Warmtepompen

En daar stond het op? Zou dan eens 2°C verhogen. Wat is de flow per circuit?
Hoeveel KW is de warmtepomp?
  • buitenunit ERLA14DW1
  • binnen module EBBH16D6V
Hoeveel kw dat precies geen idee. Morgen eens kijken waar ik dat kan vinden. Idem voor de flow.

Het stond idd op 40 - 25. Ga het nu eens verhogen naar 40 - 27 dan. Ik vind dat wel warm water. Met de gas boiler zijn we nooit boven 35 geweest met aanvoer temp voor zover ik mij herinner.

• buitenunit ERLA14DW1
  • binnen module EBBH16D6V
Hoeveel kw dat precies geen idee. Morgen eens kijken waar ik dat kan vinden. Idem voor de flow.

Het stond idd op 40 - 25. Ga het nu eens verhogen naar 40 - 27 dan. Ik vind dat wel warm water. Met de gas boiler zijn we nooit boven 35 geweest met aanvoer temp voor zover ik mij herinner.
Als dat vroeger niet meer dan 35°C werd bij -10°C, mag je dat nu terug op 35°C zetten als limiet. Bij -10°C zal sowieso genoeg afgifte zijn en zal ze niet pendelen.

Het probleem met pendelen bij warmtepompen is dat ze maar beperkt kunnen terug moduleren. Meestal is dat +-40% van het hun maximale vermogen. Jouw warmtepomp is een 14kW model dat 9kW levert bij -10°C. In jouw grafiekjes lijkt het minimum vermogen zo'n 700W te zijn. Aan COP 6 met de huidige temperaturen zal je rond de 4.2kW aan warmte door het huis pompen en je jouw woning heeft momenteel een kleinere warmtevraag waardoor ze gaat pendelen. Vandaar dat een correcte gedimensioneerde warmtepomp belangrijk is. Idealiter reken je met een beta factor van 80%. Dat wil zeggen dat de laatste 20% door het elektrische element wordt aangevuld, wat ongeveer pas bij -7°C graden nodig is en dus maar een aantal uur per jaar.
Door de minimale temperatuur te verhogen, verhoog je ook de warmte afgifte en de buffer van de vloer. Dan zou de warmtepomp iets langer moeten draaien en daarna ook iets langer stoppen. Dat resulteert in een betere levensduur voor de warmtepomp en je meer efficientie omdat er minder opstart pieken zijn.

Hoeveel is de delta tussen aan en afvoer?

Die Daikin zijn moeilijk in te stellen. Onduidelijkheid in de menu's.

Hier had ik er in het begin veel last van en ook dat die te pas en onpas de weerstand bij duwde.

Als dat vroeger niet meer dan 35°C werd bij -10°C, mag je dat nu terug op 35°C zetten als limiet. Bij -10°C zal sowieso genoeg afgifte zijn en zal ze niet pendelen.

Helderen uitleg, thx. Ik had het gisteren voor je reply de stooklijn al eens gezet naar 35 - 25. Ga het nu zo 24 uur laten staan. Vanavond ga ik het eens zetten naar 40 - 27 om te kijken wat het verschil is. Maar de grafiek is nu al heel anders. Zie onderaan deze post.

Hoeveel is de delta tussen aan en afvoer?

Die Daikin zijn moeilijk in te stellen. Onduidelijkheid in de menu's.

Hier had ik er in het begin veel last van en ook dat die te pas en onpas de weerstand bij duwde.

Ik vind nergens een melding van de retour temperatuur. Dus weet ook geen delta. Dat had ik op de gasketel wel. Dus dat is jammer nu.
Ik vind ook geen setting met flow of debiet. Wat ik vroeger ook wel weer had. Maar ik heb nu alleen de gebruikershandleiding. Straks na werk eens kijken als ik dat kan vinden in de installateurs manual.

Bekijk bijlage 24292

We hebben Vloerverwarming.
De grafiek na 12 uur op 35 - 25

Screenshot_20231031_111901_Home Assistant.jpg

Er zijn nu al veel minder blokken die telkens 10-15 min duren.

Wat is trouwens ok gedrag voor een WP? Hoeveel keer mag die aan en uit per uur?

Laatst bewerkt:
De grafiek nar 12 uur op 35 - 25

Bekijk bijlage 24309

In mijn technische gegevens staat dat de pomp max 10 keer per uur mag starten. Dat is al wel een zot pendel gedrag. Door de instellingen van de warmtepomp ga ik dat ook nooit halen.

Is moeilijk te zeggen hoeveel het mag en wat goed is, zal van de installatie afhangen. Het is leuk dat je lange runs kunt maken. Maar als uw woning niet veel energie vraagt, zal die pomp zijn minimaal vermogen niet kwijt kunnen.

Ik heb ook even een grafiek genomen van 00:00 tot 12:00, dan zie je dat deze 3 keer aanspringt. Ik gebruik nu de aanvoertemperatuur om dit aan te tonen. Streefaanvoertemperatuur is 24°C, maar je ziet dat die daar niet geraakt.
Retour temperatuur is 23°C tijdens de run. Op de grafiek ga je zien dat hij de aanvoer niet onder de 25°C krijgt.

aanvoer.jpg

Ik ken de sturing niet van Daikin. ik weet dus niet of je uw hysteresis kunt aanpassen of hoeveel die is?
Als ik bv mijn stooklijn omhoog zou doen, dan zal de run wel langer duren, maar de tijd dat deze af ligt wordt dan net korter. De hysteresis tussen aan en uit is bij mij verschillende. Aan is 250K*min en uit 200K*min. De streefaanvoertemperatuur heeft dus meer impact op de tijd dat de pomp zou stil liggen.
Kortom door de instelling van mijn hysteresis, zou ik dan net meer pendelgedrag verwachten bij mij, als ik een hogere aanvoertemperatuur pak.

Laatst bewerkt:
Ik ken Daikin niet zo goed, maar ik zou eerlijk gezegd ook verwachten dat er meer pauze tussen de runs zit met hogere minimum aanvoer temperatuur omdat de vloer langer afgeeft.
Maar de thermostaat grijpt ook op een andere manier in als bij Vaillant zeker? Die gooit alles uit op setpoint + 0.3°C en start terug op aan setpoint - 0.2°C.

Helderen uitleg, thx. Ik had het gisteren voor je reply de stooklijn al eens gezet naar 35 - 25. Ga het nu zo 24 uur laten staan. Vanavond ga ik het eens zetten naar 40 - 27 om te kijken wat het verschil is. Maar de grafiek is nu al heel anders. Zie onderaan deze post.

Ik vind nergens een melding van de retour temperatuur. Dus weet ook geen delta. Dat had ik op de gasketel wel. Dus dat is jammer nu.
Ik vind ook geen setting met flow of debiet. Wat ik vroeger ook wel weer had. Maar ik heb nu alleen de gebruikershandleiding. Straks na werk eens kijken als ik dat kan vinden in de installateurs manual.

De grafiek na 12 uur op 35 - 25

Bekijk bijlage 24309

Dat ziet er al beter uit. 4 runs op 2 uur tijd zijn geen ramp met deze temperaturen.
Hoe ziet er het er uit nu je de minimale aanvoer iets hoger hebt gezet?

Dat ziet er al beter uit. 4 runs op 2 uur tijd zijn geen ramp met deze temperaturen.
Hoe ziet er het er uit nu je de minimale aanvoer iets hoger hebt gezet?
Nog niet veranderd. Had eerst het effect van 35 - 25 over een tijd van 24 uur willen zien, maar de wp ligt al stil van gisteren voormiddag iets voor 10. Het is te warm hier binnen door de zon.

Ik merk dit ook op in mijn bijberoep, er worden niet super veel warmtepompen geplaatst. Mensen die het doen, doen het soms vaak zonder echt bewust te zijn van de kosten of willen heel hun woning uitrusten met energetische snufjes: en een batterij en pv panelen en een warmtepomp en nog een pelletkachel.

We merken soms ook dat bepaalde klanten dit dan echt wel willen, in situaties waar ik het niet zou doen:

*Bestaande woning, povere isolatie, radiatoren, ketel nog niet echt versleten

Ik merk dit ook op in mijn bijberoep, er worden niet super veel warmtepompen geplaatst. Mensen die het doen, doen het soms vaak zonder echt bewust te zijn van de kosten of willen heel hun woning uitrusten met energetische snufjes: en een batterij en pv panelen en een warmtepomp en nog een pelletkachel.

We merken soms ook dat bepaalde klanten dit dan echt wel willen, in situaties waar ik het niet zou doen:

*Bestaande woning, povere isolatie, radiatoren, ketel nog niet echt versleten

Nu ja, voorlopig is een warmtepomp dan ook geen expliciete duidelijke winnaar in kostprijs. Zelfs met de huidige gasprijzen niet.
Niet in verbruik en niet in investering.

Mijn casus was ook uitgegaan van de 20 jaar garantie op de terugdraaiende teller EN het feit dat ik de investering er na 4 jaar had uitgehaald tgv de verschillende premies die er aanwezig waren (en de kosten die ik niet moest doen - zoals geen verplicht onderhoud, geen aparte introductiekosten gas (was 1000 - 2000€ om gas binnen te laten trekken)).

De investering is ondertussen nog altijd terugverdiend. De lopende kosten zijn echter wel hoger dan die van gas. Ik denk dat naar de toekomst toe er wel een divergentie zal zijn. Maar ik kan mij niet inbeelden dat men het zodanig duur zal gaan maken dat mensen zich niet kunnen verwarmen in de winter (want geen geld voor de warmtepomp te zetten)

Hopelijk dat dat gat van 2.2 miljard nog wordt dichtgereden door mensen met een gasaansluiting :p.

EDIT : korte recap -> Uitstap besloten in 2018 voor 2050. Door beslissing in 2007 om tot 95% van de woningen in vlaanderen aan te sluiten op gas (pas in 2018 hiervan afgestapt) heeft men toen natuurlijk een inhaalbeweging gedaan aan investeringen om die infrastructuur aan te leggen (tot 35000 nieuwe aansluitingen per jaar). Op dit moment nog voor 3.8 miljard opgenomen in de boeken die men gaat moeten recupereren ergens. Momenteel ligt er geen beslissing te wachten, en draait het eerder rond keep it running. Ook voorlopig niet in de plannen op de eerste 10 jaar om deze kosten te collectiviseren over alle gasgebruikers nu al. Indien men business as usual doet dan is de kans groot dat we pas rond 2035 of zo beslissen hoe we dit gaan aanpakken. Dat mensen overstappen naar de alternatieven. En dat de kostprijs voor de resterende residentiële paardenkop belachelijk hoog wordt (want restant moet dan opgehoest worden door een inkrimpende hoeveelheid der gebruikers, waardoor evidentgewijs de kost per kop stijgt). Ofwel geld uit de algemene pot halen in 2050 ofwel wordt het een probleem van de grootteorde als het capaciteitstarief.

Maar bon, misschien beter niet.., karma is een dingetje. En als men de kosten van een kerncentrale, batterijparken,... zou verdisconteren op mensen die geen gasaansluiting meer hebben maar hun woning verwarmen via elektriciteit, happy word ik er dan eigenlijk niet echt van.

Laatst bewerkt:
@MorGo7h: weet jij wat 'milieu-opbrengst' betekent bij Vaillant? Is dit de werkelijk opgewekte warmte?
Dat is enkel wat er gewonnen is uit de buitenlucht. Om uw "gestookte" kWh te kennen moet je de milieu opbrengst + elektrisch verbruik uitrekenen.
En om de COP te berekenen is het (milieu opbrengst + elektrisch verbruik)/elektrisch verbruik

Dat is enkel wat er gewonnen is uit de buitenlucht. Om uw "gestookte" kWh te kennen moet je de milieu opbrengst + elektrisch verbruik uitrekenen.
En om de COP te berekenen is het (milieu opbrengst + elektrisch verbruik)/elektrisch verbruik
Aha, thanks.

Sinds het in dienst is in april dit naar blijkbaar COP van 5.6.

Aha, thanks.

Sinds het in dienst is in april dit naar blijkbaar COP van 5.6.
Als je op de binnen unit gaat kijken, kun je daar ook rendement zien. Ik zie wel dat de mijne meer stroomverbruik weergeeft dan hij effectief heeft gebruikt. Er hangt bij mij een MID gekeurde kWh meter aan en heb ongeveer 10% minder verbruik als wat de warmtepomp aangeeft. COP voor oktober was 5.3 volgens de warmtepomp. Als ik het uitrekenen met het verbruik van de kWh meter, dan zit ik op 5.9.
Maar 't is lastig te zeggen, als de sensors van aanvoer en retour niet 100% gelijk lopen (wat helaas nooit zo is), wijkt de COP ook af.

Nog niet veranderd. Had eerst het effect van 35 - 25 over een tijd van 24 uur willen zien, maar de wp ligt al stil van gisteren voormiddag iets voor 10. Het is te warm hier binnen door de zon.
Ondertussen draait de WP een paar dagen op 35 - 25.

Screenshot_20231105_142428_Home Assistant.jpg

Maar met 6 starts op 3 uur vraag ik het me af als het wel zin heeft te gaan testen met aanvoertemp min op 27.

De kamertemp blijft netjes constant op 21,5 en dat is exact wat de vrouw vraagt op de thermostaat.

Ik ben nu voiral eens benieuwd wat het gaat doen al het buiten gaat vriezen en overdag ook koud blijft.

Ondertussen draait de WP een paar dagen op 35 - 25.

Bekijk bijlage 24470

Maar met 6 starts op 3 uur vraag ik het me af als het wel zin heeft te gaan testen met aanvoertemp min op 27.

De kamertemp blijft netjes constant op 21,5 en dat is exact wat de vrouw vraagt op de thermostaat.

Ik ben nu voiral eens benieuwd wat het gaat doen al het buiten gaat vriezen en overdag ook koud blijft.
Heb je mogelijkheid om aanvoer en retour temperatuur op te volgen?

Zou handig zijn om te weten of het nog zin heeft.

Onze geothermische warmtepomp draait nu enkele weken.

Als ik de diagnostics van onze Viessmann Vitocal 300-G mag geloven zitten we op een gemiddelde COP van 6,9, dit is inclusief de data van tijdens het opstartprogramma toen die lange tijd op vol vermogen moest draaien en de temperatuur van de bron wat zakte.

Data van vorige week zelf kwamen we op 300,7 kWh warmte uit 37,8 kWh elektriciteit, dus een COP van 7,95. Lijkt me erg hoog maar ik klaag niet. :fingerguns_r:
Momenteel wel enkel nog maar de vloerverwarming (tussen de 18 en 19C effectieve temperatuur, wat bizar genoeg aangenamer aanvoelt als 20 a 21C in de oudere woning waar we momenteel nog wonen), warm water staat nog niet actief.

Retour niet. Aanvoer wel.

Bekijk bijlage 24472
Als uw stooklijn staat op 25 - 35 bij -10°C, dan zal uw streefaanvoertemperatuur wel rond de 28°C zitten, bij 10°C buiten temperatuur?

Dan lijkt het me op eerste zicht wat onnodig om het nog verder te verhogen. Je gaat nu bij een woning die niet veel energie vraagt, altijd wel wat pendel gedrag krijgen. Als je het nog verder verhoogt, dan ga je misschien makkelijker overshoot hebben van uw ruimtes.

Hier staat die nu op voetpunt 22°C en eindpunt 30°C (-10°C). Ik ga wachten op koudere dagen om te kijken of het eindpunt nog verhoogt moet worden of niet. Ik zal dan ook kijken of er eventueel nog veranderingen moeten komen bij de debieten.

Dit zijn mijn aanvoertemperaturen van vandaag. Streefaanvoertemperatuur is 25°C bij een buitentemperatuur van 9,5°C en gewenste ruimte temperatuur van 21°C.
Je ziet dat hij er net niet geraakt, blijft hangen op 25,8°C. De hysteresis zorgt er dan voor dat die na een paar uur stopt.
aanvoertemperatuur.jpg

Retourtemperatuur blijft dan 22,9°C. Overdag blijft de warmtepomp vaak stil liggen omdat de leefruimte (waar ik op aanstuur) stijgt door activiteit en eventuele zon. Zorgt ervoor dat die massa lichtjes daalt en dus de warmtepomp klein beetje meer ruimte geef.
retour.jpg

Ondertussen ligt de warmtepomp stil, want er is zon geweest. Als ik het weerbericht kijk voor vandaag, schat ik dat de pomp pas terug morgenvroeg opspringt. Tenzij er meer zon komt dan verwacht, dan zal het later zijn. Vandaag zal het dus waarschijnlijk blijven bij die 2 starts.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan