Wat heb jij vandaag gekookt?

Wou konijn maken met een portosaus maar heb dus geproefd van de porto ….en nu is het gewoon konijn met saus geworden . ;)
Heb het gisteren klaargemaakt (met veel look ) en ga het vandaag dus lekker opeten .

Weet niet of dit echt onder “koken” valt maar dacht ga het eens simpel houden en het was lang geleden dat ik nog eens beuling had gegeten .
Wel klaargemaakt in de oven en niet in de pan .
Een gewone , witte en bloedworst omwikkeld met een dik stukje gerookt spek en met witte bonen in tomatensaus en appelmoes . ;)
Worsten allemaal tezamen in de oven op 215 °C voor een goeie 10 minuten (op het laatst heb ik de temp wel een beetje bijgesteld naar beneden voor de laatste 3 min )
Waren 6 worsten in totaal maar heb gedeelt met de hondjes (die bonen vullen echt wel )

Gehakt met wat Tex-Mex kruiden aangebakken. Daarna in dezelfde pan gekookte patatjes aanbakken.
Dat dan in de oven met wat rode ui en paprika bij, laagje cheddar er over. On the side wat advocado, kerstomaatjes en zure room.

Good old chili con carne:

Kip gemarineerd in olijfolie, look en veel citroensap. Slaatje erbij van selder, broccolini, kikkererwten, rucola en feta.

Vol-au-vent met verse bouillon.

Heavenz IMG_5753.jpeg

Vol-au-vent met verse bouillon.

HeavenzBekijk bijlage 39701
Ziet er idd héél lekker uit - welk type kip gebruik je? Vermoedelijk ook wat room (of mascarpone)?

Laatst ook gemaakt maar ik durf al eens te worstelen met de sappigheid van de kippenborst - mss doe ik iets verkeerd: verse groenten + kip in koud water, dan aan de kook brengen en zeer zacht laten pruttelen tot de kip gaar is, dan laat ik de kip een nacht afkoelen in de bouillon om ze dan te pluizen. Voor de saus kook ik de bouillon nog 1/3 in alvorens te mengen met de roux. Tips welkom.

Meestal gewoon een braadkip omdat daar meer vlees aan hangt. Nu had ik nog wat maïskip van het spit (eigen spit) over van zondag en heb ik 4 bouten bijgekocht.

Ik zet de kip op in koud water, laat dat snel naar het kookpunt komen en schuim dan met een schuimspaan alle onzuiverheden af. Dan giet ik alles af en begin ik opnieuw: kip in de pot, koud water, aan de kook en dan de wups (wortel ui selder prei), met laurierblaadjes, zwarte peperbollen, look en peterseliestengels laten pruttelen. Na een uurtje is de kip gaar, die gaat eruit en de groenten mogen nog ff blijven trekken.

(Champignons kneiterhard bakken en ballekes draaien)

Qua saus: 1 deel boter (hier 70gr), 1 deel vloeiende bloem (70gr) en de roux een minuutje of twee bakken. Dan blussen met de bouillon, een pollepel per keer. In theorie zou dat ongeveer een 10-tal delen meoeten zijn in verhouding, maar bij vol-au-vent doe ik dat op het zicht. Ietsje te dik maken, en verdunnen met ongeveer 1-1,5 delen room. Dan vlees en champigons erbij en nog eens doorwarmen.

Maar jouw methode lijkt ook helemaal prima hoor!

Ps: in theorie moet je “witte” groenten (bloemkool, schorseneren, aardappelen,…) opzetten in koud water, en gekleurde groente (zeker groene bladgroente) zo snel mogelijk garen in kokend water.

Verjaardag van m'n vriendin afgelopen weekend. Een paar weken geleden had ze ergens op youtube pavlova gezien, dus ben maar even in de keuken gedoken:
Uiteindelijk niet zo complex mits een goede keukenrobot om te kloppen, maar de meringue correct bakken en afkoelen is wel een beetje tricky.

Meestal gewoon een braadkip omdat daar meer vlees aan hangt. Nu had ik nog wat maïskip van het spit (eigen spit) over van zondag en heb ik 4 bouten bijgekocht.

Ps: in theorie moet je “witte” groenten (bloemkool, schorseneren, aardappelen,…) opzetten in koud water, en gekleurde groente (zeker groene bladgroente) zo snel mogelijk garen in kokend water.

Ik gebruik ook altijd een braadkip. In de Delhaize of andere supermarkten hebben ze die al voorgebraden, nadien in stukken plukken en mee in de saus smijten met de gebakken champi's en voorgekookte ballekes met de bouillon van de ballekes maak ik altijd de saus.

In principe is het: alles wat onder de grond groeit moet je in koud water opzetten en alles wat boven de grond groeit in kokend water steken, die regel hanteer ik toch altijd zo.

Bekijk bijlage 39912
Pinsa met buratta, gegrilde courgette en rucola.
Ik eet tegenwoordig liever pinsa dan pizza. Of beter gezegd: de kant-en-klare pinsa die je kan vinden in de supermarkt is veel lekkerder dan kant-en-klare pizzadeeg. Als ik niet goed weet wat ik wil eten is pinsa snel gekozen. Wat tomaat fijnsnijden met basilicum, burrata/buffelmozzarella en wat krokant gebakken pancetta.

Weinig ingrediënten, maximum aan smaak.

Nieuwe soep geprobeerd vandaag: tom kha kai (Thaise kippensoep). Met citroengras, gember, limoensap, kokosroom, vissaus, etc.

Was goed gelukt! Altijd al gefascineerd geweest door de Thaise keuken... Eerste keer ooit dat ik iets gedaan heb met citroengras en vissaus. Zo een vissaus riekt wel... speciaal. 😆 Ook een wat eigen draai aan gegeven: klassieke wortel toegevoegd om een mooiere kleur te krijgen.

Wel de fout gemaakt van het citroengras mee te pureren... maar gelukkig wel kunnen oplossen met een soepzeef. Bij de volgende poging zal ik geen foto vergeten te maken, maar dan zal het wel met scampi i.p.v. kip zijn en echte shiitake i.p.v. witte mini champignons.

Curry met zwartoogbonen.
In het recept stond tomaat uit blik maar die gewisseld met verse tomaten. Dat geeft toch iets meer aciditeit en maakt het wat frisser. Simpele maar heel lekkere curry.

Terug
Bovenaan