Wat heb jij vandaag gekookt?

Het is maar wat je gewoon bent.
Ik vind ongezouten gekookte pasta smaakvol genoeg.
Net zoals velen hun aardappelen in zout zullen koken, hier hebben we dat altijd ongezouten gegeten wat ook goed is.
Als je altijd gezouten gegeten hebt en dan de omschakeling gaat maken dan gaat het inderdaad even duren of ga je het niet goed genoeg vinden.
Maar zoals coldplayke zegt, we krijgen al genoeg zout binnen.

dan smaakt enkel je saus. Pasta gekookt in heel zout water is zelfs superlekker om zonder saus te eten, zonder zout is dat smaakloos.
Net zoals je ook je frieten apart zout als je steak eet.
Bwa, frieten vind ik toch nog iets anders. Misschien omdat ik pasta volledig in saus coat.

Ik weet niet hoe het zit met zout eten, maar qua zoetigheid smaakt fruit bijvoorbeeld veel zoeter naarmate je minder gesuikerde producten eet, omdat die gewenning dan afneemt. Ik vind nu niet dat heel gezouten eten per se beter smaakt, maar ieder zijn meug!

Zout is een smaak op zichzelf maar is ook belangrijk om andere smaken te verbeteren en naar buiten te brengen. Het makkelijkste voorbeeld zijn chocoladekoekjes. Als je daar een klein beetje zout aan toevoegt, gaat de chocoladesmaak ook veel beter zijn. Iedereen mag voor zichzelf bepalen wat ze eten en lekker vinden maar persoonlijk gaat goed gezouten eten het grootste verschil maken tussen lekker smaakvol eten en flauwe saaie smaak. Zeker ook bij groentjes.

De grootste hoeveelheid van het zout gooi je toch weg met het pastawater. Pasta absorbeert maar een klein beetje van het zout dat je toevoegt, maar je moet het water voldoende zouten om de pasta de tijd te geven die hoeveelheid op te nemen tijdens het koken. Dus zelfs als je op je zoutinname moet letten, gaat het zouten van pastawater niet het grote verschil maken. Je moet echt al heel veel zout toevoegen om uw pasta te gezouten te krijgen, denk ik. Mij is het alvast nog nooit overkomen en ik gooi echt een handvol in het pastawater.

Dat geldt eigenlijk voor alles waarbij zout opgenomen wordt, dus ook als je groenten kookt. Sauzen etc. kan je dan weer wel te veel zouten want daar wordt uiteraard al het zout geïncorporeerd.

Gelukkig gaat mijn torenhoge cholesterol me al lang gedood hebben voor de hoge bloeddruk van het zout in mijn gerechten daar de kans toe gaat krijgen.

Verse pasta wordt vaak als 'beter' beschouwd, maar gedroogde en verse pasta zijn gewoon verschillende producten met elk hun toepassing.

Voor de klassieke 'Belgische' spaghetti gaat er niets boven gedroogde pasta die al dente is gegaard imho. Een traag gegaarde ragu is dan weer heerlijk met verse papardelle.

De ene gedroogde pasta is ook de andere niet. En het soort pasta is ook belangrijk. Te dunne spaghettini versus buxatini is een wereld van verschil.

Hier varkenshaasje met Blackwellsaus, krokant gebakken oesterzwammen en fondantaardappelen in de Lodge Cast Iron pan (met dank aan de tipgevers hier) met tijm en rozemarijn uit de tuin.

Volgende keer wel andere aardappelen, de bloemige frietaardappelen zijn daar minder geschikt voor.

EDIT: zo' torentje van het krokante topje van de fondantaardappel met geplette geroosterde look, grof zeezout & peper en mayonaise ... ffffuuuuu ...

Nu we toch over pasta bezig zijn, heeft iemand een idee wat de meerwaarde hiervan is :

Ik gebruik normaal gezien altijd zout en olie. Maar was curieus toen ik dit in de winkel zag wat hier nu expliciet de meerwaarde van is. En of het nuttig is om vb wat bouillon in het water te doen als je rijst of pasta kookt?

Nu we toch over pasta bezig zijn, heeft iemand een idee wat de meerwaarde hiervan is :

Ik gebruik normaal gezien altijd zout en olie. Maar was curieus toen ik dit in de winkel zag wat hier nu expliciet de meerwaarde van is. En of het nuttig is om vb wat bouillon in het water te doen als je rijst of pasta kookt?
Bij rijst geeft het wel degelijk smaak af, hoor. Zoals saffraan in het water je rijst een gouden kleur geeft en ook die typische rijke saffraangeur, zal zo'n bouillon ook wel de nodige smaak afgeven.

Wordt soms gebruikt hier (exact die) als er geen saus is bij het gerecht, je proeft het (subtiel). Als er wel saus bij is gaat het helemaal verloren.

Zelfde principe als zout er bij doen maar dan "met een smaakje". Is het een must, nee, is het een extraatje, ja.

Lekker winter soepje :

Simpel te maken gewoon zorgen dat ge van alles ongeveer dezelfde hoeveelheid gebruikt en ongeveer even dik snijden .

Ge legt alles in lagen in de pot :
Eerste laag in laagjes gesneden ajuin bodem bedekken ( 5 ajuinen )
Tweede laag aardappelen in schijfjes , ajuin bedekken (5 patatten zacht kokend )
Derde laag worteltjes in schijfjes gesneden en de aardappelen bedekken (denk een stuk of 7 wortelen )
Vierde laag spek in blokjes gesneden (dik spek normaal 0,5 mm dik maar iets dunner werkt ook ) zwiert eraf gesneden , wortelen bedekken … (6 stukken gezouten spek )
Dan herhaal eventueel als het een grote pot is (wat dus bij mij was het x2 en dan geëindigd met laagje ajuin en een laagje wortelen )
Dan alles onder water zetten eventueel kruiden (maar ik pepertussen de lagen in ) wachten met het zout want het spek is al zout .
Laten koken dikke 5 min en dan op zachter vuur laten garen dikke 30 min en af en toe roeren .

Simpel , lekker en snel klaar . ;)
Smakelijk

Vandaag zal het een hoevekip worden.
Recept ook maar willekeurig op het web geplukt.. Tomaat rode wijn etc..
IMG-20241004-161310.jpg

Dat is nu al de tweede keer dat ik in plaats van varkenswangetjes gewoon een pak generisch "stoofvlees" koop in de supermarket en dat het op geen hol trekt. Het heeft bijna acht uur in de oven gestaan in mijn gietijzeren casserol op 85° en het is nu nog taai en het valt niet uiteen. Ik doe nochtans alles wat ik 'moet' doen: vlees op kamertemperatuur laten komen, geen koud bier bij kappen, niet te veel in een keer aanbakken, niet te ver aanbakken... Met varkenswangetjes is het altijd overheerlijk, maar met supermarktstoofvlees mislukt het. Er hangt ook wel nooit veel vet aan dat supermarktvlees. Ligt het effectief aan het vlees dan? Of aan mij.

Lasagne, minimaal 3 kilo. Dit is de tweede dag dat we ervan eten en dan is het wel op.

Ondertussen loeren een selderijknol. 2 pastinaken, spitskool en eventueel wat gehakt om het hoekje… (zoon roept hamburgers volgens een van de recepten van Gordon Ramsay, Maar wat dan met spitskool/knolselderij/pastinaak).

Geen idee wat daarmee te maken. Iemand een idee?

Lasagne, minimaal 3 kilo. Dit is de tweede dag dat we ervan eten en dan is het wel op.

Ondertussen loeren een selderijknol. 2 pastinaken, spitskool en eventueel wat gehakt om het hoekje… (zoon roept hamburgers volgens een van de recepten van Gordon Ramsay, Maar wat dan met spitskool/knolselderij/pastinaak).

Geen idee wat daarmee te maken. Iemand een idee?
Met de spitskool en knolselder kan je wel een coleslaw maken voor bij die hamburgers.

Chef's Table: noodles - eerste aflevering met Evan Funke is al een voltreffer. Nu wil ik ook zelf een sfoglia gladstrijken met een matarello en mijn ragù maken met beenmerg en brisketgehakt.

Ja mannekes, iets lekker klaarmaken voor een ander is een vorm van liefde geven.

Terug
Bovenaan