Wat heb jij vandaag gekookt?

De rijst es extra gewassen vandaag, en iets meer water in de koker.. laatste poging was met 1,5 cup voor 1 cup rijst en nog een tik te droog.

Kan aan mijne rijst natuurlijk ook liggen, maar ja, hij moet nu op.

Welke rijst kopen jullie voor de rijstkoker?

Vermoedelijk basmati aan het gebruiken nu? Standaard instructies bij een rijstkoker zijn eerder voor jasmijn dan voor basmati denk ik (de rijstkoker sluit beter aan bij de typische bereidwijze van jasmijn, nl stomen of waterabsorptie, terwijl basmati wordt gekookt en afgegoten). Maar je kan er ook perfect basmati in maken, mits wat experimenteren. Eerst uw rijst een halfuurtje laten weken kan al helpen.

Of misschien is uw rijst nu eigenlijk goed en ben je, net als ik, gewoon meer fan van jasmijn natuurlijk. Jasmijn is meer plakkerig en dens, basmati is droger en luchtiger, met een meer aromatische, noterige smaak.

klopt ja, basmati.

Gisteren is het goed gelukt met 1 cup basmati en bijna 2 cups water. Ook heeft ie 30 min in het water geweekt en is de rijst op voorhand 4x gewassen geweest.

Dit weekend een grote ketel van de “eenvoudigste tomatensaus” van Marcella Hazan gemaakt (enkel tomaten, boter en ui). Een deel in de diepvriezer gestoken en een deel vandaag met wat spaghetti gegeten.

Om eens wat anders te proberen, had ik onlangs wat meer uitgegeven aan pasta van De Cecco. Man, wat een verschil maakt dat! Ik kocht vaak een gewoon huismerk of Panzani come uno stronzo, maar de spaghetti van De Cecco maakte het nog beter dan anders.

Gisteren een ovenschotel gemaakt met pasta, tomatensaus, ui, mais, postelein, vuna en violife mozzarella kaas. Was de eerste keer dat ik het gemaakt had maar zal hier nog op tafel komen.

Champignonsoep. Dat Jeroen Meus denkt dat eekhoorntjesbrood laten weken en die bouillon voldoende is met wat peper en zout begrijp ik niet, want dat volstaat niet. Dus nog wat kippebouillonblokjes erbij gezwierd, nondedju.

Vandaag samen met moeder deze gemaakt: Hijiki seaweed salad:
Hijiki-Seaweed-Salad-6692-II.jpg

(not own pic, JOC website sauce)

Lotus root, Konjak (nee niet de drank ;)), edamame, hijiki, wortel, aburaage tofu en Dashi, soja, mirin en suiker.
Verrassend veel prep nodig voor klein bijgerechtje :unsure:

Die aziatische supermarkten waar ik ga hebben geen konjak of aburaage hoor :unsure:
Even gecheckt en blijkbaar verkopen ze dat hier:

Alleen geen idee hoe interessant het is om dat online te bestellen en te laten leveren.

Terug
Bovenaan