Warmtepompen

Onze geothermische warmtepomp draait nu enkele weken.

Als ik de diagnostics van onze Viessmann Vitocal 300-G mag geloven zitten we op een gemiddelde COP van 6,9, dit is inclusief de data van tijdens het opstartprogramma toen die lange tijd op vol vermogen moest draaien en de temperatuur van de bron wat zakte.

Data van vorige week zelf kwamen we op 300,7 kWh warmte uit 37,8 kWh elektriciteit, dus een COP van 7,95. Lijkt me erg hoog maar ik klaag niet. :fingerguns_r:
Momenteel wel enkel nog maar de vloerverwarming (tussen de 18 en 19C effectieve temperatuur, wat bizar genoeg aangenamer aanvoelt als 20 a 21C in de oudere woning waar we momenteel nog wonen), warm water staat nog niet actief.
Hoeveel is momenteel uw bron aanvoertemperatuur?

Ook wel benieuwd naar het verloop doorheen een stookseizoen van de bron temperatuur. :)

Laatst bewerkt:
Uw warmtepomp kan een stuk verder terug moduleren als die van StannekeS. Die lijkt me beter gedimensioneerd.
Met vele start/stops daalt uw rendement ook en slijt de warmtepomp sneller. Dan kun je beter de aanvoer wat gaan verhogen zodat je 1 langere run hebt met een langere pauze. Nu zit hij op 2 runs per uur wat acceptabel is met de huidige temperaturen. Meer dan dat is wat veel.

Je ziet hier ook wel dat de sturing van uw warmtepomp helemaal anders als bij Vaillant bv die ik heb.
Gisteren had ik bv 10 starts en eergisteren 18. Volgens mij had een modelletje kleiner hier ook wel gemogen kwa warmtepomp. Runs langer dan 1 uur heb ik hier nog niet gezien. Ik ben benieuwd als die echt op haar max vermogen gaat zitten als het hier ooit eens -10°C wordt.

Uw warmtepomp kan een stuk verder terug moduleren als die van StannekeS. Die lijkt me beter gedimensioneerd.
Met vele start/stops daalt uw rendement ook en slijt de warmtepomp sneller. Dan kun je beter de aanvoer wat gaan verhogen zodat je 1 langere run hebt met een langere pauze. Nu zit hij op 2 runs per uur wat acceptabel is met de huidige temperaturen. Meer dan dat is wat veel.

Je ziet hier ook wel dat de sturing van uw warmtepomp helemaal anders als bij Vaillant bv die ik heb.
Gisteren had ik bv 10 starts en eergisteren 18. Volgens mij had een modelletje kleiner hier ook wel gemogen kwa warmtepomp. Runs langer dan 1 uur heb ik hier nog niet gezien. Ik ben benieuwd als die echt op haar max vermogen gaat zitten als het hier ooit eens -10°C wordt.
Ik ben er me ook wel van bewust dat mijn warmtepomp goed kan terug moduleren. Als ik het vergelijk met andere op het internet. Je ziet het goed terug in de delta T aanvoer/retour.
Ik heb een 8Kw variant.

Mijn sturing kijkt naar de delta T tussen streefaanvoertemperatuur en de werkelijk aanvoertemperatuur. Hoe groter deze is, hoe sneller deze stopt. Zoals je ziet, zit er "maar" 0,8°C verschil op, waardoor ik dus een lange run kan maken. Ik dacht dat de hysteresis op 250K*min staat voor uitschakelen. (is een setting die ik niet kan aanpassen, spijtig genoeg)
De trigger van de warmtepomp werkt ook zo. Dus als ik mijn streefaanvoertemperatuur hoger zou zetten (door mijn voetpunt te verhogen), zou dit bij mij willen zeggen dat de pauzes korter worden, wat je nu ook weer niet wilt. Om te starten staat die op 200K*min (hetzelfde verhaal kan ik niet aanpassen).

Ik denk de meeste starts dat ik heb gehad in een dag, 6 waren.
Gisteren had ik er 2 voor de verwarming en dan nog 1 voor warm water.

StannekeS kan zijn voetpunt nog verhogen om zo zijn woning te "overhitten" en dan vooral profijt te halen van zijn pauzes. Omdat zijn woning terug gaat moeten afkoelen.

Bij Vaillant kan de thermostaat ingrijpen als binnen compensatie aan staat. En dan zit je wel met een langere pauze als de vloer langer zijn warmte kan afgeven. En volgende run duurt dan ook iets langer omdat de vloer dan weer meer kan bufferen.
Zo zie je maar dat elk systeem zijn voor en nadelen heeft en een eigen afregeling vraagt.

Bij Vaillant kan de thermostaat ingrijpen als binnen compensatie aan staat. En dan zit je wel met een langere pauze als de vloer langer zijn warmte kan afgeven. En volgende run duurt dan ook iets langer omdat de vloer dan weer meer kan bufferen.
Zo zie je maar dat elk systeem zijn voor en nadelen heeft en een eigen afregeling vraagt.
Ik kan ook ruimte compensatie aanzetten. Bij mijn noemt dat dan kamerinvloed. :)

Het probleem hier is dat deze niet veel effect heeft en snap niet goed hoe dit komt. Zit er toch een limiet op waardoor deze wordt begrenst, geen idee.
Al zet ik de ruimte compensatie op 10K, dan nog trekt die mijn streefaanvoertemperatuur maar met 1 graad naar beneden. Terwijl de werkelijk temperatuur 1 graad boven de gewenste ligt.
Dat heb ik dan met mijn eigen logica verbeterd. Op de thermostaat staat dat uit.

Hoeveel is momenteel uw bron aanvoertemperatuur?

Ook wel benieuwd naar het verloop doorheen een stookseizoen van de bron temperatuur. :)
Heb de indruk dat de bron vrij stabiel zit op 10 a 11C bij lage gemoduleerde energievraag.
Laagste dat ik tot nu toe gezien heb na behoorlijk wat uren aan 100% compressor werking was 6 op met 3 retour. Was bij het op temperatuur brengen van de woning van +- 14C -> +- 18,5C na plaatsing vloeren.

Helemaal in het begin bij opstart vloerverwarming (was met die hittegolf in september) zelfs nog 16C gezien op de bron. Zal wel voornamelijk zijn omdat de eerste paar meters die horizontaal gaan tot aan de verticale boringen zelf momenteel maar amper bedekt zijn. Daar zit dus zeker met een hittegolf dus wel wat invloed op van het weer. Moet op sommige plaatsen rondom de woning nog tot een kleine halve meter opgehoogd worden die werd afgegraven voor talud kelder.

Laatst bewerkt:
De voorbije weken het verbruik van onze L/W vaillant arotherm in de gaten gehouden en ik stel vast dat het dagelijks verbruik voor de VVW ongeveer 20 à 30 kWh is. Bijvoorbeeld vandaag 30. Soms ook wel veel lager (10 kWh) bij zonnige dagen.

Dit voor een zuidgerichte open bebouwing, 12x12m, plat dak, ventilatie c+ (roosters staan een beetje open en de kamers voelen dan ook wel frisser).

Het verbruik ontstaat vooral in de ochtend in afwachting tot de zon volop de ramen schijnt.
Ik vraag dag en nacht constant 20 graden.

Als ik hier wat lees wat anderen hebben dan lijkt dat wat veel?

De voorbije weken het verbruik van onze L/W vaillant arotherm in de gaten gehouden en ik stel vast dat het dagelijks verbruik voor de VVW ongeveer 20 à 30 kWh is. Bijvoorbeeld vandaag 30. Soms ook wel veel lager (10 kWh) bij zonnige dagen.

Dit voor een zuidgerichte open bebouwing, 12x12m, plat dak, ventilatie c+ (roosters staan een beetje open en de kamers voelen dan ook wel frisser).

Het verbruik ontstaat vooral in de ochtend in afwachting tot de zon volop de ramen schijnt.

Kan je wat meer details delen? Welk type is het exact, en wat zijn je instellingen qua stooklijn, minimum aanvoer, ruimte compensatie,...?

Kan je wat meer details delen? Welk type is het exact, en wat zijn je instellingen qua stooklijn, minimum aanvoer, ruimte compensatie,...?

Het is een Arotherm Plus Vaillant VWL 125/5.
De temperatuur op de binneninstallatie staat op 26 a 27 denk ik.
Tot zover mijn technische kennis ook vrees ik...
Zeg gerust waar ik alles moet gaan zoeken/aflezen 🙂

Met mijn warmtepomp zit ik qua elektrisch verbruik sinds 1 november op :

1) 4kwh voor warm water (45°C)
2) 16 kwh voor de verwarming op 23°C.

Dit voor +/- 144m2 te verwarmen en laat ons zeggen tot en met gisteren. Het verbruik wordt pas smorgens geupdate. Dus neem dit dan maar voor 5 dagen.

De gegenereerde warme is respectievelijk :
1) 11 kwh
2) 77kwh

Kortom COP van +/-
1) 2.75
2) 4.81

Al kom ik niet in de geburen van de 6 - 7 die ik hier heb zien gepost worden.

Het is een Arotherm Plus Vaillant VWL 125/5.
De temperatuur op de binneninstallatie staat op 26 a 27 denk ik.
Tot zover mijn technische kennis ook vrees ik...
Zeg gerust waar ik alles moet gaan zoeken/aflezen 🙂
Dat is erg veel. Waar haal je dat verbruik vandaag? Aparte kWh meter voor de warmtepomp? Of is dat uw totale dag verbruik?
Met mijn warmtepomp zit ik qua elektrisch verbruik sinds 1 november op :

1) 4kwh voor warm water (45°C)
2) 16 kwh voor de verwarming op 23°C.

Dit voor +/- 144m2 te verwarmen en laat ons zeggen tot en met gisteren. Het verbruik wordt pas smorgens geupdate. Dus neem dit dan maar voor 5 dagen.

De gegenereerde warme is respectievelijk :
1) 11 kwh
2) 77kwh

Kortom COP van +/-
1) 2.75
2) 4.81

Al kom ik niet in de geburen van de 6 - 7 die ik hier heb zien gepost worden.
Dat lijken me realistische cijfers. Cop 7 is niet haalbaar met dit weer.
Uw cijfers zijn toevallig wel telkens 1 COP lager als de mijne. Is het milieu opbrengst of totale geleverde warmte dat uw warmtepomp weergeeft? Indien milieuopbrengst is dat zonder elektrisch vermogen en moet je dat er ook nog bijtellen voor de totale geleverde warmte te kennen. COP is dan exact 1 punt hoger.

Hier voor oktober met vandaag er nog niet bij (update pas om 24h voor de maand cijfers)

Verbruik
30kWh verwarming
6kWh SSW

Totaal geleverde warmte
169.6kWh verwarming (COP 5.65)
22.7kWh SSW 50C (COP 3.78)

Het lijkt precies of je de afgegeven energie afleest ipv het verbruik. Ben ook benieuwd waar je de gegevens vandaan haalt? :)

Als ik dezelfde periode neem als diegene boven mij (1/10 tot en met 5/10) kom ik uit op het volgende. Is dus het totaal van 5 dagen

Verbruik:
-Verwarming: 19Kwh
-Warm water: 6Kwh

Afgegeven energie:
-Verwarming: 109Kwh (Scop: 5,74)
-Warm water: 23Kwh ( scop 3,83)

Is een open bebouwing. Thermostaat staat ingesteld op 21°C, boiler op 50°C. De woning heeft een beschermt volume van 1320m3. Wel wat glas voorzien.

Dat is erg veel. Waar haal je dat verbruik vandaag? Aparte kWh meter voor de warmtepomp? Of is dat uw totale dag verbruik?

Het lijkt precies of je de afgegeven energie afleest ipv het verbruik. Ben ook benieuwd waar je de gegevens vandaan haalt? :)

Als ik dezelfde periode neem als diegene boven mij (1/10 tot en met 5/10) kom ik uit op het volgende. Is dus het totaal van 5 dagen

Verbruik:
-Verwarming: 19Kwh
-Warm water: 6Kwh

Afgegeven energie:
-Verwarming: 109Kwh (Scop: 5,74)
-Warm water: 23Kwh ( scop 3,83)

Is een open bebouwing. Thermostaat staat ingesteld op 21°C, boiler op 50°C. De woning heeft een beschermt volume van 1320m3. Wel wat glas voorzien.

Ok ik denk dat ik inderdaad serieus verkeerde conclusies neem. Zoals ik al zei: ik ken er niks van :-p

Ik lees die 30 kWh af op de binnenuit (niet de thermostaat), en daar zie ik nu idd energieopbr. dag staan.

Op de thermostaat die ik heb (multiMATIC VRC 700 ) kan ik niet voldoende details zien over mijn maandverbruik. Ik zie enkel een grafiek zonder cijfers. Er staan wat cijfers langs maar dan moet ik eens in de handleiding kijken.
Waarmee kunnen jullie dit zo gedetailleerd aflezen?

Het is een woning met E-peil van 10 of minder (epb nog niet finaal), dus met deze nieuwe info lijkt dat dan wel ok te zijn?

Ok ik denk dat ik inderdaad serieus verkeerde conclusies neem. Zoals ik al zei: ik ken er niks van :p

Ik lees die 30 kWh af op de binnenuit (niet de thermostaat), en daar zie ik nu idd energieopbr. dag staan.

Op de thermostaat die ik heb (multiMATIC VRC 700 ) kan ik niet voldoende details zien over mijn maandverbruik. Ik zie enkel een grafiek zonder cijfers. Er staan wat cijfers langs maar dan moet ik eens in de handleiding kijken.

Het is een woning met E-peil van 10 of minder (epb nog niet finaal), dus met deze nieuwe info lijkt dat dan wel ok te zijn?
Ik heb een ander soort thermostaat van Vaillant, waar je de energiegegevens makkelijk kan aflezen. Geen idee of het met die van jou kan...

Ok ik denk dat ik inderdaad serieus verkeerde conclusies neem. Zoals ik al zei: ik ken er niks van :-p

Ik heb dezelfde thermostaat op mijn gas CV ketel. Je kan het verbruik wel aflezen bij informatie --> brandstofverbruik, elektriciteitsverbruik en verbruik denk ik. Verder ook het grafiekje waar rechtsonder een getal staat (geen idee wat dat inhoudt, volgens de handleiding:'De totale opbrengst is onderaan rechts te zien').

Je kan in dat menu dus het totale verbruik van de vorige maand aflezen, het dagverbruik en het verbruik van de huidige maand (sww en verwarming). Die update wel pas om 24h 's nachts. Dus als je om 16h kijkt, dan staat je huidig dagverbruik er niet bij (alles na middernacht dus).

Ik zit gecombineerd sww en verwarming voor November tem 06/11 23:59 op 105 kWh, maar dat is gas natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ok ik denk dat ik inderdaad serieus verkeerde conclusies neem. Zoals ik al zei: ik ken er niks van :p

Ik heb geen Vailliant, dus ik weet niet hoe het daar zit.

Ik kan mijn tellers aflezen op de warmtepomp. Grafieken/dagopbrengsten/maandopbrengsten/.... maak ik zelf (ale wordt voor mij gemaakt). Ik laat die data uitlezen van de warmtepomp.

Nog beter zou een meter plaatsen voor de warmtepomp, maar momenteel nog niet direct de ambitie. Zolang ik maar een globaal beeld heb, is het goed.
Met die meter zou ik wel beter zien hoeveel opbrengst er van de zonnepanelen naar de warmtepomp gaat, daarvoor zou ik het nog wel durven kopen.

Mijn woning verbruikt voor verwarming gemiddeld 21,8kwh (1/10 --> 5/10). Met warm water is het 26,4kwh gemiddeld. Jij zegt dat je tussen de 20-30kwh zit, dus is gelijkaardig.

Uw cijfers zijn toevallig wel telkens 1 COP lager als de mijne. Is het milieu opbrengst of totale geleverde warmte dat uw warmtepomp weergeeft? Indien milieuopbrengst is dat zonder elektrisch vermogen en moet je dat er ook nog bijtellen voor de totale geleverde warmte te kennen. COP is dan exact 1 punt hoger.

Hier voor oktober met vandaag er nog niet bij (update pas om 24h voor de maand cijfers)

Verbruik
30kWh verwarming
6kWh SSW

Totaal geleverde warmte
169.6kWh verwarming (COP 5.65)
22.7kWh SSW 50C (COP 3.78)
Zojuist de update voor gisteren gehad, dus inclusief 6 november nu.

1) 6kwh
2) 18 kwh

Gegenereerde :

1)16 (2.67)
2)88 (4.89)

Ik verwacht morgen nog een significante verhoging voor SWW want zojuist een douche genomen, de rest ervoor was grotendeels om het water op temperatuur te houden. Heb mijn technieken in het niet beschermde volume ,kelder, staan. Waardoor warmteverliezen wel wat hoger gaan liggen van de buffertanks gok ik.

Volgens mij is dit de totale geleverde warmte. Ik heb een mitsubishi PUHZ-SW75VHAR3 (uit 2017), de toen geadverteerde COP was 4.4. Ik betwijfel dan ook dat ik er nog 1 ga kunnen bijdoen zoals bij U (en ik vind niet direct iets staan over milieuopbrengst in de handleiding). Al kan het zijn dat ik het niet optimaal ingesteld heb. Ik gebruik namelijk geen stooklijn. Ik gebruik, zoals ik dacht al gezegd te hebben, gewoon de simpele aan/uit werkwijze van de thermostaat met een timerfunctie (dat die enkel mag stoken gedurende de zonuren - en niet tijdens de middag, om proberen de piek te beperken). Al blijf ik desondanks toch schommelen tussen de 4.4 en de 5.1kwp, dus meh.
Ik lijk niet direct iets van pendelfunctie te gewaren.

De efficiëntie zakt gewoon enorm als het echt koud is.
En ik denk dat uw toestel iets performanter is als het mijne. Maar ik zie mij mijn toestel nog niet gaan veranderen voor de verbetering van de COP ;).

Bij mij komen die gegevens gewoon uit mijn thermostaat van de warmtepomp. Staat er een menuutje dat dat weergeeft. Ik ga er ook vanuit dat die gegevens correct zijn en er geen volkswagensoftware gebruikt is :p.

Laatst bewerkt:
Waarom zou dat niet haalbaar zijn? Is een geothermische warmtepomp dus rendement hangt amper tot niet af van buitentemperatuur.
Data van week 44. 300.7 kWh / 37.8 kWh = 7.95

Warmtevraag ligt momenteel nog wat hoger omdat technische schacht en keldertrap nog niet afgesloten zijn (natuurlijk geventileerde kelder) en er nog geen warmte is van 'te leven' in huis. Ventilatie draait ook nog stevig om laatste restjes vocht uit de woning te krijgen.

Ah, dat is wat je gewonnen hebt uit de buitenlucht. Dus als je 30kWh heb je "gratis" gekregen uit de buitenlucht.
Uw totale warmtevraag was het energie opbrengst + elektrisch verbruik. Ik heb een MID gekeurde meter voor de warmtepomp hangen om het verbruik te kennen, maar je kunt het ook uit de warmtepomp ergens halen. Geen idee in welk menu precies, maar Huske zet je goed opweg volgens mij.
Ik heb er een EBUS module aanhangen waarmee ik de parameters raadpleeg.
Waarom zou dat niet haalbaar zijn? Is een geothermische warmtepomp dus rendement hangt amper tot niet af van buitentemperatuur.
Data van week 44. 300.7 kWh / 37.8 kWh = 7.95

Warmtevraag ligt momenteel nog wat hoger omdat technische schacht en keldertrap nog niet afgesloten zijn (natuurlijk geventileerde kelder) en er nog geen warmte is van 'te leven' in huis. Ventilatie draait ook nog stevig om laatste restjes vocht uit de woning te krijgen.
Water/water is misschien efficienter, maar bij lucht/water is dat lastig te halen. Tenzij met hele lage aanvoer temperaturen.
Hier zie je bij 35°C aanvoer en 20°C buitentemperatuur je niet eens COP 7 haal op een Vaillant warmtepomp.

Ook speelde de kalibratie van sensoren een rol. Als de aanvoer wat afwijkt van de retour, dan krijg je een betere of slechtere COP te zien als in werkelijkheid.

Water/water is misschien efficienter, maar bij lucht/water is dat lastig te halen. Tenzij met hele lage aanvoer temperaturen.
Hier zie je bij 35°C aanvoer en 20°C buitentemperatuur je niet eens COP 7 haal op een Vaillant warmtepomp.

Ook speelde de kalibratie van sensoren een rol. Als de aanvoer wat afwijkt van de retour, dan krijg je een betere of slechtere COP te zien als in werkelijkheid.
Uiteindelijk zullen de warmtepompen (L/W G/W) wel gelijk lopen qua efficiëntie, vermoed ik. Het verschil zit het in de bron.
grond/water (geothermie) zijn bron zal gemiddeld gezien hoger liggen, waardoor de COP wel hoger ligt.

Jij zult ook wel een COP kunnen halen van 7 met u pomp. Je laat grafieken zien van aanvoertemperatuur van 35°C, maar in de praktijk zal jij ook nooit de 35°C halen.
Als je bv een grafiek hebt van aanvoertemperatuur van 25°C bij 20°C zal dat wel boven de 7 liggen.

Zoals je zegt heb je dan ook nog de sensoren waar je een afwijking op kunt hebben.

Terug
Bovenaan