Warmtepompen

Toevallig daarnet gezien dat bij de instellingen de legionella-run uitstaat (Vaillant). Heeft dus nooit aangestaan, wonen hier van oktober 2022.
Is dat nodig om aan te zetten?
Wat is die tijd die gevraagd wordt? Standaard geeft hij iets van 4:00 maar is dat wanneer dit zou gebeuren? (4u 's nachts dan) Of hoelang deze run moet duren?
En moet er nog iets anders aangepast/ingesteld worden?
Ik zou die uiteraard overdag laten gaan zodat er hopelijk ook opbrengst is van de zonnepanelen.
En dan ook meteen samen met de opwarming van het water (binnenunit boiler 190 liter) zodat dit niet nog eens afzonderlijk moet gebeuren.
Ik vermoed dat dat het tijdstip is.
Die legionella run zou effectief je boiler helemaal tot de gevraagde temperatuur moeten boosten, anders heeft dat natuurlijk weinig zin.
Ik kon nog een temperatuur instellen. Het internet maakt me wijs dat de bacterie pas vanaf 60 graden begint af te sterven. Geen idee wat dan de beste temperatuur is, ik vermoed iets rond 65?

Ik vermoed dat dat het tijdstip is.
Die legionella run zou effectief je boiler helemaal tot de gevraagde temperatuur moeten boosten, anders heeft dat natuurlijk weinig zin.
Ik kon nog een temperatuur instellen. Het internet maakt me wijs dat de bacterie pas vanaf 60 graden begint af te sterven. Geen idee wat dan de beste temperatuur is, ik vermoed iets rond 65?
Ik heb het alvast geactiveerd.
Temperatuur kan ik niet instellen, enkel het uur. En dat zal inderdaad het uur van de run zijn.
Heb ook maar een herinnering in mijn agenda gezet zodat ik even kijk naar het (extra) verbruik dan :unsure:

Merci!

Toevallig daarnet gezien dat bij de instellingen de legionella-run uitstaat (Vaillant). Heeft dus nooit aangestaan, wonen hier van oktober 2022.
Is dat nodig om aan te zetten?
Wat is die tijd die gevraagd wordt? Standaard geeft hij iets van 4:00 maar is dat wanneer dit zou gebeuren? (4u 's nachts dan) Of hoelang deze run moet duren?
En moet er nog iets anders aangepast/ingesteld worden?
Ik zou die uiteraard overdag laten gaan zodat er hopelijk ook opbrengst is van de zonnepanelen.
En dan ook meteen samen met de opwarming van het water (binnenunit boiler 190 liter) zodat dit niet nog eens afzonderlijk moet gebeuren.
Dat is het uur waarop hij dat moet doen.
Bij een legionella run trekt hij normaal gezien op de compressor het vat naar 58°C en daarna gaat hij verder op de elektrische weerstand en houdt hij hem 2h op 65°C dacht ik. Verschiet er wel niet van als uw verbruik met 50-100% stijgt voor SSW hierdoor want die weerstand verbruikt veel.

Ik doe geen legionella run eerlijk gezegd. Dat komt voor in stilstaand water en als je de boiler bijna dagelijks leegtrekt, heeft die bacterie weinig kans. Dit is geen advies, dit is wat ik doe.
Alleen als we thuis komen van vakantie, forceer ik manueel een legionella run door met het programma te spelen.

Ik doe geen legionella run eerlijk gezegd. Dat komt voor in stilstaand water en als je de boiler bijna dagelijks leegtrekt, heeft die bacterie weinig kans. Dit is geen advies, dit is wat ik doe.
Hoe trek je die boiler bijna dagelijks leeg?
Is dat door die bepaalde hoeveelheid water te gebruiken?
En wordt dat dan niet continu opnieuw gevuld? (leek hier, ik ken er echt niets van)

Als het niet hoeft, doe ik het ook liever niet (extra verbruik), maar ze zetten het er wel op en ze laten het wel doen met een reden natuurlijk.

Hoe trek je die boiler bijna dagelijks leeg?
Is dat door die bepaalde hoeveelheid water te gebruiken?
En wordt dat dan niet continu opnieuw gevuld? (leek hier, ik ken er echt niets van)

Als het niet hoeft, doe ik het ook liever niet (extra verbruik), maar ze zetten het er wel op en ze laten het wel doen met een reden natuurlijk.
Warm water tap je langs boven en langs onder wordt die aangevuld met koud water. Maar als je voldoende water verbruikt om de boiler volledig te verversen van water, krijgt die bacterie weinig overlevingskans.
Er zijn er velen die het water op 50°C houden zonder legionella run en nog niemand horen ziek worden. Maar ik zeg het, het is geen advies want wil je echt risico vrij blijven, dan moet je wekelijks die legionella run doen.

Toen ik hier over aan het opzoeken was, was inderdaad het punt dat als je voldoende warm water gebruikt het geen probleem is. Als je paar dagen weg bent geweest is het dan wel best hem even tot boven de 60 op te warmen, al dan niet met een 'echte' legionella run.

Voor december 2023 had ik nog een COP van 5.3 (455 kWh elektriciteit verwarming + 39 kWh SWW), voor januari 2024 is het gezakt naar 4.5 (645 kWh elektriciteit verwarming + 42 kWh SWW).
Uiteindelijk wel blij mee met de temperaturen die we gehad hebben.

Bodem-water setup.
Maand januari een COP van 5.5 voor verwarmen & 3.4 voor SSW.
Effectief verbuik elektriciteit is 330kWh voor verwarming & 120kWh voor SWW.
Huis verwarmd met constante temperatuur van 22graden.

Heb ook eens gekeken naar de maand januari
Spijtig genoeg had ik niet van het begin van het jaar de meter tussen mijn warmtepomp gestoken. :)

Er zit toch een stevig verschil tussen het verbruik wat de warmtepomp aangeeft en wat het effectief verbruikt. In de praktijk ligt het verbruik lager.

Meter is geplaatst op 12/01. Uit gemakzucht pak ik de gegevens van 15/01 tot en met 31/01.
Warmtepomp geeft aan dat die 192Kwh heeft verbruikt die periode. De geplaatste meter geeft 167kwh aan.
Periode van 01/01 tot en met 14/01 geeft de warmtepomp aan dat die 192kwh heeft verbruik (toevallig evenveel), in de praktijk zal dat dus minder zijn.

192kwh+167kwh= 359kwh voor verwarming + warm water.
Boiler vat van 300L houden we op 50°C en de gemiddelde temperatuur voor de maand januari was 21,7°C binnen.
Effectief zal het eerder 334Kwh zijn.

Voor COP zal ik wel best werken met de cijfers van de warmtepomp. Want waarschijnlijk zal het geleverd vermogen ook te hoog liggen? In de praktijk zal de woning dus ook minder energievraag hebben.
Dan komen we uit op 4,3 COP gecombineerd (verwarming + warm water) L/W warmtepomp.
Als ik zou tellen met het effectief gemeten verbruik kom ik uit op 4,93 COP.

Tot nu toe toch verschoten hoe laag het verbruik is van de warmtepomp. Mede door betere COP dan verwacht, alsook de woning die een lager energievraag heeft dan verwacht.

Totaal woning januari:
Digitale meter:
-Verbruik 460,1Kwh
-Injectie: 69,5Kwh

Zonnepanelen:
-opbrengst: 194,8Kwh
-zelf verbruik: (194,8Kwh - 69,5Kwh) = 125,3Kwh

Verbruik woning:
-Totaal verbruik: 125,3Kwh + 460,1Kwh = 585,4Kwh
-Zelfvoorzienend: 21%

Maandpiek:
-3,6Kw

Laatst bewerkt:
Is er eigenlijk een reden waarom je enkel w/w oplossingen met grondboring zien en niet de oplossingen met lucht als afgiftemedium.

Het lijkt mij namelijk iets gemakkelijker en goedkoper om een beringen te voorzien en binnen l afgiftetoestellen te zetten in de gewenste locaties dan bestaande vloeien op te breken en te vernieuwen of te werken via het inslijpen van buizen in de chape of...

In principe zou zo een grondboring toch perfect de functie van de lucht buitenunit kunnen opvangen. Conform principe buitensplit.

Terwijl je dan geld steekt in de isolatie van uw buitenschil.

Maar ik ben dat principe nog nergens tegengekomen... dat zou toch zo goed als een idéale oplossing zijn voor renovatieuitdaging naar de toekomst. En belangrijker is dit gewoon simpele laagtemperatuurafgifte. In plaats van hoog temperatuur warmtepompen die als oplossing twijfelachtiger lijken...

Is er eigenlijk een reden waarom je enkel w/w oplossingen met grondboring zien en niet de oplossingen met lucht als afgiftemedium.

Het lijkt mij namelijk iets gemakkelijker en goedkoper om een beringen te voorzien en binnen l afgiftetoestellen te zetten in de gewenste locaties dan bestaande vloeien op te breken en te vernieuwen of te werken via het inslijpen van buizen in de chape of...

In principe zou zo een grondboring toch perfect de functie van de lucht buitenunit kunnen opvangen. Conform principe buitensplit.

Terwijl je dan geld steekt in de isolatie van uw buitenschil.

Maar ik ben dat principe nog nergens tegengekomen... dat zou toch zo goed als een idéale oplossing zijn voor renovatieuitdaging naar de toekomst. En belangrijker is dit gewoon simpele laagtemperatuurafgifte. In plaats van hoog temperatuur warmtepompen die als oplossing twijfelachtiger lijken...
Dat is moeilijk te realiseren wat je zit dan met 1 compressor en warmtewisselaar. Je moet die warmte dan getransporteerd krijgen naar de toestellen over het huis. Water kan meer en efficienter warmte transporteren dan lucht.
Ook ga je last van pendelen krijgen als je bv enkel de badkamer verwarmd op zo'n grote installatie.

Mijn warmtepomp draait nu 24/7 aan een verbruik van 550 W. De COP van gisteren was bijvoorbeeld 4,92 voor verwarming en 2.48 voor SWW. Ik heb de stooklijn wel zodanig ingesteld dat de Ta laag genoeg is om niet hoger dan 0.5 °C boven de ingestelde kamertemperatuur te schieten. Anders valt de warmtepomp uit en moet ze bij het terug opstarten meer vermogen gebruiken om terug de gevraagde Ta te bereiken.

Eigenlijk zou ik eens moeten bepalen wat mij nu het voordeligste uit komt. 24u per dag aan 550 W, of enkele uren 750 à 1000 W om een hogere kamertemperatuur te halen zodat ze nadien weer lange tijd in standby gaat. Bij temperaturen zoals nu is dat laatste waarschijnlijk wel een optie, maar wanneer het echt vriest draait ze beter de hele tijd door.

Mijn warmtepomp draait nu 24/7 aan een verbruik van 550 W. De COP van gisteren was bijvoorbeeld 4,92 voor verwarming en 2.48 voor SWW. Ik heb de stooklijn wel zodanig ingesteld dat de Ta laag genoeg is om niet hoger dan 0.5 °C boven de ingestelde kamertemperatuur te schieten. Anders valt de warmtepomp uit en moet ze bij het terug opstarten meer vermogen gebruiken om terug de gevraagde Ta te bereiken.

Eigenlijk zou ik eens moeten bepalen wat mij nu het voordeligste uit komt. 24u per dag aan 550 W, of enkele uren 750 à 1000 W om een hogere kamertemperatuur te halen zodat ze nadien weer lange tijd in standby gaat. Bij temperaturen zoals nu is dat laatste waarschijnlijk wel een optie, maar wanneer het echt vriest draait ze beter de hele tijd door.
Hier heb ik ingesteld dat als het buiten 12uur lang kouder is dan 5°C, de regeling enkel WAR wordt. Kortom kijkt niet naar de thermostaat.

Boven de 5°C buiten. Dan is het WAR + thermostaat.
Als de ruimte +0,5°C boven zijn gewenste waarde ligt, dan stopt de warmtepomp. Maar ik heb er nu ook nog een tijd opgezet.
Het moet 6uur lang 0,5°C boven de gewenste waarde liggen, dan pas stopt die. Heb ik vooral gedaan om de warmtepomp zo veel mogelijk te laten draaien op eigen zonne-energie. Anders als de zon komt piepen stopt die gelijk omdat het te warm wordt binnen. Nu blijft die toch nog een paar uur draaien om de vloer langer op temperatuur te houden, waardoor ik de nacht makkelijker door kom zonder warmtepomp.
De warmtepomp start dan terug als die op de gewenste waarde komt.

Bij deze temperaturen kan ik mijn warmtepomp niet 24/7 laten draaien, daarvoor vraagt mijn woning te weinig energie en levert de warmtepomp teveel vermogen.
Momenteel draait die nu op zijn laagste stand en is het verbruik 235w en levert 1500w-1600w. Het geleverd vermogen ligt te hoog.
Zal niet meer lang duren of hij gaat van zijn eigen stoppen, omdat de Ta te hoog wordt.

Dus doet er ook gaat aan dat de warmtepomp stopt als het toch te warm is binnen, om de vloer lichtjes af te koelen. Dan blijven mijn runs wel langer. Als die ook zou blijven draaien, dan daalt de temperatuur niet echt meer in de woning en stijgt die nog door bijkomstige energie (mensen, zon, apparaten,...). Dan wordt het hier na een tijd ook te warm voor ons.

Laatst bewerkt:
Tzelfde hier als Bimmer. De laatste dagen maar 4.5 à 5kWh verbruik per dag. Overdag ligt de warmtepomp zo goed als uit. Dan wordt het vlotjes 22-22.5°C door de zon.

Ik zit nu met een Ta van 26,5. Moet ik die dan hoger zetten zodat mijn pomp uitvalt?

Bij 600 W levert ze nu 3 kW.
Je moet proberen de stooklijn zo in te stellen dat je met een zo laag mogelijk aanvoertemperatuur, binnen temperatuur op de gewenste temperatuur stabiel te houden.
Uiteraard zit je steeds met externe factoren, daarvoor dient dan uw thermostaat.

Als uw warmtepomp nu 24/7 draait en binnen blijft het redelijk stabiel. Wilt zeggen dat uw woning nood heeft aan dat vermogen om het verlies te compenseren.

Bij mij draait die nu met een aanvoertemperatuur van 25°C. Maar als die nu 24 uur zou draaien gaat die het daar moeilijk mee hebben.
Bij deze buitentemperatuur verliest de woning minder energie, dan het minimaal vermogen van de warmtepomp.
Hierdoor stijgt de retourtemperatuur, die er dan weer voor zorgt dat de aanvoertemperatuur stijgt. Hij krijgt de aanvoertemperatuur niet meer naar beneden, omdat die al in zijn laagste stand draait.
Uiteindelijk valt dan de warmtepomp uit.

Tzelfde hier als Bimmer. De laatste dagen maar 4.5 à 5kWh verbruik per dag. Overdag ligt de warmtepomp zo goed als uit. Dan wordt het vlotjes 22-22.5°C door de zon.

Hier de laatste 3 dagen 33 - 10,5 - 30 kWh gas verbruikt.
Zon heb ik niet gezien, en dat helpt thuis nagenoeg niet, het is eerder de bovenverdieping die dan uitvalt. Alle glas op het zuiden zit vooraan en die warmte trekt via de hal naar boven. Het leefgedeelte is met een dubbele deur afgescheiden van deze hal.

Tegen volgende winter denk ik eraan de thermostaat boven te verwijderen en een draadloze in de badkamer te zetten zodat ik kan regelen op de badkamer. De vraag is echter waar.
Gezien de indeling kan dat dicht bij de deur, maar daar heb je dan ook de ventilatie zitten. De andere plaats is naast de venster. Ook al is dat driedubbel glas, kan aannemen dat dat ook niet de beste keuze is.

@808 State , als uw huis op temp geraakt staat die goed. Die warmtepomp (en pomp op vloerverwarming) hoeft niet uit te vallen, die kan daar tegen. Ik zou eigenlijk willen dat mijn stooklijn nog wat lager kon, maar mijn ketel kan niet ver genoeg terug moduleren en begint dan te pendelen. Dat is niet zo goed voor de CV ketel en dus hou ik het zo. Maar moest ik later dan 14-15h kunnen verwarmen, dan zou de temp wss nog iets gelijkmatiger in huis blijven.
Mijn run is 7-14h, op warmere dagen zelfs maar 11-12h en dan staat die uit tot 's morgens 7h.
Als het nu een paar dagen 12-13 graden blijft en niet teveel afkoelt 's nachts, dan slaat die zelfs een dag over (vooral boven).

Terug
Bovenaan