Wat heb jij vandaag gekookt?

IMG-20220413-171534.jpg

Mexicaanse wok, gehakt, champignons en nog wat extra maïs erbij met fajitakruiden gebakken, in een wrap met wat kaas, efkes tussen de grillmachine en smullen maar!

Hoe afgekruid?

Ik ga mij nog eens meer moeten toezetten om echt enkele recepten te volgen, want mijn balans is vaak wat scheef bij Indiase curry
Ik ben eigenlijk een totale leek wat deze keuken betreft. Normaal probeer ik dan een soort "standaardrecept" te vinden maar voor curry is dat onbegonnen werk. Ik heb dus ook een paar recepten opgezocht en dan het zelf wat op basis daarvan geprobeerd.

Daarom ook nog niet te veel met kruiden geëxperimenteerd, deze keer had ik gewoon relatief milde rode currypasta uit een potje genomen en op het eind een beetje garam masala toegevoegd op smaak :unsure:

Rode currypasta van Delhaize is zeer mild, maar mijn vrouw eet niet graag pikant dus probeer ik daar af en toe wat sriracha of iets anders bij te kwakken. En limoensap, voor het zuurtje. En verse koriander. En als ik het heb: citroengras. En eventueel vissaus.

Rode currypasta van Delhaize is zeer mild, maar mijn vrouw eet niet graag pikant dus probeer ik daar af en toe wat sriracha of iets anders bij te kwakken. En limoensap, voor het zuurtje. En verse koriander. En als ik het heb: citroengras. En eventueel vissaus.
Eventueel!?! 😲 Da's het beste vanal!

Thaise curry heb ik iets beter onder de knie. Daar is het imo belangrijk om de currypasta eerst aan te bakken vooraleer de andere ingrediënten en kokosmelk toe te voegen. Heb nu ook eens zo'n blok tamarinde in huis gehaald en die zuurte is toch complexer dan de limoen die ik typisch eerst toevoegde. Aanrader!

Ik ben een risotto purist, één van mijn favoriete gerechten. Toen ik tijdens mijn studententijd begon met koken, heb ik een tijdje obsessief wekelijks risotto gemaakt tot ik het goed kon. Na het enkele jaren niet meer gemaakt te hebben, heb ik vandaag eens geprobeerd uit het hoofd risotto met zalm te bereiden om te zien hoeveel er van vroeger is blijven hangen.

Vrij goed gelukt, al zeg ik het zelf! De zalm had ik iets later moeten toevoegen maar de beet van de rijst is goed gelukt en de risotto heeft een behoorlijk goeie consistentie (het “golvende”).

Ik maak mijn currypasta’s zelf. In hoeveelheden en vries die dan in porties in. Heb dat op Hotelschool geleerd van iemand die een half jaar in Thailand in restaurants gewerkt heeft. Is niet zo heel moeilijk (ui, look, chilipepers en olie als basis en dan veel kruiden: limoenblaadjes, citroengras, geraspte gember, peper, zout, koriander,…). Wil je rode, dan doe je er wat cayennepeper en tandoori bij, wil je gele wat meer kurkuma, voor groene niet al te veel extra maar gebruik groene pepers ipv rode. Altijd eerst aanbakken inderdaad.

Dan kan je de curryschotel zelf afwerken met vissaus en soja (zout), limoen (zuur) en suiker/ketchap (zoet).

Terug
Bovenaan