Aight, mijn tijdelijk contract (van juli tot begin januari) liep af, dus ik moest op zoek naar iets nieuw. Het was heel interessant werk, veel interessante mensen ontmoet, heb ontdekt dat de 'atmosfeer' rond de Wetstraat en Europese wijk mij wel ligt, maar ben niet ontevreden dat mijn contract hier al afgelopen is (collega's waren bijzonder saai en ook een stuk ouder waardoor het verschil in leefwereld heel groot was

).
Mijn voorkeur lag opnieuw op iets tijdelijks, omdat ik nog geen zin heb om mij echt te settelen in iets van onbepaalde duur (en al zeker niet ergens in de for-profit privé). Wil liever op enkele plaatsen ervaring opdoen om dan zo echt goed te kunnen inschatten waar ik voor lange tijd wil werken. 'Probleem' was ook dat ik echt iets 'full remote' nodig had, aangezien ik een 2/3-tal maanden in Zuidoost-Azië zit (op vakantie/rondreis) en nog wel iets 'productiefs' wil doen als ik hier en daar al vroeg wakker ben/aan het zwembad zit en m'n vriendin nog aan het slapen is ofzo.
Ben dan via via op linkedin in contact gekomen met een (economische) denktank in Brussel die wel een paar vacatures had open staan voor fellows, (junior) researchers, maar steeds voor contracten van één jaar (en niet full remote). Mijn masterproef was qua onderwerp heel nauw verwant (mijn promotor was ook zo lief om een recommendation te schrijven), dus ze waren wel te vinden voor zoiets uitzonderlijks. De arbeidsvoorwaarden qua werkuren zijn ook bijzonder flexibel, aangezien ik voor een groot deel van m'n reis zal doortrekken of op plekken zit waar ik weinig/geen internet heb. Ze stelden mij eerst een 80% tewerkstelling voor, maar dat leek me toch iets te intensief. Het is dan 60% geworden, zodat ik tussen december en februari zowat dagelijks de relevante actualiteit/veranderingen in wetgeving, etc. kan volgen/lezen en hier en daar wat kan schrijven en dan vanaf het moment dat ik weer terug thuis ben 38+ uur te werken. Het loon is uiteraard dus een heel stuk minder dan wat ik nu heb, maar daartegenover staan wel de extreem goede telewerk- en flexibele uren voorwaarden. En ik kan mij bovendien nog bezighouden met hetgeen wat mij academisch het meest van al interesseert: monetair beleid en 'geo-economics'. Zal bijzonder nuttige en leuke ervaring zijn (ook al is het maar voor een aantal maanden deeltijds & remote).
Het contract kan eventueel nog verlengd worden (maar dan wel niet meer full remote), maar dat zien we nog wel. Ik heb vernomen dat er aan mijn unief midden volgend jaar (2) bursalen gaan aankomen in 'iets' in monetair beleid en/of 'economics of international trade', wat helemaal mijn dada is. Ik heb dan ook nog mijn 'functie' als reservist-officier waar ik daarna 'terecht' als ik tegen pakweg mei nog geen andere interessante opportuniteit heb gevonden.
Dus tl;dr weer iets nieuw waar ik sws veel uit zal leren. Heel blij dat ik het mag doen.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24 ->
24/25
Opleiding: Handelsingenieur (financial engineering/minor economie) + postgraduaat global governance/policy making
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 ->
0,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand (woon nog thuis)
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: contractueel ambtenaar voor 6 maanden (contract tot 5/1/2024, maar de facto tot 1/12/'23 want sluiting rond kerst/nieuw en opnemen van verlof, recup) ->
tijdelijk contract (van 11/12 tot 6/5/'24, met anderhalve week sluiting tussen kerst en nieuw )
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): autonome overheidsinstelling ->
Europese denktank
Huidige functie: kwantitatief onderzoeker ->
"research analyst"
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 ->
22/23 uur (60%)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 ->
/
verantwoordelijkheden: organisatie (vol juristen) vertrouwt voor hun aanbevelingen grotendeels op mijn (kwantitatieve) verslagen ->
opvolgen van internationaal financieel en monetair beleid en daar 'eerste' drafts over schrijven, voorstellen doen voor nieuw onderzoek, etc.
3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): +/- 4700 ->
+/- 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/-2900 ->
+/- 2000 (volgens de calculators toch)
Nettovergoedingen: telewerkpremie van 50 ->
telewerkpremie van idk hoeveel
13e maand (volledig/gedeeltelijk): helft van de 13e maand en vakantiegeld ->
geen idee
Bedrijfs GSM/laptop: laptop en 2e scherm + gsm en abonnement ->
gedeeltelijke bijdrage telecomkosten
Maaltijdcheques: 8€/dag (1,09€ eigen bijdrage) ->
ja, wel niet zeker over het bedrag
Ecocheques: nee ->
nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee ->
ja, geen idee over details
Hospitalisatieverzekering: nee ->
ja, geen idee over details
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): taalpremies + fietsvergoeding en treinabo ->
terugbetaling sporadische ritten trein en MIVB
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 5 minuten stappen van Brussel-Centraal ->
10 minuten stappen van Bxl-Central
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen-Brussel, dus 50/60 km (?) ->
idem
Afstand woon/werk in tijd: +/- 60 minuten (fiets, trein en stappen) ->
idem
Eigen auto nodig voor het werk: nee ->
idem
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding en treinabonnement ->
terugbetaling vervoerskosten MIVB en NMBS
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee ->
nee
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: elke maand 2,5 opgebouwde vakantiedagen (+ vrij tussen kerst en nieuw) ->
geen idee, wel anderhalve week sluiting tussen kerst en nieuw
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): / ->
/
Vakantiedagen (andere extra): / ->
/
Vrijheid om verlof te nemen: volledig, er zijn geen deadlines ->
geen idee en niet van belang
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk ->
dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zolang ik op een week maar 38 uur doe ->
ja, ben volledig vrij om uren te verschuiven naar andere weken
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: / ->
ik betwijfel het 
Hoe vaak overuren te presteren: nooit ->
/
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: enkele ééndaagse cursussen gevolgd in de kamer/parlement, wat taallessen, etc. ->
nee
Telewerk (buiten corona-periode): minimaal 3 dagen per week ->
full remote (ben vanaf begin december tot februari op vakantie), anders 1 tot 2 dagen per week in Brussel als ik dat wil.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee ->
nee