Bestaat daar eigenlijk wetgeving rond? Wat is hinder… ik heb ook hinder van de vele houtstoven rond mijn warmtepomp, maar mogen de mensen hun huis daarom niet verwarmen?Zie vooral dat je buren er geen hinder van ondervinden....
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bestaat daar eigenlijk wetgeving rond? Wat is hinder… ik heb ook hinder van de vele houtstoven rond mijn warmtepomp, maar mogen de mensen hun huis daarom niet verwarmen?Zie vooral dat je buren er geen hinder van ondervinden....
Geluidshinder is wel wetgeving rond (geen idee of dat iets nationaal of gemeentelijk is).Bestaat daar eigenlijk wetgeving rond? Wat is hinder… ik heb ook hinder van de vele houtstoven rond mijn warmtepomp, maar mogen de mensen hun huis daarom niet verwarmen?
De geluidseisen hebben betrekking op het geluidsniveau aan de perceelgrens en mogen niet meer dan 40 dB bedragen.
De berekende gewenste aanvoertemperatuur op basis van wenstemperatuur en stooklijn is inderdaad 24 op dat moment.Zit jij nu op een Ta van 24 °C? Ik zit tussen mijn pompgroep en de collector op het verdiep boven al met een verlies van 1 à 2 °C dat ik altijd moet incalculeren.
Als je compensatie op inactief zet, kijkt hij niet naar uw vraag temperatuur. Dus mag dat op 17 of 22C zetten, maar er veranderd niks.Ik had weer zitten prutsen aan de instellingen en het terug naar WAR gezet, maar nu gaat hij toch terug pendelen. Al valt het denk ik wel mee met 1-2 starts per uur. Wat zou weer een volgende aanpassing kunnen zijn? Minimaal gewenste aanvoer toch terug hoger? Wenstemperatuur verhogen? Al hebben die volgens mij gewoon hetzelfde effect als je puur op WAR draait.
Totaalverbruik sinds middernacht:
En dan mijn huidige instellingen:
Met de wens op 18 graden houdt hij netjes minstens 20 graden op het gelijkvloers aan, verdieping vraag ik 17.5 en is het 19.5 graden.
Hmm ik zag nu wel dat hij gewenste aanvoer verhoogde naar 26 graden wanneer ik de wenstemperatuur verhoogde naar 20, dus zelfs op inactief lijkt dat wel iets te doen toch?Als je compensatie op inactief zet, kijkt hij niet naar uw vraag temperatuur. Dus mag dat op 17 of 22C zetten, maar er veranderd niks.
Op actief verschuift hij de stooklijn volgens uw vraag temperatuur zodat je effectief 22C kan halen als je dat vraagt.
Bij uitgebreid slaat de warmtepomp af als de wenstemperatuur bereikt is en start ze terug op als het op wenstemperatuur -0.3C
De minimale temperatuur optrekken zal iets langere runs geven. Maar pendelen op WAR gebeurd hier ook nu het terug wat warmer is. Met 0.5C nachtverlaging of dag verhoging werken hielp ook goed voor langere runs. Zou dat eigenlijk nog eens moeten proberen.
Hmmm, dan weet ik eerlijk gezegd niet goed wat het verschil tussen inactief en actief nu precies is. Ik heb een ebus module gekoppeld en kan veel data uitlezen. De gewenste aanvoer zie ik eigenlijk alleen maar op en neer door temperaturen verschillen op de buitenvoeler. De thermostaat staat hier al een kleine maand op 22°C zonder nachtverlaging. Zou dan wel eens willen zien wat hij doet met nacht verlaging.Hmm ik zag nu wel dat hij gewenste aanvoer verhoogde naar 26 graden wanneer ik de wenstemperatuur verhoogde naar 20, dus zelfs op inactief lijkt dat wel iets te doen toch?
Ik dacht dat op inactief enkel stooklijn aanpaste, actief stooklijn aanpassen + temp verschil wens en kamer rekening houdt en uitgebreid dat alles uit gaat eens temperatuur bereikt.
Dat uw ruimte 5m hoog is, is geen probleem hoor. Een vloerverwarming straalt af zoals een radiator, maar dan op lage temperatuur. Je hebt dus altijd warm als je over die vloer loopt, want de eerste 2m loop je toch in een warmtedeken.Plan momenteel: gashaard beneden (verwarming living + eetplaats) en vloerverwarming in keuken (20 m²). In de keuken zou er sowieso een ventiloconvector bijgeplaatst worden, omdat het een vrij hoge ruimte (5m) is. Overige ruimtes zouden ook verwarm worden met een ventilo, omdat we geen vloerverwarming kunnen leggen.
Blijkbaar zou hierdoor (enkel) een L/W-warmtepomp niet aangewezen zijn, omdat dit ééntje van hoge capaciteit zou vereisen en de rentabiliteit allesbehalve top zou zijn. Zou blijkbaar enkel goed renderen met vloerverwarming. Daarom stelt men combo voor: L/W voor vloerverwarming/sanitair en L/L voor de ventilo's. Zou volgens hen een stuk efficiënter zijn.
Niet simpel. Iemand toevallig ervaring met de combinatie in de praktijk?
Dat uw ruimte 5m hoog is, is geen probleem hoor. Een vloerverwarming straalt af zoals een radiator, maar dan op lage temperatuur. Je hebt dus altijd warm als je over die vloer loopt, want de eerste 2m loop je toch in een warmtedeken.
Wij zitten hier met een open trap naar boven en onze zolder is ook open. Dus de warmte van onze vloerverwarming gaat tot in de nok van ons dak en dat is 10m hoog na aftrek van de geisoleerde top. Het is in de woonkamer altijd lekker 22°C en we ervaren geen tocht via de trap. Boven in de gang en op zolder is het altijd 1°C kouder dan beneden.
Ik zou zelfs eerder denken dat uw warmte die via lucht ingeblazen wordt, sneller gaat verdwijnen naar boven dan wat er via de vloer komt. Gaat het over een nieuwbouw of renovatie? Want anders zou ik niet inzien waarom je niet overal vloer verwarming kunt leggen.
Wat betreft de ventiloconvectors, dat zou ik inderdaad niet doen een L/L warmtepomp nemen (airco). Dat is echt ideaal voor slaapkamers, bureau, ... Heel snel opgewarmd en in de zomer kan je heerlijk koelen. Maar probeer toch wel overal vloer verwarming te steken als het kan. Zoniet dan is L/L wel het beste alternatief.
Warmtepomp is dan ook geen lifehack voor gratis verwarming.Na de opstart van de warmtepomp en de koudeprik een week of twee geleden is het verbruik van de warmtepomp in mijn nieuwbouw nu spectaculair gedaald. Tijdens de opstart verbruikte de pomp 40 kWh per dag voor een aantal dagen, tijdens de koudeprik 20 tot 30 kWh per dag en vandaag en gisteren... 2 kWh per dag lol. Moet er wel bij zeggen dat ze de temperatuur nu laten zakken hebben van 19.5 naar 16 graden.
Met de koudeprik zat ik aan +- 25kWh per dag voor de warmtepomp. De laatste 4 dagen tussen de 5 en 6.5kWh per dag met vraagtemp 21.5°C.Na de opstart van de warmtepomp en de koudeprik een week of twee geleden is het verbruik van de warmtepomp in mijn nieuwbouw nu spectaculair gedaald. Tijdens de opstart verbruikte de pomp 40 kWh per dag voor een aantal dagen, tijdens de koudeprik 20 tot 30 kWh per dag en vandaag en gisteren... 2 kWh per dag lol. Moet er wel bij zeggen dat ze de temperatuur nu laten zakken hebben van 19.5 naar 16 graden.
Met de koudeprik zat ik aan +- 25kWh per dag voor de warmtepomp. De laatste 4 dagen tussen de 5 en 6.5kWh per dag met vraagtemp 21.5°C.
Toen onze bouw leegstond, stond het hier ook op 16°C en het verbruik was ook 2-3kWh per dag. Tijdens die vriesweek vorig jaar had ik maar 7-8kWh per dag geloof ik met wens temperatuur 16°C. 16 vs 21.5°C is dus wel een verdubbeling kwa verbruik zou ik bijna durven zeggen.
Bij ons was het verbruik van begin december 3.5 à 4x hoger als het verbruik van de laatste 4 dagen. Bij een warmtepomp loop het exponentieel op door de lagere COP. En we hadden 3 dagen dichte mist die de hele tijd aan de lamellen vroor, waardoor je om de 5 botten een defrost kreeg. Dat doet ook niet goed aan het verbruik. Maar uiteindelijk zijn dat ook maar 4 dagen.Dat en hij komt van een hoge temp naar een lage, dus daar is geen/weinig energie voor nodig.
Als ik kijk naar afgelopen vriestemps had ik bijna dubbel zoveel energie nodig dan de afgelopen veel warmere dagen.
't was vooral schrikken voor mij omdat ze de opstart eind november hadden gedaan en de koudeprik daar meteen op volgde. Als ik die dagelijkse verbruiken bekeek begon ik toen toch te zweten als warmtepompleekDat en hij komt van een hoge temp naar een lage, dus daar is geen/weinig energie voor nodig.
Als ik kijk naar afgelopen vriestemps had ik bijna dubbel zoveel energie nodig dan de afgelopen veel warmere dagen.
maar op gewone dagen is het best betaalbaar.'t was vooral schrikken voor mij omdat ze de opstart eind november hadden gedaan en de koudeprik daar meteen op volgde. Als ik die dagelijkse verbruiken bekeek begon ik toen toch te zweten als warmtepompleekmaar op gewone dagen is het best betaalbaar.