Wat heb jij vandaag gekookt?

Risotto kip curry met bonen, ui en restje champignons en Bouillon van kip uiteraard.
Halverwege pas een foto gepakt en een risotto is nooit echt fotogeniek.
Maar deze hoort hier toch bij de betere klassiekers in ons gezin. En zo simpel te bereiden in de thermomix. 5min voorbereiding dan doet hij 17min zijn ding en terwijl kan je kip, champignons, bonen,... voorbereiden. Tegen einde alles samen roeren en klaar.

Gebakken zalmmoten en laten garen in een zelfgemaakte pompoen-looksaus. 👌

Geserveerd met restjes pasta: penne en tagliatelle.

Voor de verandering is het eens met foto's. :)
En gisteren heb ik mij eens gewaagd aan een "kookhype" die ik al enkele maanden geleden zag verschijnen op social media... zelf "kebapvlees" maken. De samenstelling die ik heb gebruikt:
  • 500 gram kipgehakt van de slager;
  • 1 eetlepel olijfolie;
  • 5 eetlepels Griekse yoghurt (10% vet);
  • 2 gele ajuinen en 4 teentjes knoflook gepureerd (best veel voor die hoeveelheid gehakt - kan ook gehalveerd worden);
  • 1 koffielepel: zout, cayennepeper, oregano, paprikapoeder, komijn, chili flakes.
Goed mengen en daarna de koelkast in en een uur of 3 laten opstijven. Daarna uitspreiden op bakpapier (eventueel met deegrol) en die rollen bakpapier oprollen en 25 minuten de oven in op 200 graden. Daarna vlees laten rusten en uit de rollen halen en snijden in stukken zoals in een echte kebapzaak. Daarna kan je het eventueel nog eens afbakken, wat ik hier niet gedaan had, want het vlees was eigenlijk al prima naar ons goesting. Had verder vers Turks brood in huis gehaald, echte pepers en koude groenten en 1 van onze favoriete sauzen gemaakt: cocktailsaus + Griekse yoghurt + vers citroensap.

Man, dat vlees was echt lekker. :drool: Mijne zoon zei uit zichzelf dat het vlees "het beste" was van zijn broodje. Komijn blijft toch echt 1 van mijn favoriete kruiden ook voor vlees. Met diezelfde samenstelling van gehakt wil ik volgende week wel eens köfte of gehaktballen maken, lijkt mij heerlijk met tzatziki.

Gisteren ook gemaakt. Was echt lekker. Heb na het uit de oven te halen in stukjes gesneden en nog ff aangebakken in de pan. Was precies hetzelfde als dat van een kebabzaak.
Hier thuis waren ze ook zeker fan.

Gisteren ook gemaakt. Was echt lekker. Heb na het uit de oven te halen in stukjes gesneden en nog ff aangebakken in de pan. Was precies hetzelfde als dat van een kebabzaak.
Hier thuis waren ze ook zeker fan.
Ah, nice! :-) Ja, wij vonden het ook de moeite, kan het iedereen hier aanraden om dat eens te proberen. Volgende keer doe ik die rollen in een grote kom de oven in en dan kan ik die sappen beter "vangen" en daarna in de pan nog eens afbakken + die vleesjus. Een beetje maillard mag wel, als ik mijn foto nu zo terug zie. :D

Mijne zoon vroeg er gisteren zelf achter, wanneer ik nog eens "kebap" ging maken. 😂 En die zit dan nog in een fase dat hij redelijk picky is over zijn eten.

Ah, nice! :-) Ja, wij vonden het ook de moeite, kan het iedereen hier aanraden om dat eens te proberen. Volgende keer doe ik die rollen in een grote kom de oven in en dan kan ik die sappen beter "vangen" en daarna in de pan nog eens afbakken + die vleesjus. Een beetje maillard mag wel, als ik mijn foto nu zo terug zie. :D

Mijne zoon vroeg er gisteren zelf achter, wanneer ik nog eens "kebap" ging maken. 😂 En die zit dan nog in een fase dat hij redelijk picky is over zijn eten.
Had het eerst zo geproefd en vond het redelijk droog. Was wel goe gekruid en smaakte wel goed. Geen idee of dat door die yoghurt kwam dat ik niet had toegevoegd (had geen lactose-vrije variant). Goe wat vet in de pan gedaan en wat crispy laten worden en was echt pakken beter.

Vriendin zei zelfs dat wel geen takeaway meer moeten bestellen als we kebab willen 😁.

Wij maken soms 'kebab' van knolselder, met de mandoline in heel fijne plakjes en kruiden met Mill&Mortar "Shawarma Hack" en dan in de oven.
Veggie, maar heel erg lekker. Daarna ga ik onze cavia's wat ambeteren, want zonder dierenleed heb ik niet het gevoel dat ik gegeten heb.

Van Ottolenghi heb je tegenwoordig ook potjes shawarma marinade in de Colruyt. Die zou hiervoor ook wel goed werken.

Vandaag nog eens zelf pasta gedraaid. Ik had een tijdje geleden een bol deeg ingevroren, heb hem wat extra gekneed om er terug wat leven in te krijgen maar het eindresultaat was perfect. Zelf een pesto gemaakt en er een bol buratta bovenop, waarom niet. :drool:
1000063510.jpg

Ik vermoed dat ik na 3 keer gokken wel de correcte klassieker zal hebben, maar zo ziet dat er normaal niet uit hoor 😂
Tja , kaas , ham , puree ….en dan nog iets eronder ….denk niet dat je heel lang moet nadenken wat dat kan zijn en hoe het eruit ziet …who cares , zolang het maar lekker is en ja ik maak het gewoonlijk klaar in de oven met rauwe witloof (dus niet voor gekookt ) want heb de witloof eerst nog eens wat doorgesneden zodat ik deze ook nog eens kon vullen met geraspte kaas en dan rolletjes van maken (dus nee is niet traditioneel gemaakt maar blijft wel een klassieker . ;) )

Dus geen gebraiseerd witlof? Dat maakt het net lekker, met licht- tot donkerbruin gekarameliseerde stukjes.

Ik doelde vnl. op de puree trouwens, die ziet er groenig (?) uit. Zit daar ook een deviant ingrediënt in?

1772184354321.png

Stoofpotje met stoofvlees, spekjes, wortelen, tomaat en bonen in tomatensaus. Afgekruid met wat paprika en komijn. Zure room en broodje on the side.

Allez @Skoebiedoe, ge zijt weer in beige verzeild geraakt. :( Volg eens de tip van poeperman, je kan ze na het braiseren nog steeds doorsnijden en vullen met kaas.
Kan zijn maar als ze rauw zijn gaat dat veel gemakkelijker vind ik persoonlijk en meestal maak ik ze altijd rauw klaar en ja het duurt wat langer ,enkel heb ik het nu droog klaar gemaakt dus zonder extra kaassaus (want gewoonlijk vul ik de schaal nog met witte saus en dan al gemalen kaas erbij die dan volledig oplost in de saus ) ,had er nu gewoon al wat geraspte kaas over gestrooid en dan de oven in(voor 30 min ) en laten garen en dan nog een extra laag geraspte kaas en dan nog wat langer in de oven (20 min) maar niet onder de grill en dan krijg je een krokante laag .
Witloof was beetgaar en niet rauw meer .
Ik doelde vnl. op de puree trouwens, die ziet er groenig (?) uit. Zit daar ook een deviant ingrediënt in?
Kan aan de aardappels liggen want het zijn gewoon aardappels , (veel) boter , een volledig ei , melk , peper zout en nootmuskaat …niks speciaal dus
Je hebt dan toch ook veel te veel vocht in het witloof?
Nope , want vond zelf dat er te weinig vocht in zat , had gehoopt op meer , denk dat er maar 3 grote lepels vocht in zat en heb dat dan maar op het bord geschept (dus veel meer dan dat zat er niet in . ;) )

Tja , Blijkbaar maakt dat bord toch wel wat gevoelens los en dus dacht ik …..dit verdient een bis nummer , dus hierbij het vervolg dan maar .

Dus vandaag was het den overschot van gisteren dag en heb er een beetje kleur ingestoken nu en ook wat meer boter en melk in de patatjes gedaan …
Soit , was nog altijd lekker dus …alles is op geraakt vandaag .

Geen idee waarom ik de vraag stel maar... is dat een schaamhaar net onder de onderste hespenrol? :thinking:
Er ligt wel nog meer haar op dat bord... :unsure:

Vandaag nog eens zelf vegetarische champignonburgers gemaakt, beste resultaat tot nu toe, veel beter dan wat ik in de winkel kan kopen.
Gewoon wat champignons gemalen met twee eieren, nen hoop cheddar en panko eronder. Gegaard in de oven voor een half uurtje zodat de buitenkant droog genoeg was.

Terug
Bovenaan