Wat heb jij vandaag gekookt?

Zou je het recept willen delen?
Heb zelf al een aantal varianten geprobeerd, maar nog niks waarvan ik zei: "dit ís het". :)
Heb altijd dit recept gebruikt. Heb nog nooit klachten gehad. Misschien proberen waard?

Heb vandaag ballekes in tomatensaus met selder en puree gemaakt. Was echt zo lang geleden.

Heb altijd dit recept gebruikt. Heb nog nooit klachten gehad. Misschien proberen waard?

Heb vandaag ballekes in tomatensaus met selder en puree gemaakt. Was echt zo lang geleden.

Haha, bijna exact mijn recept. Enkel doe ik met cognac (blussen):ipv witte wijn (dl)

Thanks, ga ik zeker eens bekijken en is toch iets anders dan wat ik eerder geprobeerd heb.

Afblussen met alcohol heb ik al veel zien passeren bij veel recepten, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd, want hier eet altijd een vierjarige mee (en de alcohol krijg je er nooit volledig uit).

Hier komt 15 man eten op oudjaar en zag in scampi diabolique wel een goed voorgerecht/hapje.

Thanks, ga ik zeker eens bekijken en is toch iets anders dan wat ik eerder geprobeerd heb.

Afblussen met alcohol heb ik al veel zien passeren bij veel recepten, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd, want hier eet altijd een vierjarige mee (en de alcohol krijg je er nooit volledig uit).

Hier komt 15 man eten op oudjaar en zag in scampi diabolique wel een goed voorgerecht/hapje.
Alcohol smaak krijg je moeilijk weg. Alcohol zelf, waar je zat van wordt is verdampt. Je hoeft die witte wijn er niet bij te doen, maar vind dat wel een meerwaarde aan smaak.

Aardappel blokjes, paprika, gehakt, beetje room en afkruiden met curry.
1765529114490.png

Risotto met pompoen, boerenkool en feta:
1765529153426.png

Alcohol smaak krijg je moeilijk weg. Alcohol zelf, waar je zat van wordt is verdampt. Je hoeft die witte wijn er niet bij te doen, maar vind dat wel een meerwaarde aan smaak.
Ik wil niet de party-pooper zijn, maar er blijft altijd alcohol achter. En ik ben 100% overtuigd dat de saus een andere (en vaak betere) smaak heeft als je bv wijn gebruikt. Maar je krijgt dat niet weg.

(https://culinaireambiance.com/nl/articles/zin-of-onzin-alcohol-verdampt-tijdens-het-koken https://tourneeminerale.be/nieuws/w...l-in-een-gerecht-vervliegt-tijdens-het-koken/ & https://primavoeding.nl/news/alcoho...lcoholische drank is,of te geven aan kinderen.)

Mijn cholesterol bereikt "yikes" niveau bij de laatste bloedmeting dus ondanks dat ik al vrij gezond eet, gaan we nog een tandje bij steken. Hieronder alvast een aantal gerechten, recent gemaakt en voor de komende tijd. Meer suggesties zijn altijd welkom om niet te vaak gewoon een mager stukje vlees of vis met gestoomde groentjes en wat rijst of aardappelen te moeten maken.

• Geroosterde butternut soep
  • Pasta met pesto van spinazie
  • Maaltijdsoep met champignons en wilde rijst
  • Toast met advocadoboter en kerstomaatjes
  • Mediterraanse kip en groenten uit de oven
  • Gegrilde paprika gevuld met rijst en tomatensaus
  • Groentecurry met zoete aardappel
  • Zalmsalade met Aziatische gember-sesamdressing
  • Spaghetti al pomodoro
  • Kippengyros met tzatziki
  • Noedels met stir fried groenten en tofu
  • Orechiette puttanesca met kikkererwten (Ottlenghi)
  • Shakshouka
  • Enchiladas met zwarte bonen en butternut (en niet zoveel kaas erover :( )
  • Bucatini met paprikasaus
  • Taco's met chipotle-zalm en avocado-mangosalsa
  • Kabeljauw op Provençaalse wijze
  • Fasolada (Griekse soep met witte bonen)
  • Ratatouille
  • Rode linzensoep met saffraan
  • Kip en selderijstoofpot met kruiden en amandelen (Ottolenghi)

Pappardelle met guanciale en een tomaat-mascarponesaus van AH. Die saus was toch geen voltreffer en zou beter hebben gesmaakt als ik hem zelf in elkaar had geflanst. Zo zie je maar dat een gerecht staat en valt bij het gebruik van goede ingrediënten.

Er zal inderdaad wel wat alcohol in het gerecht blijven, meer dan 90% verdampt (volgens die links). Van die ±10% gaade gene last krijgen. Ik at vroeger toen ik klein was ook soms gerechten met alcohol.
Uiteraard is de smaak beter met witte wijn.

1000059939.jpg

Dit weekend mij eens gewaagd aan een bouillabaisse. Heel de dag bezig geweest om zelf een visbouillon te maken en alles goed de tijd gegeven om te kunnen trekken. Wel echt geslaagd, dit ga ik vaker maken.

Als voorgerechtje gebakken Sint-Jacobs nootjes met een geroosterde pompoencreme. Ook zeer geslaagd.
1000059938.jpg

Kalfskoteletten, spitskool in de oven met een roombotersaus met dragon/kappertjes/peterselie/basilicum/look/... en in ossewit geroosterde aardappeltjes.

Twee werkpunten: de aardappeltjes mogen niet te klein zijn (enkel krokant en geen zachte binnenkant meer) en volgende keer dek ik de spitskool af zodat die beter doorgaart. Dat ze dat niet in het recept hebben vermeld vind ik wel jammer.

En kalfskoteletten zijn lekker, man.

Voor de marinade:
3 el sojasaus
2 el honing
1 el bruine suiker
2 tl citroensap
2 geperste teentjes look

Daar heb ik de stukken zalm ongeveer een half uur laten in liggen, nadat ik ze er mee ingeborsteld had en om de 5 min ongeveer es draaien zodat alle kanten wat kunnen weken.

Daarna 6-10min in de airfryer op 200 graden, afhankelijk van de dikte van uw moten. De mijne waren losse stukken van 125g, cm of 3 breed, ik heb 6 min ongeveer gedaan.

IMG_2586.jpeg

Terug
Bovenaan