Warmtepompen

Dagen met gigantisch hoog verbruik zijn er gelukkig niet zoveel hier.
In het begin van de maand ging het verbruik ook goed omhoog met 6m3 gas (61,2 kWh hier) per dag, terwijl dat nu afgezwakt is naar 2,5-3,5m3 per dag. Eerste helft December zit ik op 63 m3, dus ongeveer 60 euro, kan er geen kou voor lijden in ieder geval...
Idem hier. December so far zit op 192kWh elektriciteit voor de warmtepomp. Daar komt mss nog 3kWh bij tegen middernacht.
Aan 0.3euro/kWh is dat 58,5euro voor de helft van december te verwarmen op een comfortabele temperatuur.

Thanks voor de nuttige feedback.

Het gaat om een renovatie met een nieuwe aanbouw, waar beneden (keuken) vloerverwarming in komt. Boven de keuken is er een soort nis, waar de bureau in komt. Bekijken om daar dan ook geen VW te leggen (ipv ventilo).

Op de overige plekken behouden we de vloer, dus daarom dat daar geen VW gelegd kan worden. Geen ramp aangezien de grote ruimte beneden wordt verwarmd met gashaard en de slaapkamers boven met ventilo's (al zal dat in de praktijk vooral voor koeling gebruikt worden).

Ik dacht als alternatief aan schrapping VW + L/W warmtepomp en vervangen door ventilo's + zonneboiler. Maar het lijkt mij net een voordeel om in de leefruimte VW te behouden, aangezien je daar toch liever een constante temperatuur hebt.
Ik heb vorige week samengezeten met mijn aannemer sanitair voor oa een gelijkaardig vraagstuk. Grondige renovatie waarbij er beneden (leefruimtes) overal vvw komt maar boven niet, behalve badkamer dan.

Beste oplossing leek een aparte L/L wp voor slaapkamers en bureau, een relatief goedkope oplossing.
Voor de vvw ga ik dan de huidige gasketel houden en als die het ooit begeeft stap ik dan wel over naar L/W of G/W voor beneden.

Ik heb vorige week samengezeten met mijn aannemer sanitair voor oa een gelijkaardig vraagstuk. Grondige renovatie waarbij er beneden (leefruimtes) overal vvw komt maar boven niet, behalve badkamer dan.

Beste oplossing leek een aparte L/L wp voor slaapkamers en bureau, een relatief goedkope oplossing.
Voor de vvw ga ik dan de huidige gasketel houden en als die het ooit begeeft stap ik dan wel over naar L/W of G/W voor beneden.

Dat lijkt inderdaad een goede oplossing.

Hier zou er slechts in één ruimte VW komen, waardoor het natuurlijk wel een duur grapje wordt om enkel voor die ruimte alle technieken voor een L/W WP te voorzien.

Met de koudeprik zat ik aan +- 25kWh per dag voor de warmtepomp. De laatste 4 dagen tussen de 5 en 6.5kWh per dag met vraagtemp 21.5°C.
Toen onze bouw leegstond, stond het hier ook op 16°C en het verbruik was ook 2-3kWh per dag. Tijdens die vriesweek vorig jaar had ik maar 7-8kWh per dag geloof ik met wens temperatuur 16°C. 16 vs 21.5°C is dus wel een verdubbeling kwa verbruik zou ik bijna durven zeggen.
Draait de pomp dan continu aan een lage Ta, of is het opwarmen en dan in standby gaan? Wat is je Ta zo bij een temperatuur van 5 °C?

Draait de pomp dan continu aan een lage Ta, of is het opwarmen en dan in standby gaan? Wat is je Ta zo bij een temperatuur van 5 °C?
28C aanvoer bij 5C buiten met wenstemperatuur 21.5C. Kan misschien nog lager hoor, maar ik zit met evenwichtsfles voor 2 circuits en dan is de aanvoer soms iets lager dan de gewenste aanvoer volgens mij data.

Nu trekt hij vlot de temperatuur op en dan slaat het systeem af als hij 21.8C bereikt. En hij start terug bij 21.3C. Momenteel heb ik 1 lang run ‘s avonds want overdag blijft het warm genoeg maar als de zon ondergaat koelt het af en is de vloer z’n buffer kwijt. En dan in de ochtend rond 5h nog eens hetzelfde.

Pas als rone het vriespunt ga ik over naar 100% WAR want dan krijgt het warmtepomp het lastig als de buffer helemaal weg is. En dan zijn de runs sowieso al wat langer

Ik moet echt al naar 35 °C gaan om het boven tot 21 °C te krijgen, is dat desondanks ik een grote woning heb normaal? Het is een recente nieuwbouw dus qua isolatie zit alles goed.

Ik moet echt al naar 35 °C gaan om het boven tot 21 °C te krijgen, is dat desondanks ik een grote woning heb normaal? Het is een recente nieuwbouw dus qua isolatie zit alles goed.
Weet je wat de legafstand is van de buizen in de vloer en de lente van de kringen? Heb je daar toevallig een legplan van?
Korte groepen ( 60-70m) en 10cm HOH is ideaal. Wij zitten hier ook tussen de 70 en 90m, maar cva nog wel. Met 2l/min flow per groep is mijn delta nog altijd maar +-3°C.

Vind dat toch vrij veel.

Ik heb zowat dezelfde aanvoertemp als @MorGo7h, ik heb echter een gasketel en heb de flow op 1.5l/min staan en heb dan een delta van 4-5 graden (die mag bij gas-ketel wat meer zijn).

Ik vind 35 graden bij een recente woning wel gigantisch, ik heb max 29 graden gezien dit jaar. Is die 35 graden echt nodig, of staan je stooklijn en instellingen gewoon verkeerd?

Momenteel is de aanvoer 26 graden boven (20,5 vraagtemp) en 27 graden beneden (21,5 vraagtemp)

Laatst bewerkt:
Dat is abnormaal hoog. Zeker dat je instellingen juist staan? Hier aanvoer van 35°C bij een buitentemperatuur van - 30°C volgens de stooklijn. Momenteel draait hij aan 26°C aanvoer bij buitentemperatuur van 4°C.

Lengtes lopen vanaf de collectoren die op elk verdiep staan.

Welke instellingen kan ik nog wijzigen, mijn circulatiepompen draaien op stand 3.

SPNstgs.png

Lengtes lopen vanaf de collectoren die op elk verdiep staan.

Welke instellingen kan ik nog wijzigen, mijn circulatiepompen draaien op stand 3.

SPNstgs.png
10cm HOH en maximaal 90m is goed. Daar mag het niet aan liggen.
Is dat 35°C dat inde vloer gaat of heb je een buffervat waar die 35°C wordt aangemaakt? Heb je thermometers op uw verdelers zitten? Ik durf te wedden dat die geen 35°C gaan aangeven.

@808 State , wat is je huidig gedrag?

Kan me niet voorstellen dat je 24/24h @35 graden in de vloer moet jagen om het warm te krijgen.
Staat je stooklijn niet zo hoog dat er een veiligheid opspringt om de vloer te beschermen. Dus je stookt tot 35 graden, het systeem vindt dat te warm en schakelt uit tot het afgekoeld is.
En zo constant waardoor het niet echt aangenaam warm wordt.

10cm HOH en maximaal 90m is goed. Daar mag het niet aan liggen.
Is dat 35°C dat inde vloer gaat of heb je een buffervat waar die 35°C wordt aangemaakt? Heb je thermometers op uw verdelers zitten? Ik durf te wedden dat die geen 35°C gaan aangeven.
Er wordt 35 °C gevraagd voor de kring zone 1, en dat wordt gemeten net boven de pompgroep die achter het buffervat staat. Dus de warmtepomp zelf moet 37 °C maken om 35 °C te krijgen na dat buffervat. Ik heb zo een IR thermometer gekocht en boven aan mijn collector haal ik altijd minstens 2 °C minder dan wat de temperatuursensor achter de pompgroep aangeeft.

@808 State , wat is je huidig gedrag?

Kan me niet voorstellen dat je 24/24h @35 graden in de vloer moet jagen om het warm te krijgen.
Staat je stooklijn niet zo hoog dat er een veiligheid opspringt om de vloer te beschermen. Dus je stookt tot 35 graden, het systeem vindt dat te warm en schakelt uit tot het afgekoeld is.
En zo constant waardoor het niet echt aangenaam warm wordt.
Draait continu (naast de defrosts) om bepaalde ruimtes boven op temperatuur te krijgen. Er staat inderdaad een thermostaatbeveiliging op maar die staat op 45 °C ingesteld.

Dat is abnormaal hoog. Zeker dat je instellingen juist staan? Hier aanvoer van 35°C bij een buitentemperatuur van - 30°C volgens de stooklijn. Momenteel draait hij aan 26°C aanvoer bij buitentemperatuur van 4°C.
Hoe lang duren die runs dan?

Laatst bewerkt:
Er wordt 35 °C gevraagd voor de kring zone 1, en dat wordt gemeten net boven de pompgroep die achter het buffervat staat. Dus de warmtepomp zelf moet 37 °C maken om 35 °C te krijgen na dat buffervat. Ik heb zo een IR thermometer gekocht en boven aan mijn collector haal ik altijd minstens 2 °C minder dan wat de temperatuursensor achter de pompgroep aangeeft.

Draait continu (naast de defrosts) om bepaalde ruimtes boven op temperatuur te krijgen. Er staat inderdaad een thermostaatbeveiliging op maar die staat op 45 °C ingesteld.
Plak eens een zwart stukje tape op alle aanvoer en retour leidingen op de collector. En loop die eens 1 per 1 af met uw IR thermometer. Kijk dan als de delta ongeveer overal gelijk is tussen aanvoer en retour van iedere kring. En kijk ook eens als de delta tussen aanvoer en retour niet te groot is. Je zou die idealiter onder de 5°C moeten krijgen door de flow te verhogen.
Standje 3 van uw pomp zegt niet zoveel. Geen idee hoeveel liter/uur dat is. Maar met zoveel kringen zou het mij verwonderen dat je 1.5lpm a 2lpm haalt per kring. Ik zou die pompen verder open zetten. Hoe hoger uw retour temperatuur, hoe lager uw aanvoer kan.

Grundfos Alpha 2, 25-60 180 pompen, staan op stand 3 van de 3 met constante druk. Ik heb die oefening al eens gedaan en ik kom overal op kleine delta t's uit.

Die pompen hebben elk een debiet van 1.94 m²/u. De circulatiepomp in de warmtepomp (primaire circuit dus) heeft een max debiet van 25 l/min, omgerekend dus 1,5 m³/u. Als mijn beide pompen naar de kringen op maximale capaciteit draaien raakt dat buffervat dus eigenlijk nooit op temperatuur.

De targettemperatuur wordt eigenlijk nooit gehaald, dit komt hoogstwaarschijnlijk door de onbalans in debiet tussen primaire en secundaire circuit. De ruimtes boven warmden op, dus eigenlijk is die hoge Ta niet nodig.

pLQKtZ8.png

Laatst bewerkt:
Grundfos Alpha 2, 25-60 180 pompen, staan op stand 3 van de 3 met constante druk. Ik heb die oefening al eens gedaan en ik kom overal op kleine delta t's uit.

Die pompen hebben elk een debiet van 1.94 m²/u. De circulatiepomp in de warmtepomp (primaire circuit dus) heeft een max debiet van 25 l/min, omgerekend dus 1,5 m³/u. Als mijn beide pompen naar de kringen op maximale capaciteit draaien raakt dat buffervat dus eigenlijk nooit op temperatuur.

De targettemperatuur wordt eigenlijk nooit gehaald, dit komt hoogstwaarschijnlijk door de onbalans in debiet tussen primaire en secundaire circuit. De ruimtes boven warmden op, dus eigenlijk is die hoge Ta niet nodig.

pLQKtZ8.png
Heb je ook een vermogens grafiek van uw warmtepomp? Als je dubbel zoveel flow hebt aan uw afgifte kant, zal de delta aan de warmtepomp kant dubbel zo hoog moeten zijn als aan de andere kant om hetzelfde vermogen op te wekken.

Maar in uw vloer gaat er dus wel geen 35°C maar eerder 25-28°C wat normaal is. Heel even 30°C omdat de pompen er voor eventjes stil gelegen hebben?
En hoe hoog is dan de gemeten delta tussen de aanvoer en retour?

Jouw wenstemperatuur mag eigenlijk naar beneden, maar het systeem moet dan waterzijdig wel beter in balans zijn of je gaat het niet trekken. Of kan je dat niet regelen en wordt dat gedaan op basis van een energie integraal?
Hier gaat dat via de energie integraal en ik zie hem ook spiken naar boven als hij het de wens temperatuur niet kan behalen. Dat heb ik voorgehad dat weekend toen het -4°C was en ik 24/7 in fluistermodus (max 60%) stond te draaien. Heb de stroom er afhalen om hem zijn deadlock te halen. Want die wou 50-55°C maken op vol vermogen nadat ik de fluistermodus omdat die energie integraal zover was weggezakt.

Onder normale omstandigheden ligt de wenstemperatuur van de warmtepomp zo'n 2-3°C boven de wenstemperatuur van het circuit.

Bedoel je deze gegevens?
IHBM52V.png

Wat is een energie integraal trouwens? Ik kan enkel de pompen in de verschillende standen zetten en de debieten aan de kringen regelen.

Dit hebben wij wel vaak voor. 20 graden gevraagd, maar toch blijft dat ding dapper doordoen tot 21 en zelfs 22 graden. En als je dan zegt: "je gaat er toch altijd 2 graden over, pak maar 18 of 19 graden dan: dan haalt ie de 20 niet :unsure:

i6wkX0i.jpg

EAGAcbt.jpg

je ziet dus dat inkomend en uitgaand water even warm blijft, dus kan niks meer kwijt, en toch blijft ie verder pompen.

Iemand ervaring met deze pomp?

Ik heb gezien op de bouwaanvraag van de buren die gaan bouwen naast onze bouwgrond dat ze die warmtepomp gaan gebruiken en dat ze die op het plat dak plaatsen op 6 meter van onze woning op de hoogte van waar een slaapkamer komt bij ons.

Veroorzaakt dat veel lawaai/geluidsoverlast? Heb nog geen ervaring met warmtepompen dus vraag me gewoon af wat ik kan verwachten.

Iemand ervaring met deze pomp?

Ik heb gezien op de bouwaanvraag van de buren die gaan bouwen naast onze bouwgrond dat ze die warmtepomp gaan gebruiken en dat ze die op het plat dak plaatsen op 6 meter van onze woning op de hoogte van waar een slaapkamer komt bij ons.

Veroorzaakt dat veel lawaai/geluidsoverlast? Heb nog geen ervaring met warmtepompen dus vraag me gewoon af wat ik kan verwachten.
Op https://www.nibe.eu/assets/documents/28444/531470-1.pdf blz 33 staat een tabel over geluidsproductie. Op 6m spreken ze nog van 30,5 dB. Dat lijkt mij relatief weinig. In een moderne nieuwbouw slaap je daar gewoon door, zelfs als je een lichte slaper zou zijn.

Terug
Bovenaan