Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zoals vorige week gezegd zijn we klaar me gesprekken voeren, en alles werd doorgegeven naar het sociaal bureau.
(brutoloon werd als 6275 doorgegeven voor december, en er werd zo dus rekening gehouden met indexering). Mijn baas was oprecht de indexering in januari vergeten, en als tegemoetkoming spraken we af deze te verrekenen voor december.

Het is een mooie stap vooruit, maar waarschijnlijk ook mijn laatste. De toekomst ziet ernaar uit dat we geen grote sprongen meer zullen maken met het bedrijf en vooral zullen inzetten op efficiëntie, planning en structuur. Al bij al zeer tevreden met mijn pakket voor een een KMO'tje in w-vl op 10min van mijn werk, zonder ooit een job hop te doen.
Echter begint elke dag het idee meer en meer te spelen om te springen en me gewoon in te kopen in het bedrijf. Ik nam contact op met mijn boekhouder en zal na het verlof met hem afspreken om alles eens te overlopen en bespreken.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Houtbewerking
Huidige functie: Werkvoorbereider/manusje van alles. In een KMO van 18-tal personen zonder echte structuur zijn de taken niet zo afgelijnd, waardoor ik niet echt een functie heb. Maar 90% van mijn taken is technisch tekenen, machines programmeren en offertes maken.
Anciënniteit: 13
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38u + eventuele overuren

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4180 6500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600 in afwachting 3600?
Nettovergoedingen: 80
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: gsm abbo
Maaltijdcheques: ja, 8 euro
Ecocheques: ja, 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee ja, 200 euro/maand
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijks max. cao90 bonus adhv eenvoudige doelstellingen, gratis gebruik machinepark, mogelijkheid overuren doen en uitbetalen 150%

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: w-vl
Afstand woon/werk in km's: 10
Afstand woon/werk in tijd: 10 a 15min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja hybride + tankkaart type C-klasse, 3-Reeks, ...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 4
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: nee, maar altijd mogelijk later starten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Relatief. Vroeger wel. Door ervaring niet echt meer. Alhoewel ik soms een druk voel om door mijn werk te geraken tijdens periodes waar ik privé ook veel aan mijn hoofd heb.
Hoe vaak overuren te presteren: Volledig zelf te bepalen. Mijn job was lang een hobby (klinkt vreemd), waardoor deze ook vrij belangrijk en aanwezig was in mijn leven. Hierdoor heb ik altijd ook meer en harder dan gemiddeld gewerkt. Op vandaag werk ik nog altijd zoals ik voor mezelf zou werken. Tijdens drukkere periodes, of bij grote projecten, doe ik dus wel geregeld overuren om door mijn werk te geraken. Deze doe ik bijna allemaal van thuis, eenmaal de kinderen in bed liggen, of op zaterdag/zondag. Mijn baas heeft me nog nooit gevraagd dit te doen. Maar zelf vind ik het zeer onaangenaam om mijn werk niet tijdig klaar te krijgen, klanten ontevreden te maken, of nieuwe klanten te laten schieten omdat ik niet tijdig offertes kan sturen. De laatste jaren zat ik op +- 300 a 350 uren overuren, waarvan ik 180uren/jaar fiscaal interessant laat uitbetalen aan 150%, en de rest regel in ruil voor bijvoorbeeld hout voor meubels te maken. Het overgrote deel doe ik wel tijdens onze piekmaanden (maart-mei)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: dit wordt bij ons veel te weinig gedaan... niet bewust. Maar past tot op vandaag niet echt in onze bedrijfscultuur.
Telewerk (buiten corona-periode): Nee. Enkel overuren. Tijdens kantooruren wel op bureau aanwezig om productie aan te sturen of te helpen.
Verantwoordelijkheid over personeel: geen rechtstreekse eindverantwoordelijkheid. Maar ik neem met plezier verantwoordelijkheid op me wanneer er problemen in productie zijn.

Laatst bewerkt:
Zeer mooi pakket.
De voor- en nadelen van het inkopen als eens naast elkaar gelegd?
Min of meer. Maar er zijn zeker nog tal van vraagtekens hoor.
Ik wil rustig blijven, en alles rationeel bekijken met mijn boekhouder.
Als hij zegt dat het financieel niet interessant is, het risico te groot is, de bank me onvoldoende krediet zal geven als mijn baas geen vendor loan geeft, ... dan stopt het verhaal gewoon natuurlijk.

Het kietelt gewoon al jarenlang om zelf te beginnen ondernemen. Gewoon van 0 iets op te bouwen... Maar de typische houtsector heb ik al eventjes de rug toegekeerd en wens ik ook niet naar terug te keren. Ik zit nu in een atypische sector, met veel meer uitdaging dan gewoon wat interieurs of keukentjes. En aangezien ik "het gat in de markt" maar niet kan vinden, zijn mijn mogelijkheden dus erg beperkt.
Ik voorkom liever om voor een (andere) baas te werken (zeg natuurlijk nooit nooit). Maar dan schiet enkel freelancen nog over, maar dan factureer je ook maar uw uurtjes/dienst, en heb je geen leverage. Naar mijn gevoel niet echt ondernemen, te passief, en schept niet echt mogelijkheden. Ofwel beginnen concurreren met mijn baas, wat zeker ook geen optie is zolang mijn baas aan het roer staat.

Mijn baas flapte er al uit dat hij bereid is zijn bedrijf iets lager te schatten om me goedkoper in te kopen. Mogelijkheden genoeg om een constructie op te zetten die voor me wel eens interessant kan zijn. Hij heeft ook maar een dikke 10 tal jaar ofzo meer op de teller staan, en moet dus echt beginnen nadenken wat te doen met zijn bedrijf. En aangezien zijn kinderen geen opties zijn, heeft hij er ook wel wat belang bij het aan mij te kunnen overlaten. Ik ben er tenslotte al bij van het prille begin, toen we maar met 2 werknemers waren.

En natuurlijk zijn er ook tal van nadelen bij. Maar ik kan nu al zeggen dat ik afgelopen 13 jaar waarschijnlijk meer en harder gewerkt heb als mijn baas.
"je hebt nooit gedaan als zelfstandige", "de stress bij economische crisis", "problemen met personeel", ... moet je erbij nemen, en nam ik er nu eigenlijk ook al bij hoor. Tijdens corona zaten we ook op de rand van en faillissement, beslissingen nemen over collega's ontslaan, zaterdag en zondag(nachten) werken bij grotere projecten, ... been there, done that.

We zien wel wat 2025 brengt.

Een beetje onder invloed van het midlife crisis topic:

Tot eind 2023 in een volledig andere sector en functie gewerkt. Nul stress, compleet overbetaald en ook nul werkplezier.
Beloftes die werden gemaakt, zijn nooit ingelost. Vooral door corona en daaropvolgende herstructureringen.

Redelijk cold turkey ontslag genomen, al wist ik wel goed wat ik wel wilde doen. Ik heb een opleiding tot developer gevolgd en zo ben ik nu ook aan de slag.

Financieel een vrij grote stap achteruit, maar eindelijk weer plezier in het werk. Ook vind het het aanbod meer dan fair.

Gezien mijn korte opleiding was ik eigenlijk bereid om zowat alles te aanvaarden van voorstel. De eerste twee jaar (minstens) is gewoon relevante ervaring opdoen. Ik heb heel veel geluk gehad. Waar ik nu werk is mij eigenlijk wat in de schoot geworpen. Ik had dichter bij huis veel gesolliciteerd maar bitter weinig reactie gekregen. Het enige nadeel voorlopig is de lange pendel op dagen dat ik naar kantoor moet. Ooit vermoed ik wel weer dichter bij huis te gaan werken. Ik mis het wel om met de fiets naar het werk te gaan. (zonder daarna nog een trein te moeten nemen :) )

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Irrelevante master + postgraduaat
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11 jaar voorheen, nu half jaartje relevante ervaring
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: neen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bank
Huidige functie: Developer
Anciënniteit: 6 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 36 (? - Ik tel mijn uren niet echt en die worden ook nergens formeel geregistreerd. Naast het werken studeer ik nog veel bij op mijzelf gezien de korte opleiding)
verantwoordelijkheden: Software ontwikkelen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3000 ongeveer
Nettovergoedingen: 660 euro (600 euro mobiliteitsbudget + 60 euro thuiswerkvergoeding)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop (= werklaptop, dus geen voordeel)
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: 200 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 7% , betaald door werkgever
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Er is een bonus, hoogte ervan is mij niet geheel duidelijk, cafetariaplan (zie mobiliteitsbudget, ook andere dingen mogelijk, zoals internetabonnement, gsm, pc.)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60 - Ik fiets naar het station, en dan met de trein naar Brussel
Afstand woon/werk in tijd: 90 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: Treinabonnement betaald door werkgever
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobiliteitsbudget, maar wordt ingezet voor hypotheek

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 4
Vakantiedagen (andere extra): 8
Vrijheid om verlof te nemen: Heel ruim
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: heel vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: voorlopig nog niet
Hoe vaak overuren te presteren: voorlopig nog niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week van thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Hoe kan uw trein betaald worden door de werkgever als je een mobiliteitsvergoeding krijgt ?

Ik zou denken dat de kost van dat abonnement dan afgaat van die mobiliteitsvergoeding ?

Ja, en de rest wordt dan uitbetaald met 38% belasting. Zo kan je toch perfect aan zijn bedrag komen?
Ja, maar dan had ik verwacht dat er had gestaan mobiliteitsbudget, maar wordt ingezet voor hypotheek en treinabonnement.

Nu leek het alsof het het mobiliteitsbudget was dat volledig werd ingezet voor de hypotheek en daarbovenop dat de werkgever zijn treinabonnement nog volledig betaalde. Dat leek mij raar.
Al heb ik het volledige systeem van mobiliteitsbudget altijd al raar gevonden.

Ja, maar dan had ik verwacht dat er had gestaan mobiliteitsbudget, maar wordt ingezet voor hypotheek en treinabonnement.

Nu leek het alsof het het mobiliteitsbudget was dat volledig werd ingezet voor de hypotheek en daarbovenop dat de werkgever zijn treinabonnement nog volledig betaalde. Dat leek mij raar.
Al heb ik het volledige systeem van mobiliteitsbudget altijd al raar gevonden.

Ik denk wel dat dat het geval is. We gaan Arkaine zelf nodig hebben om het te verduidelijken!

Ik denk wel dat dat het geval is. We gaan Arkaine zelf nodig hebben om het te verduidelijken!
Geen idee hoe het precies in elkaar zit.

Ik gebruik waarschijnlijk niet 100% de juiste termen. Het is geen bedrijfswagen die wordt ingeleverd.
Ik heb een 'wagenbudget' van 600 euro dat je kan omzetten in mobiliteitsbudget en daarnaast wordt mijn treinabo betaald door de werkgever.

Ik zou op intranet moeten kijken wat de juiste terminologie is.

Het wagenbudget kan daarnaast worden aangevuld met het bedrag van je 13e maand waarmee je dus die wagen kan bekostigen net als een gsm, pc, internet...

Een fiets leasen gaat ook met dit budget, maar niet als je je mobiliteitsbudget gebruikt voor je hypotheek.
Voor mijn fietskilometers naar het station krijg ik ook geen fietsvergoeding door mijn keuze

Je keuze voor een mobiliteitsbudget en de terugbetaling van uw hypothecaire lening mag in feite geen invloed hebben op uw fietsvergoeding, je zou in feite nog steeds een fietsvergoeding moeten opstrijken voor uw traject van en naar het station en dat tweemaal per week.

Als je wil kan je je 13de maand mensualiseren en het ook in uw lening steken. Da's interessanter dan het cash te laten uitbetalen.

Hoe kan uw trein betaald worden door de werkgever als je een mobiliteitsvergoeding krijgt ?

Ik zou denken dat de kost van dat abonnement dan afgaat van die mobiliteitsvergoeding ?

Het kan zijn dat die terugbetaling dan belast is, de vrijstelling van terugbetaling abonnement kan inderdaad niet in combinatie met mobiliteitsbudget. Enige uitzondering als je daarvoor de bedrijfswagen combineerde met een treinabonnement, maar aangezien het hier een nieuwe job is kan dat niet.

Je keuze voor een mobiliteitsbudget en de terugbetaling van uw hypothecaire lening mag in feite geen invloed hebben op uw fietsvergoeding, je zou in feite nog steeds een fietsvergoeding moeten opstrijken voor uw traject van en naar het station en dat tweemaal per week.

Als je wil kan je je 13de maand mensualiseren en het ook in uw lening steken. Da's interessanter dan het cash te laten uitbetalen.
Ik had nog specifiek gevraagd naar de fietsvergoeding, maar HR zei dat ik daar geen recht op had.
Mijn 13e maand is ook gemensualiseerd, maar ik kan enkel het wagenbudget van 600 euro gebruiken voor de hypotheek.

Ik ga ervan uit dat ze het bij een grote bank wel allemaal wettelijk aanpakken. Maar in januari allemaal eens dieper bekijken :)

Ik had nog specifiek gevraagd naar de fietsvergoeding, maar HR zei dat ik daar geen recht op had.
Mijn 13e maand is ook gemensualiseerd, maar ik kan enkel het wagenbudget van 600 euro gebruiken voor de hypotheek.

Ik ga ervan uit dat ze het bij een grote bank wel allemaal wettelijk aanpakken. Maar in januari allemaal eens dieper bekijken :)

kuch,

Daar niet zomaar altijd van uitgaan.

Kuch kuch

Terug
Bovenaan