Warmtepompen

Dit hebben wij wel vaak voor. 20 graden gevraagd, maar toch blijft dat ding dapper doordoen tot 21 en zelfs 22 graden. En als je dan zegt: "je gaat er toch altijd 2 graden over, pak maar 18 of 19 graden dan: dan haalt ie de 20 niet :unsure:

i6wkX0i.jpg

EAGAcbt.jpg

je ziet dus dat inkomend en uitgaand water even warm blijft, dus kan niks meer kwijt, en toch blijft ie verder pompen.
Je kunt dan best eens kijken in uw handleiding hoe die regelt.

De mijne schakelt ook niet uit. De thermostaat heeft enkel invloed (als je dit instelt, met kamerinvloed) op de stooklijn, maar zegt niet tegen de warmtepomp "Het is nu te warm, dus je mag stoppen".
Als ik kamerinvloed aanzet, dan verlaagt die de stooklijn als de ruimte te warm wordt. Maar blijft wel steeds aan staan.

Ik heb wel zelf iets gemaakt met loxone, zodat die wel uitvalt.
Nu staat het zo ingesteld dat als het buiten +5°C is en de ruimte is +1°C boven de gewenste waarde, dat die stopt. Ik had eerst +0,5°C, maar dan schakelt die te snel uit.
Als het onder de 5°C is buiten, schakelt die terug naar zijn eigen setting. Kortom dan schakelt die niet uit als het binnen te warm is.

Kamerinvloed uitzetten inderdaad.

Nu de thermostaat bij mij in de ruimte staat die het moeilijkste opwarmt heb ik wat statistieken getrokken.
Om die ruimte (slaapkamer) tot 19,5 °C te krijgen moet ik bij een buitentemperatuur van 11 °C de Ta tot op 31 à 32 °C brengen. Dit is enorm veel, maar door het feit dat op die leiding voor dat verdiep twee collectoren zitten met in totaal 17 kringen kan ik niet anders. De circulatiepomp staat nu in stand 2, als ik die in stand 3 zet wordt het buffervat sneller leeggetrokken dan het kan opgewarmd worden.

Waar ik wat voor vreesde, mijn lucht/lucht is/was interessant met mijn terugdraaiende teller, en zeker met de belofte van 15 jaar die er ooit was. Maar toen dit was afgeketst snel nog een pelletkachel er bij geplaatst. Nu is het vaak wat gokken wat de goedkopere verwarmingsbron is op dat moment: bij meer dan 7 graden buiten kies ik de warmtepomp, 's nachts de pelletkachel ifv de zonnepannelen die niets opbrengen (nu de pellets gelukkig terug goedkoper zijn). De meest kostelijke installatie is eigenlijk gedegradeerd naar de bijverwarming...Spijtig.

Waar ik wat voor vreesde, mijn lucht/lucht is/was interessant met mijn terugdraaiende teller, en zeker met de belofte van 15 jaar die er ooit was. Maar toen dit was afgeketst snel nog een pelletkachel er bij geplaatst. Nu is het vaak wat gokken wat de goedkopere verwarmingsbron is op dat moment: bij meer dan 7 graden buiten kies ik de warmtepomp, 's nachts de pelletkachel ifv de zonnepannelen die niets opbrengen (nu de pellets gelukkig terug goedkoper zijn). De meest kostelijke installatie is eigenlijk gedegradeerd naar de bijverwarming...Spijtig.
In de meeste gevallen zal een lucht-lucht toch nog interessanter zijn dan je pelletkachel hoor. Een degelijke en correct gedimensioneerde L/L installatie van een A-merk (Mitsubishi, Mitsubishi Heavy Industries, sommige Panasonics en sommige Toshiba's) haalt bij 2 graden buitentemperatuur nog steeds een COP van meer dan 5. Daikin is wat minder sterk in verwarmen maar daarmee moet het ook nog wel redelijk lukken. De B-merken (LG, Fujitsu,..) zijn al minder geschikt om mee te verwarmen.

Zelf heb ik ook L/L als hoofdverwarming. Bij 7 graden haalt mijn unit een COP van 6,44. Bij 2 graden een COP van 5,17 en bij -7 nog een COP van 3,1.

Bij een pelletkachel komen dan ook nog eens de onderhoudskosten en eventueel het jaarlijks reinigen van de schouw als er geen buis in zit. Ik heb zelf mijn pelletkachel vorige week weg gedaan.

Ik zie dus niet in waarom je L/L installatie nu plots gedegradeerd zou zijn naar bijverwarming?

In de meeste gevallen zal een lucht-lucht toch nog interessanter zijn dan je pelletkachel hoor. Een degelijke en correct gedimensioneerde L/L installatie van een A-merk (Mitsubishi, Mitsubishi Heavy Industries, sommige Panasonics en sommige Toshiba's) haalt bij 2 graden buitentemperatuur nog steeds een COP van meer dan 5. Daikin is wat minder sterk in verwarmen maar daarmee moet het ook nog wel redelijk lukken. De B-merken (LG, Fujitsu,..) zijn al minder geschikt om mee te verwarmen.

Zelf heb ik ook L/L als hoofdverwarming. Bij 7 graden haalt mijn unit een COP van 6,44. Bij 2 graden een COP van 5,17 en bij -7 nog een COP van 3,1.

Bij een pelletkachel komen dan ook nog eens de onderhoudskosten en eventueel het jaarlijks reinigen van de schouw als er geen buis in zit. Ik heb zelf mijn pelletkachel vorige week weg gedaan.

Ik zie dus niet in waarom je L/L installatie nu plots gedegradeerd zou zijn naar bijverwarming?

Sinds wanneer is LG een B merk?

Sinds wanneer is LG een B merk?

bij L/L zijn de specificaties van LG (zeker bij verwarmen) duidelijk minder dan de merken die ik A merken genoemd heb. Voor koelen maakt het overigens bijna niet uit, dat kunnen ze allemaal wel. Of hun L/W units goed zijn daar heb ik geen idee van, daar ken ik niet genoeg van. Ik beschouw ze dus enkel als B merk op vlak van L/L. Bij andere producten kunnen ze gerust tot de top behoren :)

Ik las het artikel ook deze ochtend in de Het Nieuwsblad. Het moet wel genuanceerd worden dat het niet rendabel is bij huizen met een middelmatige tot slechte isolatieschil. In ieder geval heb ik toch ook de indruk dat ik veel meer verwarmingskosten heb dan vroeger met onze gasketel + vloerverwarming. Maar met onze nieuwbouw waren we eigenlijk zo goed als verplicht om een warmtepomp te nemen.

Enige wat je kan doen is je warmtepomp en alle sturingen er rond zo goed mogelijk tweaken om een optimaal resultaat te krijgen. Maar dat kost ook allemaal tijd en geld, en dan moet je er ook al effectief iets van kennen. Toen we onze gasketel nog hadden bekeek ik dat toestel amper, het was altijd overal warm en de facturen waren laag. Nu met die warmtepomp ben ik meerdere uren per dag bezig met alles te monitoren en aan te passen.

Ik denk als je zo een warmtepomp plaatst bij mensen die er geen kneit verstand van hebben en er niet naar omzien, dat die wel eens serieus zouden kunnen verschieten van hun energie afrekening.

Ik denk als je zo een warmtepomp plaatst bij mensen die er geen kneit verstand van hebben en er niet naar omzien, dat die wel eens serieus zouden kunnen verschieten van hun energie afrekening.

Ik ben zo iemand die er niks van kent maar toch zijn onze jaarlijkste verwarmingkosten laag ondanks wij 't in huis altijd warm stoken en het eigenlijk geen klein huis is. Daar staat wel tegenover dat wij heel veel geïnvesteerd hebben: bodem-water warmtepomp, heel veel zonnepanelen, heel zwaar geisoleerd (EPC -25 zelfs),...

Feit is dat warmtepompen vorig jaar veelvuldig zijn verkocht in huizen die niet voldoende geisoleerd waren en die mensen hebben nu een hogere rekening dan voordien. Ik heb een kameraad die nu effectief meer betaalt aan verwarming met zijn lucht/water warmtepomp dan voor zijn verbouwingen met een verwarming op gas en radiatoren. Maar die kerel is ook alleen en heeft met een beperkt budget moeten renoveren, en dan is het nog meer keuzes maken.

Welk merk is dat? Zulke COP's heb ik nog niet veel tegengekomen.
Mitshubishi zit bij A2/W35 te schommelen tussen cop 3.5-3.8. 5 is echt wel extreem goed.

Ik heb een Mitsubishi MSZ-LN35vghz2.
De cijfers die ik geef zijn die van eurovent (de instantie die alle modellen test en de energielabels bepaald).
linkje: https://www.eurovent-certification.com/en/advancedsearch/result?program=AC&product_type=AC1/A/S/R&brand[0]=MITSUBISHI ELECTRIC&keyword=MUZ-LN35VGHZ2/MSZ-LN35VG2&range[0]=M series#access-results

Multisplits zullen over het algemeen wel minder goeie cijfers halen. Daarom heb ik voor de woonkamer een single split en voor boven een multi split.

Let wel dat het hier over L/L gaat en niet over L/W.

Laatst bewerkt:
Volgens welke criteria is dat dan? Ze spreken niet echt van een aanvoertemperatuur wat natuurlijk belangrijk is voor uw COP te bepalen.
Ph @ +2°C 2.20 kW
COP @ 2°C 5.17
Is lucht/lucht hé.

Ze gaan er vanuit dat je 2,2 kW aan warmte nodig hebt om je woning te verwarmen bij 2°C. Dat kan de unit leveren me een COP van 5,17.

Het bivalente punt is ook interessant. Mijn unit kan bij -10 bijvoorbeeld nog 4kW leveren met een COP van 2,75.

Maar ik denk dat L/L beter in het airco topic besproken wordt want anders is het misschien een beetje verwarrend. Kwam enkel ter sprake als antwoord op een andere post.

Is lucht/lucht hé.

Ze gaan er vanuit dat je 2,2 kW aan warmte nodig hebt om je woning te verwarmen bij 2°C. Dat kan de unit leveren me een COP van 5,17.

Het bivalente punt is ook interessant. Mijn unit kan bij -10 bijvoorbeeld nog 4kW leveren met een COP van 2,75.

Maar ik denk dat L/L beter in het airco topic besproken wordt want anders is het misschien een beetje verwarrend. Kwam enkel ter sprake als antwoord op een andere post.
Maakt niet uit of het lucht lucht is. 🙂

Je zit evengoed moet een aanvoertemperatuur (temperatuur dat die blaast) en retour temperatuur (temperatuur dat die aanzuigt).

Zo zal uw cop anders zijn als de ruimte 16°C is en de lucht moet verwarmen tot 25°C
Of de ruimte is 21°C en je moet de lucht tot 23°C verwarmen.

COP is 5,17 bij 2°C buiten, maar je weet niet in welke omstandigheid.

Ik ben zo iemand die er niks van kent maar toch zijn onze jaarlijkste verwarmingkosten laag ondanks wij 't in huis altijd warm stoken en het eigenlijk geen klein huis is. Daar staat wel tegenover dat wij heel veel geïnvesteerd hebben: bodem-water warmtepomp, heel veel zonnepanelen, heel zwaar geisoleerd (EPC -25 zelfs),...

Feit is dat warmtepompen vorig jaar veelvuldig zijn verkocht in huizen die niet voldoende geisoleerd waren en die mensen hebben nu een hogere rekening dan voordien. Ik heb een kameraad die nu effectief meer betaalt aan verwarming met zijn lucht/water warmtepomp dan voor zijn verbouwingen met een verwarming op gas en radiatoren. Maar die kerel is ook alleen en heeft met een beperkt budget moeten renoveren, en dan is het nog meer keuzes maken.
Een installateur hebben die alles perfect waterzijdig inregelt doet ook al veel.

Je kunt eens u zak pellet pakken en kijken hoeveel kwh/kg uw pellets opwekken. Kijk dan hoeveel een zak kost en reken het om hoeveel een kWh kost.

Kijk dan naar uw warmtepomp, meestal is er wel een menu waar je uw werkelijk cop rendement kunt terug vinden. Dat deel je dan door uw kWh prijs van elektriciteit.

Dan weet je wat het goedkoopst is.

Ik vind het toch ook frappant dat je regelmatig hoorde dat er mensen hun gasketel dat nog goed werkte lieten vervangen met een warmtepomp. Terwijl hun woning er niet echt geschikt voor waren.

Maakt niet uit of het lucht lucht is. 🙂

Je zit evengoed moet een aanvoertemperatuur (temperatuur dat die blaast) en retour temperatuur (temperatuur dat die aanzuigt).

Zo zal uw cop anders zijn als de ruimte 16°C is en de lucht moet verwarmen tot 25°C
Of de ruimte is 21°C en je moet de lucht tot 23°C verwarmen.

COP is 5,17 bij 2°C buiten, maar je weet niet in welke omstandigheid.
Jawel, de omstandigheid is toch dat hij binnen 2,2kW levert? Als er bij 2°C meer vermogen gevraagd wordt zal de COP uiteraard dalen.

Dus eigenlijk had ik moeten zeggen dat mijn unit een COP heeft van 5,17 bij 2°C als hij 2,2kW levert.

Laatst bewerkt:
Ik las het artikel ook deze ochtend in de Het Nieuwsblad. Het moet wel genuanceerd worden dat het niet rendabel is bij huizen met een middelmatige tot slechte isolatieschil. In ieder geval heb ik toch ook de indruk dat ik veel meer verwarmingskosten heb dan vroeger met onze gasketel + vloerverwarming. Maar met onze nieuwbouw waren we eigenlijk zo goed als verplicht om een warmtepomp te nemen.

Enige wat je kan doen is je warmtepomp en alle sturingen er rond zo goed mogelijk tweaken om een optimaal resultaat te krijgen. Maar dat kost ook allemaal tijd en geld, en dan moet je er ook al effectief iets van kennen. Toen we onze gasketel nog hadden bekeek ik dat toestel amper, het was altijd overal warm en de facturen waren laag. Nu met die warmtepomp ben ik meerdere uren per dag bezig met alles te monitoren en aan te passen.

Leuk zo'n warmtepomp. Gelukkig dat de aankoop al niet veel kost want je zou je anders de haren uit de kop trekken.

Ik ben iets goedkoper uit als dat ik met gas zou verwarmen, maar niet genoeg om die 10k meerprijs snel terug te verdienen. Ik zal pas na 10-15j break even zijn als een gas installatie. We kunnen in de zomer wel koelen wat extra comfort geeft op warme dagen.
De gas is te goedkoop om daar tegen op te boxen. En wie een hogere aanvoer temperatuur nodig heeft dan 35°C, zal sowieso duurder af zijn.

Jawel, de omstandigheid is toch dat hij binnen 2,2kW levert? Als er bij 2°C meer vermogen gevraagd wordt zal de COP uiteraard dalen.

Dus eigenlijk had ik moeten zeggen dat mijn unit een COP heeft van 5,17 bij 2°C als hij 2,2kW levert.
Nee je zegt nu wat het vermogen is bij 2°C.

Je moet dan nog altijd weten wat uw delta T is en en tot waar die de temperatuur moet brengen voor uw COP.

Daar bestaan richtlijnen van EN….. , ik weet niet wat die bij Lucht/lucht warmtepompen zijn.

Laatst bewerkt:
Nee je zegt nu wat het vermogen is bij 2°C.

Je moet dan nog altijd weten wat uw delta T is en en tot waar die de temperatuur moet brengen voor uw COP.

Daar bestaan richtlijnen van EN….. , ik weet niet wat die bij Lucht/lucht warmtepompen zijn.
Ja, maar hij kan wel meer vermogen leveren bij 2°C dan die 2,2kW hé. Bij -10 levert die nog 4kW. Eurovent test gewoon de COP bij een bepaalde temperatuur en vermogen. In hun testopstelling blijkt dat de airco 2,2kW moet leveren bij 2°C om hun testruimte op de vooropgestelde temperatuur te brengen. Bij 2°C en een geleverd vermogen van 2,2kW is de COP dus 5,17.

Als die in de praktijk in een woning staat die slechter geïsoleerd is, zal die bij 2°C misschien 3kW moeten leveren en dan is de COP mss nog 4 (fictief).

Ja, maar hij kan wel meer vermogen leveren bij 2°C dan die 2,2kW hé. Bij -10 levert die nog 4kW. Eurovent test gewoon de COP bij een bepaalde temperatuur en vermogen. Bij 2°C en een geleverd vermogen van 2,2kW is de COP 5,17.
Uw warmtepomp zal moduleren. Dus bij 2°C zal het vermogenaanduiding rekening houden met een bepaalde deellast.

Bij 2°C levert uw warmtepomp bij een bepaalde deelast 2,2kw. De COP van 5,17 zal afhangen van de scenario van die test.

Mijn warmtepomp geeft bij 2°C een vermogen van 8,95Kw bij 100%. COP is 4,25.
Wilt dat daarom zeggen dat mijn warmtepomp altijd een COP heeft van 4,25 bij 2°C. Neen. Want dat is getest onder EN14511. Daar gaan ze vanuit dat uw aanvoer 35°C is en uw retour 5°C kouder, als het buiten 2°C is.
In de praktijk zal mijn COP dus hoger liggen, want mijn temperaturen liggen lager.
Vermogen is niet evenredig aan COP.

Bij u zal Eurovent de COP ook getest hebben onder een bepaalde EN richtlijn, maar ik heb geen idee wat zowat de standaard is bij L/L warmtepomp.
Bij een L/L warmtepomp gaat eveneens de COP afhankelijk zijn van de temperatuur van de lucht dat die aanzuigt en tot welke temperatuur hij het moet brengen.

Mijn warmtepomp geeft bij 2°C een vermogen van 8,95Kw bij 100%. COP is 4,25.
Wilt dat daarom zeggen dat mijn warmtepomp altijd een COP heeft van 4,25 bij 2°C. Neen. Want dat is getest onder EN14511. Daar gaan ze vanuit dat uw aanvoer 35°C is en uw retour 5°C kouder.
In de praktijk zal mijn COP dus hoger liggen, want mijn temperaturen liggen lager.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat als het 2°C is, en hij levert op dat moment 2,2kW, dan is op dat ogenblik de COP 5,17. Als hij bij 2 graden andere vermogens levert zal de COP uiteraard ook variëren.

Terug
Bovenaan