Warmtepompen

Wij hebben net onze geothermische warmtepomp besteld voor onze nieuwbouw.
Uiteindelijk gekozen voor een Thermia Calibra Duo 7 met externe Thermia mbh300 warmwaterboiler.
indicatieve levering: voorjaar 2023.

Ja, dat kregen we ook als opmerking. Deze winter moet je er niet meer op rekenen.

Ja, dat kregen we ook als opmerking. Deze winter moet je er niet meer op rekenen.
Inderdaad. Deze week alles geïnstalleerd bij ons. De boodschap was dat we goed besteld hadden (de warmtepomp heeft gewoon enkele maanden opgeslagen geweest bij ons)
Dezelfde warmtepomp 10% duurder en niet meer leverbaar voor maart 😅

Heb gemaild of het nog kan. Want de warmtepomp op zich is voor die regel aangekocht. Maar nu pas geïnstalleerd.
Ik zou verwachten dat factuur datum van tel is.
Als je wil mag je eens laten weten wat er precies allemaal onder 6% wordt gerekend bij u. :)

fact... or verkoopspraatje?

ik hoorde van een verkoper van een ander merk dat Daikin een zwak punt heeft met hun lucht/water warmtepompen. Vanaf dat de temperatuur onder de 1 graad celcius gaat dat het geen warmte meer uit de lucht haalt maar het volledig uit het stroomnet gaat trekken. Dus een COP van 1.

Klopt dit?

ik hoorde van een verkoper van een ander merk dat Daikin een zwak punt heeft met hun lucht/water warmtepompen. Vanaf dat de temperatuur onder de 1 graad celcius gaat dat het geen warmte meer uit de lucht haalt maar het volledig uit het stroomnet gaat trekken. Dus een COP van 1.

Klopt dit?
Ik dacht juist dat Daikin sterk is in het omkeren van de flow voor de ontdooicyclus. Wel tijdelijk geen verwarming dan. Dat was wel voor lucht/lucht WP maar kan me niet inbeelden dat het bij L/W anders is.

Klopt dit?

Ik denk dat je hier een antwoord gaat vinden over specifieke modellen. Correct me if i’m wrong.

Klopt dit?
Ik ken Daikin hun systemen niet, maar dit lijkt me onzin. Ik eens wat research doen.
Het backup element kan wel bijspringen om te ontdooien. Dat is COP 1, maar is een tijdelijk process.

Klopt dit?
Dat ander merk is Mitsubishi?
Onzin alvast. Je kan altijd bij de leverancier de COP grafieken opvragen bij de verschillende buitentemperaturen. Vooral de gegevens tussen -5 en 7°C zijn daar belangrijk...

Ik zou verwachten dat factuur datum van tel is.
Als je wil mag je eens laten weten wat er precies allemaal onder 6% wordt gerekend bij u. :)
Bij ons enkel de eindfactuur. Maar desondanks ben ik blij dat we er überhaupt eentje hebben...
Maar staat wel duidelijk in de teksten dat het enkel over het gedeelte warmtepomp gaat. Dus de leidingen, collectoren etc zijn aan 21% BTW.

@SomeDude
1662451554708.png

1662451565371.png

Als ik kijk naar optifix 2 jaar vast contract. Want je hoort hier niks anders. :D
Als ik daar simulatie doe van 16.700kwh aan gas kom ik uit op €3.426 oftewel 20c/kwh en dat dan 2 jaar vast.

Ik vind het dan ook wat ze zot om uw splinter nieuwe ketel weg te gooien en te vervangen door een warmtepomp. Het is niet dat je met een warmtepomp niets meer verbruikt.
Als ik dan weer kijk naar optifix vast 2 jaar voor elektriciteit. Kom ik uit op 54c/kwh en injectievergoeding van 30c/kwh.

Ik zou dan eerder eens kijken wat uw verbruik zal zijn wanneer alles op punt is. Want dat moet toch nog drastisch dalen of er klopt iets niet.
Verder zou ik dan langer wachten en kijken wat er de komend tijd nog gaat gebeuren.
Optifix is tegenwoordig 33,35 eurocent/kWh gas. Maar zelfs volgens uw (gunstigere) simulatie, ruim 3000 euro/jaar voor gas, is te zot voor woorden: het "terugverdienplaatje" van gasketel VS warmtepomp (lucht-water of geothermisch) is volledig hertekend het voorbije jaar.

Wij gaan dit, zoals veel mensen, nog even moeten uitzitten, want met de levertijden van warmtepompen van nu is het ondenkbaar om "de gasketel eens rap te laten vervangen". Ik hoor van 2 leveranciers dat ze de vraag niet kunnen bijhouden.

Tegen de winter zou ons huis beter afgewerkt zijn (binnendeuren, etc.) en zal ons verbruik van gas nog wel iets zakken, maar als ik tegen volgende zomer de conclusie moet trekken dat 300 euro/maand betalen aan gas "de norm" is geworden, dan zal ik toch niet twijfelen om gelijk voor een warmtepomp te gaan... Akkoord, zo een warmtepomp verbruikt wel wat stroom, maar dat kunnen we wel opvangen met de zonnepanelen (6 kWp) hier door de dag, want we zitten daar toch met overproductie.

Optifix is tegenwoordig 33,35 eurocent/kWh gas. Maar zelfs volgens uw (gunstigere) simulatie, ruim 3000 euro/jaar voor gas, is te zot voor woorden: het "terugverdienplaatje" van gasketel VS warmtepomp (lucht-water of geothermisch) is volledig hertekend het voorbije jaar.

Wij gaan dit, zoals veel mensen, nog even moeten uitzitten, want met de levertijden van warmtepompen van nu is het ondenkbaar om "de gasketel eens rap te laten vervangen". Ik hoor van 2 leveranciers dat ze de vraag niet kunnen bijhouden.

Tegen de winter zou ons huis beter afgewerkt zijn (binnendeuren, etc.) en zal ons verbruik van gas nog wel iets zakken, maar als ik tegen volgende zomer de conclusie moet trekken dat 300 euro/maand betalen aan gas "de norm" is geworden, dan zal ik toch niet twijfelen om gelijk voor een warmtepomp te gaan... Akkoord, zo een warmtepomp verbruikt wel wat stroom, maar dat kunnen we wel opvangen met de zonnepanelen (6 kWp) hier
Je vergeet dan wel snel even dat het verbruik van uw warmtepomp vooral in de winter is en dan heb je verre van overproductie
En zolang de prijs van elektriciteit aan gas gekoppeld is... Optifix electriciteit is 70 cent ofzo

Je vergeet dan wel snel even dat het verbruik van uw warmtepomp vooral in de winter is en dan heb je verre van overproductie
En zolang de prijs van elektriciteit aan gas gekoppeld is... Optifix electriciteit is 70 cent ofzo
Maar dan verdien je wel een groot stuk terug via de injectie.

Terug
Bovenaan