Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat is dus eigenlijk - in grote lijnen - de meerwaarde van een flexijob vergeleken met een 'normale' tweede job (dus buiten het hoger inkomen)?
Om u maar een idee te geven.
Ik werk 2x/week 4-5u als flexijobber naast mn voltijdse job.
Verdien er tussen 450-500€ netto per maand mee. Denk dat ik een pak meer uren zou moeten presteren om hetzelfde te doen in 2de job

Om ook nog een extra mening te geven van iemand in IT. Ikzelf heb ook al meermaals de opmerking te horen gekregen van 'je kan toch zelfstandig/freelance starten'.
Echter, ik heb er ook gewoon geen goesting voor om al dat gedoe er bij te nemen.

Enkele redenen die eerder aangehaald werden spelen ook mee. Zo bv. het om de X-aantal maanden ergens anders from-scratch starten, wie weet waar in BE ge telkens terecht komt (met wat pech moet ik weer elke dag naar BXL), ook wel de extra rompslomp rondom de eigen zaak (van boekhouders & wagens tot klanten vinden), etc.

En uiteraard, in de IT branche is de kans klein dat ik echt geen werk ga vinden, ik krijg genoeg calls/LinkedIn messages van allerhande recruiters.
Maar wie weet welke day rate het uiteindelijk zou kunnen worden en of ik er écht mezelf ga op verbeteren VS m'n huidig loon + wagen & voordelen. Waarschijnlijk wel, but maybe?

Anyway ... momenteel heb ik er dus gewoon nog geen goesting voor gehad.

Met een goede boekhouder kom je al ver, buiten in de opstart fase (verzekeringen afsluiten, auto bestellen, factuur templateje voorzien, bankrekening openen...) is er amper weinig romslomp, buiten elke maand uurtjes invullen in de factuur template. Vaak kom je in projecten terecht die 6-24 maand zijn dus zo vaak moet je niet met recruiters werken om een nieuwe opdracht te vinden. De keuze van regio heb je volledig zelf in de hand aangezien je zelf kiest wat je aanneemt of niet.

Met een iets of wat courant profiel ga je snel naar dag tarief 600-800 EUR (ruwe schatting minimaal 6000-8000 netto + zaken dat je ook nog via de zaak kan kopen). Dus jah, idd wat goesting nodig om op te starten maar financieel wel in meeste gevallen een grote sprong vooruit.

Nieuwe jobaanbieding gehad. Zelfde job, zelfde sector..alleen een veel hoger/exclusievere markt. Laten we zeggen dat ik momenteel bij een bedrijf gelijk "Volkswagen" werk..en de nieuwe jobaanbieding eerder richting "Porsche" aanleunt.
Reden van het eventuele vertrek: Ik (en andere collega's) krijgen nooit opslag..het is elk jaar altijd een excuus waarom het niet kan: corona, slechte verkoop,... + de verkoop zit immens slecht. Zo slecht, dat er intern gevreesd wordt voor ontslagen tegen eind van het jaar.
Daarnaast krijgen mensen met een bedrijfswagen plots een downgrade.. dus laten we zeggen dat het bedrijf geen motiverende signalen uitstuurt. Ik zie niet in waarom ik nog "meer dan mijn job"/extra mijn best moet doen als het niet beloond word..of zelfs dingen "afgepakt" worden als bedanking..

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32jr
Opleiding: Master Bedrijfscommunicatie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7jr
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Marketeer
Anciënniteit: 7jr
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39u ==> 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39u (+10u verplaatsing per week)
verantwoordelijkheden: normaal

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3530 ==> 3600 €
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 ==> 2540€ indien ik voor de Audi Q3 kies, met de X1 PHEV zou ik +-2700€ netto hebben.
Nettovergoedingen: 150 ==> 405€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: beiden ==> Ja, iphone en macbook pro
Maaltijdcheques: ja, 8€ ==> 8€/dag
Ecocheques: Neen ==> Ja, 250€/jr
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen ==> Ja, 2% brutoloon
Hospitalisatieverzekering: Neen ==> Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Wallonië
Afstand woon/werk in km's: 180km per dag ==> 20km per dag
Afstand woon/werk in tijd: 2u per dag ==> 30min per dag
Eigen auto nodig voor het werk: neen, bedrijfswagen
Verplaatsingsvergoedingen: neen ==> Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, BMW 1-reeks. minimale VAA (126€?) met ongelimiteerde tankkaart. Enig nadeel, wagen moet volledig opgereden worden.. Zit nu al bijna aan 340.000km. Budget nieuwe wagen is 25.000€ excl BTW==> Audi Q3 (370€VAA) of de X1 PHEV. Budget rond de 50-55k€. Auto wordt om de 2jr vervangen (bedrijf is super car-minded)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 28 dagen ==> 32 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: deels, moet verplicht een deel gedurende het bouwverlof nemen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja, ik mag tussen 8u30-10u beginnen (al valt dit binnenkort weg). Amper/geen verantwoording af te leggen..ik zou perfect kunnen "werken" en gewoon andere dingen doen. Zolang mn werk af raakt, boeit het niemand. Ik kan perfect valsspelen met mn uren gedurende mn telewerkdagen ==> Geen glijdende werkuren. Wel een glijdende pauze smiddags waarbij ik 30 of 60 min mag kiezen. En naar de dokter gaan gedurende de werkuren mag.

Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Normaal ==> Geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: Soms ==> 1u/dag
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja ==>Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 2-3 dagen per week ==> Telewerk niet mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Nihil ==> Nihil

Nieuwe jobaanbieding gehad. Zelfde job, zelfde sector..alleen een veel hoger/exclusievere markt. Laten we zeggen dat ik momenteel bij een bedrijf gelijk "Volkswagen" werk..en de nieuwe jobaanbieding eerder richting "Porsche" aanleunt.
Reden van het eventuele vertrek: Ik (en andere collega's) krijgen nooit opslag..het is elk jaar altijd een excuus waarom het niet kan: corona, slechte verkoop,... + de verkoop zit immens slecht. Zo slecht, dat er intern gevreesd wordt voor ontslagen tegen eind van het jaar.
Daarnaast krijgen mensen met een bedrijfswagen plots een downgrade.. dus laten we zeggen dat het bedrijf geen motiverende signalen uitstuurt. Ik zie niet in waarom ik nog "meer dan mijn job"/extra mijn best moet doen als het niet beloond word..of zelfs dingen "afgepakt" worden als bedanking..

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 ==> 2540€ indien ik voor de Audi Q3 kies, met de X1 PHEV zou ik +-2700€ netto hebben.

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen, BMW 1-reeks. minimale VAA (126€?) met ongelimiteerde tankkaart. Enig nadeel, wagen moet volledig opgereden worden.. Zit nu al bijna aan 340.000km. Budget nieuwe wagen is 25.000€ excl BTW==> Audi Q3 (370€VAA) of de X1 PHEV. Budget rond de 50-55k€. Auto wordt om de 2jr vervangen (bedrijf is super car-minded)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: deels, moet verplicht een deel gedurende het bouwverlof nemen.
Glijdende werkuren: Ja, ik mag tussen 8u30-10u beginnen (al valt dit binnenkort weg). Amper/geen verantwoording af te leggen..ik zou perfect kunnen "werken" en gewoon andere dingen doen. Zolang mn werk af raakt, boeit het niemand. Ik kan perfect valsspelen met mn uren gedurende mn telewerkdagen ==> Geen glijdende werkuren. Wel een glijdende pauze smiddags waarbij ik 30 of 60 min mag kiezen. En naar de dokter gaan gedurende de werkuren mag.

Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 2-3 dagen per week ==> Telewerk niet mogelijk
Wat vreemd dat er standaard 1u/dag aan overuren wordt gepresteerd?
Op alle andere vlakken ga je vooruit. Alleen al voor dat woon-werk verkeer zou ik niet twijfelen.

Wat vreemd dat er standaard 1u/dag aan overuren wordt gepresteerd?
Op alle andere vlakken ga je vooruit. Alleen al voor dat woon-werk verkeer zou ik niet twijfelen.
Ik weet niet waarom.. Ze waren er wel eerlijk in "De meesten werken langer". Zij spraken van 30min..maar ik ga even worst-case van 1u/dag uit. Dan kan ik niet teleurgesteld zijn.

Het huidige woon-werk verkeer is wel 100% snelweg en NOOIT file.. :smile:

Ik weet niet waarom.. Ze waren er wel eerlijk in "De meesten werken langer". Zij spraken van 30min..maar ik ga even worst-case van 1u/dag uit. Dan kan ik niet teleurgesteld zijn.

Het huidige woon-werk verkeer is wel 100% snelweg en NOOIT file.. :smile:
Ok, maar da's tijd die je op geen enkele manier kan recupereren. Ik zou geld geven om elke weekdag 1,5u vrije tijd extra te hebben.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Ik zou zeker niet twijfelen gezien de omstandigheden en het aanbod. Misschien zou ik nog proberen om het brutoloon ietwat te verhogen gezien het verschil daarin beperkt is en dus het vakantiegeld/13e maand enzo ook niet het verschil zullen kennen dat je nu wel zal hebben door de fors hogere KEW.

Ook werktijd in't oog houden, je zou dus 45u week hebben ipv 39u, dat is een 15% stijging van je input, je netto output zou niet zo sterk stijgen... Dus zeker argumenteren om je brutoloon nog te laten stijgen.

Het pakket is op veel vlakken beter, maar om niet om te zeggen "Porsche beter". Ik heb de indruk dat je slecht onderhandeld hebt door je loonpakket op tafel te gooien, waardoor het voor hen makkelijk was om gewoon op alle puntjes een minimum klets erbij te doen? Ik denk dat hier toch meer mogelijk was, zeker dat brutoloon. Nu is het natuurlijk te laat om daar nog op terug te komen.

En dan nog verlies aan thuiswerk en glijdende uren? Dat zijn zelfs stappen terug...

Het pakket is op veel vlakken beter, maar om niet om te zeggen "Porsche beter". Ik heb de indruk dat je slecht onderhandeld hebt door je loonpakket op tafel te gooien, waardoor het voor hen makkelijk was om gewoon op alle puntjes een minimum klets erbij te doen? Ik denk dat hier toch meer mogelijk was, zeker dat brutoloon. Nu is het natuurlijk te laat om daar nog op terug te komen.

En dan nog verlies aan thuiswerk en glijdende uren? Dat zijn zelfs stappen terug...
Maar ik vertrek smorgens later en kom vroeger thuis tegenover de huidige job :smile: . Er is nog niks getekend, dus onderhandeling is wel nog mogelijk
Ik zou zeker niet twijfelen gezien de omstandigheden en het aanbod. Misschien zou ik nog proberen om het brutoloon ietwat te verhogen gezien het verschil daarin beperkt is en dus het vakantiegeld/13e maand enzo ook niet het verschil zullen kennen dat je nu wel zal hebben door de fors hogere KEW.

Ook werktijd in't oog houden, je zou dus 45u week hebben ipv 39u, dat is een 15% stijging van je input, je netto output zou niet zo sterk stijgen... Dus zeker argumenteren om je brutoloon nog te laten stijgen.
Maar incl woon-werk verkeer presteer ik minder natuurlijk

Maar ik vertrek smorgens later en kom vroeger thuis tegenover de huidige job :smile: . Er is nog niks getekend, dus onderhandeling is wel nog mogelijk

Dat is een argument voor de werkgever, niet voor de werknemer. Je doet effectief 15% meer werkuren dus zou je minstens 15% verloning moeten extra krijgen (pak zelfs 20% gezien je van werkgever verandert). Of je nu een half uur in de auto zit of een uur maakt voor je werkgever geen verschil uit.

Maar ik vertrek smorgens later en kom vroeger thuis tegenover de huidige job :smile: .
Even rekenen:
Huidige job: 2u rijden x 2 werkdagen ter plaatse per week: 4u pendeltijd per week.
Nieuwe job: 30min rijden x 5 werkdagen ter plaatse per week (want geen thuiswerk): 2,5u pendeltijd per week.

Zo'n grote winst is dat dus niet door het verlies van thuiswerk.

En ben je zeker dat de nieuwe job niet filegevoelig gelegen is? Want ik heb er mij onlangs ook aan verbrand: op zondag 25min, maar in de week 50min enkel, en dat in een zogezegd filevrije streek / rijrichting. Als er structurele vertraging blijkt te zijn, verdampt uw "winst" in reistijd zienderogen.

Ge laat u uitmelken nog voor ge begonnen zijt. Ge gaat van een slechte situatie naar een slechte werkgever imho, die uw huidige slechte situatie probeert uit te buiten in zijn voordeel.
Alle gewonnen uren mbt woon-werk verkeer dat vermindert moeten voor u zijn, niet 50/50 voor uw nieuwe werkgever en dan "jama ge zijt nog altijd beter af dan uw vorige kutsituatie dus 't is een goeie deal".

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Je hebt nu een voorstel op tafel - ik zou zowel met huidige werkgever als met bovenstaande potentiële werkgever een gesprek aanvragen met het doel op onderhandeling/bespreking van voorstel/huidig pakket, een beetje assertiviteit kan geen kwaad en lijkt mijn inziens ook gewoon terecht. Zoiets ook wat voorbereiden - bovenstaand voorstel is normaliter niet hun best and final offer en de kans dat je op de limiet zit bij huidige werkgever lijkt ook zeer klein:

- Het voorstel lijkt niet significant beter dan het huidige (geen thuiswerk - op zich geen drama maar het heeft wel een zekere waarde)
- Het feit dat nieuwe werkgever meteen al stoemelings begint over onbetaalde overuren stemt tot nadenken, ik zou daar meteen op reageren tijdens een gesprek - structureel overuren is een nogo voor mij -> niet leuk, geen extra verdienste, geen extra voldoening (periode overuren doen om project klaar te krijgen = voldoening en tevreden werkgever -> structureel overuren nodig = slecht mgmt werkgever, enkel te verantwoorden bij hoge lonen bepaalde profielen. Dat is imo ook geen positief signaal, en al zeker niet voor een Porsche werkgever.
- bij voorstel: netto loon is cava - maar puur door héél hoge netto vergoeding, dus nadelig voor vakantiegeld, pensioen, groepsverzekering, index - op basis van diploma en de veronderstelling dat je wel wat hebt geleerd bij huidige werkgever zou dat een paar honderd euro meer mogen zijn.
- huidige werkgever: Kijk eens na hoe goed je werkgever financieel presteert (wellicht weet je dat al) - indien de resultaten goed zijn heb ik de indruk dat je daar echt wel eens op tafel mag slaan bij wijze van spreken, ook de saga van die wagen is pure zever anno 2023: 340k km en budget 25K - dat kan je ook gewoon zo zeggen - het is gewoon zo. Aangezien je daar toch al een aantal jaar werkt zou je toch wat krediet moeten opgebouwd hebben.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor (technische richting)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): -
Huidige functie: Service Technieker
Anciënniteit: 2 Jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 (ik reken verplaatsing wel mee aangezien ik als servicetechnieker 50 % van de tijd op de baan zit)
verantwoordelijkheden: Eigen planning maken, eigen stock in orde houden

Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500
Nettovergoedingen: Geen ik mag wel eten kopen met creditcard van het werk
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (geen idee)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Heel Duitsland, Nederland en Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 0 aangezien ik van thuis vertrek
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: -
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Camionette

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Kan verlof nemen wanneer ik wil, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Kan mijn uren ongeveer zelf kiezen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna dagelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week max voor mijn administratie, maar dan moet ik vaak nog steeds naar de firma voor onderdelen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Voor een "Porsche" bedrijf te zijn, lijkt het me toch een bende foefelaars.

405eur nettovergoeding zonder klantenbezoek, met maaltijdcheques, zonder telewerk, met bedrijfswagen :p. Dat klinkt al niet koosjer.
Direct beginnen over onbetaald overuren
...

Ken je geen mensen die daar al werken, gewerkt hebben om een beetje de sfeer te peilen?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor (technische richting)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): -
Huidige functie: Service Technieker
Anciënniteit: 2 Jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50 (ik reken verplaatsing wel mee aangezien ik als servicetechnieker 50 % van de tijd op de baan zit)
verantwoordelijkheden: Eigen planning maken, eigen stock in orde houden

Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2500
Nettovergoedingen: Geen ik mag wel eten kopen met creditcard van het werk
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (geen idee)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Heel Duitsland, Nederland en Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 0 aangezien ik van thuis vertrek
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: -
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Camionette

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Kan verlof nemen wanneer ik wil, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Kan mijn uren ongeveer zelf kiezen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna dagelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week max voor mijn administratie, maar dan moet ik vaak nog steeds naar de firma voor onderdelen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Is al je reistijd betaald? Dien je soms op locatie te overnachten? Krijg je daar een extra vergoeding voor?
Zijn al uw overuren betaald aan 150% ?

Sorry maar 2,5k netto inclusief alles is echt peanuts voor een reizende technicus.
Ik krijg de indruk dat ze je slecht betalen eerlijk gezegd.

Dat is een argument voor de werkgever, niet voor de werknemer. Je doet effectief 15% meer werkuren dus zou je minstens 15% verloning moeten extra krijgen (pak zelfs 20% gezien je van werkgever verandert). Of je nu een half uur in de auto zit of een uur maakt voor je werkgever geen verschil uit.
Voor de 40 uur krijgt hij 4 extra vakantiedagen, voor de vrijwillige overuren... tja.

Solliciteer nog bij een andere concurrent zonder uw kaarten direct op tafel te leggen en zie wat die bieden.

Sorry, maar er is niemand die je 35% opslag en een bedrijfswagen gaat geven om dezelfde functie te blijven doen.

Ik zou het aanbod gewoon meteen accepteren
Ik heb letterlijk 34% netto opslag gekregen van Januari naar februari voor in praktijk dezelfde functie. Bedrijfswagen had ik al. Had een voorstel gekregen van buitenaf. Niet alle bedrijven laten je zomaar gaan.

Ik heb letterlijk 34% netto opslag gekregen van Januari naar februari voor in praktijk dezelfde functie. Bedrijfswagen had ik al. Had een voorstel gekregen van buitenaf. Niet alle bedrijven laten je zomaar gaan.
Heel goed voor jou uiteraard maar niet doen alsof dat normaal is. Al zeker niet als je ergens net begint. En nettovergoedingen bijgeven gaat ook niet zomaar bij iedere werkgever

Terug
Bovenaan