Wat heb jij vandaag gekookt?

Pancettablokjes in plaats van spekblokjes, dat verheft elk gerecht. Guanciale uiteraard ook, maar niet iedereen kan die vettigheid appreciëren.
Zo hard! Dit weekend ook een tagliatelle met een goeie ragu gemaakt obv rundsgehakt en aangevuld met blokjes pancetta.
Heerlijk. Smaakvoller en een leukere structuur dan spek.

Zo hard! Dit weekend ook een tagliatelle met een goeie ragu gemaakt obv rundsgehakt en aangevuld met blokjes pancetta.
Heerlijk. Smaakvoller en een leukere structuur dan spek.
Het vet geeft ook véél smaak af. Ik had nog pancetta over en er lagen nog noedels (bami goreng) in de ijskast die op moesten. Pancetta krokant gebakken, die noedels erin, een eitje erin gezwierd en een klein scheutje sojasaus. Wat een verheffing!

Mijn vrouw wil liefst zo weinig mogelijk vet, maar ik ben echt wel een liefhebber.

Tomatenpuree is niet de ideale basis om een goeie Marinara saus te maken. Ik start altijd van Italiaanse San Marzano tomaten (vers of in blik), die zijn altijd al veel zachter van smaak. Een andere goeie tip is om een klomp 'goeie' boter in je saus te doen, maakt de saus boterzacht en is in tegenstelling to wat je denkt redelijk standaard gedaan door la mama's in Italië. ik heb de tip van een Italiaanse 3-sterren Michelin chef waarbij zijn moeder dat ook deed.

Boter en Italie... Hier klopt iets niet

Na een nachtshift leun ik vaak naar easy recepten. Gepocheerde ballen in tomatensaus voor vandaag. Afhankelijk van de kids zal dat met pasta of rijst zijn.
IMG-20240917-144750.jpg

Taco’s met zelfgemaakte guacamole, chipotlemayo, zure room, ajuin, tomaat en iberico ribfingers (sous vide gegaard gekocht in Hanos). Holy shit, hemels!

Had eergisteren een receptje getest van snoop dogg... Mits eigen twist... Laat ons zeggen dat het 1 malig zal blijven ook al was dat in ce.. Niet slecht.

2 sneden toasten
Mosterd
Een ringworst aanschroeien (zelf bbq worst gebruikt met Italiaanse kruiden)
Kaas
Bbq chips.

IMG-20240918-155321.jpg

Bekijk bijlage 33368

:eek: :eek: :eek:

Leg eens uit wat de zonde is, dat ik dat nooit tegen een Mexicaan vertel.
Haha, komt wel sterker over in Engels. Mexicanen gebruiken nogal veel dat soort taal, was uiteraard een poging tot humor.

Mexicaanse taco's gebruiken tortilla's (van mais in het Zuiden/centrum en tarwe in het Noorden) maar die worden verwarmd zodat ze zacht zijn. Die U-vormige geroosterde zaken zijn puur Amerikaans.

Dan heb je veel soorten nog (aanrader: Taco Chronicles op Netflix). Hier thuis is de klassieker:
- varkenswang, bavet (rund), of gewoon gehakt qua vlees
- pico de gallo (gesneden mengsel groenten, veel koriander)
- verse guacamole
- room
- sla of gesneden kool
- harde witte kaas (Turkse peynir komt in de buurt, feta valt ook mee)
- chilisaus

Dat alles op een tortilla. Nogal een boeltje als je niet gewoon bent dat met de handen te eten.

Haha, komt wel sterker over in Engels. Mexicanen gebruiken nogal veel dat soort taal, was uiteraard een poging tot humor.
Weet ik wel. All good, ese!

Nooit geweten dat taco’s niet Mexicaans waren. Ik dacht dat het gefrituurde tortilla’s waren. Alé dat zijn het normaal ook dacht ik, maar dus niet Mexicaans.

Zag onlangs een chef op youtube (was het Joshua Weissman?) een tour van alle tortilla stands in Mexico stad. Interesting stuff!

Weet ik wel. All good, ese!

Nooit geweten dat taco’s niet Mexicaans waren. Ik dacht dat het gefrituurde tortilla’s waren. Alé dat zijn het normaal ook dacht ik, maar dus niet Mexicaans.

Zag onlangs een chef op youtube (was het Joshua Weissman?) een tour van alle tortilla stands in Mexico stad. Interesting stuff!
Nee dat zijn taco's hoor, maar ze maken die met zachte tortilla's. Tortilla met dingen op = taco. Die shells zoals in Taco Bell worden scheef bekeken. Ze hebben ook gefrituurde tortillas, maar dat zijn dan tostadas of iets anders.

Ah, en ese wordt vooral gebruikt door de nogal marginale Mexicanen die in de VS wonen (de cholos), of dat is toch de info die ik heb. Als je een Mexicaan wil herkennen, die spreken elkaar graag aan met güey (wey).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan