Warmtepompen

Een warmtepomp is momenteel toch nog altijd niet goedkoper in gebruik dan gas? Elektriciteit kost 5-6 keer zoveel per kWh als gas. Dus je zit met een grotere investeringskost en een grotere variabele kost.
Enkel toen de gasprijs heel hoog was door de oorlog in Oekraïne was de verhouding gas elektriciteit in het voordeel van elektriciteit
Als ik de tarieven van Engine Direct bekijk, is de all in prijs ongeveer factor 3.75. Dus met een sCOP van 3.75 zou je break even draaien. Ik verwacht daar wel boven te zitten. SCOP 4.5 is realistisch.

Of dat genoeg is om uit de kosten te komen aan de huidige prijzen verwacht ik eerlijk gezegd niet. Ik heb zelf een berekening gedaan en verwacht 7000kWh thermische opbrengst nodig te hebben om ons huis te verwarmen doorheen een winter.
Aan de huidige prijs is dat 7000/4.5 * 0.3= 466euro. Een gasketel is 90% efficient? Dan komt die prijs op 7000 / 0.9 * 0.08 = 622euro. Das maar een verschil van 156euro/jaar. Die berekening viel 2 jaar geleden veel gunstiger uit in het voordeel van de warmtepomp.
Ik heb wel zonnepanelen en zit de laatste dagen nog steeds aan 30-40% zelfvoorzieningsgraad ook al regent het veel de laatste tijd, dat is ook nog een klein voordeel.
Maar we hebben deze zomer ook enorm veel gekoeld met onze installatie en dat was top. Maximaal hebben we 25°C gezien en meestal was het 23.5-24°C in huis. Hadden we elke kamer van airco voorzien, waren we meer kwijt dan de opleg voor de warmtepomp tegenover een gas installatie.
Als de taxshift er komt van elektriciteit naar gas, dan zijn we ook beter af. En uiteindelijk zal iedereen wel aan de warmtepomp moeten denk ik. Dan hebben wij allesinds geen breekwerk meer en ligt alles al optimaal. 32mm buizen naar de verdelers enzo die onder de grond lopen, kunnen blijven liggen.

Ik ben allesinds blij dat we de investering gedaan hebben en ik ben nu gerust voor de komende jaren.

Dat was bij HR ketels. Een consensatieketel ligt tussen 95 en 110%.
Je moet wel rekening houden dat bij gasketel het theoretische rendementen zijn die ze opgeven.

Gasketel met een rendement van 110% wilt niet zeggen dat die een efficiëntie heeft van 110.
Je kunt daar onmogelijk 1 kWh aan gas insteken en 1,1kwh aan energie van krijgen.

Efficiënte van 90% lijkt me dan ook niet ongewoon. Mss Max 95%.

Een cv ketel haalt zijn warmte uit de verbranding van een brandstof en uit afkoeling van de bij de verbranding gevormde rookgassen. Een condensatieketel kan de warmte uit deze rookgassen, die normaal verloren gaan via de schoorsteen, terugwinnen. Een oude verwarmingsketel van 12 jaar of ouder verbruikt enorm veel energie. Dit is te wijten aan de afkoelings-, opwarmings- en oppervlakteverliezen. Het rendement van zo’n oude cv-ketel ligt tussen de 80 en 98 procent. Een condensatieketel daarentegen behaalt een rendement van tot wel 111%.

Nu vraagt u zich wellicht af hoe het rendement boven de 100% uit kan komen. Bij traditionele ketels wordt de warmte uit de rookgassen vrij hoog gehouden. In deze rookgassen zit vrij veel waterdamp en wanneer deze in de ketel of schoorsteen condenseren, veroorzaakt dit corrosie (aantasting van het materiaal). Het nadeel van dit systeem is dat al deze bruikbare energie verloren gaat via de schoorsteen.

Een condensatieketel koelt deze rookgassen af tot hun dauwpunt, zodat de warmte uit de rookgassen nuttig gebruikt kan worden. De warmtewisselaar in condensatieketels is namelijk bestand tegen corrosie. De ketels halen met andere woorden meer rendement uit de ingebrachte energie. Doordat de condensatieketel de warmte uit de waterdamp nuttig gebruikt, haalt hij ongeveer 10% meer energie uit de rookgassen. Dit kan meer zijn dan de ketelverliezen, waardoor er een rendement van boven de 100% wordt behaald.

Dus efficiëntie is werkelijk rendement x 90%

Laatst bewerkt:
Een warmtepomp is momenteel toch nog altijd niet goedkoper in gebruik dan gas? Elektriciteit kost 5-6 keer zoveel per kWh als gas. Dus je zit met een grotere investeringskost en een grotere variabele kost.
Enkel toen de gasprijs heel hoog was door de oorlog in Oekraïne was de verhouding gas elektriciteit in het voordeel van elektriciteit
Als ik op dit moment kijk is een warmtepomp goedkoper in verbruik. Of dat het de moeite is om de meerprijs terug te verdienen hangt van u situatie af.

Als ik op mijnenergie.be ga kijken, zie ik dat er een factor 3,7 op zit.
Op eerste zicht lijkt bij mij een scop van 4,5 wel realistisch. Maar ga ik pas met zekerheid kunnen zeggen na de winter.

De voornaamste reden hier voor aankoop warmtepomp is vooral voor koeling.
Ik heb de optie ook bekeken gasketel + airco, maar dat kwam duurder uit. Zat met een nieuwbouw.

De voorbije zomer hebben we al gekoeld en is het niet warmer geworden dan 22,5°C, wat ons gewenste waarde was. Heb wel bijkomend aandacht geschonken aan opwarming woning.
Over de koeling zijn we dus content en is er ook nog overschot.

Edit: Mijn bevinding zijn dus net hetzelfde als MorGoh7. 😃

Interessante lectuur hier. Moet mij ook eens gaan verdiepen in onze WP.

Het draait nu een week:

Screenshot_20231024_175747_Home Assistant.jpg

Helaas kan ik geen realtime verbruik zien. Dus miet eens een kWh meter gaan aanschaffen.

Een cv ketel haalt zijn warmte uit de verbranding van een brandstof en uit afkoeling van de bij de verbranding gevormde rookgassen. Een condensatieketel kan de warmte uit deze rookgassen, die normaal verloren gaan via de schoorsteen, terugwinnen. Een oude verwarmingsketel van 12 jaar of ouder verbruikt enorm veel energie. Dit is te wijten aan de afkoelings-, opwarmings- en oppervlakteverliezen. Het rendement van zo’n oude cv-ketel ligt tussen de 80 en 98 procent. Een condensatieketel daarentegen behaalt een rendement van tot wel 111%.

Nu vraagt u zich wellicht af hoe het rendement boven de 100% uit kan komen. Bij traditionele ketels wordt de warmte uit de rookgassen vrij hoog gehouden. In deze rookgassen zit vrij veel waterdamp en wanneer deze in de ketel of schoorsteen condenseren, veroorzaakt dit corrosie (aantasting van het materiaal). Het nadeel van dit systeem is dat al deze bruikbare energie verloren gaat via de schoorsteen.

Een condensatieketel koelt deze rookgassen af tot hun dauwpunt, zodat de warmte uit de rookgassen nuttig gebruikt kan worden. De warmtewisselaar in condensatieketels is namelijk bestand tegen corrosie. De ketels halen met andere woorden meer rendement uit de ingebrachte energie. Doordat de condensatieketel de warmte uit de waterdamp nuttig gebruikt, haalt hij ongeveer 10% meer energie uit de rookgassen. Dit kan meer zijn dan de ketelverliezen, waardoor er een rendement van boven de 100% wordt behaald.

Dus efficiëntie is werkelijk rendement x 90%
Wel correct formuleren dat dit rendement van >100% uitgedrukt is t.o.v. de onderste verbrandingswaarde. In de onderste verbrandingswaarde houdt men geen rekening met de latente condensatiewarmte van de waterdamp die vrijkomt bij de verbranding van aardgas. Correcter is het seizoensredement van de ketel uit te drukken t.o.v. de bovenste verbrandinsgwaarde, dan krijg je maximaal 100 % , wat uiteraard ook enkel theoretisch is. Praktisch zal dit eerder rond een maximum van 98% liggen.

Dit is mijn verbruik voor oktober. Op 16 oktober is de verwarming opgestart. De pieken op 1, 7 en 8 oktober zijn nog koeling.
Het verbruik voor SSW is 1kWh als we enkel douchen en rond de 1.6kWh als er ook een bad gelopen heeft.
Volgens de warmtepomp is er deze maand 24kWh naar SSW gegaan, 27kWh naar verwarming en 9kWh naar koelen. Ben benieuwd hoeveel dit zal zijn als het echt koud wordt.
3LuMb8A.png

Ik weet hoe een chauffage er uit ziet (centrale verwarming met boiler), hoe een airco er uit ziet (koelen in de zomer) maar hoe the F ziet een warmtepomp er uit in de woonkamer?

Ik weet hoe een chauffage er uit ziet (centrale verwarming met boiler), hoe een airco er uit ziet (koelen in de zomer) maar hoe the F ziet een warmtepomp er uit in de woonkamer?
Die zie je niet in de woonkamer. Dat is gewoon vloerverwarming.
De warmtepomp zelf is een bak buiten zoals van een airco maar dan iets groter ofwel met een boring onder de grond.
Binnen in de technische ruimte staat een boiler en de verdamper is de grote van een gasketel.

Die zie je niet in de woonkamer. Dat is gewoon vloerverwarming.
De warmtepomp zelf is een bak buiten zoals van een airco maar dan iets groter ofwel met een boring onder de grond.
Binnen in de technische ruimte staat een boiler en de verdamper is de grote van een gasketel.
Euhm de warmtepomp zelf staat doorgaans wel gewoon binnen. Het trekt qua uitzicht op een glasketel eigenlijk, zonder de schouw. De buitenunit of diepteboringen zorgen eigenlijk enkel voor de aanvoer van warme lucht/water waaruit dan door de warmtepomp zelf warmte uit wordt geëxtraheerd.

Dit topic bewijst dat WP veel duurder zijn dan de aardgas en mzoutketels van vroeger. Maar aangezien ze verplicht zijn in nieuwbouw gaat de volgende generatie een dure tijd tegemoet. Alleen al daarvoor wil ik niet verhuizen naar een nieuwbouw 😳

Dit topic bewijst dat WP veel duurder zijn dan de aardgas en mzoutketels van vroeger. Maar aangezien ze verplicht zijn in nieuwbouw gaat de volgende generatie een dure tijd tegemoet. Alleen al daarvoor wil ik niet verhuizen naar een nieuwbouw 😳
Of die zijn nog altijd veel te goedkoop ;)

Toch juist niet... In nieuwbouw kan je kiezen wat je zet.

Als je gas kiest
  • Jaarlijks onderhoud
  • Geen koeling in de zomer en dus voor zelfde comfort nog enkele duizenden euro's aan airco
  • Duurdere afrekening voor energie (draait hier aan 4.5 COP en maakt warm water bijna uitsluitend op zonnepanelen)

Aankoop mag duurder zijn hoor. Op het einde van de rit zullen veel gezinnen beter zijn met warmtepomp.
Wie op hoge temperaturen moet stoken kan beter in isolatie en luchtdichtheid investeren.

Laatst bewerkt:
Euhm de warmtepomp zelf staat doorgaans wel gewoon binnen. Het trekt qua uitzicht op een glasketel eigenlijk, zonder de schouw. De buitenunit of diepteboringen zorgen eigenlijk enkel voor de aanvoer van warme lucht/water waaruit dan door de warmtepomp zelf warmte uit wordt geëxtraheerd.
Dat water/water is wat slecht uitgelegd, want die staat inderdaad gewoon binnen in de technisch ruimte. Bij lucht/water staat bij een monoblock de warmtepomp allesinds buiten en dat bij een split werd de buitenunit met compressor altijd de warmtepomp genoemd door de techniekers.

Toch juist niet... In nieuwbouw kan je kiezen wat je zet.

Als je gas kiest
  • Jaarlijks onderhoud
  • Geen koeling in de zomer en dus voor zelfde comfort nog enkele duizenden euro's aan airco
  • Duurdere afrekening voor energie (draait hier aan 4.5 COP en maakt warm water bijna uitsluitend op zonnepanelen)

Aankoop mag duurder zijn hoor. Op het einde van de rit zullen veel gezinnen beter zijn met warmtepomp.
Wie op hoge temperaturen moet stoken kan beter in isolatie en luchtdichtheid investeren.
Dus je mag nog altijd kiezen voor aardgas? Dat wist ik niet, ik dacht dat iemand hier zei dat dat niet meer mocht in nieuwbouw. De levensduur van een warmtepomp stond hier ook ergens op gemiddeld 13 jaar? Als dat waar is, is dat toch de kostprijs niet waard.

Dus je mag nog altijd kiezen voor aardgas? Dat wist ik niet, ik dacht dat iemand hier zei dat dat niet meer mocht in nieuwbouw. De levensduur van een warmtepomp stond hier ook ergens op gemiddeld 13 jaar? Als dat waar is, is dat toch de kostprijs niet waard.
Vanaf 2025 mag het niet meer. Nu mag het al niet meer voor verkavelingen vanaf 5 eenheden.

Twordt tijd dat de taxshift er van elektriciteit naar gas er komt, zodat onze warmtepompen rendabel worden ;-)

Ah voila, dus dan is er maar 1 manier meer in de toekomst en dat is met warmtepompen? Taxshift kan enkel zijn naar elektriciteit, zeker door de toename van elektrische wagens (en dus het verlies van inkomsten op benzine en diesel) de komende 10-20-30 jaar

Normaal minimaal 15j maar als je onderhoud laat doen wss langer
Maar dan klopt @Jasper zijn 'kost 2-jaarlijks onderhoud valt weg' niet :p
Vanaf 2025 mag het niet meer. Nu mag het al niet meer voor verkavelingen vanaf 5 eenheden.

Twordt tijd dat de taxshift er van elektriciteit naar gas er komt, zodat onze warmtepompen rendabel worden ;-)
Je kan ook gewoon een tank steken :unsure:

Als ik me nog goed herinner kun je nu niet enkel een gasketel meer plaatsen. Bouwvergunningen vanaf 2023 is het dan een hybride warmtepomp, als je nog gas wilt.
Maar ik denk dat in de meeste nieuwbouw projecten een hybride warmtepomp niet interessant gaat uitkomen tov een full elektrisch warmtepomp

Onze vergunning was van 2021, dus wij konden nog een gasketel plaatsen. Toen was de gasaansluiting nog begrenst tot zo'n €250.
Bouwvergunningen van 2022, werd dat bedrag opgetrokken en kost u dat €1.200.

In 2025 is het dan gedaan om gas aansluiting aan te vragen.

Terug
Bovenaan