Wat heb jij vandaag gekookt?

Kerstomaatjes met wat kruiden in een pan gezwierd en nadien gemixed. Wat mascarpone erbij. In een aparte pan pancetta gebakken en als ze krokant waren gesneden champignons erbij. En dan pasta. Kleir. Comfort food.

O ja: nog een blok pecorino en een kaasrasp erbij.

Enige wat ik miste was een glas rode wijn, maar ben serieus aan het remmen met alcohol.

Laatst bewerkt:
Bij gebrek aan veel ingrediënten in huis. Een roerbakei met tomaatjes, prei en wortel. Achteraf gezien teveel volle room er in, maar ach.

Zo meteen eens de "velveting"-techniek proberen toepassen op wat gesneden kip. En dan met wat shitake en hoisinsaus met wat rijst. Benieuwd of het de malse kip "van bij de Chinees" benadert. Ik doe er vaak bloem (en kruiden) op zodat het mooi krokant kan worden en sappig aan de binnenkant blijft. Enkel wat peper en zout en dan in de pan maakt het heel snel droog, vind ik.

@Avondland wat voor mij het beste werkt zijn kippedijen, zeker voor zo'n bereidingen veel beter vlees imho.

No eentje van deze week:
1000046336.jpg

Groene curry met kip, witte rijst en gegrilde bimi.

@Avondland wat voor mij het beste werkt zijn kippedijen, zeker voor zo'n bereidingen veel beter vlees imho.

No eentje van deze week:
Bekijk bijlage 37652
Groene curry met kip, witte rijst en gegrilde bimi.
Net opgegeten. Het was vlees van een kipfilet. Stukken hadden wat kleiner mogen zijn, maar het experiment is me heel goed bevallen. Aan de buitenkant een zijdeachtige textuur door het beschermlaagje van de maïzena en heel sappig en mals aan de binnenkant, "zoals bij de Chinees". Volgende keer wat kippendijen in huis halen of eens proberen met andere soorten vlees.

Vanmiddag het HelloFresh menuke van vandaag gepimpt. Was een varkenshaas met boontjes en ajuin. Heb een aziatische sauzeke bijeengeflanst met sambal, ketjap, oestersaus. Het vlees in reepjes gesneden en gemarineerd in sesamolie, maizena en sojasaus. En dan alles de wok in, met rijst. Lekker!

En deze avond nog een hongerken en geen zin in een boterham. Er was nog wat hesp over van HF dus maar een pasta Emilliana van gemaakt. Ajuintje, erwtjes, parmesan, room en tagliatteli. Met een goe rood wijntje dabei.

Gisteren: gewone aardappelpuree met fish sticks (in den oven) en gestoofde wortels.

En dan ook nog de tzatziki en Griekse kippenmarinade voorbereid voor vandaag. Tzatziki deze keer eens gemaakt met Griekse yoghurt met 10% vetgehalte en laten uitlekken 4 uur lang. De komkommer ook laten uitlekken. Resultaat is een tzatziki met veel betere textuur en quasi geen water in (zoals het zou moeten).

Was pot Griekse yoghurt van 1kg, dus ik ga van den overschot eens ne labneh prepareren deze week.

Griekse schotel met:
  • Libanees brood van den AH uit een pak: eigenlijk geen echte aanrader, is vers natuurlijk een pak beter;
  • zelfgemaakte tzatziki: was lekker, maar mocht een koffielepelke minder dille in en 1 i.p.v. 2 teentjes knoflook was beter geweest (looksmaak iets te fel aanwezig);
  • Griekse pasta met tomatensaus uit een pot;
  • gemarineerde kipblokjes. Marinade van: bloem, maïzena, peper, zout, basilicum, nootmuskaat, (gerookt) paprikapoeder, lookpoeder, ajuinpoeder, oregano, tijm en rozemarijn. Vooral die laatste 3 zorgen (denk ik) voor de "mediterraanse touch" dat je typisch smaakt bij een echte Griek. Basilicum zou ik volgende keer weglaten.
Was geslaagd en voor herhaling vatbaar, al mogen er dan nog wel (koude) groenten bij. :)

Laatst bewerkt:
Vandaag macaroni met zelfgemaakte kaassaus en hesp.

Daarna nog ne kastrol preisoep gemaakt voor in den diepvries.

En voor 't moment staat er nog ne quiche lorraine in den oven. 🙈

Terug
Bovenaan