Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Met een goede basiskennis kan je waarschijnlijk sneller doorgroeien. Het lijkt me lastig om op bv 35 helemaal onderaan de ladder te starten en alle kennis te vergaren op de werkplek. Maar niets is onmogelijk.

Je werkt dan ook al jaren in de sector. Al die opgebouwde kennis blijft relevant tijdens de rest van de carrière.

Ik heb het puur over starten binnen IT op latere leeftijd.
Ik ben op 35 jaar in de IT beginnen werken. Nu ben ik infra engineer.
Het heeft mij in ieder geval geholpen om sneller wat kunnen door te groeien.

Bij mij was het net omgekeerd. Ik heb vroeger vanalles in elkaar geflanst, van server "parken" thuis, over raspberry pies die de kat fotograferen tot websites maken. Nu doe ik niks meer thuis. Ik heb in mijn spare time al 7 8y geen computer meer aangeraakt of het is om een email te sturen.

En op werk heb ik al jaren geen letter code meer gezien. Raakt niemand anders het beu van kommas en haakjes te verzetten en tot de conclusie te komen dat je 4h naar een scherm gestaard hebt en 899842x over dezelfde typo gelezen hebt die de IDE voor whatever reden niet gezien heeft ?
Ik volg u wel, opensource geprul was leuk als student maar als ik op het werk al 8u naar een scherm loer en "de rare vraag van de dag" automatiseer wil ik dat het thuis gewoon werkt. Doos open doen, inhoud installeren en klaar.

Ik volg u wel, opensource geprul was leuk als student maar als ik op het werk al 8u naar een scherm loer en "de rare vraag van de dag" automatiseer wil ik dat het thuis gewoon werkt. Doos open doen, inhoud installeren en klaar.
Ik zit een hele dag achter ne PC & dit dag in, dag uit. Na mijn uren ben ik daar vrij 'lui' in, to be fair.
Dus na m'n uren zie ik absoluut geen letter 'source code' meer. Dus in mijne privé wil ik idd gewoon doos open doen & marcheren.

Al komen er wel verscheidene DEV-themed YouTube vids in mijne feed & die durf ik wel al eens bekijken na m'n uren. Daar blijft het weliswaar ook bij.

Gisteren naar de autokeuring geweest - ze zochten daar een inspecteur autokeuring - dat lijkt me nu toch geen onhaalbare job voor mensen met een beetje technische kennis - wat ik onthouden heb:
  • startloon +3000 €
  • Voltijdse werkweek is 35 uur en je werkt met weken van 4 dagen en de week erna 3 dagen, wel 1 keer/week werken van 07h00-19h00
  • Groepsverzekering
  • MC van 8 €
  • EC 250 €
  • Hospitalisatie
  • en nog wel wat zaken maar die ben ik vergeten
Vond dat toch een mooi pakket eerlijk gezegd

Was al aan het tijdje aan het kijken om te vertrekken bij mijn huidige werkgever (slechte sfeer, bore-out, aanpassing thuiswerk). Nu ook geruchten dat er een herorganisatie zal zijn en dat ik sowieso mijn job verlies. Intussen al een ander aanbod gekregen welke ik heb geaccepteerd.

Dikke pak bruto erbij, 51 dagen verlof en mooiere groeivooruitzichten. Kleiner bedrijf dus ik verwacht ook minder hiërarchie en onnodig complexe processen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor, bezig met een Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5 jaar (2,5 jaar sales, 1 jaar aankoop)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2, maar vrouw neemt deze ten laste

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC210 -> PC207
Huidige functie: Buyer -> Buyer
Anciënniteit: 1 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37 -> 35,3
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Aankopen voor onderhoud, engineering en productie voor een chemische plant

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4400 -> 5340
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2900 schat ik (rekening houdend met cafetariaplan/autoprogramma)
Nettovergoedingen: 15 -> 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: 40 -> 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% tot 57000, 18% erboven -> 5% tot 60000, 10% erboven
Hospitalisatieverzekering: JA -> JA (ook ambulante, tanden en brillen)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 2000-3000 netto, afhankelijk van bedrijfsprestaties -> gelijkaardig

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent -> Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 45 km -> 45 km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur -> 1 uur
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Verwaarloosbaar -> 184/maand (nvt indien er een leasewagen gekozen wordt via cafetariaplan)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): KIA EV6 Via autoprogramma (kost ongeveer 550 bruto), geen laadpas-> Ik probeer leasewagen mee te nemen via hun cafetariaplan zodat ik een boete vermijd, zou bijna op hetzelfde brutobedrag of iets minder neerkomen. Geen laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 17 -> 28
Vakantiedagen (andere extra): 4 -> 3
Vrijheid om verlof te nemen: Ja -> Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee -> Hopelijk meer
Telewerk (buiten corona-periode): 1 -> 2
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3000 is nog veel voor wat ze kunnen/ doen.
Tjah, ook daar vinden ze geen personeel. Een neef is stationschef van een keuringsstation in het Antwerpse, af en toe moet daar wat personeel buitengesmeten worden vanwege niet zo eerlijke praktijken en personeel in de plaats krijgen is zeer moeilijk... Dus moeten ze die loonvoorwaarden omhoog heisen om toch maar wat volk te vinden. Ik vermoed dat de drempel om aan te nemen ook bijzonder laag is :)

Was al aan het tijdje aan het kijken om te vertrekken bij mijn huidige werkgever (slechte sfeer, bore-out, aanpassing thuiswerk). Nu ook geruchten dat er een herorganisatie zal zijn en dat ik sowieso mijn job verlies. Intussen al een ander aanbod gekregen welke ik heb geaccepteerd.

Dikke pak bruto erbij, 51 dagen verlof en mooiere groeivooruitzichten. Kleiner bedrijf dus ik verwacht ook minder hiërarchie en onnodig complexe processen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor, bezig met een Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5 jaar (2,5 jaar sales, 1 jaar aankoop)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2, maar vrouw neemt deze ten laste

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC210 -> PC207
Huidige functie: Buyer -> Buyer
Anciënniteit: 1 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37 -> 35,3
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Aankopen voor onderhoud, engineering en productie voor een chemische plant

Maand salaris (bruto): 4400 -> 5340
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400 -> 2900 schat ik (rekening houdend met cafetariaplan/autoprogramma)
Nettovergoedingen: 15 -> 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: 8/dag
Ecocheques: 40 -> 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% tot 57000, 18% erboven -> 5% tot 60000, 10% erboven
Hospitalisatieverzekering: JA -> JA (ook ambulante, tanden en brillen)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 2000-3000 netto, afhankelijk van bedrijfsprestaties -> gelijkaardig

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent -> Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 45 km -> 45 km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur -> 1 uur
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Verwaarloosbaar -> 184/maand (nvt indien er een leasewagen gekozen wordt via cafetariaplan)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): KIA EV6 Via autoprogramma (kost ongeveer 550 bruto), geen laadpas-> Ik probeer leasewagen mee te nemen via hun cafetariaplan zodat ik een boete vermijd, zou bijna op hetzelfde brutobedrag of iets minder neerkomen. Geen laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 17 -> 28
Vakantiedagen (andere extra): 4 -> 3
Vrijheid om verlof te nemen: Ja -> Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt mee
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee -> Hopelijk meer
Telewerk (buiten corona-periode): 1 -> 2
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Top pakket in ieder geval

Tjah, ook daar vinden ze geen personeel. Een neef is stationschef van een keuringsstation in het Antwerpse, af en toe moet daar wat personeel buitengesmeten worden vanwege niet zo eerlijke praktijken en personeel in de plaats krijgen is zeer moeilijk... Dus moeten ze die loonvoorwaarden omhoog heisen om toch maar wat volk te vinden. Ik vermoed dat de drempel om aan te nemen ook bijzonder laag is :)

Weet je neef soms hoe dat komt dat men daar geen mensen voor kan vinden, ik zou echt veronderstellen dat het gros van de mensen na het volgen van de voorziene opleiding deze job echt kunnen uitvoeren, fysiek of mentaal zwaar verwacht ik niet dat deze job zal zijn, aan loonvoorwaarden, extra legale voordelen, work -life balance, diploma -vereisten of vakantie zal het ook niet meteen liggen.

Ik geloof ook niet dat, op basis van de vereisten, er zoveel jobs zijn die een verbetering betekenen op al deze vlakken.

Weet je neef soms hoe dat komt dat men daar geen mensen voor kan vinden, ik zou echt veronderstellen dat het gros van de mensen na het volgen van de voorziene opleiding deze job echt kunnen uitvoeren, fysiek of mentaal zwaar verwacht ik niet dat deze job zal zijn, aan loonvoorwaarden, extra legale voordelen, work -life balance, diploma -vereisten of vakantie zal het ook niet meteen liggen.

Ik geloof ook niet dat, op basis van de vereisten, er zoveel jobs zijn die een verbetering betekenen op al deze vlakken.
Ik zou denken dat dit verre van de leukste job is als auto's je passie zijn (maar gezaag van mensen niet) en gekwalificeerd personeel vlug de stap naar een garage zet wegens ook veel contact met garagisten?

klopt wel dat work-life balance hier wel meevalt, denk ik.

Zoals @JPV zegt, ze zoeken voornamelijk personeel dat de opleiding automechanica heeft gedaan, een sector dat ook personeelstekort heeft en dus ook zeer goed betaalt (zeker de garages van tegenwoordig, dat beginnen meer en meer groeperingen van enkele honderden werknemers te worden à la Van Mossel, D'Ieteren, ... die zeer goede voorwaarden kunnen geven aan hun personeel).

Waarom zou je dan voor een gelijkaardig loon bij de keuring gaan werken waar je job enorm monotoon is en je om de 5 minuten met een nieuwe "klant" zit die telkens opnieuw kan beginnen zeveren...

Die vereiste van automechanica is ook al aan het wegvallen, ze nemen ook mensen aan zonder deze opleiding, een andere neef van mij is (bij een ander station) begonnen en had geen enkele relevante ervaring, is als postbode gestopt om bij de keuring te gaan werken. Je krijgt dan wel de eerste maanden intensief opleidingen waar je examens voor moet doen en moet slagen om vast in dienst te komen.

Volgens mij zijn het net diegene die de richting automechanica niet hebben afgemaakt en niet aan de bak komen in een garage die uiteindelijk bij de autocontrole terecht komen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35 - 38
Opleiding: Middelbaar ASO (Latijn)- Idem
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 14 - 17
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd - Nog steeds getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2 - 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende - Ambtenaar - Bediende en zelfstandig in bijberoep
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 300 + Onderwijs - 200
Huidige functie: Handelsvertegenwoordiger + Lesgever - Account Manager On-Trade
Anciënniteit: 6 jaar en 2 jaar - Ongeveer 10 jaar in mijn sector, 2 jaar bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 30,4/38 + 8/24 - 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Ik schat een kleine 50u / week - Gemiddeld 50u per week

Maand salaris (bruto): 2700~ + 900 - 4700€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2000€ + 600€ - 3141,85€ (incl 215€ forfaitaire kosten) + 250€ per maand via bijberoep
Nettovergoedingen: 7€ / dag - 0€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig - Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide - Ja
Maaltijdcheques: Nee - Ja (8€ / dag)
Ecocheques: 250€ / jaar - Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee - Ja - 1% persoonlijke bijdrage en 4% werkgever
Hospitalisatieverzekering: Nee - Ja (DKV)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Kan af en toe gaan eten op kosten van de werkgever - Mag ongeveer 600€ expensen per maand aan etentjes bij klanten, is wel vooral met klanten / partners.
- Jaarlijkse bonus van max. 15% van ons jaarloon, uitbetaald in warrants (hou je ongeveer 55% van over).
- Mogelijkheid om vanuit het buitenland te werken (bv. als je op reis bent en wil een dag werken, dan wordt deze verlofdag terug gegeven)
- Mogelijkheid om producten van de groep aan te kopen aan zeer interessante prijzen
- Cadeaucheque van 40€ per kind

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oostende - Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5km - 120km
Afstand woon/werk in tijd: 5 min - 2u, maar hoef slechts 1-2x / maand naar Brussel te gaan
Eigen auto nodig voor het werk: Nee - Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee - Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Hyundai I30 met tankkaart - Ja, Tesla Model Y met laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 16, de rest zijn verlofdagen via het onderwijs (nog niet geteld) - 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): / - Nee
Vakantiedagen (andere extra): / - 1 dag per 5 jaar anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: Ja - Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee - Nee
Glijdende werkuren: Ja - Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, niet oproepbaar, maar als een klant bediend moet worden, dan moet hij bediend worden - Soms wel bij grote onderhandelingen.
Hoe vaak overuren te presteren: Overuren bestaan niet :rofl:. Ik ben altijd bereikbaar voor mijn klanten, en ben er ook op vrije dagen mee bezig (niet actief meestal). Mijn werkdagen lopen in principe van 8u-17u, maar in de praktijk is dit onhaalbaar. Zeer regelmatig, maar is eigen aan de job, vaak events 's avonds.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Beperkt - Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ik kan een groot stuk van mijn administratie van thuis uit doen, en word maar 2x per week op kantoor verwacht - Ja, 95% is ofwel bij klanten ter plaatse, ofwel home office.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee - Nee

Al bij al wel tevreden met mijn loonpakket (zeker volgens mijn diploma), ik heb een enorme vrijheid doordat ik 80% van de tijd op de baan ben. Daarnaast geef ik enkel les aan volwassenen, wat bijzonder leuke groepen zijn gezien de intrinsieke motivatie. - Zeer tevreden over pakket, vooral gezien mijn lage scholingsgraad. Ook een bedrijf waar er wel iets van mogelijkheid is om te groeien.

Hallo,

Ik ben momenteel account manager met een klanten portefeuille van 21.000K€.
Salaris: 6800€ bruto + 330€ onkostenvergoeding + MC + bonus 20% jaarloon + wagen en Europese tankkaart

Onze Logistieke en Supply Chain Manager (Team Lead van 5 personen) vertrekt op pensioen en er werd mij voorgesteld om hem te vervangen.

Ik ben echt wel tevreden met mijn huidige loon maar denk toch dat met het extra leading gedeelte er iets bij kan.
Is 5% extra redelijk? Bonus zou sowiezo naar 25% gaan op dit manager niveau.

Hallo,

Ik ben momenteel account manager met een klanten portefeuille van 21.000K€.
Salaris: 6800€ bruto + 330€ onkostenvergoeding + MC + bonus 20% jaarloon + wagen en Europese tankkaart

Onze Logistieke en Supply Chain Manager (Team Lead van 5 personen) vertrekt op pensioen en er werd mij voorgesteld om hem te vervangen.

Ik ben echt wel tevreden met mijn huidige loon maar denk toch dat met het extra leading gedeelte er iets bij kan.
Is 5% extra redelijk? Bonus zou sowiezo naar 25% gaan op dit manager niveau.
Geen idee hoe oud jij bent , maar:
- Vraag is aan de huidige hoeveel hij heeft elke maand?
- "of er iets bij kan" hangt van WG af en zie mss ook vorige vraag
- Je bent momenteel account manager en zou switchen naar logistics & supply. U jobinhoud zou toch significant veranderen dan, of mis ik iets? Ttz, als de switch in jobinhoud dermate groot is zou het wel kunnen dat ze u eerst is willen aan het werk zien voor de zak met geld opengaat.
- Wat is de cultuur daarrond in bij uw WG? Sommigen geven nooit iets extra bij een functiewissel maar willen eerst resultaat zien

Anderzijds, gezien ze u vragen zullen ze er wel ergens vertrouwen in hebben dat je het goed gaat doen.

Geen idee hoe oud jij bent , maar:
- Vraag is aan de huidige hoeveel hij heeft elke maand?
- "of er iets bij kan" hangt van WG af en zie mss ook vorige vraag
- Je bent momenteel account manager en zou switchen naar logistics & supply. U jobinhoud zou toch significant veranderen dan, of mis ik iets? Ttz, als de switch in jobinhoud dermate groot is zou het wel kunnen dat ze u eerst is willen aan het werk zien voor de zak met geld opengaat.
- Wat is de cultuur daarrond in bij uw WG? Sommigen geven nooit iets extra bij een functiewissel maar willen eerst resultaat zien

Anderzijds, gezien ze u vragen zullen ze er wel ergens vertrouwen in hebben dat je het goed gaat doen.
Dank je voor deze heel goede vragen/opmerkingen :-).

- 46 jaar
- huidige vertrekt met pensioen, geen idee van zijn loon
- in het verleden bij verandering van positie meestal wel
- idd, serieuse verandering met heel veel nieuwe zaken. Neem ik zeker mee en sta er wel voor open. Zou een optie kunnen zijn, na 1 jaar evaluatie met dito op voorhand afgesproken salaris. Zolang we een schriftelijk akkoord hebben en niet iets dat ergens mondeling werd vermeld.
- Cultuur: loonsstijging bij verandering maar daarna jaren niets of bijna niets. Indien je een sprong wenst, moet je eigenlijk van positie veranderen (jammer genoeg). Indien je met de jaren uitstekender wordt in dezeflde positie dan wordt dit niet echt beloond. Heb ik in de tijd al eens aan GM vermeld. Als ik meer loon wens, dan moet ik een andere positie "jagen", zelfs al doe ik mijn werk heel graag.

Dank je voor deze heel goede vragen/opmerkingen :).

- 46 jaar
- huidige vertrekt met pensioen, geen idee van zijn loon
- in het verleden bij verandering van positie meestal wel
- idd, serieuse verandering met heel veel nieuwe zaken. Neem ik zeker mee en sta er wel voor open. Zou een optie kunnen zijn, na 1 jaar evaluatie met dito op voorhand afgesproken salaris. Zolang we een schriftelijk akkoord hebben en niet iets dat ergens mondeling werd vermeld.
- Cultuur: loonsstijging bij verandering maar daarna jaren niets of bijna niets. Indien je een sprong wenst, moet je eigenlijk van positie veranderen (jammer genoeg). Indien je met de jaren uitstekender wordt in dezeflde positie dan wordt dit niet echt beloond. Heb ik in de tijd al eens aan GM vermeld. Als ik meer loon wens, dan moet ik een andere positie "jagen", zelfs al doe ik mijn werk heel graag.
Met die antwoorden in gedachten zou ik durven extra te vragen. Maar doe wat marktonderzoek, oa bij die huidge die vertrekt.
En met de vraag stellen is nooit iets mis. De manier waarop en het realisme van het gevraagde doet al veel.
Een loonvergelijker a la jobat zal u ook al ergens een indicatie geven.

De eerste vraag die je moet stellen is mijn inziens - wat wil je graag doen?

Want als je reeds op dat niveau zit, gaat 5% echt niets substantieel veranderen in je leven. Het feit dat de bonus omhoog gaat en je dus vermoedelijk HR gewijs in een hoger niveau terechtkomt, zou ik ook voor meer gaan, met als arguement dat er weinig tussentijdse loonsverhogingen worden gegeven.

Terug
Bovenaan