Als ik de tarieven van Engine Direct bekijk, is de all in prijs ongeveer factor 3.75. Dus met een sCOP van 3.75 zou je break even draaien. Ik verwacht daar wel boven te zitten. SCOP 4.5 is realistisch.Een warmtepomp is momenteel toch nog altijd niet goedkoper in gebruik dan gas? Elektriciteit kost 5-6 keer zoveel per kWh als gas. Dus je zit met een grotere investeringskost en een grotere variabele kost.
Enkel toen de gasprijs heel hoog was door de oorlog in Oekraïne was de verhouding gas elektriciteit in het voordeel van elektriciteit
Of dat genoeg is om uit de kosten te komen aan de huidige prijzen verwacht ik eerlijk gezegd niet. Ik heb zelf een berekening gedaan en verwacht 7000kWh thermische opbrengst nodig te hebben om ons huis te verwarmen doorheen een winter.
Aan de huidige prijs is dat 7000/4.5 * 0.3= 466euro. Een gasketel is 90% efficient? Dan komt die prijs op 7000 / 0.9 * 0.08 = 622euro. Das maar een verschil van 156euro/jaar. Die berekening viel 2 jaar geleden veel gunstiger uit in het voordeel van de warmtepomp.
Ik heb wel zonnepanelen en zit de laatste dagen nog steeds aan 30-40% zelfvoorzieningsgraad ook al regent het veel de laatste tijd, dat is ook nog een klein voordeel.
Maar we hebben deze zomer ook enorm veel gekoeld met onze installatie en dat was top. Maximaal hebben we 25°C gezien en meestal was het 23.5-24°C in huis. Hadden we elke kamer van airco voorzien, waren we meer kwijt dan de opleg voor de warmtepomp tegenover een gas installatie.
Als de taxshift er komt van elektriciteit naar gas, dan zijn we ook beter af. En uiteindelijk zal iedereen wel aan de warmtepomp moeten denk ik. Dan hebben wij allesinds geen breekwerk meer en ligt alles al optimaal. 32mm buizen naar de verdelers enzo die onder de grond lopen, kunnen blijven liggen.
Ik ben allesinds blij dat we de investering gedaan hebben en ik ben nu gerust voor de komende jaren.