Wat heb jij vandaag gekookt?

Nee, ik ga zeker niet beweren dat het gezond is. Maar 't zal verdorie wel goed smaken.

Ik los het 'probleem' van (quasi) groentenloze hoofdschotels op door te openen met een bord soep die dermate stijf staat van de groenten dat je er bijna een lepel in kunt rechtzetten (uiteraard met blok parmezaan & rasp ernaast).

Ik los het 'probleem' van (quasi) groentenloze hoofdschotels op door te openen met een bord soep die dermate stijf staat van de groenten dat je er bijna een lepel in kunt rechtzetten (uiteraard met blok parmezaan & rasp ernaast).
Ik probeer wel wat variatie te brengen in de weekmenu, dus als er nu eens 1 avond een ongezonde, groenteloze maaltijd bij zit ga ik dat niet proberen uitbalanceren met een hoop groenten. De komende dagen is het wat gezonder.

Aangezien pasta blijkbaar het thema is vanavond: daarstraks pasta gemaakt met spinazie, sugar snaps & basilicum uit de moestuin aangevuld met ne hoop dingen die nog in de frigo lagen: een bundel groene asperges, een restje kerstomaatjes, een overschotje ricotta en nog wat erwten uit den diepvries erover (voor nog wat extra groen) en wat pecorino. Snel, gemakkelijk, lekker en nen hoop groenten erin.

Gegrilde courgette had er eigenlijk ook nog bij gekund want dat lag er ook nog maar daar was ik te lui voor :unsure:

Het volgende dat ik ga proberen onder de knie te krijgen: brood bakken! Het eerste probeersel om te zien of het makkelijk ging met de dutch oven is al vrij goed gelukt. Standaard volkorenbroodje. Binnenkort eens beginnen experimenteren met een zuurdesem starter.

1000039560.jpg
1000039561.jpg

Ook eens terug mee beginnen. Vorig jaar een paar weken zitten prutsen met zuurdesem maar eigenlijk nooit echt goed gekregen, 1 of 2 baksels die okish waren maar de meeste kwamen onvoldoende omhoog. Moet toch iets niet volledig goed geweest zijn met de starter.

Het volgende dat ik ga proberen onder de knie te krijgen: brood bakken! Het eerste probeersel om te zien of het makkelijk ging met de dutch oven is al vrij goed gelukt.

Gaat het nu makkelijker met de DO?

Hoe lang gekneed en hoe lang laten rijzen?

Gaat het nu makkelijker met de DO?

Hoe lang gekneed en hoe lang laten rijzen?
De speciale ovens in bakkerijen hebben een functie om aan het begin van het bakken stoom toe te voegen zodat je een lekkere krokante korst krijgt. Een dutch oven bootst dat eigenlijk een beetje na. Tijdens het bakken komt er stoom vrij uit het water van het deeg dat gevangen wordt in de DO. Ik heb 30 minuten met deksel op gebakken en dan nog eens 15 minuten zonder deksel.

Kneden was via mijn keukenmachine, eerst een mengstap van een minuutje en dan het echte kneden gedurende 5 en dan nog eens 3 minuten. Had eerst een beetje schrik dat ik het daarbij te veel gekneed zou hebben (keukenmachine raadt 5 minuten aan, mijn recept 10 minuten).
Eerste keer 40-45 minuten laten rijzen, dan het deeg in de juiste vorm gebracht en nog eens pakweg 40 minuten laten rijzen tot het in volume verdubbeld was. Ging vrij snel omdat het op mijn appartement behoorlijk warm is.

De moeilijkheid bij de dutch oven is dat je die mee moet voorverwarmen en dus gloeiend heet uit de oven moet halen als je het deeg er in doet. Blijkbaar komt het relatief vaak voor dat mensen hun voorarmen hierbij verbranden. :unsure: De truc is dat je het brood omgekeerd in een broodmandje moet laten rijzen en dat vloeiend in de DO moet laten vallen.

Voor de zuurdesem starter ga ik waarschijnlijk het recept van Tartine Bread van Chad Robertson volgen, een broodbakboek die hoog aangeschreven staat.

Zuiver rundsgehakt, eieren, banaan, 1 kaiserbroodje en honing. Ik eet dat meerdere keren per week, soms elke dag. Afgewisseld met biefstuk i.p.v. het rundsgehakt.

Ik zit vlot boven de 12 eieren per week en eet nu de laatste maanden heel veel rood vlees. Volgende week naar de dokter voor een medische keuring (verplicht sinds enkele jaren in gevechtssport) waarbij ook bloed getrokken zal worden. Vorige keer belde de dokter me op om te vragen wat ik speciaal deed om m'n cholesterol zo perfect te krijgen terwijl ik daar niet mee bezig ben. Nu ben ik vooral benieuwd wat die eieren teweeg gaan brengen. Al zal ik er sowieso wat mee minderen.

Spannend é.

Zuiver rundsgehakt, eieren, banaan, 1 kaiserbroodje en honing. Ik eet dat meerdere keren per week, soms elke dag. Afgewisseld met biefstuk i.p.v. het rundsgehakt.

Ik zit vlot boven de 12 eieren per week en eet nu de laatste maanden heel veel rood vlees. Volgende week naar de dokter voor een medische keuring (verplicht sinds enkele jaren in gevechtssport) waarbij ook bloed getrokken zal worden. Vorige keer belde de dokter me op om te vragen wat ik speciaal deed om m'n cholesterol zo perfect te krijgen terwijl ik daar niet mee bezig ben. Nu ben ik vooral benieuwd wat die eieren teweeg gaan brengen. Al zal ik er sowieso wat mee minderen.

Spannend é.
Eieren bevatten veel cholesterol maar verhogen op hunzelf de cholesterol niet heel veel. De cholesterol in je lichaam wordt vooral aangemaakt door de lever (en sommige voeding zorgt dus voor een verhoogde aanmaak) en wordt veel minder beïnvloed door de cholesterol die je als zodanig uit de voeding inneemt. Vroeger waren er wat studies over een verband tussen eieren en cholesterol, maar waarschijnlijk waren die conclusies een beetje scheefgetrokken door hoe we eieren eten (met spek, gebakken in goed veel boter etc.).

Ondertussen is de wetenschap het er redelijk over eens dat één ei per dag niet zoveel kwaad kan. Enkel als je cholesterol echt al verhoogd is, gaat de aanbeveling naar 2-4 eieren per week. Als uw waarden goed zijn en uw dokter toch over de eieren zou zagen, zeg je maar dat je mijn zegen hebt om er 7 per week te eten.*

Rood vlees is een ander verhaal, daar is de aanbeveling niet meer dan 300 gram per week.

edit: *voor de modz iets toevoegen van niet zomaar medisch advies aan te nemen van een vreemdeling op het internet en toch braaf naar uw dokter te luisteren.

Laatst bewerkt:

Heb het vandaag ook simpel gehouden . ;)
Tomaatjes is om toch iets gezond op het bord te hebben liggen . ;)

(eet toch ook minstens 12 eieren op één week , liefst gekookt maar laatste keer controle met bloed onderzoek was alles nog oké (maar slik wel pilletje tegen de colhestorol want zit in de familie ;) )

Je moet die ajuintjes eens vervangen door kappertjes, ik doe dat sinds een jaar onder bijna alles (frieten, salade, vlees, ...).

15min wok met ingrediënten die ik in massa's heb in den hof momenteel.
Ui en kip gemarineerd in de yakitori aanbakken. 5min de komkommer mee wokken met wat soya en hoisin. Afwerken met dille en wat pesto (uit pot) ik wou deze er niet mee inroeren omdat het een gok was. Lekker en simpel.

Spannend é.
En niemand die zich vragen stelt over die banaan op die hamburgers.
Het trekt mij wel aan, moet het eens proberen maar ik vind het toch vreemd.
Maar als dit als normaal en ok beschouwd kan worden snap ik de haat niet op ananas op pizza.
Ik ga dat ook niet als eerste keuze nemen maar ik vind dat absoluut geen schande.

Vandaag rode curry gemaakt.

Sjalot, gember en knoflook aangestoofd in de arachideolie.
3 grote koffielepels rode currypasta toegevoegd.
Kippeblokjes gekruid met currypoeder bij het geheel gedaan en gebakken.
Vervolgens gele, groene en rode paprika toegevoegd en laten meebakken.
Blik kokosmelk toegevoegd.
Vissaus, bruine suiker, halve limoen en koriander erbij.
En opgediend met Jasmijn rijst.

Laatst bewerkt:
Eieren bevatten veel cholesterol maar verhogen op hunzelf de cholesterol niet heel veel. De cholesterol in je lichaam wordt vooral aangemaakt door de lever (en sommige voeding zorgt dus voor een verhoogde aanmaak) en wordt veel minder beïnvloed door de cholesterol die je als zodanig uit de voeding inneemt. Vroeger waren er wat studies over een verband tussen eieren en cholesterol, maar waarschijnlijk waren die conclusies een beetje scheefgetrokken door hoe we eieren eten (met spek, gebakken in goed veel boter etc.).

Ondertussen is de wetenschap het er redelijk over eens dat één ei per dag niet zoveel kwaad kan. Enkel als je cholesterol echt al verhoogd is, gaat de aanbeveling naar 2-4 eieren per week. Als uw waarden goed zijn en uw dokter toch over de eieren zou zagen, zeg je maar dat je mijn zegen hebt om er 7 per week te eten.*

Rood vlees is een ander verhaal, daar is de aanbeveling niet meer dan 300 gram per week.

edit: *voor de modz iets toevoegen van niet zomaar medisch advies aan te nemen van een vreemdeling op het internet en toch braaf naar uw dokter te luisteren.
Thx! Ik lees ook over hartziekten van teveel eieren. 'k Zalt eens navragen bij den dokter. 4 eieren per maaltijd zijn voor de moment geen uitzondering.

En niemand die zich vragen stelt over die banaan op die hamburgers.
Het trekt mij wel aan, moet het eens proberen maar ik vind het toch vreemd.
Maar als dit als normaal en ok beschouwd kan worden snap ik de haat niet op ananas op pizza.
Ik ga dat ook niet als eerste keuze nemen maar ik vind dat absoluut geen schande.
Rundsvlees + banaan + honing, moet je echt eens proberen. Heel lekker!

Wat offtopic maar wat ik vreemd vind is dat we op vandaag in de samenleving raar opkijken van zo'n maaltijd, terwijl het eigenlijk gewoon vlees en fruit is. 3 donuts (gefrituurde suiker/boter/bloem) met een chocomelk als ontbijt gaan we wel als normaal gaan beschouwen.

Inderdaad vanavond is het hier stoovlees met druiven en een kiwitje gaat smaken mijn gedacht

Thx! Ik lees ook over hartziekten van teveel eieren. 'k Zalt eens navragen bij den dokter. 4 eieren per maaltijd zijn voor de moment geen uitzondering.

Rundsvlees + banaan + honing, moet je echt eens proberen. Heel lekker!

Wat offtopic maar wat ik vreemd vind is dat we op vandaag in de samenleving raar opkijken van zo'n maaltijd, terwijl het eigenlijk gewoon vlees en fruit is. 3 donuts (gefrituurde suiker/boter/bloem) met een chocomelk als ontbijt gaan we wel als normaal gaan beschouwen.
In het westen is de combinatie van vlees en fruit een beetje vreemd (met uitzondering van bv. kip of beuling met appelmoes of frikandellen met krieken), maar als je wat verder naar het oosten gaat is dat allemaal vrij normaal hoor.

Net nog eens ribbetjes in de oven gestoken gehad .
140 graden voor 2 uur en 45 minuutjes …had zelfs geen mes nodig om ze te snijden , zijkant vork was genoeg maar vlees kwam los van het bot als je het been vast pakte ( vergelijk het met pulled porck ) .;)

Terug
Bovenaan