Wat heb jij vandaag gekookt?

Coq au vin.
1000027779.jpg

Penne all'amatriciana. Toen ik pas begon met koken zocht ik altijd naar de "juiste" manier om een pastagerecht op de traditionele wijze te bereiden, nu zoek ik al eens alternatieve manieren op. Deze is een variant van het River Café in Londen met onder andere toevoeging van rozemarijn en oregano.
1000027786.jpg

Penne all'amatriciana. Toen ik pas begon met koken zocht ik altijd naar de "juiste" manier om een pastagerecht op de traditionele wijze te bereiden, nu zoek ik al eens alternatieve manieren op. Deze is een variant van het River Café in Londen met onder andere toevoeging van rozemarijn en oregano.
Bekijk bijlage 38108
Rozemarijn en oregano geven daar een mooie warmte aan. Er is wel een charme aan die "juiste manier", zeker als je de correcte ingrediënten hebt. Maar zeker geen schaamte om daar eens een draai aan te geven.

Lang geleden dat ik hier nog gepost heb. Sowieso tof om mee te lezen en wat inspiratie op te doen.

Paar dingen van de afgelopen tijd.

Fajita's: deze keer met gemarineede kip (limoen en zakje tacokruiden), guacamole, tomatensalsa (kerstomaatjes, rode ui, limoensap, koriander en zout), zure room. Aangezien die regelmatig op het menu staan variëren we daar wat in: soms wat gegrilde paprika's erbij of een bonensalsa.
De kindjes vinden dat ook leuk om zelf te beleggen en op te rollen.

Veggie curry met broccoli: met wat pinda's er op't laatste bij voor wat crunch. Dit was wel een restje dat nog in de vriezer stak. Niet slecht maar de structuur van de noten is dan wat minder.

Ragu: smaakt altijd, lekker vol van smaak en elke keer weer feest. De kindjes eten dat ook graag. Enige minpunt is hier dat de saus en pasta niet gemengd waren. Te veel saus in een te kleine pot dus geen plek voor de pasta. In het bord mengen geeft toch niet hetzelfde resultaat.

Classic burger: zelf gemaakte burgers. Buns waren voorverpakte. Sausje er bij van mayo en samurai.

Veggie chilli variant met linzen, veel bonen (zwarte en kidney), wortel en aubergine. Er gaat ook een stukje chocolade in de saus. De reden waarom die bengels er zot van zijn. Veel proef je daar imo niet van, maar 't werkt psychologisch heel goed :)

Thais geïnspireerde curry met paprika, broccoli en kip. Gebaseerd op een recept van Jeroen Meus.

Tray bake van zalm met broccoli. Sausje met oa. honing, sesamolie en hoisinsaus. Lekker maar ik had meer saus moeten voorzien en de zalm misschien wat meer lakken. 't was lekker, daar ni van maar 't mocht steviger qua smaak.

Kip, ananas, mana currysaus en rijst.
Voor als het rap moet gaan. Kip kruiden met zout, paprika- en currypoeder. Die aanbakken, uit de pan halen en daarna de ananas er in.
Laten karameliseren. Daarna de kip en de saus (uit ne pot) erbij met een geut ananas sap. Dat een minuutje of 3-4 laten pruttelen et voila.

Deze link zou in mijn klembord moeten staan, heb hem hier al een paar keer gezet denk ik:
Dit blijft zcht zen hardnekkige mythe.

Wat het spatten betreft is het vooral een kwestie van minder vetstof en een kleinere pan gebruiken.
Op dat gebied ben ik wel blij met mijn inductieplaat tegenover het gasfornuis. Gewoon met een vod erover en dat is proper.

Gisteren met diepvriesrestjes wat geëxperimenteerd. Gebakken Sint-jacobsvruchten met spinaziestoemp en een sausje van. Boerenkool. Afgewerkt met tuilles van parmezaan.
1000046794.jpg

Gratin dauphinois met kipschnitzels.

En daarnet nog een poging gedaan om een "Spaanse omelet" te maken in de nieuwe koekenpan. Iets te gezouten en iets te hard afgebakken naar mijn goesting, maar 't is nog wel okee. Karamellisatie van de ajuin was ook nog bijlange niet ver genoeg, maar geduld was even op. :)

Terug
Bovenaan