Wat is jouw passie ?

Iets dat je in staat stelt om in the zone of in een flow state te geraken ?

...
ik weet niet goed wat je hier bedoelt, maar als ik een nieuwe audiosetup klaarzet ergens (bij mij, ouders, familie of vrienden, kennissen) dan ben ik al vlug een paar uren bezig zonder dat het zo aanvoelt. De schouderklop erna is voor mij minder belangrijk.


Echter, een passie kan imo ook vrij passief zijn.

Platen (LPs) verzamelen?
Muziek/geluid kennis (opdoen)?
Audiogear verzamelen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Echter, een passie kan imo ook vrij passief zijn.

Platen (LPs) verzamelen?
Muziek/geluid kennis (opdoen)?
Audiogear verzamelen?
Die dingen die je hier noemt zijn vrij passief, maar er komt natuurlijk vaak veel actief bij kijken. Audiogear verzamelen gaat dan waarschijnlijk hand in hand met veilingsites afzoeken, research doen, opknappen misschien?
 
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als de TS, in de zin dat ik zoveel brede interesses heb, en ik me nooit echt toeleg op iets concreets voor lange periode om er echt erg goed in te worden.
Het probleem is dat ik meestal een aantal weken erg enthousiast kan zijn over een onderwerp, om dan ineens de interesse keihard te verliezen. Ik vermoed ook ADHD bij mezelf, dus misschien heeft dat er iets mee te maken.

Wat heb ik al allemaal gedaan:
-Voetbal (jeugd)
-Basketbal (jeugd)
-Lopen
-Fietsen
-Lindy hop dansen
-fietsherstel
-Tekenacademie
-Fotografie
-Gitaar
-vegetarisch koken
-Programmeren als hobby
-Games maken in Unity
-Elektronica & 'maker'-stuff
-Fotobewerking in Photoshop
-En natuurlijk gamen, veel gamen

Niche-onderwerpen waar ik al veel over las:
Wetenschap
Muziektheorie
Stedenbouwkunde & architectuur
Geografie en geschiedenis
Economie

Het zorgt ervoor dat ik op een forum als dit altijd wel met een min of meer gefundeerde mening kan afkomen, maar een expert ben ik echt nergens in.

De conclusie die ik voor mezelf trek is dat ik mijn 'generalisme' maar moet omarmen in plaats van al te veel keuzes te maken. Mijn hobbyproject voor 2024 en 2025 is:
Zelf een arcade-retroconsole ontwerpen, 3d printen en lasersnijden, daarvoor een eigen game ontwerpen in Unity dat gaat over een van mijn interesses, en daar vervolgens zelf de art en muziek voor maken. Het zal allemaal uitblinken in middelmatigheid, maar ik hou me tenminste bezig, en wie weet zit er dan ook progressie in.
Ben precies mijn eigen tekst aant lezen hier.
 
Volgens mij is dat zelfs niet mogelijk. Dan zou het al maandenlang windstil moeten zijn :unsure:.
Begin kleinschalig door een zaal af te huren en bouw naar hartenlust geweldige constructies.
Stel ze tentoon en voilà, extra geld en wat erkenning van gapende kinderen.
Zou die zelf niet collapsen onder zijn gewicht ? :)
 
Muziek! Ik kan mij echt verliezen in muziek, dat gaat van rapmuziek tot soundtracks van films en games, tot Ijslandse muziek (Sigur Ros, Múm, etc)
Krachttraining, ik doe dat al zo belachelijk lang, dat ik mijn leven niet kan inbeelden zonder.
Reizen.
 
Allemaal heel herkenbaar hier. Ook een lichte vorm van ADHD. Ooit eens vastgesteld. Heel veel interesses, maar dat komt en dat gaat.

Fotografie
Films
Muziek
Uitstapjes.
Creatief bezig zijn op de pc
Games
Bordspellen
Iets gaan studeren.
Programmeren


You name it. Echt een focus leggen ga ik wellicht nooit echt kunnen doen, maar ik vind dat ook niet zo heel erg.
 
Allemaal heel herkenbaar hier. Ook een lichte vorm van ADHD. Ooit eens vastgesteld. Heel veel interesses, maar dat komt en dat gaat.

Fotografie
Films
Muziek
Uitstapjes.
Creatief bezig zijn op de pc
Games
Bordspellen
Iets gaan studeren.
Programmeren


You name it. Echt een focus leggen ga ik wellicht nooit echt kunnen doen, maar ik vind dat ook niet zo heel erg.
Lees nu toevallig wel dit:


A clear correlation was demonstrated in this study linking problematic social media use to anxiety and ADHD symptoms. This correlation was explained by the finding that constant stimulation provided by the social network sites significantly decreased attention. Future studies should evaluate the possible mechanisms and methods to increase awareness of problematic social media use, especially among the younger generation.

Worden we gewoon niet overladen met info met ADHD symptomen als gevolg ? Als we niet meer met zoveel info gevoed zouden worden, dan zou dat in elke geval wel ruimte geven om ons beter te ontplooien in 1 bepaald gebied.
 
Het podium op met mijn bands met basgitaar of drum. Of het nu het lokaal jh met 20 man is of Pukkelpop. Gewoon dat. Passie, misschien zelfs verslaving, zoiets.
 
Ben precies mijn eigen tekst aant lezen hier.
lol dito.

Als iemand vraagt aan mij wat mijn favoriete hobby is dan zeg ik meestal gewoon 'hobbies hebben'

Teveel om op te noemen en de meeste liggen al lang in de vergeethoek

gitaar
tekenen en schilderen

rendering en 3D modelling
snowboarden
astrofotografie
meubels maken ende ontwerpen
3D printing
Floorball
Drones, vliegtuigen en heli's
Weightlifting
Intelligente families in revit ontwerpen

computers ineenflansen
Dingen repareren (raar maar waar, geef mij iets kapot en internettoegang en ik probeer het te repareren)

Sommige zaken culmineert dan wel mooi. Zo heb ik voor mijn telescoop een autofocusser gemaakt. Getekend in 3D, geprint op de 3D printer, het internet gebruikt om de arduino te programmeren (heb ik zelf te weinig verstand van), de soldeerskills van de RC hobby om de componenten te solderen en zo mijn astrofotografie naar een hoger niveau te tillen. :p

Echter wordt het werk steeds bepalender voor het leven waardoor ik nog weinig energie heb om van zaken te genieten na het werk. Eten, zetel of gamen en back to work....
 
Echter wordt het werk steeds bepalender voor het leven waardoor ik nog weinig energie heb om van zaken te genieten na het werk. Eten, zetel of gamen en back to work....
Idem.
De weinig vrije tijd die over schiet (en ik niet moe ben) besteed ik dan ook nog hoofdzakelijk aan passieve zaken.

Mijn all-time passie blijft wel films en series kijken. Gamen ook wel maar eerder om dode momenten op te vullen waar dit vroeger veel meer een passie was.
Nog een (recentere) passie is genieten van een goede whisky, rum, tequila of mezcal. Ik zoek dan ook het internet af naar reviews, smaakpatronen, prijsklasses,... om zo nieuwe smaken en de must-haves te ontdekken. 's Avonds genieten van een bodempje godendrank in een Glencairn glas is echt een plezier!
 
Die dingen die je hier noemt zijn vrij passief, maar er komt natuurlijk vaak veel actief bij kijken. Audiogear verzamelen gaat dan waarschijnlijk hand in hand met veilingsites afzoeken, research doen, opknappen misschien?
inderdaad, ik wil maar zeggen dat een passie niet meteen een actieve hobby is.
in het geval van audiogeer verzamelen kan je wel vaak 2dehands etc diep gaan zoeken en vinden.
 
Tot mijn 35ste:
- De Saturday night fever sloeg elke week toe, het gevolg: een berg Nose Candy door mijn neusgaten knallen, feesten en zuipen tot de vroege uurtjes, afsluiten met het palen van callgirls :woohoo:
- voetballen en Engels boksen

Momenteel:
- sinds covid Stephen King beginnen lezen, ik ben momenteel bezig aan mijn achtste boek
- restaurants afschuimen met een goei fles
- les geven als bijverdienste
 
Laatst bewerkt:
Reizen, Sport, Lekker Eten en Drinken, Vriendin en Vriendin, Hond, Film/Series, Gamen, Quizzen, Proberen piano te spelen, Spaans verbeteren, Terug beetje aan het schrijven aan mijn boek. Zo ongeveer.

De eerste drie die gaan volgens mij nooit stoppen met mij te interesseren :unsure: .
 
Fender gitaren & bassen tot 1980, met een tot op het neurotische encyclopedische kennis.

En met het gevaar om nu helemaal als een complete nerd over te komen: "de sporen van de verdwenen Belgische spoorwegen (zowel NMBS als NMVB) in de topografie en stratenpatroon". Een organische samensmelting waarin ik mijn interesses in oude treinen, geschiedenis, geografie/topografie, kaartlezen en fietsen kan combineren. Op luchtfoto's en kadasterkaarten zie je soms "arbitraire" lijnen lopen doorheen het platteland. Vaak komen die overeen met oude spoorwegen (normaalspoor, meterspoor, smalspoor) die reeds een halve eeuw verdwenen zijn. Sommige zijn compleet overgroeid, anderen zijn omgevormd tot fiets- of wandelpad, anderen zijn gewoon over sommige stukken heen compleet verdwenen,... Dus ik lees me dan in, zoek op wat er nog van overblijft, fiets er eens naar toe (of erover),... Zo heb ik eens geprobeerd om in de mate van het mogelijke het traject van "Zwette Jean", de stoomtram tussen Vossem & Jodoigne op het originele traject af te rijden. Er bleef nog verbazingwekkend veel van over, moet ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee voor een thread!!

Net zoals TS en vele anderen, heb ik een hele resem aan hobbies. In tegenstelling tot jullie zie ik dat nu wel niet echt als een probleem. Ik wissel gewoon van intense periode in A naar intense periode van B en C en... en rinse and repeat.
15965792_717404725108550_4599915086662360851_n.jpg

Dat zijn meestal periodes van een maand of 3, en dat lijkt mij passievol genoeg?


Degene die consistent blijven (in volgorde van "dit zijn mijn grootste energiegevers"):
  1. Snowboarden
  2. Squash
  3. Boardgames
  4. Film kijken
  5. Muziek luisteren
Eigenlijk moet als grote energiegever ook "pinten drinken en onnozel doen in sociale context" staan, maar dat is moeilijk een hobby te noemen :unsure:.



De hobbies die ik nu en dan nog wel doe, maar niet meer consisten: gamen, gewichtheffen, skydive, basket, atletiek, boogschieten, motor, comics, muziek spelen, kickeren, en ik vergeet er nog een hele hoop.
 
Laatst bewerkt:
Classic BG-topic. "Wat is jouw passie?" -> Mensen posten lijsten met elvendertig 'passies'. En ja, jullie mogen dit als een persoonlijke aanval opvatten. :biglaugh:

Een passie is in mijn ogen iets waar je niet genoeg van kan krijgen, niet iets waar je af en toe eens wat interesse in toont en er dan weer genoeg van hebt omdat je andere dingen wil doen. Ik heb de laatste jaren gemakkelijk 20 boeken over onderwerp x en 10 over onderwerp y gelezen, en heb nu even genoeg van die onderwerpen. Dat waren daarom niet plots mijn passies, ik wilde er gewoon wat meer over weten.
 
Laatst bewerkt:
Classic BG-topic. "Wat is jouw passie?" -> Mensen posten lijsten met elvendertig 'passies'. En ja, jullie mogen dit als een persoonlijke aanval opvatten. :biglaugh:

Een passie is in mijn ogen iets waar je niet genoeg van kan krijgen, niet iets waar je af en toe eens wat interesse in toont en er dan weer genoeg van hebt omdat je andere dingen wil doen. Ik heb de laatste jaren een gemakkelijk 20 boeken over onderwerp x en 10 over onderwerp y gelezen, en heb nu even genoeg van die onderwerpen. Dat waren daarom niet plots mijn passies, ik wilde er gewoon wat meer over weten.
Dit zo hard, een passie is geen zoveelste hobby of probeersel of bevlieging ... het is iets dat je doodgraag doet en heel hard zou missen als je het moet laten.
 
Terug
Bovenaan