Wat gebeurt er wanneer je je schulden niet langer kan betalen?

Welja, schuldbemiddeling is ook niet kostenloos en die mensen hebben meestal het al niet breed. Je kan er uit raken, maar ik hoop dat je geen grote lasten hebt zoals kinderen ofzo.

Semi off-topic:

Ik heb nog "steenrijk vs straatarm" bekeken en ik moest me persoonlijk inhouden van de tranen. Vooral omdat er kinderen mee gemoeid zijn. Daar zijn er al mensen in gekomen die ook in schuldbemiddeling zaten met kinderen die dan een weekje mochten wisselen met rijke mensen. Kregen ze plots een weekbudget van 1100 euro vs... 70 euro ofzo.

Allemaal goed en wel, maar de terugslag achteraf was ernstig, hoor.

Die ouders, ik had er mee te doen.

Maar met de kinderen, mijn hart brak toen die terug naar hun "kleine knusse huisje" moesten gebracht worden met tranen. Die kinderen verdienen dat niet om zo tentoon gesteld te worden voor een TV pogramma en plots met de neus op de feiten gedrukt worden dat andere kinderen het echt wel waanzinnig beter hebben dan hun.
 
Interessant verhaaltje (van een tweedehands getuigenis gekregen)

Iemand zijn hypotheek werd kwijtgescholden omdat de bank meermaals vergat, na herinneringen van de advocaat die de collective schuldenregeling beheerde. dat ze een hypothecair mandaat hadden van een nog te betalen lening dus de facto de bank heeft afstand genomen van de schuld door niet erop te reageren.
Bank zag hun fout in na kwijtschelding van schulden door de rechter maar het was te laat voor de bank. Geld kwijt.


Waardoor de client een quasi gratis huis kreeg :p
Ik heb gehoord van iemand die in slaap viel in een café en wakker werd met een snee in zijn rug en een nier minder.
Meestal zijn die verhaaltjes wel deels waar. MAAR (en nu komt het): Op 100k strafrechterlijke dossiers is er maximaal zo hoop en al ééntje (of twee whatever ..) dat eens een keertje foutloopt. Die andere 99999 dossiers lopen wel goed voor de bank -als schuldeiser- hé.

Dus HOPEN dat jou dossier dusdanig foutloopt dat je door "een procedurefout" op die manier de rechtzaak wint?
--> Je kan ook hopen OOIT de euromillions te winnen. De winstkansen zijn ook extreem klein.

Opmerking: Ik ben ook 100% zeker dat Cege zijn post ook OOIT al wel eens gebeurd is. ik heb dat zelfs ooit ergens gelezen (gedrogeerd, wakker worden met extreme pijn en nier gewoon weg, en neen dat was niet in België maar elders) Alles gebeurt wel eens he. Maar als je zo begint te redeneren dan *diepe zucht* :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie en nuttige post @Dirtman !!


Wat is die "van de schuld" in deze?
Want als dat de effectieve schuld is, kan dat % toch monsterlijk hoog oplopen? En dat lijkt mij niet te matchen met "ingebrekestelling 1" noch met uw andere bedragen?
Dat is de hoofdsom (het factuurbedrag zonder alle extra kosten)
 
Je moet altijd een onderscheid maken tussen ondernemingen en niet-ondernemingen ("particulieren").
Enkel een onderneming kan failliet gaan.
Particulieren kunnen een collectieve schuldenregeling aanvragen.

Het faillissement is omwille van een aantal redenen (meestal) veel beter voor de schuldenaar/failleerde.
Zo zullen de schulden in het faillissement in principe allemaal (meteen) worden kwijtgescholden.
Bij een collectieve schuldenregeling duurt het (maximaal) 7 jaar voordat je uit de schulden bent. Gedurende die tijd ben je de beheer over je vermogen kwijt. De schuldbemiddelaar beslist dan alles en geeft je 'zakgeld' om van te leven.

Met persoonlijk faillissement wordt soms de collectieve schuldenregeling bedoeld, maar soms ook het persoonlijk faillissement van een bestuurder/zaakvoerder van een vennootschap die op zich ook een onderneming is/kan zijn.
Dit is niet correct, zie paragraaf 5 van onderstaand artikel:

 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ervaring die ik heb met werknemers die in “collectieve” zitten, dat die daar eigenlijk nooit meer uit geraken.

Na 3-4 jaar toch opnieuw schulden maken, autolening,mediamarkt, ziekenhuiskosten (maagverkleining) en er nooit voor betalen.

En alles is steeds de schuld van iemand anders, Die advocaten zijn trouwens ook best gangsters..
In principe zou dit niet meer mogen kunnen.

Mensen die in csr zitten moeten akkoord hebben van hun bemiddelaar voor ze nieuwe schulden mogen maken.

Daarnaast sta je tijdens de csr op de zwarte lijst van de banken. Normaal gezien vallen alle reglementaire leningen hieronder.

Nu, dat gezegd zijnde, als je wil, vind je altijd wel een manier…
 
Deze week bij mijn overburen, zag ik een takelwagen de straat en een persoon met een kaft papieren die aan het praten was met de huurster (t zijn wel sociale personen... ze maken veel ruzie in t gezin, k hoor ze ruzie maken tot ons thuis)... na een tijdje is de deurwaarder en takelwagen weggegaan.. de volgende avond, was dezelfde deurwaarder daar en een heleboel meubels van dat gezin op straat die ze wegnemen...
 
Het begint hier toch een beetje te klinken als een groot "what-if gedoe"

"It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it." - Aristotle.

Men kan vragen stellen over welbepaalde fundamenten over hoe onze maatschappij zich heeft ontwikkeld zonder deze noodzakelijkerwijs en— in de ogen van een simpelere geest— deze fundamenten te accepteren.
 
"It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it." - Aristotle.

Men kan vragen stellen over welbepaalde fundamenten over hoe onze maatschappij zich heeft ontwikkeld zonder deze noodzakelijkerwijs en— in de ogen van een simpelere geest— deze fundamenten te accepteren.
Dus... Je hebt schulden die je niet wilt afbetalen?
 
De korte samenvatting is dat uw schulden, als prive persoon, niet zomaar verdwijnen en men u op alle mogelijke manieren zal aanklampen (en dwingen) om alle schuld en bijkomende kosten te verhalen.
 
De korte samenvatting is dat uw schulden, als prive persoon, niet zomaar verdwijnen en men u op alle mogelijke manieren zal aanklampen (en dwingen) om alle schuld en bijkomende kosten te verhalen.
Ze zullen inderdaad niet zomaar verdwijnen maar ze kunnen wel 'vergeten worden door de schuldeiser zoals ik nu uit miserie doe omdat een gerechtsdeurwaarder zelf niks meer kan doen of vinden noch ene uit het buitenland.

Ik ben zelf schuldeiser van een 10K, intussen 15K€ na een rechtszaak gewonnen te hebben, en die mens heeft er tijdens de rechtszaak en zelfs al gedeeltelijk ervoor alles aan gedaan om geen enkele € te moeten betalen. Domicilie? Uitgeschreven uit België en ergens in 't buitenland woonachtig, buiten EU. Bankrekeningen in België en buitenland? Ja, maar er staat niks op. Bezittingen in België zoals vastgoed of een auto? Niets. Meneer heeft alles op naam van z'n kinderen gezet maar blijft wel de woning in België en de auto verder gebruiken...
Waar zit z'n geld? Op bankrekeningen van meerdere bedrijven op naam van jawel, plots z'n vrouw (met scheiding van goederen) maar zelf is 'm wel aandeelhouder. De aandelen overnemen zou te risicovol zijn gezien hij de boel failliet kan laten gaan.

Het probleem als schuldeiser is dat je telkens maar een gerechtsdeurwaarder moet inschakelen en betalen om momentopnames te laten maken van de bezittingen van de schuldenaar. Dit kost per keer telkens een 500-tal euros, ook al valt er niks te rapen en is er helemaal niks... Juist om eens te checken dus... Zo heb ik het in dit specifiek geval 2 x laten doen. 1ste keer bij het vonnis, niks. 2de keer 1 jaar na oprichting van zijn bedrijf waar ik toevallig achter kwam. 5 eur op een rekening...

Wat doe je dan best als schuldenaar? Je simpelweg uitschrijven uit België en al je vastgoed en geregistreerd rollend materieel op naam van je partner (met scheiding van goederen) of kinderen zetten en al je cash (al dan niet in een vennootschap) in 't buitenland of zelfs in België zonder dat je bestuurder bent en met een rekening courant werken met je partner als bestuurder. Of als je uw kinderen of een vriend genoeg vertrouwd op een aparte rekening op hun naam waarvan je dan de kaart gebruikt...

Als Belg kan je in het buitenland gedomicileerd zijn en blijven genieten van de sociale zekerheid met speciale regelingen en betalingen ervoor en ook je passport behouden en vernieuwen... Zonder maar ook een domicilie te hebben in België zelf. Nu ja, zolang je gezond bent en voldoende kan sparen voor je oude dag, is de Belgische sociale zekerheid zelfs niet nodig en kan je best terecht bij een privé verzekeringsmaatschappij.

Dus ja het is zeer makkelijk, als je natuurlijk listig bent...
 
Ze zullen inderdaad niet zomaar verdwijnen maar ze kunnen wel 'vergeten worden door de schuldeiser zoals ik nu uit miserie doe omdat een gerechtsdeurwaarder zelf niks meer kan doen of vinden noch ene uit het buitenland.

Ik ben zelf schuldeiser van een 10K, intussen 15K€ na een rechtszaak gewonnen te hebben, en die mens heeft er tijdens de rechtszaak en zelfs al gedeeltelijk ervoor alles aan gedaan om geen enkele € te moeten betalen. Domicilie? Uitgeschreven uit België en ergens in 't buitenland woonachtig, buiten EU. Bankrekeningen in België en buitenland? Ja, maar er staat niks op. Bezittingen in België zoals vastgoed of een auto? Niets. Meneer heeft alles op naam van z'n kinderen gezet maar blijft wel de woning in België en de auto verder gebruiken...
Waar zit z'n geld? Op bankrekeningen van meerdere bedrijven op naam van jawel, plots z'n vrouw (met scheiding van goederen) maar zelf is 'm wel aandeelhouder. De aandelen overnemen zou te risicovol zijn gezien hij de boel failliet kan laten gaan.

Het probleem als schuldeiser is dat je telkens maar een gerechtsdeurwaarder moet inschakelen en betalen om momentopnames te laten maken van de bezittingen van de schuldenaar. Dit kost per keer telkens een 500-tal euros, ook al valt er niks te rapen en is er helemaal niks... Juist om eens te checken dus... Zo heb ik het in dit specifiek geval 2 x laten doen. 1ste keer bij het vonnis, niks. 2de keer 1 jaar na oprichting van zijn bedrijf waar ik toevallig achter kwam. 5 eur op een rekening...

Wat doe je dan best als schuldenaar? Je simpelweg uitschrijven uit België en al je vastgoed en geregistreerd rollend materieel op naam van je partner (met scheiding van goederen) of kinderen zetten en al je cash (al dan niet in een vennootschap) in 't buitenland of zelfs in België zonder dat je bestuurder bent en met een rekening courant werken met je partner als bestuurder. Of als je uw kinderen of een vriend genoeg vertrouwd op een aparte rekening op hun naam waarvan je dan de kaart gebruikt...

Als Belg kan je in het buitenland gedomicileerd zijn en blijven genieten van de sociale zekerheid met speciale regelingen en betalingen ervoor en ook je passport behouden en vernieuwen... Zonder maar ook een domicilie te hebben in België zelf. Nu ja, zolang je gezond bent en voldoende kan sparen voor je oude dag, is de Belgische sociale zekerheid zelfs niet nodig en kan je best terecht bij een privé verzekeringsmaatschappij.

Dus ja het is zeer makkelijk, als je natuurlijk listig bent...
Wat is het scenario hier ?
Lijkt me allemaal wat te zot om te doen voor 10k.
En hij zal ook niet snel nieuw geld privé kunnen lenen vermoed ik als hij officieel niets heeft.
 
Wat is het scenario hier ?
Lijkt me allemaal wat te zot om te doen voor 10k.
En hij zal ook niet snel nieuw geld privé kunnen lenen vermoed ik als hij officieel niets heeft.
In 2015 rechtszaak aan m'n been gehad omdat iemand geld wou krijgen voor iets wat 'm nooit gedaan heeft. Rechtszaak gewonnen, louter dus de tetugbetaling van onze rechtplegingsvergoeding en gerechtskosten en onze advocaat heeft dan meteen met een gdw opzoeking gedaan. Niks.

Het probleem beste @anonymousMF is dat eens een schuldeiser met een gdw een dossier opstart, en er is niets, de opdracht van de gdw hierbij gedaan is en er zolang de schuldeiser verder niets doet, er ook niks gebeurd. Er is immers geen opvolging want eens er niks is wordt het dossier afgesloten. De schuldenaar kan dus perfect leningen aanvragen en miljoenen op z'n rekeningen hebben staan en de dag dat de schuldeiser opnieuw de gdw betaald kan het evengoed zijn dat er dan weer net niets op die rekeningen staat...

Dus ja, je kan een schuld hebben zonder die ooit te betalen.
In dit geval had de gdw zelfs de rekeningen 'bevroren' eer z'n brief in de bus kwam om zeker te zijn hij niets zou doen aan verrichtingen. Jammerlijk was er toen telkens niks...
Mocht een gdw nog meer macht hebben en zonder medeweten van een burger de rekeningsaldos kunnen zien zou het wel fijn zijn, maar neen daarvoor moet hij ook een momentopname van doen door een aangetekend schrijven te sturen naar de banken, dit kost ook per bank nog eens een mooi bedrag, waarvan de bank ook nog eens iets vraagt, op kosten van de schuldeiser natuurlijk... De bank kan ook heimelijk hun cliënt verwittigen waardoor al het werk van de schuldeiser via de gdw gedwarsboomd wordt.
 
In 2015 rechtszaak aan m'n been gehad omdat iemand geld wou krijgen voor iets wat 'm nooit gedaan heeft. Rechtszaak gewonnen, louter dus de tetugbetaling van onze rechtplegingsvergoeding en gerechtskosten en onze advocaat heeft dan meteen met een gdw opzoeking gedaan. Niks.

Het probleem beste @anonymousMF is dat eens een schuldeiser met een gdw een dossier opstart, en er is niets, de opdracht van de gdw hierbij gedaan is en er zolang de schuldeiser verder niets doet, er ook niks gebeurd. Er is immers geen opvolging want eens er niks is wordt het dossier afgesloten. De schuldenaar kan dus perfect leningen aanvragen en miljoenen op z'n rekeningen hebben staan en de dag dat de schuldeiser opnieuw de gdw betaald kan het evengoed zijn dat er dan weer net niets op die rekeningen staat...

Dus ja, je kan een schuld hebben zonder die ooit te betalen.
In dit geval had de gdw zelfs de rekeningen 'bevroren' eer z'n brief in de bus kwam om zeker te zijn hij niets zou doen aan verrichtingen. Jammerlijk was er toen telkens niks...
Mocht een gdw nog meer macht hebben en zonder medeweten van een burger de rekeningsaldos kunnen zien zou het wel fijn zijn, maar neen daarvoor moet hij ook een momentopname van doen door een aangetekend schrijven te sturen naar de banken, dit kost ook per bank nog eens een mooi bedrag, waarvan de bank ook nog eens iets vraagt, op kosten van de schuldeiser natuurlijk... De bank kan ook heimelijk hun cliënt verwittigen waardoor al het werk van de schuldeiser via de gdw gedwarsboomd wordt.

Als een deurwaarder een dossier opent is het logisch dat die niets doet zonder overleg met de opdrachtgever en zeker als de schuldenaar onvermogend blijkt. Elke handeling, elke opzoeking, kost namelijk geld. En de wettelijke tarieven liegen er niet om. Een nieuw aanmaningetje sturen per post is al snel +50 EUR. Opvolging kan je vragen, elk jaar een solvabiliteitsonderzoek laten uitvoeren bijvoorbeeld. Dat kost je dan wel wat. Als jij graag de deurwaarder carte blanche geeft om kosten te maken...

Een beslag op een rekening is inderdaad een momentopname en dat is logisch en wenselijk. Iedereen kan zich juridisch onvermogend maken, als men maar rekeningen op duistere plekken heeft of mensen kent die men 100% kan vertrouwen. Zou jij willen dat iedereen op een gerechtsdeurwaarderskantoor ten alle tijde je saldo's kan inkijken? Compleet bonkers.

Sommige mensen zijn effectief hopeloze gevallen die nooit werken in het wit, nooit voldoende verdienen en nooit goederen hebben die het waard zijn om te verkopen. Zulke mensen moet je ook geen moeite in steken, tenzij je bevoorrecht schuldeiser bent, maar dat gebeurt zelden. Die hebben namelijk talloze schulden en (bijna) alle kosten die je maakt komen gewoon op de grote hoop terecht. En bij een verdeling van gelden ga je dan pro rata worden uitbetaald. Lees : je krijgt amper wat. Want vergis je niet, jij recupereert niet enkel voor jezelf gelden. vrijwillige betalingen gaan rechtstreeks naar de begunstigde schuldeiser, maar alles wat gedwongen wordt gerecupereerd gaat nara he tgeheel van schuldeisers en de GDW moet die verplicht nagaan en opsporen.

Wat een deurwaarder kan doen is bellen naar de bank en zeggen welke schuldvordering hij moet innen en dan gewoon vragen of het de moeite waard is om beslag te leggen. Eigenlijk is dat al een brug te ver, maar toch kostenbesparend dus wordt het door de vingers gezien. Als je weet dat er wat geld op staat omdat hij loon heeft gekregen, dan leg je gewoon instant beslag. En als je weet dat hij werkt kan je ook beslag leggen op zijn loon. Een beslag op een bankrekening is ook een slechte aanpak bij onvermogende mensen die van loon tot loon leven. Dat is de logica zelve. Loon of een auto van +3000 EUR waarde op een openbare veiling zijn de enige deftige opbrengsten. En dan hopen dat er niet te veel andere schuldeisers in de beslagberichten staan en zich aanmelden.

Let wel, voor jou is dat "en ik krijg nooit mijn geld!!!", maar voor die persoon is dat gewoon een leven aan gezever, nooit iets kunnen opbouwen enzovoort. Dus het is niet dat die persoon enkel voodelen geniet van het feit dat hij... Geen reet bezit. Ja, jij kan je geld niet gaan halen maar die persoon kan echt amper iets leuks doen met zijn leven. Dat zijn ook letterlijk hopeloze gevallen doorgaans.

Ik ken mensen die rijk ogen maar elke dag over hun schouder moeten kijken. Ik ben daar niet jaloers op.
 
Laatst bewerkt:
Omwille van recente familiale ontwikkelingen (zie forum: Hoe omgaan met de nieuwe partner van je (schoon)zus of (schoon)broer?) vind ik dit een interessant forum om te volgen.

Volgende vind ik opmerkelijk:

https://goossensadvocaten.be/blog/z...n eenmanszaak dreig je,'fresh start' te nemen.

Wat betekent dat een rechter wel degelijk schulden kan kwijtschelden en de schuldeisers naar hun centen kunnen fluiten. Wat de voorwaarden zijn is me echter niet duidelijk.

Stel volgende casus:

Iemand met een zelfstandige activiteit (geen vennootschap) heeft een invorderbare schuld bij de fiscus en de zelfstandige is actief in een sector waarop inhoudingsplicht bestaat. Wat is dan het scenario waarop de overheid de verschuldigde som gaat terugvorderen?

- De schuld groeit elke maand door nalatigheidsinteresten.

- Er wordt een een afbetalingsplan afgesproken, zolang je je dat volgt zullen er geen verdere invorderingen worden uitgevoerd.

Stel dat er geen afbetalingsplan is afgesproken en de inhoudingsplicht onvoldoende opbrengt om de schulden aan te zuiveren, wat gebeurt er dan?
 
Omwille van recente familiale ontwikkelingen (zie forum: Hoe omgaan met de nieuwe partner van je (schoon)zus of (schoon)broer?) vind ik dit een interessant forum om te volgen.

Volgende vind ik opmerkelijk:

https://goossensadvocaten.be/blog/zelfstandige-onderneming-failliet/#:~:text=Bij een eenmanszaak dreig je,'fresh start' te nemen.

Wat betekent dat een rechter wel degelijk schulden kan kwijtschelden en de schuldeisers naar hun centen kunnen fluiten. Wat de voorwaarden zijn is me echter niet duidelijk.

Stel volgende casus:

Iemand met een zelfstandige activiteit (geen vennootschap) heeft een invorderbare schuld bij de fiscus en de zelfstandige is actief in een sector waarop inhoudingsplicht bestaat. Wat is dan het scenario waarop de overheid de verschuldigde som gaat terugvorderen?

- De schuld groeit elke maand door nalatigheidsinteresten.

- Er wordt een een afbetalingsplan afgesproken, zolang je je dat volgt zullen er geen verdere invorderingen worden uitgevoerd.

Stel dat er geen afbetalingsplan is afgesproken en de inhoudingsplicht onvoldoende opbrengt om de schulden aan te zuiveren, wat gebeurt er dan?


Een onderneming-natuurlijk persoon kan ook failliet verklaard worden zoals een gewone vennootschap.

Natuurlijk heb je geen kluit meer achteraf want er is geen aparte rechtspersoonlijkheid maar je begint wel helemaal opnieuw met een verse lei.
Naar mijn weten worden bepaalde schulden zoals schulden naar aanleiding van fraude, nooit verschoonbaar verklaard dus daar raak je niet vanaf met een faiillissement..
 
Een onderneming-natuurlijk persoon kan ook failliet verklaard worden zoals een gewone vennootschap.

Natuurlijk heb je geen kluit meer achteraf want er is geen aparte rechtspersoonlijkheid maar je begint wel helemaal opnieuw met een verse lei.
Naar mijn weten worden bepaalde schulden zoals schulden naar aanleiding van fraude, nooit verschoonbaar verklaard dus daar raak je niet vanaf met een faiillissement..
Dus op een bepaald moment zal er bij fiscale schulden een invordering worden opgestart. Is dat dan een deurwaarder die de activa komt oplijsten?

Kan de woning waarop nog een gedeeltelijke hypotheek rust worden aangeslagen?
 
Dus op een bepaald moment zal er bij fiscale schulden een invordering worden opgestart. Is dat dan een deurwaarder die de activa komt oplijsten?

Kan de woning waarop nog een gedeeltelijke hypotheek rust worden aangeslagen?

Ik ben absoluut geen expert in deze materie.

Maar ik denk dat het min of meer zo werkt:
beslag bij derden is (werkgever, klanten,...)
de deurwaarder
extra hypotheek op de woning
en daarna uitvoerend beslag van de woning (dus openbaar verkoop van de woning op bevel van de rechter)


Ik denk dat al die stappen doorlopen moeten worden voordat je "faiiliet" verklaard kan worden als onderneming-natuurlijk persoon door een rechter.
 
Mijn (stief)ouders beheerden een cafetaria voor de gemeentelijke sporthal, maar werden betrapt op het tewerkstellen van een bediende in het zwart. Kregen zware boetes en liepen ook wel verliezen met de cafetaria zelf. Gevolg was enkele tienduizenden euro's schuld en ze moesten 5 jaar in schuldbemiddeling om alles af te betalen. Ze zijn buitengegooid als uitbaters van dat cafetaria wegens die veroordeling van zwartwerk, en zijn prive dan moeten gaan werken.
Al hun inkomend geld ging naar de notaris en zij krijgen een deeltje om de huur, benzine etc te betalen. Mijn stiefpa deed geruime tijd twee jobs (een weekjob en een flexi job in't weekend) en mijn moeder werkte in ploegendienst en werkte vaak overuren, dus sommige maanden hadden die een serieus netto salaris. Maar alles ging naar de notaris en zij krijgen om en bij de 1000/1200 euro om alles te bekostigen. Bedrag dat ze kregen, was nog vrij hoog omdat hun jongste kind nog thuiswoonde (20j destijds) en ze ook een hond hebben.

Maar als die eens op bezoek wouden komen bij mij in het buitenland, moesten die een verzoek indienen bij de notaris voor extra geld te krijgen van hun volgende salarissen om dit te bekostigen. Omdat ze hard werkten en relatief goed verdienden, kregen ze voor zover ik weet wel altijd goedkeuring om mij te komen bezoek, eenmaal jaarlijks.

Ze zijn er dus uitgeraakt in 5 jaar, maar wel door serieus hard te werken en heel weinig te kunnen genieten van het geld. Ze waren beiden ook net de 50 gepasseerd, dus het was niet gemakkelijk.
 
Let wel, voor jou is dat "en ik krijg nooit mijn geld!!!", maar voor die persoon is dat gewoon een leven aan gezever, nooit iets kunnen opbouwen enzovoort. Dus het is niet dat die persoon enkel voodelen geniet van het feit dat hij... Geen reet bezit. Ja, jij kan je geld niet gaan halen maar die persoon kan echt amper iets leuks doen met zijn leven. Dat zijn ook letterlijk hopeloze gevallen doorgaans.

Ik ken mensen die rijk ogen maar elke dag over hun schouder moeten kijken. Ik ben daar niet jaloers op.
Och komaan zeg, we moeten stoppen met zulke mensen in slachtofferrol te steken, zo kan je heel je leven verkeerde beslissingen blijven maken zonder gevolgen.
Zelf heb ik er al verschillende gemaakt en daar dan ook de gevolgen van gedragen van kop tot teen en hoef nooit achter m'n schouders te kijken want ik neem m'n verantwoordelijkheid.

In dit geval gaat het heus niet over een hopeloos geval maar een zeer listig persoon die alles moedwillig weet te omzeilen. Kijkt die elke dag over z'n schouder? Wellicht niet, net omdat hij weet dat er niks kan gebeuren.

Wat ik daarmee nu wil zeggen, mocht ik als schuldenaar ooit onterecht te maken hebben met een schuldeiser die z'n petje te boven gaat, dan weet ik nu dankzij deze meneer hoe het moet en zal dan ook niet aarzelen om m'n levensstandaard te bewaren.

En ja, er zijn er die effectief alle dagen over hun schouders moeten kijken, zo een ex zelfstandige medewerker gehad die belastingschulden had en meneer is uit Belgistan gevlucht naar een Afrikaans land en in België uitgeschreven, leeft daar van dag tot dag zonder enig spaargeld op te bouwen en mag nu werken tot 'm 70-75 is en rekenen op z'n vrouw die 'm ginder leerde kennen.
Nu ja als fervente roker zal hij 't wellicht niet lang meer trekken en bij het minste gezondheidsprobleem nog eens komen profiteren van de Belgische sociale zekerheid en wellicht 't OCMW... Zijt maar zeker dat meneer niet in de miserie is ginder maar dag tot dag comfortabel leeft zolang 'm werkt, en niet over z'n schouder moeten kijken voor feiten in België.
 
Terug
Bovenaan