Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als het bedrijf geen kmo is krijg je bijna altijd een dicht getimmerd geval zonder rechten. Ik zie de mijne puur als een werkinstrument (want ik zou er ook helemaal niet mee kunnen doen wat ik wil dus ik heb ook een privé laptop).
Anderzijds moet ik ook geen VAA betalen op dat ding dus blijkbaar zien het bedrijf en de fiscus dat ook zo :).
Bij ons hebben ze eens een boete gehad dus nu is het én dichtgetimmerd én VAA. 🙄

Ook niet overdrijven, he. Ik heb geen admin-rexhten, zelfs geen local admin en gebruik mijn laptop van het werk voor quasi alles privé, waarbij ik ook websites maak (met ftp-upload) en diverse apps (via Microsoft store) zelf installeer. Verre van alle laptops zijn zo beperkt zoals jij zegt.
De Microsoft Store is ook geblokkeerd…

Lijkt me redelijk toxisch van u eigenlijk.

Da's eigenlijk inderdaad bijzonder toxisch en zelfs sabotage... Denk dat je bij menig werkvloer (terecht) zou buitengeshot worden als je zo kinderachtig doet. De juiste actie als je een zelf gevraagde loonsverhoging wordt geweigerd is oftewel slikken en verderwerken, oftewel afbollen. De werkvloer wat gaan saboteren... Soit, zegt ook veel over jou als persoon.

Echt heel wauw is het niet, maar ik ken nu wel het wereldje en dus ook het systematisch misbruik en flagrant aan de laars lappen van arbeidswetgeving voor het beschreven werk. Hier ga ik toch wel zaj een beetje moeten in bijtreden. De manier hoe het hier neergepend geweest is heeft wel niet geholpen aan de globale perceptie.

Alles hangt er feitelijk vanaf van wat er effectief is afgesproken alvorens je over effectief "sabotage" kan spreken. Systemen mogen bijvoorbeeld bij een uptime garantie van 95% perfect zonder probleem down voor patching. Dit is dus 18d 2h 41m 28s per jaar. Dit zijn veel patchkes per jaar. Of dat dit naar de zin is van de business is, is meestal een ander probleem, en vooral als deze uren juist vallen tijdens de werkuren.

IT Systemen hebben patches nodig om correct en veilig te kunnen werken. Een machine die metaal perst stoppen voor kritisch of periodiek onderhoud is toch ook geen sabotage?

Bij uptime afspraken heeft niemand een poot om op te staan of te klagen als systemen neergaan tijdens de dag. Geen enkel systeem is perfect. Tevens directe dringendheid en gevaar van de systemen door het missen van kritische updates is voor elk bedrijf sowieso uitgesloten van enige vorm van discussie nog issues. Spijtig, maar de business begrijpt pas als het effectief gebeurt dat een crypto locker een pak erger is dan 10 minuutjes onderuit liggen om 13u midden in de dag. Bijvoorbeeld veel cloud service providers hebben het recht om stanté pede de stekker eruit te trekken voor patching als er een kritieke bug gevonden wordt die alle data op straat kan doen belanden.

Als je dan nog eens bij een werkgever zit waar feitelijk elke afspraak inzake dit werk ontbreekt dan is het meestal in de realiteit pure goodwill en (een pak) overuren van de desbetreffende medewerker (als je ze überhaupt krijgt, zo zitten er ook tussen). Iemand met een 9-5 contractje moet feitelijk niet structureel liggen staan patchen (van de verniet) buiten zijn uren of meteen springen als er een systeem tijdens de nacht down gaat gewoon omdat het werk dit graag heeft. En toch zijn er nog werkgevers die dit gewoon verwachten van de rol.

Om terug te komen op het voorbeeld van de metaalpers, werkgevers zijn hier ook vrij in of ze hun machines in de nacht onderhouden of tijdens de dag. Bij nachtwerk aan een machine zijn er ook een heleboel regeltjes die in acht genomen moeten worden. En dit is juist waar het schoentje wringt in den IT. Wordt volledig genegeerd in IT bij sommige bedrijven, da's deel van den job, punt. Feitelijk niet correct.

Meestal wordt er voor dit type werk zeer pragmatisch mee omgesprongen tussen werknemer en werkgever. Hierdoor kan je inderdaad dus exact deze discussie krijgen. 500 euro bruto per maand voor dit type werk is zeker en vast niet buiten proportie als je weet dat een wachtvergoeding of standby vergoeding meestal rond de 250-300 euro per week ligt. Exclusief overuren. Overuren na x aantal uur, waar typisch deze patch windows in vallen, zitten dan meestal al rond de 150% à 200%. En bij te lang werken moet er een rusttijd gerespecteerd worden. Het kan goed zijn dat updates foutlopen en er bijvoorbeeld van 12u 's nachts tot 6u 's ochtends wordt doorgewerkt om een systeem terug online te krijgen. Je ziet dit soms bij support cases van fabrikanten voorvallen, dat ineens je engineer vervangen wordt halverwege het probleem. Dit wil zeggen dat deze engineer over zijn maximaal uren gegaan is dat er mag gewerkt worden die dag (dacht 11u per dag?).

Dat iemand dan zegt van "kom jongens boter bij de vis 500 euro erbij of ik verkies om 's nachts in mijnen tram te liggen in plaats van ulle patchkes te doen en mijne goodwill stopt" is zeker niet abnormaal. In zo'n gevallen is het meestal de werknemer die zijn werkgever een beetje bepampert heeft met zijn goed en flexibel werk maar de zaken dan ineens "volgens het boekje" doen als er een vraag voor een beetje compensatie geweigerd wordt is zeker niet helemaal onredelijk. Binnen de mate dat de loonsvraag marktconform en redelijk is. Deze situatie is dan ook wel zeer stereotiep en komt met schering en inslag wel eens voor.

Het alternatief is natuurlijk dat de werkgever zelf een standby voorziet voor zijn systemen 24/7 online te houden, vergoedingen uitkeert en intern een boel van afspraken maakt hierrond. Of een externe firma in dienst neemt. Maar deze twee alternatieven zullen allebei wel meer kosten dan de gevraagde opslag van 500 euro.

Tevens, "overuren zijn deel van de job" en andere contractuele blabla die ze soms in contracten wringen (meestal van managers functies) dienen niet voor structureel patchkes te liggen doen in de weekends.

Dat is een mooie kortetermijnwinst voor uw organisatie, maar op langere termijn niet noodzakelijk voordeliger voor de overheid in haar geheel. Bovendien zal niet elke aankoper die solo slim speelt zoals jij effectief voordeliger af zijn.
Hoogstwaarschijnlijk is het juist door dat overheids contract dat er überhaupt onderhandelingsmarge was om er enkelen aan 750 "te laten schieten" :wink: Vooral als de stock een beetje blijft liggen. Quasi elke "PC boer" werkt trouwens met kwartalen van 3 maand, kom aan het einde van het kwartaal en je zal een heel andere prijs krijgen.

Laatst bewerkt:
De sfeer, werkdruk, collegialiteit is hier 11/10 maar de verloningen zijn maar heel gemiddeld tenzij je er echt om vecht en durft dreigen met iets. ze hebben mij ooit eens 500 Euro opslag geweigerd en toen heb ik gezegd oké cava, dan update ik de servers vanaf nu tijdens de kantoor uren ipv s'avonds of in het weekend. uiteraard dezelfde dag nog wat servers offline gehaald om te patchen en die zelfde dag nog was mijn opslag in orde :rofl:
De "sabotage" in de OP zijn tekst zit hem vooral in het feit dat die servers direct na een confrontatie offline gehaald worden. Als je weet dat dat een zwaar nadeel voor de werkgever oplevert, doe je dat niet plots (zeker omdat de werkgever enkel een extra weigerde, 't was niet dat hij een verworven recht afpakte).

Zaj kon evengoed wél nog de servers buiten de kantooruren updaten, maar die uren recup pakken op een ander moment. Nu klinkt het zwaar als sabotage omdat waarschijnlijk collega's zo onverwacht in de problemen zijn gekomen en zij waarschijnlijk langs geen kanten van die 500 euro afweten.

Dus ja, ik vind dit ook sabotage en not done. Je kon hetzelfde effect bereikt hebben op een iets diplomatischere manier.

Ik heb daar over getwijfeld, maar ze hebben de remote login zo vervelend gemaakt dat ik mijn bestanden lokaal wil hebben. 😅 Daar komt ook nog bij dat een laptop geen vastgestelde levensduur heeft (bij vorige werkgever was dan 40 maanden). Doorwerken tot hij uit elkaar valt.

Ook niet overdrijven, he. Ik heb geen admin-rexhten, zelfs geen local admin en gebruik mijn laptop van het werk voor quasi alles privé, waarbij ik ook websites maak (met ftp-upload) en diverse apps (via Microsoft store) zelf installeer. Verre van alle laptops zijn zo beperkt zoals jij zegt.
Bij de meeste middelgrote tot grotere bedrijven nochthans het geval. Zelden krijg je local admin rechten als je ze niet nodig hebt voor je job.
Zonder kan je dan niet echt software installeren & jah ... dan vindt ik het alles behalve een voordeel om belasting op te betalen.

Jij kan blijkbaar nog iets installen uit de MS store ... ik heb van m'n leven dat ding nog niet gebezigd.
Je kan soms wel sommige apps nog installeren in de 'Users' folder, waarvoor je geen admin permissions nodig zou moeten hebben.
Maar zelfs dat kan geblokkeerd worden (& gebeurd ook regelmatig).

Ik heb al bij vele bedrijven (klanten) gezien wat men 'maar' mag met de laptops & ik zou er alleszins geen belasting op willen betalen.
Alsook, ik héb local admin permissions, maar bezig dat machien zo goed als nooit privé. Evt. eens iets doen op die laptop terwijl ik er toch achter zit mss (zoals bv. snel even dit textje uit typen :sneaky: ).

In jouw geval, voor die FTP client zou 'k een FileZilla moeten installeren, wat in vele gevallen al een bakstenen muur zou kunnen zijn.
Anyway ... 't is pretty much een verplicht werkinstrument. 'k Vind het wat belachelijk om VAA op te betalen. 't Is gelijk een telenet technieker VAA laten betalen voor z'n striptang, want hij zou thuis wel eens een UTP kabel kunnen strippen. But such is life.

Ik betaal hier ook VAA voor een dichtgetimmerde laptop.
Iedereen hier heeft al aangekaart dat dat belachelijk is maar ze kunnen er blijkbaar niets aan veranderen.

Hoe zeker ben je dat je er geen VAA op betaalt? Want het overgrote deel van de werknemers betaalt dat gewoon hoor.
Er staat op mijn loonbrief VAA voor de auto, VAA mobiele telefoon (3€), vaa mobiel telefoonabonnement (4€) en vaa mobiel internet (5€).
Niets VAA laptop.

Een snelle zoektocht leest ook:

1. Toepassing binnen de diensten van de Vlaamse overheid
3 .1. PC /laptop
Personeelsleden ontvangen een PC/laptop van de werkgever als “werkinstrument”. In principe wordt deze PC gebruikt in de “beroepslokalen” van de werkgever. Enkel in geval van PTOW wordt van de personeelsleden uiteraard verwacht dat zij de laptop met het oog op het verrichten van het beroepsbezigheid mee naar huis nemen.

Een “occasioneel” privégebruik is daarbij niet uit te sluiten. Om dit in de mate van het mogelijke te beperken heeft de Vlaamse overheid “technische maatregelen” genomen. Het is voor personeelsleden onmogelijk om eigen software op de laptop te installeren.

In dit kader wordt enkel een voordeel van alle aard aangerekend voor de personeelsleden die een tweede PC/laptop van de werkgever “permanent” op het thuisadres hebben staan. Voor deze personeelsleden kan immers niet meer worden verantwoord dat zij deze tweede laptop slechts “sporadisch” voor privédoeleinden zullen gebruiken.

Deze personeelsleden hebben wel nog de mogelijkheid te verklaren dat zij de (tweede) PC/laptop niet voor privédoeleinden gebruiken, omdat zij bijvoorbeeld een eigen PC/laptop (of van een gezinslid) voor privédoeleinden gebruiken.

Zelfs de Vlaamse overheid rekent dus geen VAA aan op de laptops aan zijn medewerkers... (we mogen er toch vanuit gaan dat minstens de overheid hier zowel de geest als de letter van hun eigen wetten volgt?)

Het zal er op neerkomen dat uw bedrijf moet verklaren dat dit een werkinstrument is (en/of dat jij als werknemer verklaart dat je hem niet voor privé gebruikt), en het via technische maatregelen moet afschermen (als in: geen eigen software installeren etc.).

Laatst bewerkt:
Er staat op mijn loonbrief VAA voor de auto, VAA mobiele telefoon (3€), vaa mobiel telefoonabonnement (4€) en vaa mobiel internet (5€).
Niets VAA laptop.

Een snelle zoektocht leest ook:

Zelfs de Vlaamse overheid rekent dus geen VAA aan op de laptops aan zijn medewerkers... (we mogen er toch vanuit gaan dat minstens de overheid hier zowel de geest als de letter van hun eigen wetten volgt?)

Het zal er op neerkomen dat uw bedrijf moet verklaren dat dit een werkinstrument is (en/of dat jij als werknemer verklaart dat je hem niet voor privé gebruikt), en het via technische maatregelen moet afschermen (als in: geen eigen software installeren etc.).
Nee, dit is niet voldoende. Bij controle kan de Vlaamse overheid tegen de lamp lopen, enkel de onmogelijkheid om zelf software te installeren is niet voldoende. Daar bestaat voldoende rechtspraak over.

Wat bvb wél voldoende kan zijn is een laptop die buiten de kantooruren niet, of enkel met een strikte procedure bruikbaar is. Bvb een connectie verplicht via VPN die afgesloten wordt buiten kantooruren.

In jouw geval, voor die FTP client zou 'k een FileZilla moeten installeren, wat in vele gevallen al een bakstenen muur zou kunnen zijn.
Anyway ... 't is pretty much een verplicht werkinstrument. 'k Vind het wat belachelijk om VAA op te betalen. 't Is gelijk een telenet technieker VAA laten betalen voor z'n striptang, want hij zou thuis wel eens een UTP kabel kunnen strippen. But such is life.
Er bestaat filezilla portable, wat ik gebruik (net zoals zoveel andere software gewoon portable bestaat).

En een telenet technieker die zijn striptang mee naar huis mag nemen, betaalt in principe idd VAA. Daar bestaan voorbeelden van. Daarom dat sommige bedrijven, zelfs al is er een diefstalrisico, verplichten om je werkmateriaal in de camionnette te laten (minstens officieel).

Nee, dit is niet voldoende. Bij controle kan de Vlaamse overheid tegen de lamp lopen, enkel de onmogelijkheid om zelf software te installeren is niet voldoende. Daar bestaat voldoende rechtspraak over.

Wat bvb wél voldoende kan zijn is een laptop die buiten de kantooruren niet, of enkel met een strikte procedure bruikbaar is. Bvb een connectie verplicht via VPN die afgesloten wordt buiten kantooruren.
Dus mensen met glijdende uren of laat staan volle flexibele uren die late night nog iets willen doen voor het werk mogen dat dan enkel doen op de laptop van het werk als ze VAA betalen daarvoor?

Compleet van de pot gerukt.

Dus mensen met glijdende uren of laat staan volle flexibele uren die late night nog iets willen doen voor het werk mogen dat dan enkel doen op de laptop van het werk als ze VAA betalen daarvoor?

Compleet van de pot gerukt.
Er zijn voldoende opties om met zo'n niet-standaard situaties rekening te houden, door het aantal uur waarop op een laptop gewerkt wordt, geregistreerd wordt.

'Gratis' overuren is dan ook niet wettelijk en een van de meestvoorkomende manieren om te frauderen.
Vrijwel elke bediende in de privé heeft dat wel al aan z'n been gehad. Mijn overuren bestaan dan ook niet & zie ik nooit iets voor terug. Ale soit, technisch gezien worden ze wel geregistreerd in 't systeem, ze worden gewoon niet betaald/vergoed.

'Geplande' uren 'na de uren' (bv. geplande avond interventies of deployments of iets dergelijks in 't weekend), die wel.
Maar de gewone overuren tijdens de week? -> Never happened! (ook al waren ze onvermijdelijk)

Het principe van 'je wordt een maandelijkse wedde' betaald, geen uurloon.
M'n broer als arbeider zit op dat punt beter, want elk uur wordt betaald. Hoeveel het er ook zijn.

Er zijn voldoende opties om met zo'n niet-standaard situaties rekening te houden, door het aantal uur waarop op een laptop gewerkt wordt, geregistreerd wordt.
En hoe registreer je dan dat je "werkt"? Ik draai hier bvb 's avonds vaak langdurige taken die geen input nodig hebben, dat ik de volgende dag met de resultaten voort kan. Dit soort toestanden zijn toch een plek waar wetgeving altijd een beetje ridicuul zal zijn als ze het op deze manier (VAA) willen aanpakken.

Terug
Bovenaan