bahamas? Niet teveel Amerikanen?

Dat zou ik inderdaad niet aanraden.

Je weet dat ik nu even thuis ben. Welnu, ik zat afgelopen week op mijn gemakje te eten over de middag. En plots kreeg ik rillingen en kippenvel, een overwelmend gevoel van geluk rolde over mij heen. Gewoon zomaar. Omdat ik daar niet met mijn gsm in de hand tegen de klok aan het vreten was omdat ik binnen een kwartier alweer een nieuwe meeting had met een klant waarbij ik opnieuw moest doen alsof alles onder controle was terwijl helemaal niets onder controle is.

Hééérlijk.

Ik moet wel zeggen: het afkicken heeft langer geduurd dan verwacht. We zijn intussen week 3 en nu pas begin ik echt het gevoel te krijgen om ontkoppeld te zijn.
Nog een week en je geeft iedereen die hier zei dat je tijd voor jezelf moest maken gelijk.

Gisteren de jaarlijkse premie ontvangen van pc 200.
Bruto 312,50€, netto 111,96€.
Bende gangsters met hun wanbeleid die ons verder de dieperik induwen.
:(
Het zou fijner zijn om daar 200+ euro van over te houden, maar dan ga je zien dat je gaat mogen bijbetalen bij je belastingsaangifte. :p

Terug
Bovenaan