Wat is jouw passie ?

In het non-fictiedepartement is WO II mijn pet peeve en daar kan ik eindeloos over blijven lezen, vooral wat het Oostfront betreft. Dat is al zo sinds ik een tiener ben.

Wat betekent pet peeve?
Wikipedia: "A pet peeve, pet aversion, or pet hate is a minor annoyance that an individual finds particularly irritating to a greater degree than the norm."
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Padel.

Ongeveer anderhalf jaar geleden in april een initiatie gaan volgen na lang aandringen van een maat, die toen al meer dan een jaar speelde. En ik was meteen verkocht :D Na die initiatie was het wel wat moeilijk om een groep te vinden waar ik mee mocht spelen, want uiteraard is dat niet zo interessant met een absolute beginneling.

Dan na de zomer toch een groepje gevonden waar ik wekelijks kon invallen, ze speelden toen ook ongeveer al een jaar samen, maar was vooral recreatief. Al mijn vrije tijd ging op aan filmpjes zoeken over padel om tactiek en techniek bij te schaven. Ondertussen ook nog apart 1on1 trainen met die maat die aangedrongen had om de initiatie te doen. Na de winter was mijn niveau zo hard gestegen dat het niveau van het groepje waar ik in speelde eigenlijk wat te laag begon te worden.

Gelukkig merkten andere spelers/maten die al langer speelden dat ook, en mocht ik meer en meer in andere groepen meespelen. Ondertussen nog wat clinics en lessen gevolgd, en dan in de zomer voorzichtig mijn eerste toernooien beginnen spelen. Dat was op zich nog wat te vroeg denk ik, want winnen zat er niet echt in :D Maar wel enorm veel van opgestoken, dus sowieso wel de moeite.
Op dat moment speelde ik ook minstens 4x per week padel.

Nu in september ben ik ook beginnen fitnessen, ter ondersteuning van padel. Om vooral sneller, sterker en explosiever te worden. Maar ook om eventuele blessures te voorkomen. Een groot stuk van mijn leven staat in het teken van padel. Andere hobby's zijn hier voor moeten wijken. Voordien speelde ik heel vaak darts. Al dat materiaal ligt nu op zolder te rotten, heb het nog geen seconde gemist :D Ik heb zelfs nog amper tijd om te gamen. Het boeit me gewoon niet meer, ik wil padellen, of er op zijn minst mee bezig zijn.

Enorm frustrerend ook dat het nu al bijna maanden aan een stuk aan het regenen is. Constant matchen inplannen die dan afgezegd worden. Er is wel één overdekte padelclub "in de buurt" (ongeveer een half uur rijden), maar daar kan je geen lid worden. Is dus elke keer afzonderlijk te betalen, dus daar kan ik helaas geen 4x per week gaan spelen, laat staan volk vinden om mee te spelen. Gelukkig kan ik me nu dan iets meer focussen op het fitness gedeelte, zodat ik toch het gevoel heb dat ik iets aan het doen ben om beter te worden.

Ik kan niet wachten op het volgende padel seizoen. Ik heb me ondertussen al ingeschreven voor het eerste toernooi in maart, en ik ben vrij zeker dat het dit jaar wel moet lukken om matchen te gaan winnen. Mijn niveau is enorm gestegen, en de extra snelheid en explosiviteit van het fitnessen werpen hun vruchten mooi af.

Let's go!!
Ow ow ow, is dat wel een passie? Best eerst eens navragen aan de experts hier @Eland
 
Skieën. Jammer genoeg doe ik dit veel te weinig.
Een toerke gaan lopen in de bossen. Weg van alles.
Citytrips doen.
Gezellig gaan tafelen.
Een concertje mee graaien.
Pretparken en in die fucking rollercoaster gaan zitten. Gaan met die banaan.
Ne goeie vettige friet met mayonaise en ne dikke hamburger er bij.

Ik kan passies blijven opsommen. Ik heb er zoveel.
 
Snooker. Al is het meer dan 15 jaar geleden ofzo?? De zaak hier bij ons is al effe dicht en buiten wat shady adressen in Brussel zelf vindt ge hier bijna geen enkele zaal in de buurt. Ik zou da wel zien zitten om eens te spelen tegen iemand vanop het forum hier eigenlijk. Mijn niveau is slecht, ik kan ballen semi potten, maar 3 op een rij is al veel gevraagd :unsure: Maar ik heb wel mijnen eigen keu :ROFLMAO:

Nog iemand die dit ziet zitten om een uurtje (of 2) te spelen? Ik heb gehoord dat er in Ninove een zaak is, is wel al even rijden voor mij, maar niet het einde van de wereld...
 
Skieën. Jammer genoeg doe ik dit veel te weinig.
Een toerke gaan lopen in de bossen. Weg van alles.
Citytrips doen.
Gezellig gaan tafelen.
Een concertje mee graaien.
Pretparken en in die fucking rollercoaster gaan zitten. Gaan met die banaan.
Ne goeie vettige friet met mayonaise en ne dikke hamburger er bij.

Ik kan passies blijven opsommen. Ik heb er zoveel.
200w.gif
 
De dingen waar ik mij mee bezig hou :
- verzamelen van wielerbidons. Ik ga heel dikwijls naar koersen maar ik doe soms ook rommelmarkten en ruilbeurzen. Alle bidons staan alfabetisch en zodat ik gemakkelijk kan kijken of ik bepaalde bidons al heb staan ze allemaal in een Excel bestand

waarom zelfs? is dat niet gewoon een stuk plastic dat niks waard is? Heb hier nog een bidon van Basic-fit liggen als je wilt :unsure:

Is dat het equivalent van onderstaande foto maar dan met bidons, of hoe moet ik het mij voorstellen?


iap_300x300.2610767233_qra36le1.jpg
 
Zou die zelf niet collapsen onder zijn gewicht ? :)
Beginnen met loden blokjes en dan afbouwen in gewicht naarmate je stijgt :unsure:.
Vroeger waren gitaar spelen en fotografie zowat mijn 'main things'. Ik kon me er uren mee bezighouden. Maar de laatste 10 jaar staat dit op een extreem laag pitje. Ik vind er gewoon de motivatie niet meer voor om er beter in te worden. Er is niet iets dat in de plaats is gekomen. 't Heeft volgens mij ook te maken met alle media die in m'n gezicht wordt geduwd van alle geweldige artiesten met hun wekelijkse geniale outbursts. Dat zou eigenlijk motiverend moeten werken, maar bij mij heeft dat blijkbaar een omgekeerd effect. Waarom zou ik nog moeite steken in iets waar een miljoen mensen duidelijk oneindig keer beter in zijn dan dat ik ooit zou kunnen worden? Da's natuurlijk bullshit en ik wéét verstandelijk dat dat een compleet foute instelling is, toch heeft dat een invloed denk ik. Misschien moet ik gewoon nog iets ontdekken waarbij me dat allemaal niets kan schelen en ik me in kan verliezen. Dan kunnen we misschien spreken van een passie. Maar momenteel lijk ik dat nog niet gevonden te hebben, en ontbreekt me de motivatie om op zoektocht te gaan.
Laat dat vallen voor een tijdje?
Dan komt het geniale vanzelf misschien bij jou.
- lockpicking
Lijkt me ook interessant. Zeker voor je eigen voordeur in het geval van.
Waar kan je zo'n lockpicks op een betrouwbare manier halen?
Padlocks heb ik vreemd genoeg in veelvoud thuis liggen.
- (oudere) uitslagen van de koers bijhouden in Excel. Vooral van de 3 grote ronden. Ik ben daarmee begonnen omdat ik een Panini album van de ronde van Italië 1995 had gevonden maar toen nog te klein was om alles te volgen. Ik heb dan na lang zoeken wat info over deelnemers en uitslagen gevonden. En doordat ik dat graag deed ben ik dan maar begonnen met vanaf 1990 de top 10 per etappe , top 10 in klassement en uitvallers van de 3 grote ronden in te geven in bestanden. Ondertussen ben ik nog andere bestanden begonnen over o.a. darts en zit ik rond de 60 verschillende Excel bestanden waar ik dikwijls aan werk.
Vergeet geen leuke stats / weetjes te posten tijdens de Giro aub! Zijn altijd welgekomen.
 
waarom zelfs? is dat niet gewoon een stuk plastic dat niks waard is? Heb hier nog een bidon van Basic-fit liggen als je wilt :unsure:

Is dat het equivalent van onderstaande foto maar dan met bidons, of hoe moet ik het mij voorstellen?


iap_300x300.2610767233_qra36le1.jpg

Ik ben er al een jaar of 15 mee bezig met die te verzamelen. Dat is begonnen met een bidon te krijgen na de koers en doordat ik dan vaker naar de koers ging ben ik dat blijven doen omdat iedere ploeg andere heeft. Ondertussen heb ik al een hele kamer laten veranderen voor mijn hele koerscollectie en heb ik ook al dikwijls geruild met andere verzamelaars in het buitenland. Het enige waar ik elk jaar tegenop zie is alle bidons van dit jaar alfabetisch ertussen zetten wat me een paar uur werk kost.

Zo zag mijn collectie eruit deze zomer.

 
Skieën. Jammer genoeg doe ik dit veel te weinig.
Een toerke gaan lopen in de bossen. Weg van alles.
Citytrips doen.
Gezellig gaan tafelen.
Een concertje mee graaien.
Pretparken en in die fucking rollercoaster gaan zitten. Gaan met die banaan.
Ne goeie vettige friet met mayonaise en ne dikke hamburger er bij.

Ik kan passies blijven opsommen. Ik heb er zoveel.
Je vergeet trollen op het internet. 😘
 
Je vergeet trollen op het internet. 😘
Dat is eigenlijk om de dode momenten op te vullen. Dat is helemaal geen passie (meer).
Zo ga ik lopen over een kwartiertje maar ondertussen zever ik even tegen jou ;)

En ik spaar liever wat dan elk weekend ergens naartoe te gaan. Dat zijn keuzes die je maakt.

En ja ik heb op bepaalde ogenblikken dus een saai leven. I need money and become rich. :unsure:
 
waarom zelfs? is dat niet gewoon een stuk plastic dat niks waard is? Heb hier nog een bidon van Basic-fit liggen als je wilt :unsure:
Prijzen op beurzen variëren tussen 2 en 5€. Behalve voor zeldzame en oudere bidons. Daar zit je meer rond de 20€. Op ebay werden er vorige zomers zelfs speciale van de Tour verkocht voor 100€. Mijn maximum dat ik wil geven is 20€ maar dan moet het echt een zeldzame zijn zoals van de Olympische Spelen of een hele oude. Op een wielerbeurs heb ik 1 van de Tour van 1956 kunnen kopen voor 10€ en ik ben heel zeker dat die meer waard is. Bidons van basic fit zijn daar weer niets waard.

Sommige verzamelaars sparen nog meer dan bidons en verzamelen ook nog de musettes (etenszakjes) , koerspetjes en fotokaarten. En ik kan je zo de verzamelaars aanduiden die aan verzorgers een fles bier geven in ruil voor een bidon of musette.
 
Ik sluit me aan bij degenen die jaloers zijn op mensen met passies.

Ik kan me verdiepen in massa's verschillende zaken, maar meestal kom ik tot de conclusie dat ik nooit goed genoeg om het de moeite waard te laten zijn.
 
Aangezien het soms moeilijk is om zelf in te zien wat verder gaat dan interesse en echt passie wordt heb ik het eens aan een (niet echt objectieve) derde, zijnde mijn vrouw, gevraagd en volgens haar kan ik veel te lang doorbomen met veel te veel detail over volgende zaken*

Muziek int algemeen, hardrock/metal int bijzonder
Fantasy, zowel boeken dan als warhammer
Mijn werk, vooral dan sommige (technische) pietluttige details of uitdagingen die ik ben tegengekomen




*lees: ik heb haar gevraagd waar ik haar te fel mee ambeteer (ma wat ze dan maar ondergaat omdat ik er wel helemaal in opga)
 
Hier is het long distance hiking, muziek en de schietsport.
Ik categoriseer bovenstaande onder passies omdat deze al heel lang blijven hangen, ik er veel geld aan kan geven en veel mee bezig ben.

Ik heb verder veel interesses waar ik dan voor een tijd heel hard in ga en mezelf er uiteindelijk op uitbrand zoals fotografie, miniature painting, etc...
Ik merk ook dat ik vaak meer plezier heb aan het uitzoeken en opzoeken van informatie over een hobby, of het idee van de hobby, dan de effectieve uitvoering ervan. Of dat de eerste horde in de uitvoering meteen demotiveert.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik mijn gaming eerder als passie of obsessief gedrag moet zien. :biglaugh:
Maar ik doe dat nu al 40 jaar bijna dagelijks.
Het verbaast mij eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand op een forum genaamd beyondgaming eindelijk gaming opnoemt als een passie. Ik vraag mij eigenlijk af of dat niet komt omdat er toch nog steeds een stigma van "iets voor nerds" op rust? Hoffman is den enige op 5 pagina's en zelfs hij zet er dan nog zo'n kanttekening van "obsessief gedrag" bij.

Voor mij is gaming absoluut zeker mijn passie en dat is ok. Dat is nu echt hetgeen waar ik al van bezeten ben sinds mijn kindertijd en heel mijn leven van bezeten zal blijven. Naast zelf spelen kan ik ook nog eens uren en uren zitten slijten aan de meest obscure trivia op te zoeken over games die ik graag speel. Zo kan ik u bijvoorbeeld vertellen over hoe er in de code van Mario World op SNES een volledig werkende vliegende kooi zit die nooit gebruikt wordt. Er gaat ook geen week voorbij zonder dat ik speedruns of esports heb zitten zien.

Een groot deel van mijn identiteit is ook gevormd via al de games die ik in mijn kindertijd heb zitten spelen met mijn beste maten.
 
Het verbaast mij eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand op een forum genaamd beyondgaming eindelijk gaming opnoemt als een passie. Ik vraag mij eigenlijk af of dat niet komt omdat er toch nog steeds een stigma van "iets voor nerds" op rust? Hoffman is den enige op 5 pagina's en zelfs hij zet er dan nog zo'n kanttekening van "obsessief gedrag" bij.
Ik denk dat het "stigma" er vooral is omdat mensen die me niet persoonlijk kennen het maar raar vinden dat iemand van bijna 50 zijn vrije tijd nog steeds opvult met "spellekes".
Snap het ook wel, maar niet dat ik er om maal :)
 
Het verbaast mij eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand op een forum genaamd beyondgaming eindelijk gaming opnoemt als een passie. Ik vraag mij eigenlijk af of dat niet komt omdat er toch nog steeds een stigma van "iets voor nerds" op rust? Hoffman is den enige op 5 pagina's en zelfs hij zet er dan nog zo'n kanttekening van "obsessief gedrag" bij.

Voor mij is gaming absoluut zeker mijn passie en dat is ok. Dat is nu echt hetgeen waar ik al van bezeten ben sinds mijn kindertijd en heel mijn leven van bezeten zal blijven. Naast zelf spelen kan ik ook nog eens uren en uren zitten slijten aan de meest obscure trivia op te zoeken over games die ik graag speel. Zo kan ik u bijvoorbeeld vertellen over hoe er in de code van Mario World op SNES een volledig werkende vliegende kooi zit die nooit gebruikt wordt. Er gaat ook geen week voorbij zonder dat ik speedruns of esports heb zitten zien.

Een groot deel van mijn identiteit is ook gevormd via al de games die ik in mijn kindertijd heb zitten spelen met mijn beste maten.
Het is ook wel beyondgaming natuurlijk. Ik denk dat velen die hier al even zitten wel ooit op het forum (telenetgames of 9lives) zijn terechtgekomen wegens gaming. Alhoewel toen ook al het forum dacht ik een vrij actief algemeen luik had.

Soit, ik heb ook zowat heel mijn tiener-, twintiger- en vroege dertigerjaren allerhande games gespeeld en daar veel tijd ingestoken. Maar, misschien omdat mijn ouders steevast spraken over een "verslaving", heb ik wel altijd andere zaken prioriteit gegeven. Tot enkele jaren terug werkte mijn vrouw in de horeca en hadden we geen kind, dus die avonden tussen mijn thuiskomst en de hare kon ik gewoon mijn zin doen. Nu, met de dochter erbij, en de vrouw een job met daguren, heb ik weinig momenten dat ik me kan afzonderen, en voor een half uurtje ga ik mijn oude PC niet van onder het stof halen. Een echte passie zou ik het dan ook niet noemen, anders zou ik wel tijd maken.

Dat stigma is er wel nog wat, maar is ook al een pak minder denk ik. Uiteindelijk is dat bij de huidige volwassenen veel meer een gekende hobby geweest, terwijl dat voor mijn ouders ongezien was. Uiteindelijk ja, mensen linken gewoon snel stereotypes aan allerhande vrijetijdsbestedingen. Als je bv. zegt powerlifting te doen, en er gespierd uitziet, veronderstellen velen het IQ van een krop sla.
 
Het verbaast mij eigenlijk dat het zo lang geduurd heeft voordat iemand op een forum genaamd beyondgaming eindelijk gaming opnoemt als een passie. Ik vraag mij eigenlijk af of dat niet komt omdat er toch nog steeds een stigma van "iets voor nerds" op rust? Hoffman is den enige op 5 pagina's en zelfs hij zet er dan nog zo'n kanttekening van "obsessief gedrag" bij.

Voor mij is gaming absoluut zeker mijn passie en dat is ok. Dat is nu echt hetgeen waar ik al van bezeten ben sinds mijn kindertijd en heel mijn leven van bezeten zal blijven. Naast zelf spelen kan ik ook nog eens uren en uren zitten slijten aan de meest obscure trivia op te zoeken over games die ik graag speel. Zo kan ik u bijvoorbeeld vertellen over hoe er in de code van Mario World op SNES een volledig werkende vliegende kooi zit die nooit gebruikt wordt. Er gaat ook geen week voorbij zonder dat ik speedruns of esports heb zitten zien.

Een groot deel van mijn identiteit is ook gevormd via al de games die ik in mijn kindertijd heb zitten spelen met mijn beste maten.
Ik heb vanaf mijn tienerjaren ook jarenlang vaak games gespeeld, soms een hele dag lang of tot een kot in de nacht. Daar hou ik nog altijd goede herinneringen aan over, zoals bijvoorbeeld toen ik met Macedonië de hele wereld heb veroverd in Rome Total War met de Europa Barbarorummod en tegelijk ook boeken las over Alexander de Grote en me verdiepte in de Oudheid. Of hoe ik urenlang speelde met Hearts of Iron en tegelijk informatie opzocht over de echte veldslagen en beweegredenen van historische figuren. Voor sommige mensen is gamen niet meer dan een tijdverdrijf, ik koppelde dat aan mijn interesses.

Maar jaren later: vrouw leren kennen, huis gekocht, kind gekregen ... dat laat weinig tijd over voor gaming. Ik mis het eerlijk gezegd wel en ik twijfel al een maand om nog eens Hearts of Iron te spelen, want het staat op mijn huidige laptop. Maar dat vraagt weer veel tijdsinvestering, want de leercurve is steil. Dan neem ik sneller een boek vast of kijk ik een serie of film of ga ik naar buiten in het bos wandelen.

Misschien komt het allemaal nog wel eens terug zodra mijn dochter zelfstandiger wordt. Boeken lezen ben ik blijven doen, ook al zijn bepaalde soorten boeken wel een uitdaging: je bent soms pas helemaal mee met het verhaal als je urenlang ongestoord kan lezen. Vroeger kon ik dat gemakkelijk, dat is vandaag moeilijker in te plannen.
 
Terug
Bovenaan