Wat heb jij vandaag gekookt?

Nog eens de quiche-toer opgegaan vandaag. :)

Combinatie: rode ajuin, bosui, rode puntpaprika, gele puntpaprika, witte champignons, prei, gerookte spekreepjes en gruyèrekaas. Champignons afgekruid met zout, tijm en rozemarijn. Het geheel afgekruid met peper, zout en nootmuskaat. Wat (droge) peterselie op de bovenkant gedaan voor de grill.

Hangry GF approves. Was al aan 't groemmelen voor een nieuw stuk nog voor haar eerste op was. :rofl:

Laatst bewerkt:
Orange chicken :p

oTFhLfi.jpeg
Staat hier deze avond op het menu. :-) Eerste keer zelf maken. Kan dat ook met sinaasappelsap uit brik? Of toch beter vers gepersde sinaasappels gebruiken?

Staat hier deze avond op het menu. :) Eerste keer zelf maken. Kan dat ook met sinaasappelsap uit brik? Of toch beter vers gepersde sinaasappels gebruiken?
Zeker vers geperst sinaasappelsap gebruiken, dat maakt een groot verschil (ik doe dat altijd omdat je toch maar 1x of 2x per jaar kookt met sinaasappelsap). Ik zou trouwens gewoon kip/eend maken met een lichte sinaasappelsaus, die "orange chicken" met gefrituurde kip is een keizwaar vet gerecht waar die sinaasappelsaus niet goed bij past. Ik bak mijn eendenfilet gewoon in de pan en meng dan een beetje van het jus met sinaasappelsaus en dat werkt goed. Tenzij je echt een fan bent van deep fried kip/eend natuurlijk.

Zeker vers geperst sinaasappelsap gebruiken, dat maakt een groot verschil (ik doe dat altijd omdat je toch maar 1x of 2x per jaar kookt met sinaasappelsap). Ik zou trouwens gewoon kip/eend maken met een lichte sinaasappelsaus, die "orange chicken" met gefrituurde kip is een keizwaar vet gerecht waar die sinaasappelsaus niet goed bij past. Ik bak mijn eendenfilet gewoon in de pan en meng dan een beetje van het jus met sinaasappelsaus en dat werkt goed. Tenzij je echt een fan bent van deep fried kip/eend natuurlijk.
Thanks voor de tips, zal het morgenvroeg eens gaan halen in de supermarkt, ik zag mij toch ook niet echt saus maken met sinaasappelsap uit brik. :) Bereiding verplaatst naar morgenmiddag, want vandaag nog last minute een daguitstapje gedaan.

Het is ook niet mijn bedoeling om de kip te frituren. Bij een soortgelijk gerecht (garlic honey chicken) bak ik dat altijd in een pan met olijfolie, anders idd zeer/te vettig, zoals bij de Chinees. :)

Laatst bewerkt:
"Orange chicken" met atjar en een standaard rijstschotel met erwten, hesp en beetje sesamolie. En ve-tsin, gelijk de echten, om het compleet te maken. :laugh:

En als we dan toch bezig waren met vers sinaasappelsap... Deze middag wortel-sinaasappelsoep gemaakt, een recept uit "de soepbijbel", een kookboek die ik cadeau heb gekregen met de feestdagen... Maar jezus, dat was geen meevaller. Sinaasappel was iets te aanwezig in de soep. :unsure: Nieuwe soepen die ik probeer zijn ook zelden een groot succes van de eerste keer, altijd wel
wat tweaken aan de recepten.

Laatst bewerkt:
Tijdje geleden:

Alternatieve "mac & cheese" met knolseldersaus, boerenkool en olijven:
IMG_20241222_192547696.jpg

En als voorbeiding/oefening voor mijn oudjaar menu: varkensstoofpotje met rozemarijn-frietjes:

IMG_20241218_190623834.jpg

Ik paneerde en frituurde vroeger mijn eigen kip, en dan was het idd vettiger (en duurde langer ook)

nu koop ik de chicken nuggets van Delhaize voor de airfryer/oven.. die zijn niet zo vettig en heel lekker. (en snel klaar)

Die knolseldersaus is dat dan gewoon uwe bechemel klaarmaken zoals normaal en daar dan gesneden knolselder onderdoen. Of eerst uwe knolselder aanfruiten en garen om dan daarna dat mengsel achteraf onder uwe bechemel met kaas te mengen ?

Knolselder altijd wel lekker gevonden :p. Dat zou ik mij dus ook nog zien doen. Die boerenkool en die olijven, zeker dat laatste dat komt er niet in.

Wortelstoemp met kippenworsten. Geen foto, maar was nochtans goed gelukt deze keer. :)

2/1 aardappel-wortel is een veel betere verhouding dan de 3/1 die ik tijd terug heb geprobeerd.

Welke supermarktketens hebben grasgevoerd rundsvlees in het assortiment? Ik heb de indruk dat die informatie er nooit op staat, ofwel hebben supermarkten dit zelden of het lijkt precies weinig relevant volgens de verkopers.

Welke supermarktketens hebben grasgevoerd rundsvlees in het assortiment? Ik heb de indruk dat die informatie er nooit op staat, ofwel hebben supermarkten dit zelden of het lijkt precies weinig relevant volgens de verkopers.
Dan moet je echt al gaan zoeken naar premium rundsvlees waar die info mogelijk op kan staan, maar ik denk dat je eerder naar een kwaliteitsslager moet gaan of anders het online moet gaan zoeken waar je dat wél gemakkelijk vind.

Uit nieuwsgierigheid: wat verwacht je van rundvlees? Is het voor iets speciaals of gewoon wekelijks?

Gisteren eens kip op de rooster in de oven gelegd met daaronder een schotel stukken aardappel met schil (en de nodige kruiden) en ernaast een schotel in de lengte gesneden puntpaprika's. De sappen van de kip waren echt wel een grote meerwaarde voor de smaak, dedju toch. Alleen denk ik dat een spit beter is, want de kip was onderaan helemaal niet zo krokant als ik had gehoopt. Het vel aan de bovenkant was wel perfect krokant en de kerntemperatuur was 75 graden.

Terug
Bovenaan