Wat heb jij vandaag gekookt?

Zijn er hier mensen die een goed bewezen recept hebben voor rode currypasta?

Gisteren voor het eerst zelf proberen maken om bij verschillende gerechten te kunnen gebruiken. Is ook makkelijk te bewaren in ijsblokjes vorm in de diepvries.
Maar in het begin proefde het echt niet zoals bedoeld. In het kookboek hadden ze 2 volledige rode uien aangeraden, maar die overheerste zo hard qua smaak. Uiteindelijk nog kunnen redden door een deel apart te nemen en nog een extra chili peper en een deel paprika + kruiden toe te voegen, maar het was nog niet helemaal perfect. Daarom de vraag naar een beter recept 😁

Wie in de buurt woont van een (oud) bos waar veel daslook staat: momenteel dé kans om pasta met daslookpesto te maken! Bijzonder lekker lentegerechtje :)

Zijn er hier mensen die een goed bewezen recept hebben voor rode currypasta?

Gisteren voor het eerst zelf proberen maken om bij verschillende gerechten te kunnen gebruiken. Is ook makkelijk te bewaren in ijsblokjes vorm in de diepvries.
Maar in het begin proefde het echt niet zoals bedoeld. In het kookboek hadden ze 2 volledige rode uien aangeraden, maar die overheerste zo hard qua smaak. Uiteindelijk nog kunnen redden door een deel apart te nemen en nog een extra chili peper en een deel paprika + kruiden toe te voegen, maar het was nog niet helemaal perfect. Daarom de vraag naar een beter recept 😁
Naast de ingrediënten en hoeveelheden die in je currypasta gaan, maakt het ook een verschil in smaak hoe lang je je currypasta voorbakt vooraleer je er meer vocht (doorgaans kokosmelk) bij doet. Als je je currypasta rauw proeft of wanneer het nog niet lang genoeg is gebakken, zal je die authentieke smaak nog niet hebben. Dat verschilt ook wel van keuken tot keuken: ik geloof dat ze in Maleysische curries hun currypasta veel langer laten karameliseren dan in bijvoorbeeld de Thaise keuken.

Mis je daar niks bij? Lijkt met zo pover juist wat look en pancetta?
Nee. Daar zit ook wat peterselie bij (de steeltjes om mee te bakken in de olie, de blaadjes ter decoratie), heel simpel maar superlekker.

klein klein beetje pecorino kaas over raspen maar voor de rest: nothing else!
Wel top olijfolie gebruiken, ik heb een italiaanse bio extra vergine olijfolie dat ik speciaal daarvoor gebruik, geeft toch nog een extra dimensieke tov de klassieke olijfolie uit de supermarkt.

Waar heb je dat kookboek gevonden? Als prijs in het schietkraam op de kermis? :unsure:
Sjalot gebruiken ipv rode ajuin gaat al een groot verschil maken. En geen paprika.
Currypasta's maakt iedereen anders maar dit is een goed vertrekpunt https://hot-thai-kitchen.com/red-curry-paste/
Je doet daat mee wat je wil natuurlijk. Dit is voor een 'authentieke' Thaise curry. Laat gerust weg wat je niet wilt/hebt, maar als je de smaak van bij de Thai wilt heb je alles nodig. Ik maak bijna nooit zelf currypasta want dat kost geen geld in de Aziatische winkel en die smaken zeer goed (beter dan de meeste zelfgemaakte imo)

Dit, ik koop ook gewoon de currypasta's hoor.
In Thailand ga je op de meeste plaatsen ook curry's van dezelfde pasta krijgen :p

Waar heb je dat kookboek gevonden? Als prijs in het schietkraam op de kermis? :unsure:
Sjalot gebruiken ipv rode ajuin gaat al een groot verschil maken. En geen paprika.
Currypasta's maakt iedereen anders maar dit is een goed vertrekpunt https://hot-thai-kitchen.com/red-curry-paste/
Je doet daat mee wat je wil natuurlijk. Dit is voor een 'authentieke' Thaise curry. Laat gerust weg wat je niet wilt/hebt, maar als je de smaak van bij de Thai wilt heb je alles nodig. Ik maak bijna nooit zelf currypasta want dat kost geen geld in de Aziatische winkel en die smaken zeer goed (beter dan de meeste zelfgemaakte imo)
Haha 😅 ja, gekregen van de mama en naar mijn weten gaat zij nooit naar de kermis.
Maar inderdaad, achteraf wat verder online gekeken en zag ik nergens de rode ui en paprika vermeld. Maar dan weet ik het voor de volgende keer. In de buurt van Borgerhout zijn er genoeg buitenlandse winkeltjes, dus keuze genoeg 😁 Enigste waar ik blijkbaar wel op moet letten is het vegetarische gedeelte dan. Als ik het filmpje zo bekijk is dat blijkbaar niet zo standaard bij de curry pastas

Ah ja dat is al iets moeilijker. Standaard currypasta's gaan altijd garnalen bevatten denk ik. Mae Ploy( het merk dat je hier meestal gaat vinden) heeft een vegetarische rody curry (https://shop.waiyeehong.com/food-in...auces-and-pastes/vegetarian-red-curry-paste-1) maar geen idee in hoeverre die hier verkrijgbaar is.
Ik had voor reserve (als die van mij echt niet te eten was) deze ook meegenomen
nu ik het bekijk is die wel vegetarisch, maar natuurlijk veel duurder dan in de buitenlandse winkel

Vandaag spaghetti Aglio e olio met een crumble van pancetta.
't is linguine geworden

u78CRo9.jpg

Laatst bewerkt:
Kutweer! Koken dan maar :D

Vandaag stoverij van varkenswangetjes maken voor morgenmiddag. Met puree van zoete aardappels.

En voor vanavond champignonrisotto met zeewolf in preisaus.

Kutweer! Koken dan maar :D

Vandaag stoverij van varkenswangetjes maken voor morgenmiddag. Met puree van zoete aardappels.

En voor vanavond champignonrisotto met zeewolf in preisaus.

Met bruin bier? Kriek? Geuze? Of... zonder bier? :frown:

Varkenswangetjes zijn zo lekker maar niet overal makkelijk te vinden.
Hetzelfde met een goede lap paardenbiefstuk of paardenstoofvlees.

Ik ga vandaag @kay-gell zijne pad thai maken. Ik heb alleen gene tamarind, dus het zal met azijn moeten. Wish me luck 🙂

Moet dringend eens wat standaard zaken gaan halen bij de asia food center als ik nog eens in de buurt ben.

Terug
Bovenaan