Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Voor zo'n zware profielen wil ik gerust geloven dat je met >10 jaar ervaring tussen de 10 en 14 K€ kan verdienen, maar dat artikel is gewoon heel erg misleidend: 90% of zelfs 99% van de "engineering project managers" komen totaal niet in de buurt van de genoemde bedragen.

Niet als ze in BE blijven hangen. Er zijn hier projecten waar ze dat kunnen binnenhalen, maar zo zijn er typisch geen 5 per jaar. Dan moet je wereldwijd boorplatformen, grote chemische installaties, havens, mega-wolkenkrabbers, stadia edm gaan zetten.

Eén van beste vrienden hier is er zo eentje die zelfs stevig boven die max-bedragen zit, maar die zet al 20 jaar van die dingen neer.

Voor zo'n zware profielen wil ik gerust geloven dat je met >10 jaar ervaring tussen de 10 en 14 K€ kan verdienen, maar dat artikel is gewoon heel erg misleidend: 90% of zelfs 99% van de "engineering project managers" komen totaal niet in de buurt van de genoemde bedragen.

Het is ook geen artikel, het is een advertorial :p.

Het is jobat. Daar is geen hoogstaande journalistiek aanwezig :p.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34 35
Opleiding: Middelbaar: Wetenschappen-Wiskunde 8, Koninklijke Militaire School (Sociale en Militaire Wetenschappen)
Aantal jaar aan het werk: 16 17
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1 (gehandicapt)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Statuut: Ambtenaar
Industrie: Overheid - Defensie
Huidige functie: Kapitein Kapitein-Commandant
Anciënniteit: 16 jaar 17 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Afhankelijk (werk moet gedaan zijn)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5666 € 6375 €
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3413 € 3792 €
Nettovergoedingen: € /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (1266 €)
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 'momenteel' pensioen op 56, openbaar vervoer 50%, mogelijkheid om elke 3 jaar een andere functie uit te voeren

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk: 50 km enkel
Afstand woon/werk: 50 minuten enkel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 45
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: beginnen tussen 7h en 9h
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afhankelijk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week telewerk, andere dagen aanwezig op werk of op zending
Verantwoordelijkheid over personeel: 30 tal personen in mijn team

Heb je soms een idee hoeveel (bruto) dat pensioen op 56 jaar bedraagt - ben je eigenlijk verplicht om op pensioen te gaan of kan je verder werken?

Heb je soms een idee hoeveel (bruto) dat pensioen op 56 jaar bedraagt - ben je eigenlijk verplicht om op pensioen te gaan of kan je verder werken?

Mijn pa was meerdere rangen hoger en op pensioen op zijn 54 of zo. Die zat over de 3500 netto pensioen paar jaar geleden. Zal wel al tegen de 4000 zijn na de recente inflatie stoot...

Az104 op 2 maand leren zonder ervaring in de azure omgeving?
Gaat toch stevig doorstuderen zijn lijkt me?
Dat het haalbaar is zonder enige voorkennis, dat wel. Maar op twee maand tijd een AZ-104 halen.. dat geloof ik niet. Dan is het maar te hopen dat je de materie goed kent want dat is €165 voor de AZ-104 en €100 voor de fundamentals.

Ja duh. Vooral omdat mijn pa al 10y als zelfstandige ergens anders werkt en muchos dineros maakt.

Maar blame the system, not the person. Zou jij het weigeren?

Neeneen, nu niet gaan verschuilen achter "het systeem".
Altijd beiden blamen: inderdaad in eerste instantie het systeem omdat die het maatschappelijk belang in het oog moet houden maar zeker ook de mentaliteit van mensen om daar complexloos aan mee te werken.

Want "the person" kijkt met de handjes in de lucht naar "the system", en wat is de reactie van "the system" dan? -> Wij kijken naar de talrijke "persons" die daar een luilekker leventje mee hebben opgebouwd door daarvan te profiteren, "verworven rechten", blabla, dus (ook met de handjes in de lucht): "daar gaan wij niet aan raken!".

Vicieuze cirkel. Je moet dat niet willen. Elke wilsbekwame kan perfect ook de keuze maken om daar niet in mee te gaan.

Altijd beiden blamen: inderdaad in eerste instantie het systeem omdat die het maatschappelijk belang in het oog moet houden maar zeker ook de mentaliteit van mensen om daar complexloos aan mee te werken.

Want "the person" kijkt met de handjes in de lucht naar "the system", en wat is de reactie van "the system" dan? -> Wij kijken naar de talrijke "persons" die daar een luilekker leventje mee hebben opgebouwd door daarvan te profiteren, "verworven rechten", blabla, dus (ook met de handjes in de lucht): "daar gaan wij niet aan raken!".

Vicieuze cirkel. Je moet dat niet willen. Elke wilsbekwame kan perfect ook de keuze maken om daar niet in mee te gaan.
Dus wat zou cege zijn pa moeten doen naar jouw mening? 🤣

Ja duh. Vooral omdat mijn pa al 10y als zelfstandige ergens anders werkt en muchos dineros maakt.

Maar blame the system, not the person. Zou jij het weigeren?

Dat is het een beetje natuurlijk, je kan dezelfde vergelijking maken met bepaalde freelancers, bepaalde premies, subsidies - als het systeem u de mogelijkheden op een grote plateau met een strik errond aanbied, dan neem je die met beide handen en een grote glimlach aan.

Dus wat zou cege zijn pa moeten doen naar jouw mening? 🤣

Het systeem van binnenuit aanvechten natuurlijk. Hij geeft blijkbaar zelf toe dat het allemaal wat fout is, maar ach "het systeem". Wel, hij zit in de beste positie om er iets aan te veranderen, omdat het een insider is.

Je moet weten dat dat van die zelfbeschermende bastions zijn. Ze hebben er geen enkel belang bij dat hun vele voordelen naar buiten lekken, de status quo moet minsten behouden blijven. Doe je daar een vrijblijvende workload-peiling? Iedereen zal invullen dat ze het enorm lastig hebben. Wat ze vinden van hun verloning? Mag hoger. Enzovoort.

Daarom is het van groot belang dat er interne kritiek komt, en dat de juiste informatie naar buiten lekt. Of waarom denk je dat ik als ex-statutair-ambtenaar zo fel tekeer ga tegen mijn voormalige werkgever (de overheid)? Van de huidige ambtenaren zul je het alvast niet horen. En er zijn amper ex-statutaire ambtenaren omdat die vastzitten in een gouden kooi. Dus het zal van mensen zoals mij moeten komen. Graag gedaan.

Enerzijds moet zijn pa het systeem van binnenuit aanvechten, anderzijds ga je er prat op dat je na je vertrek bij de overheid veel kritiek geeft op de overheid.
Bravo.

Rij je trouwens nog steeds met je bedrijfswagen rond als aanklacht tegen het systeem van bedrijfswagens?

Wat een onzin; er valt niets te blamen aan iemand die gewoon doet wat toegelaten is.

Van mijn 5196.45€ bruto schiet er €2873.25 netto over, belastbaar = €4632.87.
Bij sommigen in dezelfde range, lijkt dit verschil veel kleiner. Kan je hier als werknemer iets aan doen? Of is dit te nemen of te laten? Ik heb een vrij standard package: salariswagen, groepsverzekering, gsm, internet, maaltijdcheques.

Van mijn 5196.45€ bruto schiet er €2873.25 netto over, belastbaar = €4632.87.
Bij sommigen in dezelfde range, lijkt dit verschil veel kleiner. Kan je hier als werknemer iets aan doen? Of is dit te nemen of te laten? Ik heb een vrij standard package: salariswagen, groepsverzekering, gsm, internet, maaltijdcheques.

Lijkt me correct te zijn rekening houden met de bedrijfsvoorheffing op VAA.

Daarom is het van groot belang dat er interne kritiek komt, en dat de juiste informatie naar buiten lekt. Of waarom denk je dat ik als ex-statutair-ambtenaar zo fel tekeer ga tegen mijn voormalige werkgever (de overheid)? Van de huidige ambtenaren zul je het alvast niet horen. En er zijn amper ex-statutaire ambtenaren omdat die vastzitten in een gouden kooi. Dus het zal van mensen zoals mij moeten komen. Graag gedaan.

Werknemers van overheden die met pensioen gaan kunnen een aantal info -dagen (3 volle dagen, betaald, met maaltijden) volgen om niet in het zwart gat te vallen, tips voor gezondheid, bespreken van de voordelen, financiële tips.

Ben eigenlijk voorstander van zo een begeleiding - maar het is ook zo een voorbeeldje die weinig mensen kennen.

Edit: maar je kan nu toch niet verwachten dat mensen hun eigen regels ten hun nadele gaan in vraag stellen of kritisch gaan bekijken - dat gaat niet gebeuren, net zoals leerkrachten juist meer en niet minder verlof gaan vragen, net zoals werknemers met een bedrijfswagen gaan opperen om de budgetten naar boven te trekken en het VAA af te schaffen - dat laatste zelfs logisch want nvt bij mobiliteitsbudget en dus een vorm vorm van discriminatie.

Laatst bewerkt:
Enerzijds moet zijn pa het systeem van binnenuit aanvechten, anderzijds ga je er prat op dat je na je vertrek bij de overheid veel kritiek geeft op de overheid.
Bravo.

Beiden vallen onder de noemen "kritiek geven op de overheid", toch?

Zolang je er werkt, kun je het systeem van binnenuit aanvechten. Eens je er vertrekt (ontslag of pensioen) kun je er kritiek op geven als ex-werknemer. Waar zie jij een probleem of inconsistentie?

Rij je trouwens nog steeds met je bedrijfswagen rond als aanklacht tegen het systeem van bedrijfswagens?

Zeker. En sindsdien kan ik ook lekker fulmineren zonder dat iemand mij probeert de mond te snoeren met "je bent gewoon jaloers op ons! :eviltongue:" want ik ben één van hen.
Kijk, dat is nu mooi geïllustreerd wat het grote voordeel is om van binnenuit kritiek te leveren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan