Wat heb jij vandaag gekookt?

IMG_7367.jpeg

Arayes, met een tahini-yoghurt sausje. :love:

dat is gewoon de naam hé... Gentse stoverij (net zoals je limburgse vlaai hebt)

Gentse is met tierentyn mosterd op een witte boterham en met kriek- en donkerbier.
Antwerpse is (soms) met speculoos en enkel donker bier (maar niet zo gekend)
Vlaamse is met bloem, bouillon, trappist en veel meer kruiden
Limburgse is met appelstroop

etc

EDIT: ik stelde onderstaande vraag aan Copilot en kreeg het antwoord daaronder
welke varianten van stoverij bestaan er. Zet in een tabel met de voornaamste verschillen en gelijkenissen
VariantIngrediëntenKenmerkende SmaakBijzonderheden
Vlaamse stoverijRundvlees, uien, donker bier, kruidenZoet en hartigVaak geserveerd met frieten
Gentse stoverijRundvlees, uien, kriekenbier, mosterdPittig en kruidigGebruik van donkere mosterd en kriekenbier
Limburgse stoverijRundvlees, uien, appelstroop, bierZoet en fruitigToevoeging van appelstroop
Waalse stoverijRundvlees, uien, witbier, kruidenLichter en frisserGebruik van witbier in plaats van donker bier

Geen foto, maar deze avond zelf eens Aziatisch gekookt. :)

Gemarineerde kipblokjes (marinade van peper/zout/eiwit en bloem) met rijst, "atjar" en... zelfgemaakte "babi pangang" saus. Voor mij de eerste keer dat ik verse gember en stemgember gebruik in een gerecht en dat was tegelijk ook mijn fout bij de saus: iets te veel gebruikt dan het recept voorschreef (zat niet graag met overschot, want zou niet weten wat anders met verse gember doen) en bijgevolg was de gembersmaak te hard aanwezig in de saus. Ook iets te spicy gemaakt met sambal oelek. Zeker voor herhaling vatbaar, maar toch met rekening houden met de 2 aandachtpuntjes. :)

Geen foto, maar deze avond zelf eens Aziatisch gekookt. :)

Gemarineerde kipblokjes (marinade van peper/zout/eiwit en bloem) met rijst, "atjar" en... zelfgemaakte "babi pangang" saus. Voor mij de eerste keer dat ik verse gember en stemgember gebruik in een gerecht en dat was tegelijk ook mijn fout bij de saus: iets te veel gebruikt dan het recept voorschreef (zat niet graag met overschot, want zou niet weten wat anders met verse gember doen) en bijgevolg was de gembersmaak te hard aanwezig in de saus. Ook iets te spicy gemaakt met sambal oelek. Zeker voor herhaling vatbaar, maar toch met rekening houden met de 2 aandachtpuntjes. :)
Gember kan je eenvoudig invriezen. Ik koop altijd een groot stuk dat ik schil en in plakken snij voor ik het invries. Ik kan die plakken zo uit de vriezer gebruiken zonder ontdooien.

Hier nog eens lasagne gemaakt van duifjes. Gerecht uit mn jeugd, blij dat ik het nog eens gemaakt heb. Wel ongelofelijk zwaar, dat ging toch vlotter toen ik klein was :p

Gember kan je eenvoudig invriezen. Ik koop altijd een groot stuk dat ik schil en in plakken snij voor ik het invries. Ik kan die plakken zo uit de vriezer gebruiken zonder ontdooien.
Thanks! Merci voor de tip.

Ja en echt stom van mij ook eigenlijk. :) Het recept schreef 50 gram verse gember voor en heb er ongeveer 65 gram in gedaan, om den overschot weg te werken, maar is natuurlijk ook gevaarlijk om "buiten het boekje" te gaan met een niet-neutrale smaak als gember.

Thanks! Merci voor de tip.

Ja en echt stom van mij ook eigenlijk. :) Het recept schreef 50 gram verse gember voor en heb er ongeveer 65 gram in gedaan, om den overschot weg te werken, maar is natuurlijk ook gevaarlijk om "buiten het boekje" te gaan met een niet-neutrale smaak als gember.

Gember :love:

Terug
Bovenaan