Wat heb jij vandaag gekookt?

Hulplijn gevraagd...

Morgen verjaardagsfeestje... Deze voormiddag bolognesesaus gemaakt die nu nog 4u in de oven blijft staan. Daar wordt morgenvoormiddag lasagne van gemetst met bechamelsaus en kaas.

Voor de kinderen maak ik straks macaroni met hesp en kaassaus om morgen te serveren als ovenschotel.

Iemand tips voor een lekkere kaassaus? :) Ik geraak er niet echt uit welke soort kaas ik best gebruik of eventueel een combinatie van verschillende kazen?

Jeroen Meus gebruikt gewoon emmentaler in zijn kaassaus, maar dat vind ik een wat "veilige" keuze.
Parmezaanse kaas vind ik persoonlijk dan weer te scherp. Veel recepten die ook cheddar toevoegen, maar dat vind ik meer iets voor een dipsaus van te maken (voor wraps/nachos).

Hulplijn gevraagd...

Morgen verjaardagsfeestje... Deze voormiddag bolognesesaus gemaakt die nu nog 4u in de oven blijft staan. Daar wordt morgenvoormiddag lasagne van gemetst met bechamelsaus en kaas.

Voor de kinderen maak ik straks macaroni met hesp en kaassaus om morgen te serveren als ovenschotel.

Iemand tips voor een lekkere kaassaus? :) Ik geraak er niet echt uit welke soort kaas ik best gebruik of eventueel een combinatie van verschillende kazen?

Jeroen Meus gebruikt gewoon emmentaler in zijn kaassaus, maar dat vind ik een wat "veilige" keuze.
Parmezaanse kaas vind ik persoonlijk dan weer te scherp. Veel recepten die ook cheddar toevoegen, maar dat vind ik meer iets voor een dipsaus van te maken (voor wraps/nachos).
Ik doe meestal een combinatie van verschillende kazen. In jouw geval zou ik een basis maken met emmental en die wat pimpen met parmesan. Zelf gebruik ik vaak mascarpone (extra romig) en grana padano (iets minder scherp dan parmesan).

Gisteren, Pad Thai:

1770388102979.png

Ik doe meestal een combinatie van verschillende kazen. In jouw geval zou ik een basis maken met emmental en die wat pimpen met parmesan. Zelf gebruik ik vaak mascarpone (extra romig) en grana padano (iets minder scherp dan parmesan).
Uiteindelijk gegaan voor 400 gram emmentaler en 100 gram parmezaanse kaas op 2 liter bechamelsaus. Op smaak gebracht met witte peper, zout en nootmuskaat. En daarna goedgekeurd door de madam (die hier de enige macaroni-eter/kenner is). Ik vond de smaak wel oké (juiste scherpte met de parmezaan). Hopelijk vinden de gasten het morgen ook goed. 👌 De saus had wel wat geler mogen zijn van kleur, dus ik was wel tempted om er wat schellekes cheddar bij te jassen die hier nog lagen, maar zal een experiment zijn voor een volgende keer.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk gegaan voor 400 gram emmentaler en 100 gram parmezaanse kaas op 2 liter bechamelsaus. Op smaak gebracht met witte peper, zout en nootmuskaat. En daarna goedgekeurd door de madam (die hier de enige macaroni-eter/kenner is). Ik vond de smaak wel oké (juiste scherpte met de parmezaan). Hopelijk vinden de gasten het morgen ook goed. 👌 De saus had wel wat geler mogen zijn van kleur, dus ik was wel tempted om er wat schellekes cheddar bij te jassen die hier nog lagen, maar zal een experiment zijn voor een volgende keer.
Volgende keer wat citroensap aan toevoegen

Ook lekker bij witte saus

En bij witte saus doe ik ook vaak wat peterselie

Volgende keer wat citroensap aan toevoegen

Ook lekker bij witte saus

En bij witte saus doe ik ook vaak wat peterselie
Ja, ik had verse citroenen in huis en voor kerstmis een limoen/citroenpers als cadeau gekregen, want ik voeg dat graag toe aan zelfgemaakte (koude) sauzen (guacamole, tzatziki, cocktailsaus + Griekse yoghurt, looksaus, mosselsaus, etc.). Vers een pak beter dan uit zo een flesje wat ik daarvoor meestal gebruikte. Het plan was om dat ook toe te voegen aan de kaassaus, maar in the heat of the moment niet meer aan gedacht. :)

Gisteren gemaakt: witte rijst + currysaus (zakske Knor) + ananas uit blik + improvisatie honey garlic chicken met hetgeen hier in huis was (sjalot, look, honing, sojasaus, ketjap, balsamico-azijn). Het moest allemaal rap gaan, maar was lekker: :thumb:

Ja, ik had verse citroenen in huis en voor kerstmis een limoen/citroenpers als cadeau gekregen, want ik voeg dat graag toe aan zelfgemaakte (koude) sauzen (guacamole, tzatziki, cocktailsaus + Griekse yoghurt, looksaus, mosselsaus, etc.). Vers een pak beter dan uit zo een flesje wat ik daarvoor meestal gebruikte. Het plan was om dat ook toe te voegen aan de kaassaus, maar in the heat of the moment niet meer aan gedacht. :)

Gisteren gemaakt: witte rijst + currysaus (zakske Knor) + ananas uit blik + improvisatie honey garlic chicken met hetgeen hier in huis was (sjalot, look, honing, sojasaus, ketjap, balsamico-azijn). Het moest allemaal rap gaan, maar was lekker: :thumb:
De brikjes Knorr Kerriesaus vind ik zelf lekkerder dan de zakjes!

Voor de verandering is het eens met foto's. :)

Vandaag: butter chicken met rijst en pijpajuin (blad), geroosterde uitjes en atjar tjampoer als garnituur.
Eerste keer ooit dat ik kukurma en garam masala gebruikt heb als kruid. Smaak en kleur van kukurma is geweldig, maar garam masala deed het kot hier naar "sauna" ruiken/rieken en is toch wat speciaal. :) Zoon was geen fan, vriendin vond het wel oké. Ik vond het goed, maar het mocht zeker pikanter. Maar bewust ingehouden met peper en gember om het kindvriendelijk te houden voor onze zoon.

En gisteren heb ik mij eens gewaagd aan een "kookhype" die ik al enkele maanden geleden zag verschijnen op social media... zelf "kebapvlees" maken. De samenstelling die ik heb gebruikt:
  • 500 gram kipgehakt van de slager;
  • 1 eetlepel olijfolie;
  • 5 eetlepels Griekse yoghurt (10% vet);
  • 2 gele ajuinen en 4 teentjes knoflook gepureerd (best veel voor die hoeveelheid gehakt - kan ook gehalveerd worden);
  • 1 koffielepel: zout, cayennepeper, oregano, paprikapoeder, komijn, chili flakes.
Goed mengen en daarna de koelkast in en een uur of 3 laten opstijven. Daarna uitspreiden op bakpapier (eventueel met deegrol) en die rollen bakpapier oprollen en 25 minuten de oven in op 200 graden. Daarna vlees laten rusten en uit de rollen halen en snijden in stukken zoals in een echte kebapzaak. Daarna kan je het eventueel nog eens afbakken, wat ik hier niet gedaan had, want het vlees was eigenlijk al prima naar ons goesting. Had verder vers Turks brood in huis gehaald, echte pepers en koude groenten en 1 van onze favoriete sauzen gemaakt: cocktailsaus + Griekse yoghurt + vers citroensap.

Man, dat vlees was echt lekker. :drool: Mijne zoon zei uit zichzelf dat het vlees "het beste" was van zijn broodje. Komijn blijft toch echt 1 van mijn favoriete kruiden ook voor vlees. Met diezelfde samenstelling van gehakt wil ik volgende week wel eens köfte of gehaktballen maken, lijkt mij heerlijk met tzatziki.

Laatst bewerkt:
Gemarineerde zalm met groentjes (paprika, ui en wortel) en volkoren noedels.

Zalm (saus) marinade:
Ketjap
Sojasaus
Oestersaus
Sesamolie
Rijstazijn
Mirin
Geperste look en gember
Peper
Chilipoeder
Paprika poeder
Bruine suiker

Laatst bewerkt:
Gisteren nog eens een pot spaghetti saus gemaakt maar op basis van paprika .
Wat ajuin ,een hoop paprika’s en wat look erbij , laten koken en dan doordoen tot een brij en dan het gehakt erbij (wel eerst wat aangebakken en was 1 kg varkens en kalfsgehakt en dan 1,5 kg pure runds gehakt erbij (die van Couvert dus . ;) )
Dan wat aangevuld met van die spaghettisaus van Miracoli . (Dus toch tomaat erbij )
Kom terug toe voor een tijd want heb 3 potten in de vriezer staan nu . (Was een pot van 8 liter en die zat goed vol )

Terug
Bovenaan