Wat heb je vandaag gekocht?

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe.
De vraag is hoe goed het zit na een paar maanden en dat valt vaak tegen, zeker voor die prijs vrees ik.
Niet simpel een goede stoel te kiezen...
Ik heb nen Ikea Markus en als hij ooit kapot zou gaan koop ik direct dezelfde. Ik heb die nu 6 jaar en hij is nog zoals nieuw. Op het werk heb ik ne Sigma en als mijn leuning vast staat lijkt het alsof ik plat lig. Er is ook al enkele keren een vijs zomaar uit gevallen. Echte brol.

Ik heb nen Ikea Markus en als hij ooit kapot zou gaan koop ik direct dezelfde. Ik heb die nu 6 jaar en hij is nog zoals nieuw. Op het werk heb ik ne Sigma en als mijn leuning vast staat lijkt het alsof ik plat lig. Er is ook al enkele keren een vijs zomaar uit gevallen. Echte brol.
Grappig hoe vaak ik al positiefs gehoord heb over die Markus.
Mijn vader heeft deze ook al zeer lang en het is inderdaad een heel goede stoel.
Misschien voor deze gaan dan :)

Ikea Markus is prijs/kwaliteit zeker in orde maar zou het als kantoorstoel waar je 5 dagen in de week uren aan een stuk in zit nu toch ook niet direct aanraden. Ik begon die stoel quasi te vervloeken met het thuiswerk tijdens de 2020 lockdown.

Lumbar support is niet regelbaar (ik heb de mijne er uiteindelijk gewoon uit gehaald), armleuningen niet regelbaar (waardoor ergonomisch gezien de hoogte van de stoel of de armleuningen misschien te hoog of te laag staat ten opzichte van het bureau) en zitkussen aan de harde kant voor langere tijd op te vertoeven. Voor sporadisch gebruik meer dan in orde maar om daar nu 5 dagen in de week 7-8 uur in te vertoeven, no thanks.

Is echt nie moeilijk ze als je er de wil voor hebt, had veel meer last gitaar te leren dan piano.
same, op de piano ben ik vlugger vertrokken dan op de gitaar. Vingergevoel ligt compleet anders. Misschien door de gewoonte van een computer keyboard.
Nu als je geen noten kan lezen kan je altijd via letters piano leren.
Nee, die letters zijn noten, volgens wikipedia toch. Daar staat zelfs dat de meeste Engels en Nederlands sprekende landen de letters gebruiken (icm octaaf aanduiding), maar dat lijkt hier in België niet echt de standaard te zijn. Persoonlijk prefereer ik de alfabet notatie, met de octaaf aanduiding. Maar ik maak en speel dan ook niet echt muziek, dat is gemakkelijker om te zetten in frequenties.

115-1158372_piano-scale-with-letters-full-piano-keyboard-notes.png
Een A1 (meest linkse) komt bijvoorbeeld overeen met 55hz als A4 440hz is, best laag. Het mooie aan een piano is dat je feitelijk met de ene hand de basgitaar noten kan spelen en de andere hand (proberen) de gitaar noten te spelen. Daarmee wellicht een populair instrument.

Ook wel tevreden van na een 5-6 jaar.

Tis in de eerste instantie de bedoeling om er plezier aan te hebben, niet met het gedacht om een concertpianist te worden om beethoven en liszt te spelen. (wat toch mijn smaak niet is)

*edit*

zouden we niet beter een pianothread opstarten int muziekforum? Der zitten er hier precies meer die spelen dan ik gedacht had :unsure:

Tis in de eerste instantie de bedoeling om er plezier aan te hebben, niet met het gedacht om een concertpianist te worden om beethoven en liszt te spelen. (wat toch mijn smaak niet is)

*edit*

zouden we niet beter een pianothread opstarten int muziekforum? Der zitten er hier precies meer die spelen dan ik gedacht had :unsure:
Met jouw track record geef ik u een maand vooraleer je de piano hebt kapot gemaakt. :unsure:

Of vooraleer de piano jou kapot heeft gemaakt. :thinking:

Het mooie aan een piano is dat je feitelijk met de ene hand de basgitaar noten kan spelen en de andere hand (proberen) de gitaar noten te spelen. Daarmee wellicht een populair instrument.
Dat kan met een gitaar in principe ook (gitaar-achtigen en piano-achtigen zijn de enige instrumenten waarbij je op hetzelfde instrument de begeleiding (of dat nu bassen of akkoorden zijn) en de melodie tegelijk kunt spelen). Het grote voordeel van piano is dat "1 noot = 1 toets", dat je tot 10 noten tegelijk op elkaar kunt stapelen over de volledige frequentiebreedte van 88 toetsen, en dat zowel linker en rechterhand instaan voor het ritme. Terwijl je met een gitaar een bepaalde noot soms op 4 verschillende posities kunt terugvinden (dus je moet je partituur al gaan ontleden en zien van waar je komt en waar je naar toe gaat om de meest ideale positie te kiezen), en je maximaal 6 noten op elkaar kunt stapelen die vrij dicht bij elkaar liggen, en je 1 hand hebt die het ritme bepaalt, en het andere hand de noten selecteert, en dat je op gitaar perfect weg kunt komen zonder ook maar 1 noot muziek te kunnen lezen, wat op piano op zich geen evidentie is.

Ikzelf kan redelijk uit de voeten op het Hammond orgel, maar ook ik zou graag goed piano kunnen spelen. Maar het ontbreekt me aan tijd en motivatie (om mezelf in solsleutel te leren lezen, mijn hand-hoofd-hand coordinatie te trainen,...).

Laatst bewerkt:
Hoe speel je orgel zonder sol sleutel te kunnen lezen? Heb je voor orgel niet 3 verschillende notenbalken onder elkaar?
Ja, daar wringt het schoentje 'm dus. Ik speel dat puur op gehoor, en door mijn intervallen/toonladders van de basgitaar te "reflecteren" op een klavier (bijvoorbeeld een C-akkoord bestaat uit de noten Do, Mi & Sol, dus die drie toetsen duw ik in). Een echte toetsenist speelt met zijn linkerhand de akkoorden, en met de rechterhand een melodie. Ik speel met de linkerhand single-note baslijnen (en erg rudimentaire vanwege slechte hand-coordinatie), en met de rechterhand akkoorden & riffs. Als men mij dus een 3-lijnige orgelpartituur voorschotelt, kan ik de twee onderste lijnen lezen, en de middelste lijn spelen.

(ik speel overigens zonder voetbassen)

Normaal kosten ze zelfs 1300 à 1400 euro.

Omgerekend is 950 euro op 20 jaar
  • 47,50 euro per jaar
  • 3,95 euro per maand
  • 20 eurocent per werkdag
Geen geld voor uw gezondheid mijn gedacht!
Als het zo lang meegaat wel ja. Maar er wordt nog weinig gemaakt dat 20 jaar lang meegaat.

Als het zo lang meegaat wel ja. Maar er wordt nog weinig gemaakt dat 20 jaar lang meegaat.
Herman Miller Aeron Classic-stoelen, het oude model, zijn nu nog tweedehands te verkopen voor 400 tot 600 euro :crazy:

Dees is dus één van die weinige dingen :tongue: aan deze prijs kunt ge echt onmogelijk uw broek scheuren.

Herman Miller Aeron Classic-stoelen, het oude model, zijn nu nog tweedehands te verkopen voor 400 tot 600 euro :crazy:

Dees is dus één van die weinige dingen :tongue: aan deze prijs kunt ge echt onmogelijk uw broek scheuren.
Allemaal goed en wel. Ik wil je gerust geloven. Echter, zul je maar eens een maandag-model hebben natuurlijk. Dat kan altijd voorkomen he. Ik kan het me gerust wel inbeelden dat iemand bij een stoel van 950 euro toch niet meteen de buidel wilt openen.

Allemaal goed en wel. Ik wil je gerust geloven. Echter, zul je maar eens een maandag-model hebben natuurlijk. Dat kan altijd voorkomen he. Ik kan het me gerust wel inbeelden dat iemand bij een stoel van 950 euro toch niet meteen de buidel wilt openen.
Of een “binnen 30 minuten wil ik mijn weekend beginnen”-model.

Als ik zie hoe content mensen van de Ikea Marcus zijn gaat die prijs:kwaliteit toch niet te evenaren zijn wrs.

Terug
Bovenaan