Wat heb jij vandaag gekookt?

Gisteren naar goede traditie voor Kerst een verse pot tomatensoep met balletjes gemaakt.
Uiteraard met schenkel en 2 merg pijpjes en 1kg vers gerolde (gemengd gehakt) balletjes

Nachtje laten trekken en vandaag genieten, mmmmm

Is dat kip curry? Heb je toevallig dat recept ergens?
De kleur en consistentie leunt zeer nauw tegen wat ik zoek (Isali vervanger)

Love me some good chicken curry + short grain rice :love:
Is een variant op kip curry want er zit nog een beetje varkensvlees bij .
Ik gebruik gewoonlijk
4 grote in grove stukken gesneden rode zoete paprika’s (soms ook andere kleuren maakt niet uit )
2 grote ajuin in vrij grove stukken gesneden
2 extra grote en in grove stukken gesneden sjalotten (en nee is niet hetzelfde als ajuin . ;) )
3 grote wortels zowat schuin afgesneden (dacht doe eens wat zot ) niet te fijn maar ook niet te groot .
Paar teentjes look platgeduwd en in stukjes gesneden
En naar goesting kan je er dan nog van alles bijkappen natuurlijk . (Als ik de Chinese toer op ga wat sojascheuten , bamboe scheuten enz …heb ook al eens gewoon een zakje wokgroenten erbij gedaan …laat uw fantasie maar eens gaan )

Ik doe dan een bodempje olie in een pot (die groot genoeg is) , olie wat warm laten worden en alles ineens daarin gekapt , wat laten aanbraden (niet aanbakken ) en regelmatig eens omroeren .
Dan doe ik daar 1/4 glas water bij en dekselop de pot en laat maar suddderen (af en toe eens roeren )
Ondertussen heb ik in dit geval een pakje varkensgyros (500gr) aan laten bakken in de pan en eens naar uw goesting mee de pot in en roeren om te mengelen .
Dan heb ik kippereepjes (800gr uit het pakje ) aangebakken in de pan en wanneer klaar mee depot in en omroeren .
Deze wel gebakken in boter niet in olie en gewoon baksels erbij gekapt (dus laat het niet aanbranden want dat smaakt door dan )
Maar heb wel bij de kip 1 keer de pan afgegoten omdat er veel vocht uit kwam en dan verder bakken zonder extra boter of olie (pan was vettig genoeg )
Kruiden naar goesting (peper , zout , chilipoeder, paprika en om het een beetje pittiger te maken een scheut tabasco )
Wat laten opkoken zonder deksel en dan ….gewoon zo een blik warme currysaus van D&L erbij en laten opkoken en af en toe eens roeren .

Lijkt veel maar binnen de 20 minuten ben je aan het eten . ;)

Voor curry van beste naar minste voor mij:
  • Zelf pasta maken
  • Voorgemaakte pasta (die van AH en Jumbo zijn de beste supermarktvarianten)
  • Currypoeder
  • Voorgemaakte saus
Je bepaald zelf hoeveel werk je er in steekt natuurlijk, maar hier staat eigenlijk bijna altijd een bokaaltje pasta in de frigo. Dat blijft ook maanden goed.
Ik gebruik ook altijd kokosmelk, daar heb ik altijd wel blikken van staan.

Voor curry van beste naar minste voor mij:
  • Zelf pasta maken
  • Voorgemaakte pasta (die van AH en Jumbo zijn de beste supermarktvarianten)
  • Currypoeder
  • Voorgemaakte saus
Je bepaald zelf hoeveel werk je er in steekt natuurlijk, maar hier staat eigenlijk bijna altijd een bokaaltje pasta in de frigo. Dat blijft ook maanden goed.
Je mag altijd eens een goede receptje maken om die goede currysaus zelf te maken, op basis van kokosmelk :p.

Voorlopig neem ik de manna saus als ik kip curry maak - https://www.manna.be/onze-sauzen/warme-sauzen/chinese-curry/. Zoals ik vandaag heb gemaakt. Al was het de easy oplossing:

1) rijst uit de rijstkoker
2) kippenbillen 25 - 30 minuutjes in de airfryer (15 minuten op 180°, 15 op 150°C).
3) saus uit pot opwarmen en de rijst uit de rijstkoker erbijzwieren.

Maar ik moet wat meer groentjes gaan eten en ben op het zoek naar iets anders. Daarom dat die van hierboven wel een optie is. Al moet ik opletten met de ajuin wegens omstandigheden.

Dat lust ik dus langs geen kanten …als ik zie dat er Coco’s of ananas gebruikt is in de bereiding laat ik het gewoon staan .
Vind dat gewoon niet lekker in een gerecht .

Heb de curry van Manna ook veel gebruikt gehad maar die plakt meer en dan moest ik er altijd water bij doen om te verdunnen …die van D&L is meer lopend en vind hem ook iets beter van smaak maar das persoonlijk . ;)

Heb de curry van Manna ook veel gebruikt gehad maar die plakt meer en dan moest ik er altijd water bij doen om te verdunnen …die van D&L is meer lopend en vind hem ook iets beter van smaak maar das persoonlijk . ;)

Die plakt toch enkel als die in de pot zit ? Als je die uit de pot schept of kapt, whatever, in een bord en dan opwarmt dan is die toch gewoon vloeibaar?

Al heb je mogelijks wel gelijk, aangezien ik er meestal redelijk veel van moet gebruiken. Zo 1 pot is bij mij voldoende om 2 keer te eten. Geen idee of dan ook extra vocht toevoegen helpt daarbij.
Ik ben die pot van Manna beginnen te gebruiken omdat als ik of mijn vader dat vroeger probeerden zelf te maken dan was dat niet echt zo goed geslaagd zoals je het zou verwachten. En omdat iemand hier eens heeft gezegd dat hij die potten gebruikte en dat dit wel ok was.
Die van D&L nog niet gebruikt. Meestal sla ik een voorraad in wanneer die zaken in reclame gaan.

Als alternatief voor kokos is yoghurt ook wel goed, vooral als je je vlees marineert. Enorm veel variatie in curry eens je daar wat in duikt...

Een goeie butter chicken of Thaise Phaneang reken ik toch ook bij mijn persoonlijke favorieten.
Zo enorm veel variatie in curry tegenover de klassieke gele die we vroeger thuis aten.

Vind het alleen een beetje raar dat ze een Indische kruid (marsala) gebruikt voor een Chinese curry . ;)
Maar met een curry kan je inderdaad doen wat je wilt

Curry is een term die verwijst naar diverse Aziatische gerechten, afkomstig van het Tamil woord 'kari' ('saus'), en betekent
een gekruide stoofpot met specerijen, vlees, vis of groenten; in het Nederlands is het synoniem met het kruidenmengsel 'kerrie', een Britse uitvinding gebaseerd op Indiase specerijen. De betekenis is dus zowel een gerecht (stoofpot) als een kruidenmengsel (kerrie), oorspronkelijk uit India maar verspreid en aangepast in Azië.
Vandaag was het dus gene curry :

Hertengebraad met gebakken en gestoofde patatjes en gebakken en gestoofde witloof in jachtsaus (uit een pakske . ;) )
En daar dan een zoete porto bij gedronken ….hemels . ;)

Je mag altijd eens een goede receptje maken om die goede currysaus zelf te maken, op basis van kokosmelk :p.

Voorlopig neem ik de manna saus als ik kip curry maak - https://www.manna.be/onze-sauzen/warme-sauzen/chinese-curry/. Zoals ik vandaag heb gemaakt. Al was het de easy oplossing:

1) rijst uit de rijstkoker
2) kippenbillen 25 - 30 minuutjes in de airfryer (15 minuten op 180°, 15 op 150°C).
3) saus uit pot opwarmen en de rijst uit de rijstkoker erbijzwieren.

Maar ik moet wat meer groentjes gaan eten en ben op het zoek naar iets anders. Daarom dat die van hierboven wel een optie is. Al moet ik opletten met de ajuin wegens omstandigheden.
Die van Manna is awesome imo.
Qua groente: geen groenten maar fruit erbij doen! Ananas, effe aanbakken zodat die carameliseert en daar dan uw saus over kappen.

Nu het hier over curry gaat, heeft er iemand van jullie ooit zelf curryolie gemaakt om in te wokken?
In de plaatselijke all-you-can-eat hebben ze goddelijke curryolie die volledig in de groenten en vlees trekt na slechts een minuutje in de wok gelegen te hebben. :drool:

Gisteren nog eens een kilootje zalm (koud) gerookt en vandaag hiermee een zalm pasta gemaakt.

Heerlijk, en de kinderen eten er ook altijd heel smakelijk van.

Beetje off topic maar we hebben voor ketst een rijstkoker gekregen en kunnen dus nu lekkere rijst kopen ipv de (naar het schijnt) matige zakjesrijst. Enige aanraders omtrent rijst?

Beetje off topic maar we hebben voor ketst een rijstkoker gekregen en kunnen dus nu lekkere rijst kopen ipv de (naar het schijnt) matige zakjesrijst. Enige aanraders omtrent rijst?
Basmati en jasmijn zijn altijd bingo.

Ik koop al jaren losse rijst, die ik kort fruit in look en gember, vooraleer te overgieten met water en te koken. Heb ook heel lang een rijstkoker gehad en voor normale witte rijst is dat een godsgeschenk.

Als je grote zakken koopt (bij de aziaat) dan spoel je best je rijs tot het water helder is, daar zit nogal wat meuk tussen.

Laatst bewerkt:
Ik koop die grote eakken losse rijst van Boni bij de Colruyt, basmati is mijn favoriet. Een tijd zo'n zakken van de aziatische supermarkt gekocht maar die vond ik niet speciaal beter.

Terug
Bovenaan